Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Juiste thuislader voor Exide ES 1350?

vragen over de T4
Plaats reactie
herrjones
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 jun 2012, 11:30

Juiste thuislader voor Exide ES 1350?

Bericht door herrjones »

Dag!

Ik kom online helaas om in de accu informatie en heb te weinig accu kennis om zelf een overwogen beslissing te kunnen maken.

Ik heb de huishoud-accu uit onze T4 gehaald om thuis met een druppellader (?) aan het stopcontact te hangen tijdens deze winter. De accu is van het merk Exide en is type "Marine & Multifit" ES 1350, 120Ah 12V. Er staat "equipment gel" op, dus ik neem aan dat het een gelaccu is. Hij is nog erg nieuw, deze zomer geplaatst.

Wat is een geschikte en goede lader (merk & type) om deze accu thuis in goede conditie te houden?

Mijn hartelijke dank!

Maarten
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Juiste thuislader voor Exide ES 1350?

Bericht door Mickel Moen »

Ik heb zelf een Ctek en ben er zeer tevreden mee. Voor jouw accu zou ik de MXS 5.0 nemen. http://www.ctek.nl/nl/nl/chargers/MXS%205.0" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit is een prima allround oplader. Deze start ook weer na een stroomuitval. Je kunt de accu constant aan de lader houden en hebt er dus geen omkijken naar.

Op camperforum.nl zijn er ook mensen die goede ervaringen hebben met goedkopere klonen van de Aldi en de Lidl. Werken ook. Overigens weet ik niet zeker, of die na een stroomonderbreking ook weer starten. Sommige modellen niet meen ik. Dit kan belangrijk zijn, als je bijvoorbeeld een accu in de winterstalling aan de lader hebt.

Voor meer: http://mickelmoen.blogspot.nl/2011/11/acculader.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Veel succes met je keuze.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Juiste thuislader voor Exide ES 1350?

Bericht door Harry 341 »

Vraagje...is het nodig om je 2e accu in de winter uit de bus te halen?
Volgens Mijn leverancier is het niet nodig.(Hermans IJmuiden)
Heb zelf een AGM die constant aangesloten is..(via relais uiteraard)
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: Juiste thuislader voor Exide ES 1350?

Bericht door Wim T4 935 »

Harry 341 schreef:Vraagje...is het nodig om je 2e accu in de winter uit de bus te halen?
Volgens Mijn leverancier is het niet nodig.(Hermans IJmuiden)
Heb zelf een AGM die constant aangesloten is..(via relais uiteraard)
grtz.Harry
Dat is afhankelijk van het gebruik. Als je de auto regelmatig gebruikt kan hij gewoon blijven zitten. Bezit je een echte camper die 's-winters wordt gestald dan is onderhoudslading aan te raden. Dit geldt overigens ook voor de 1e accu.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
herrjones
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 jun 2012, 11:30

Re: Juiste thuislader voor Exide ES 1350?

Bericht door herrjones »

Hartelijk dank voor je antwoord, Mickel!
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Juiste thuislader voor Exide ES 1350?

Bericht door Mickel Moen »

Nog een toevoeging:

Voor het verlengen van de levensduur van HH-accu's wordt geadviseerd om deze periodiek, eens in de 3 a 4 weken met een acculader te laden. Met name geldt dit voor AGM-accu's deze worden nooit voor de volle 100% door de dynamo geladen.

Ik heb daarom de lader vast in de bus gemonteerd. Gaat de bus aan de paal, dan gaat de lader automatisch aan. 's Winters laad ik met de lader +/- 1/maand.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Juiste thuislader voor Exide ES 1350?

Bericht door Leo45 »

Ik zet ook mijn camper eens in de zoveel tijd even aan de 230V om de accu goed te laden dat verlengd de levensduur en daarbij komt dat dan ook mijn startaccu wordt bijgeladen dus altijd gaan met de :driveT4

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Juiste thuislader voor Exide ES 1350?

Bericht door Rotor »

Hier kun je die lader kopen, en voor een mooie prijs.....
http://www.obelink.nl/auto-caravan-acce ... lader.html" onclick="window.open(this.href);return false;
herrjones
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 jun 2012, 11:30

Re: Juiste thuislader voor Exide ES 1350?

Bericht door herrjones »

Ik heb de lader inmiddels in huis en nu een paar uurtjes aangesloten op de Exide accu. Het valt mij op dat de lader extreem heet wordt. Hij is nu een uur of drie bezig en geeft stand '4' aan. De onderkant is maar net aan te raken, zegmaar.
De laadmodus staat op 'normaal'.

Is dit normaal, zo'n hete lader?
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Juiste thuislader voor Exide ES 1350?

Bericht door Leo45 »

Jazeker want hij moet er goed aan trekken dat wordt vanzelf minder. Dat heet worden is een goed teken want dan loopt er tenminste stroom.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
herrjones
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 jun 2012, 11:30

Re: Juiste thuislader voor Exide ES 1350?

Bericht door herrjones »

Dank je Leo. Het is inderdaad goed gegaan. De temperatuur is omlaag en de hele reeks lampjes op de lader brandt na vannacht. Ik neem aan dat ie nu aan het druppelen is?

Groet,
Maarten
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Juiste thuislader voor Exide ES 1350?

Bericht door Leo45 »

Jawel dan brand de hele serie en als die vol is ergens een groene.

Ik heb ook zoiets en die kan ook lekker heet worden maar dat is de boost fase later gaat alles goed.
Als je accu vol is kan je 'm een paar dagen met rust laten en moet je dan de lader er nog eens op zetten. Dan zie je dat de hele cyclus veel sneller gaat. En met veel minder hitte.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Juiste thuislader voor Exide ES 1350?

Bericht door Multivan Generation »

misschien een stomme vraag van mij:
Ik heb zo'n lader van de Aldi en die heeft het prima gedaan tijdens de vakantie.

Maar die moet je zelf wel even aanzetten, hij start niet zelf op in de juiste stand.
Dus is die voor mij niet bruikbaar om hem achter een paneel weg te bouwen.
Kan dat met bovenstaande Ctec lader wel?

Dus stekker van de walaansluiting er in en hopla die lader gaat automatisch aan en meteen op het juiste programma laden?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Juiste thuislader voor Exide ES 1350?

Bericht door Mickel Moen »

Peter,

Yep. Ik heb mijn lader nu vast gemonteerd in de bus. Op het moment dat de bus aan de paal/walstroom gaat, begint hij met laden. Hij onthoudt ook de laatst gekozen stand. Bij mij is dat de vorst/AGM stand aangezien ik Optima's heb zoals je weet en die houden van een iets hoger voltage.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie