Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

(update) Acculamp probleem (D+ of L ????)

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: (update) Acculamp probleem (D+ of L ????)

Bericht door Roger B. (11)61 »

ja, je denkt te makkelijk....

de nieuwe dynamo krijgt waarschijnlijk geen signaal vanaf de teller, maar geeft alleen signaal aan de teller, de oude dynamo geeft dat signaal ook, maar geeft dat signaal zonder D+ aansturing pas bij voldoende toerental (maar houdt dat signaal daarna wel in stand)

je zult de dynamo dus een 12v signaal moeten geven op de D+, en zodra de motor loopt moet de dynamo vanaf die zelfde D+ een signaal geven aan de tellerunit

dus zou je een "wisselrelais" moeten hebben dat +15 naar de D+ stuurt, maar zodra de D+ zelf spanning geeft de verbinding D+ en +15 verbreekt, en de D+ met je teller verbind....geen idee of je teller dit overschakelen zou opmerken.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Jefta
Berichten: 361
Lid geworden op: 17 feb 2009, 21:16
Locatie: hellevoetsluis

Re: (update) Acculamp probleem (D+ of L ????)

Bericht door Jefta »

oude teller
oude teller
Heb gisteren nog eens een avondje gedacht en naar het schema gestaard, maar volgens mij werkt het systeem zo :

De dynamo geeft op het moment van draaien op de D+ een signaal, deze is in mijn geval een varierend signaal ( signaal welke beinvloed wordt door het toerental van de motor / dynamo, vanaf ca 13,8t/m14,4v). Zodra er voldoende spanning (boven de 12v) de tellerunit bereikt, maakt deze een brug (de weerstandsbrug) welke zorgt dat de regelaar het signaal terug krijgt (en het lampje uitgaat). Zover ik dit uit het schema kan halen.

In geval van de nieuwere dynamo's is de D+ "vervangen" voor L en is dit signaal dus anders .. zover ik begrijp is dit een "stabiel" signaal, waar de nieuwere tellerunit naar opzoek is. Hier blijven nog genoeg vraagtekens over, er wordt gesproken over "DFM" etc ..

Als ik precies zou weten wat het signaal is dat de tellerunit wil (de L) kom je al veel verder (of de weerstandsbrug in de teller zou kunnen verwisselen, maar geloof niet dat ik dat zelf kan / mocht iemand dit kunnen .. ik hou me aanbevolen :yes ).
Mocht het bijvoorbeeld zijn dat het inderdaad een 15+ signaal is, zou ik er al zijn als ik een schakelrelais zou plaatsen op de D+. Zodra er spanning op de D+ komt, moet de relais het "juiste signaal" geven (maar waar haal ik die vandaan, evt de 15+ .......???) dit signaal zou wel weer direct terug moeten schakelen naar de D+ zelf (na ca 2 sec) zodat de werking van de lampjes goed blijven.

Vraag me wel steeds meer af of de storing (over de speakers) veroorzaakt wordt door hetzelfde probleem, of dat dat een compleet andere oorzaak heeft (lijkt me niet dat een weerstand dat kan veroorzaken ??)
Bijlagen
nieuwe
nieuwe
Zwarte transporter T4 2.5tdi 2001 (rijdt nu in Polen rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: (update) Acculamp probleem (D+ of L ????)

Bericht door sgsdebruijn »

Er zijn toch meer mensen die een andere tellerunit hebben ingebouwd, ook op dit forum.
Is dit dan een specifiek probleem van Jefta of loopt iedereen hier tegenaan die van een groene naar een blauwe unit gaat?

Misschien ook eens neuzen op het duiste of engelse forum? Ben benieuwd of je het opgelost krijgt.
Succes ermee
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: (update) Acculamp probleem (D+ of L ????)

Bericht door Roger B. (11)61 »

die weerstand lost je probleem niet op..... je probleem zit in het feit dat je teller de regelaar in je dynamo niet aanstuurt zoals dat zou moeten waardoor je dynamo pas voldoende signaal op de D+ krijgt als ie op toeren geweest is.

bij de dynamo die bij deze teller hoort heeft permanent spanning op de regelaar, niet pas als het contact ingeschakeld wordt, via het laadstroomlampje.

nu zou ik niet de "oude" dynamo aan constant spanning leggen, dan zou je regelaar stuk kunnen gaan of je accu leeggetrokken worden, dan zou ik op zijn minst via contactslot schakelen.

het enige lastige, is dat je de dynamo wil aansturen met contactspanning, maar dezelfde aansluiting ook nodig hebt om je tellerunit aan te sturen...
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Jefta
Berichten: 361
Lid geworden op: 17 feb 2009, 21:16
Locatie: hellevoetsluis

Re: (update) Acculamp probleem (D+ of L ????)

Bericht door Jefta »

Waarom is het niet net zo makkelijk als het bouwen van een huis :groteogen

Zo langzamerhand lijkt het wel een prive conversatie Roger :bifun , maar ik kan me niet helemaal vinden in jouw uitleg, althans ik snap je misschien gewoon niet (eerlijk toegegeven, verder als een beetje nadenken kom ik niet, want na mijn 3 maanden elektrotechniek (voordat ik van school af werd geschopt) kom ik niet, en geloof niet dat dat voldoende is om de elektronica van de auto te snappen .. ik mag met mijn ervaring net een kabel trekken en een stopcontactje afmonteren zeg maar :nuts )

Maar goed, als ik de schema's bekijk, en dan vooral het verschil tussen vóór 1999 en erna, lijkt mij het enige verschil de opzet van de controlelampen zelf, de aansturing daarna is wel anders, maar die is bij mij nooit veranderd ..

Na de "zas" (contactschakelaar), komt hij bij de "lampjes" (volgens het schema), wat dan ook de enige verandering is in mijn opstelling. Als ik zoals ik van jou verhaal begrijp, een constante spanning zou aanleggen, zou ik misschien wel voldoen aan de vraag van de tellerunit, maar niet die van de dynamo, en die is nog steeds de uiteindelijke oorzaak van het probleem.

In t4 wiki zeggen ze dat de "weerstand samen met de led"(blauwe teller) in plaats van de gloeilamp is gekomen, en dat deze schijnbaar niet genoeg weerstand opwekt om het juiste signaal door te geven naar de dynamo.
Volgens mij is de enige oplossing het vergelijken van de verschillende schema's van de teller 1998/1999 en 2000/2003, want als ik het goed begrijp is de dynamo in 2000 veranderd, en de blauwe tellers waren er dacht ik al eerder ?? (kom ik wel bij het probleem dat ik nou geen sterrenkundige ben met het lezen van schema's .. :muur )
Zwarte transporter T4 2.5tdi 2001 (rijdt nu in Polen rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: (update) Acculamp probleem (D+ of L ????)

Bericht door Roger B. (11)61 »

vanaf 99 is blauwe teller, maar wellicht dat een niet-canbus teller een ander (sterker) signaal naar de D+ stuurt, bij de nieuwere Dynamo (met "L" signaal) stuurt geen signaal NAAR de dynamo, ontvangt alleen signaal VAN de dynamo.


je zou het eens kunnen proberen met een "pull-up" weerstand tussen de D+ draad en +15, wellicht heeft ie daar voldoende aan, een weerstandje van 1K zou voldoende moeten zijn, voor de zekerheid kun je er een zekeringetje in serie bij zetten van 1A max
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie