Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

welke lichtschakelaar veroorzaakt storing dimlicht?

vragen over de T4
Plaats reactie
gerritbanen
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 mar 2013, 00:32

welke lichtschakelaar veroorzaakt storing dimlicht?

Bericht door gerritbanen »

Ik heb VW Transporter T4 van 1999. Ik heb de volgende storing bij het gedimde groot licht. Ik zet het licht aan met de draaiknop links en dan gaan alleen de kleine lampjes van het parkeerlicht branden. Als ik dan vervolgens de clignoteurhandle naar me toe haal om op groot licht te schakelen (blauwe lampje brandt) dan gaat hij op groot licht en dan weer terugklikken naar gedimd groot licht ,dan gaat het gedimde licht pas aan. Moet dit soms een paar keer herhalen.
Mijn vraag is nu: welke schakelaar moet ik vervangen: de ronde draaiknop links die samen met de hoogteverstelling koplampen één geheel vormt of de schakelaar van gedimd groot licht naar grootlicht. Beide zijn dure schakelaars dus ik wil niet gokken.
Tenslotte: als ik toch de handle van de clignoteur zou moeten vervangen, hoe kan ik dan het stuur demonteren zonder de airbag te beschadigen?
Ik hoop dat één van jullie een oplossing weet!
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: welke lichtschakelaar veroorzaakt storing dimlicht?

Bericht door Wim T4 935 »

Ik denk dat beide genoemde schakelaars de oorzaak niet zijn. De ronde aan/uit doet constant hetzelfde maar bij bediening van de stuurhendel verandert er soms wel wat. Die hendel stuurt volgens mij alleen een puls/stuurstroom naar een relais en juist dat relais daar zou wel eens het probleem kunnen zitten.

Ik zou het relais localiseren en daar met een multimeter gaan meten of die wel stroom krijgt via de stuurhendel.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: welke lichtschakelaar veroorzaakt storing dimlicht?

Bericht door René »

Contactblokje?

Grtzzz Rene
Plaats reactie