Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hard getik uit de motor...

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
vw_s
Berichten: 140
Lid geworden op: 29 apr 2009, 19:04
Locatie: Bilzen (B)
Contacteer:

Hard getik uit de motor...

Bericht door vw_s »

Sinds gister heb ik ineens een hard getik uit het motorblok komen... :groteogen

Mijn vrouw heeft even daarvoor met het voorwiel over een stoeprand gereden met uitdraaien uit een parkeerplaats. Daarbij heeft de beschermplaat onder de motor een deuk opgelopen. Daarna had ze een verkeersdrempel verkeerd ingeschat en is er in de 4e versnelling afgestuiterd... Onze bus is verlaagd aan de voorkant, dus het zal niet zacht zijn geweest. Vervolgens word ik gebeld (was er uiteraard niet bij) of ik wil komen want de auto maakt ineens een hard geluid... :werkaanT4
Enfin, ik de laatste 100m naar huis gereden om in ieder geval te voelen wat er mankeert met rijden. Wat ik nu met mijn beperkte T4 kennis kan zeggen is dat de motor verder gewoon functioneert naar behoren; optrekken is niks anders, de turbo doet gewoon mee, stationair toerental is normaal en hij rookt of blaast niet... Enkel een geluid alsof je op 1m van een tractor staat

Ik meende in eerste instantie dat het de deuk in de beschermplaat zou zijn die ergens tegenaan trilde, maar nu ik er onder heb gelegen blijkt het maar een klein deukje op en plek die je aan de binnenkant van de plaat wegens de isolatie niet eens ziet. Zonder de plaat nog eens geluisterd naar de motor en ik kan niet anders concluderen dat het echt uit het blok zelf komt.

Iemand ideeën wat het kan zijn? Of ik het zelf kan maken zonder dat het hele blok eruit of uit elkaar moet? Of, als dat wel het geval is, wat dat gaat kosten...?

Alvast bedankt voor reacties!!
2.5tdi ACV 2000
Op zoek naar een 2e...
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: Hard getik uit de motor...

Bericht door Wim T4 935 »

Komt het uit de motor? Hoor je het dus ook als je stilstaat of alleen als je rijdt?
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Hard getik uit de motor...

Bericht door sgsdebruijn »

Als je meer toeren maakt, gaat het dan sneller tikken.
Zou bv ook de motorbak tegen je aircopomp of trillingsdemper kunnen zijn.
Verder geen nattigheid onder de bus?
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
cowboy
Berichten: 727
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:21
Locatie: uden

Re: Hard getik uit de motor...

Bericht door cowboy »

misschien raar maar ik had ongeveer zoiets bij mij bleek dat waarschijnlijk de homokineet er wat uit was geknalt en met het omhoogkrikken is ie toen weer op de goede plaats gekomen, geluk of niet :yes
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Hard getik uit de motor...

Bericht door repelsteeltje »

controleer eerst de krukasriemwiel demper eens.... ding kan al op zijn laatste krachten hebben gestaan en een tikkie hebben gehad van de stalen onderbak. (loopt er behoorlijk dicht langs)
Gebruikersavatar
vw_s
Berichten: 140
Lid geworden op: 29 apr 2009, 19:04
Locatie: Bilzen (B)
Contacteer:

Re: Hard getik uit de motor...

Bericht door vw_s »

Bedankt voor de reacties zover :toppie

Ben gister nog even naar de garage gereden omdat zij vermoeden dat het de vacuümpomp was. Dat zouden ze direct kunnen vast stellen aan het geluid. Echter onderweg er naar toe is de harde tik wat minder geworden. Toch maakt de motor veel meer kabaal als voorheen dus opgelost is het niet.

Bij de garage zeiden ze gelijk dat het de vacuümpomp niet was, dat geluid is goed herkenbaar en aan te wijzen. Dit geluid hadden ze nog niet eerder bij een T4 gehoord. En ze hebben er althans aardig wat in onderhoud... Waar het dan vandaan komt konden ze dus niet zeggen. Het advies is niet te veel ermee rijden en een afspraak maken want ik kon pas over 2 weken terecht...

Wel kon ik evt zelf al de multiriem eraf halen en de motor even laten lopen. Zo kan ik zelf al de dynamo en stuurbekrachtigingspomp uitsluiten. Die laatste weet ik dat vervangen moet daar hij lekt. Maar zelf betwijfel ik of die van het 1 op andere moment zo'n kabaal kan maken.

In reactie op de suggesties hieronder;
- Het geluid is continue; stilstaand bij stationair, stilstaand op hoger toeren en rijdend op hogere toeren. Hoewel het normale motorgeluid het bijgeluid wel overstemd bij hogere toeren.
- Nattigheid onder de bus (in de beschermingsplaat) is er wel, door de pomp van de stuurbekrachtiging.
- Airco heeft onze bus niet.
- Homokineet zal het niet zijn; ik heb met draaiende motor onder de bus gelegen. Als het de homokineet zou zijn zou ik dat wel kunnen horen lijkt me.
- Krukaswieldemper is wellicht een optie, hoewel de beschermingsplaat op een plaats geraakt is op de verste voorhoek van de plaat. Niet echt in de buurt ervan. Onder de auto liggend, zou het geluid wel van die plaats kunnen komen.

Mocht het laatste aan de hand zijn, kan ik dat zelf vervangen?
2.5tdi ACV 2000
Op zoek naar een 2e...
Plaats reactie