Een quote uit het andere topic :
Pascal-141 schreef:
... indien niet , dan zullen de remmen wel voldoen ...
Zelfs bij stevig gebruik (geladen , eventueel met aanhanger) in het dagelijkse verkeer , zullen de T5 remmen niet gauw gaan "faden" ...
Hallo Pascal,
Grappig dat je dit zegt. Ik overweeg een upgrade naar 17"remmen voor. Ben misschien wel verwend qua remmerij in mij andere auto's. Maar jouw ervaring weeg ik zwaar;
heb jij nu 16" remmen onder je T5? Wat is jouw ervaring bij zwaarder belasten?
Ik heb er inderdaad standaard 16" onder , de originele maat van een 130PK . (TRW blokken , en gewone zimmermann schijven , geen "geboorde") Mijn T5 is gechipt en DPF vrij , heeft dus wel wat extra vermogen .
En ik moet zeggen , ik heb nog nooit last gehad van fading met deze remmen . Deze standaard 16"remmen zijn trouwens even groot als de "grote" remmerij van een 151PK T4 (en op mijn 2.5T zware 151pk California voldoen deze ook goed).
Mijn rijstijl ? Laat ons zeggen dat de Politie "fan" is van mij , zo hevig zelfs dat ze steeds (ongevraagd) foto's van me nemen
![fun :knipoog](./images/smilies/knipoog.gif)
. Ik rijd een set banden helemaal op bij een goeie 20.000km (in beste geval max. 25.000km) Remmen (schijven en blokken) rijd ik op bij een goeie 60-70.000km .
![fun :ikrij](./images/smilies/ikrij.gif)
Zegt dat genoeg over de rijstijl ?
![fun :lach](./images/smilies/lach.gif)
Ik rijd ook vaak met (zware) aanhangers (remmen van de aanhanger durven soms wel eens goed heet worden) .
In ruil voor mijn rijstijl , word mijn busje(s) goed verwend met om de 7500km nieuwe olie en filter , wekelijks wassen , rustig warm laten draaien , enz
Als ik hier (vaak) lees dat sommigen +100.000km rijden met een setje banden , en 10 jaar of 200.000km rijden met hun achterste remblokken , dan moet ik vaak
![fun :bifun](./images/smilies/bigfun.gif)
.
En toch , alles bij elkaar , nooit problemen met de remmen gehad , die doen het steeds zoals het hoort . Je moet gewoon je auto aanvoelen , rijden met gevoel , en niet steeds volgas tot aan het kruispunt rijden om dan met 2 voeten op het rempedaal te gaan staan voor het rode licht .
De 17" remmen van de T5 zullen uiteraard wat meer "bijtkracht" hebben , maar ik stel me vaak de vraag : heb je het ook nodig , of is het alleen maar voor de "show" ? Wie "gebruikt" het volle remvermogen van zijn remmen dagelijks , en rijd ze effectief ook roodgloeiend (bij wijze van spreken) ?
Bij het rijden op circuit , waar je om de paar honderd meter vol in de ankers gaat , om dan weer voluit te gaan bij het optrekken tot de volgende bocht , en dan weer in de ankers te gaan , en dit ronde na ronde ... Ja hoor , dan zul je ZEKER grote remmen nodig hebben om dat te kunnen volhouden . Maar in het dagelijkse gebruik ? (zelfs bij een stevige rijstijl) ? Nee hoor , dan voldoet het gewone remsysteem wel .
![fun :knipoog](./images/smilies/knipoog.gif)