Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Heb ik een te lichte start accu?

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Neutje
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 jul 2007, 23:00
Locatie: Rotterdam

Heb ik een te lichte start accu?

Bericht door Neutje »

Toen ik vorig jaar mijn T4 2,5 liter benzine uit '92 (Dehler camper) kocht van een handelaar, heeft hij er een nieuwe accu ingezet. In het begin geen problemen mee gehad, maar nadat hij 5 maanden in de staling heeft gestaan was de accu helemaal leeg. Er zou dus ergens een lekkage kunnen zitten.

Maar ik zag ook dat hij een 55 Ah accu geplaatst had, terwijl als ik via Internet bij accu leveranciers kijk wat voor accu in mijn T4 moet, adviseren ze een 68 of 70 Ah accu (je ziet ik zelf heb er - nog wel - weinig verstand van).

Zou dat de reden zijn dat mijn accu er zo snel mee ophoudt? Of kan dat niet en zit er toch ergens een lek.

Geeft een te lichte accu ook andere problemen? Hij start wel als een zonnetje als de accu gewoon vol is.
Arjan - T4 Dehler Maxivan GL
Gebruikersavatar
heartbeat
Berichten: 1287
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:20
Locatie: Schiedam

Bericht door heartbeat »

Zover ik weet moet er minimaall een 70ampere/uur accu in zeker geen 55 dat is zo wie zo te laag
Gebruikersavatar
maartent5
Berichten: 262
Lid geworden op: 17 mar 2007, 16:16

Bericht door maartent5 »

Ik had een 55Ah in m'n 1.4 tje (sunny), lijkt mij een beetje te licht voor een 2.5...
Gebruikersavatar
Dehler_Bert
Berichten: 67
Lid geworden op: 20 feb 2007, 00:03
Locatie: Delft

Bericht door Dehler_Bert »

Arjan,

Misschien is 55Ah dan niet zo groot, in principe maakt het niet zoveel uit wat voor type accu je gebruikt. Als je motor goed start bij een volle accu is het OK. Wat meer Ah is vooral belangrijk in de winter als je accu wat minder capaciteit heeft door de kou en je wellicht iets meer moet doorstarten om 'm aan de praat te krijgen. Omdat je een benzinemotor hebt is een heel zware startaccu ook niet zo nodig als bij de diesels .
Wat er wel aan de hand kan zijn: je hebt een verborgen verbruiker (alarm, klokje etc.), je accu is al wat ouder of beide. Overigens is 5 maanden stilstand voor geen enkele loodaccu goed. In die tijd verliest elke accu behoorlijk wat capaciteit. Ik probeer de accu's van mijn oldtimer toch minstens een keer per maand aan de druppellader te hangen.

Succes met je Maxivan!

Bert
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Bericht door frank884 »

Dehler_Bert schreef:Arjan,

Misschien is 55Ah dan niet zo groot, in principe maakt het niet zoveel uit wat voor type accu je gebruikt. Als je motor goed start bij een volle accu is het OK. Wat meer Ah is vooral belangrijk in de winter als je accu wat minder capaciteit heeft door de kou en je wellicht iets meer moet doorstarten om 'm aan de praat te krijgen. Omdat je een benzinemotor hebt is een heel zware startaccu ook niet zo nodig als bij de diesels .
Wat er wel aan de hand kan zijn: je hebt een verborgen verbruiker (alarm, klokje etc.), je accu is al wat ouder of beide. Overigens is 5 maanden stilstand voor geen enkele loodaccu goed. In die tijd verliest elke accu behoorlijk wat capaciteit. Ik probeer de accu's van mijn oldtimer toch minstens een keer per maand aan de druppellader te hangen.

Succes met je Maxivan!


Met een benzine red je het mischien daarmee, maar met een diesel zeker niet
in de winter.

1 je moet daarmee al voorgloeien
2 de compressie is veel hoger als bij de benzine
Bert
Plaats reactie