Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

UPDATE NIET TE GELOVEN DIT PAG. 7 MAG OP SLOT

vragen over de T4
Plaats reactie
Bugsm
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 apr 2013, 20:40

Re: loopt niet mooi bij stationair draaien

Bericht door Bugsm »

Stationair toerental iets laten verhogen kan ook een mooiere loop geven bij stationair. Dit is ook beperkt mogelijk...
Gebruikersavatar
Marcel van Es
Berichten: 143
Lid geworden op: 06 mei 2012, 10:02
Locatie: Den Haag

Re: loopt niet mooi bij stationair draaien

Bericht door Marcel van Es »

Geertvlasblom schreef:Heb de handleiding die jij bijgevoegd ook gevolgd. Is niet zo spannend, de gemiddelde garagist zit alleen niet graag softwarematig aan die waardes.
Hebben ze hem wel al aan de VAG gehangen of ie op tijd staat?
Goede avond
Ja dat is ook al gedaan.
Met vriendelijke groet
Marcel van Es
Transporter T5 GP 2.0 Bluemotion
Versterkte veren Bilstein 1250 kg
Gebruikersavatar
Marcel van Es
Berichten: 143
Lid geworden op: 06 mei 2012, 10:02
Locatie: Den Haag

Re: loopt niet mooi bij stationair draaien

Bericht door Marcel van Es »

Morgen gaat ie naar de garage :werkaanT4
en ik hoop dat Dhr. Leendert het probleem kan oplossen.
Met dank aan Multivan Generation
Ik hoop dat ik morgen kan vertellen wat het probleem nou is geweest?
Ik ga nu nog even een lekker bakkie :koffie drinken
Met vriendelijke groet
Marcel van Es
Transporter T5 GP 2.0 Bluemotion
Versterkte veren Bilstein 1250 kg
Gerard-T4
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 apr 2007, 22:03
Locatie: Delft

Re: loopt niet mooi bij stationair draaien

Bericht door Gerard-T4 »

Hoi Marcel, Heb ik jaren geleden ook gehad. Heb dat toen opgelost via de Vagcom. Dat stukje staat hier ergens op het forum (pdf), maar kon het zo snel niet meer vinden (dat is waarschijnlijk het stukje dat Niels bedoelt). Stond vroeger bij tips en trucs, maar die zie ik helemaal niet meer....
Overigens was dat onregelmatig lopen wel subtiel, dus niet dat de motor heen en weer stond te schudden. Als een verstuiver kapot is dan helpt ook de vagcom niet meer...
Maar de Vagcom geeft wel aan wat de conditie van de verstuiver is, zoals Multivan al aangeeft.

Groet Gerard
Gerard-T4
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 apr 2007, 22:03
Locatie: Delft

Re: loopt niet mooi bij stationair draaien

Bericht door Gerard-T4 »

Oeps, zat even niet op te letten. Dennis heeft de link naar mijn stukje al gepost.
Ben nog steeds een beetje van slag dat mijn busje bij de Franse garage staat en ik nog niet weet hoe ik dit weekeinde met het gezin weer in Nederland ga komen...

Groet Gerard
Gebruikersavatar
Marcel van Es
Berichten: 143
Lid geworden op: 06 mei 2012, 10:02
Locatie: Den Haag

Re: loopt niet mooi bij stationair draaien

Bericht door Marcel van Es »

Goede middag geïnteresseerden.
Ben vanmorgen vroeg naar auto techniek gereden in moerkapelle.
Het probleem voor gelegt aan Dhr. Leendert, hij hoorde al bij stationair draaien dat het niet goed zat, nou werd ik vanmiddag gebelt dat het niet aan de pomp timing of wat dat ook ligt.
Het probleem waardoor de T4 zo hevig schokt en bonkt komt door het massa vliegwiel die totaal kapot is, er zitte in deze T4 zeg maar 2 koppelingsplaten 1 voor de versnelling en 1 om de trillingen op te vangen.
Dhr. Leendert, zei tegen me dat het gewoon op de oude wetse marnier gedaan wordt. dat wil zeggen 1 koppelingsplaat en een aangepaste druk groep om de trillingen op te vangen.
Nou heren ik wil julie heel erg bedanken voor de positieve sugesties die ik heb gekregen.
De T4 is nog nietvan het probleem verholpen dat ging die niet meer redden vandaag,er moet nog een afspraak voor gemaakt worden.
mvg
Marcel van Es
Met vriendelijke groet
Marcel van Es
Transporter T5 GP 2.0 Bluemotion
Versterkte veren Bilstein 1250 kg
Gebruikersavatar
Dennis 449
Berichten: 2034
Lid geworden op: 14 jan 2007, 09:55
Locatie: Westfriesland (vezelf)

Re: loopt niet mooi bij stationair draaien

Bericht door Dennis 449 »

Hee Marcel,

Of het daarmee dan oplost betwijfel ik, ik rijd al geruime tijd met een een-massa vliegwiel en gedempte koppelingsplaat.
Toch was het schokken in het begin niet zo erg als nu.

Laatst even bij Rene150 op bezoek geweest en met de VAG Com gekeken.
De regelwaarde lag tussen de 40 en 68, als de motor op zijn eigen regelkast draaide hadden we de volgende uitlezing (Moment opname)

Grp bl 1 bl 2 bl 3 bl 4 bl 5 bl 6 bl 7 bl 8 bl9 bl10
000 038 059 000 014 100 207 098 167 124 153

We zagen geen horinzontale lijn in de grafiek als we naar de TDI tuning instellingen gingen. De injectie timing blok 2 in motorgroep 000 stond dan vast op 255.

René heeft toen wat met de spanrollen gesteld, maar de waarde van blok2 wilde niet van de 255 af tijdens de TDI meting. De motor ging wel meteen anders lopen.

Ik merkte weinig verschil toen ik weer naar huis reed. Echter toen ik 's avonds nog even weg wilde en de bus dus een uur of 7 stil had gestaan, sloeg de motor niet aan en kwam er alleen een bult rook uit de uitlaat maar verder niks. Geen klap....

Dus zelf de stoute schoenen aangetrokken en op de gok de spanrollen weer een heel stuk terug gezet. Waarbij ik de pomp als het ware vroeger zette. De vaste verstelbare rol zit altijd in het trekkende part van een riem, de verstelbare spanner rol hoort in het slappe part van een riem. Van bovenaf gezien komt het riemwiel op de nokkenas naar je toe van achteren. Kijk je tegen het riemwiel aan, dus tegen de klok in. Door de (achterste) verstelbare rol dieper tussen de twee riemwielen te drukken, dus met de klok mee te verstellen, zal de brandstof pomp pulley tegen de klok verdraaien en dus vroeger komen te staan.
Ik weet dus nu niet wat de waarde van blok2 is, maar de motor start weer vlot en komt ook weer rap op toeren.

Wie heeft enig idee of de waarden van het rijtje hierboven aardig overeenkomen?
Groeten
Dennis 449
Team West
Afbeelding
:wjw sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
Gebruikersavatar
Marcel van Es
Berichten: 143
Lid geworden op: 06 mei 2012, 10:02
Locatie: Den Haag

Re: loopt niet mooi bij stationair draaien

Bericht door Marcel van Es »

De garage vind deze stelling, wat vinden jullie zelf hiervan? hebben jullie misschien ook wel ervaring met een andere kopelingplaat dan de gene die er werkelijk in zat/ zit
waarom geen 2 massa vliegwiel monteren, maar gewoon op de ouderwetse manier 1 koppelingsplaat en een aangepaste drukgroep om trillingen op te vangen, deze koppelings plaat heeft het bijna 3 ton uit gehouden.
Mijn garage zegt er dit over
Uit onderzoek is gebleken dat bij de eerste 30 d km al zo'n 30 tm 40 % slijtage is op getreden, en dat deze koppelingen het niet lang zullen volhouden.
Zoals het vroeger zat, 1 koppelingsplaat en met een aangepaste drukgroep om de nodige terillingen op te vangen.

Wat zijn uw ervaringen hierover?

Dit kwam ik tegen op het net.
Koppeling vervangen

De koppeling

De koppeling vormt samen met het vliegwiel de verbinding tussen de motor en de versnellingsbak. De koppeling werkt door middel van wrijving tussen de koppelingsplaten en het vliegwiel. Via de koppeling wordt de kracht van de motor overgebracht naar de versnellingsbak en vervolgens op de wielen. De koppeling is gemonteerd op een as (prise as) van de versnellingsbak. Het vliegwiel zit op de krukas van de motor gemonteerd.


Bij de koppeling hoort de drukgroep. De drukgroep zorgt dat de koppelingsplaten op het vliegwiel worden gedrukt. Daarmee ontstaat de verbinding tussen de motor en de versnellingsbak.

Tijdens het schakelen en bijvoorbeeld wachten voor een verkeerslicht worden motor en versnelllingsbak ontkoppeld met het koppelingspedaal. Het koppelingspedaal heft tijdelijk de werking van de drukgroep op.

Afhankelijk van het gebruik kan ernstige slijtage van uw koppeling al vanaf 100.000 tot 150.000 km optreden. Heeft u twijfel of uw koppeling, drukgroep of vliegwiel versleten is? Kom gerust langs, of beschrijf hier uw probleem, dan stellen wij de diagnose.

Wanneer vervangen?

Zodra de koppeling versleten raakt, zal de verbinding tussen de motor en de versnellingsbak slechter worden en gaat de koppeling slippen. Bij het optrekken maakt de motor wel meer toeren, maar versnelt de auto niet zoals gebruikelijk. Soms is een branderige lucht te ruiken. Men spreekt dan van een verbrande koppeling of dat de koppelingsplaten zijn verbrand. In dat laatste geval moeten de koppelingsplaten zeker worden vervangen.

Het gebruik van de auto heeft invloed op de slijtage. Auto’s of bussen waar vaak een aanhanger achter hangt zullen sneller een koppeling verslijten. Het zelfde geldt voor het 2-massavliegwiel. Wordt de auto zwaarder belast, dan heeft u eerder kans op klachten.

Schakelproblemen daarentegen, worden over het algemeen niet veroorzaakt door het verslijten van de koppeling of het vliegwiel. Meestal is dit het gevolg van het niet goed ontkoppelen of door een probleem in de bak zelf. Als de versnellingsbak niet goed vrij komt bij het ontkoppelen en dus niet goed kan schakelen, is meestal de drukgroep defect. Bij een versnellingsbak reparatie of vervanging van de koppeling wordt de (beoordeling van de) drukgroep standaard door ons meegenomen.

Wilt u meer weten over mogelijke problemen met uw koppeling? Of weten hoe u kunt testen of uw koppeling versleten is?

Het vliegwiel of 2-massavliegwiel

Het vliegwiel is normaliter een metalen schijf uit één geheel. Bij de meeste modernere dieselmotoren bestaat het vliegwiel echter uit meerdere delen. We spreken dan van een 2-massavliegwiel. Automotoren met een hoog koppel dat niet alleen door de veren van de koppelingsplaat opgevangen kan worden, hebben een 2-massavliegwiel. Het 2-massavliegwiel bestaat eigenlijk uit een binnenwerk dat veert in het buitenwerk. Op die manier worden trillingen tegengegaan. Als een 2-massavliegwiel verslijt en de verende werking afneemt gaat de koppeling “bibberen” en het vliegwiel rammelen. Uiteindelijk zal de motor ook gaan trillen, waardoor de auto gaat schokken bij het rijden.

Zo ziet een 2-massavliegwiel er uit, de zware veren van het binnenwerk vangen de klappen op bij het koppelen. Carrec Technocenter vervangt koppelingen en of 2-massavliegwielen meestal als onderdeel van versnellingsbak reparaties en revisies. Zodoende zien we er elke week wel een paar. Door onze ervaring zijn we goed in staat om te bepalen of het de koppeling of het 2-massavliegwiel is wat de klachten aan een auto veroorzaakt. Of dat er naar een andere oorzaak gezocht moet worden.
Carrec Technocenter heeft veel ervaring in het vervangen van koppelingen, de drukgroep en 2-massavliegwielen. We doen het snel en vakkundig.
Met vriendelijke groet
Marcel van Es
Transporter T5 GP 2.0 Bluemotion
Versterkte veren Bilstein 1250 kg
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: loopt niet mooi bij stationair draaien

Bericht door sgsdebruijn »

Maar Carrec is in dit geval niet de garage neem ik aan.

De versletenheid van het 2MV is te controleren door te kijken hoeveel tandjes hij "vrij" kan bewegen voordat er "druk" dmv de veren optreed.
Naar mijn idee, als je geen zware resonanties hebt bij stationair of laag in de toeren zou ik het niet 123 in je 2MV zoeken. Dat schudden wat je beschrijft lijkt me meer een motorisch "probleem".

Lees onder Prufung maar hoe en wat over testen 2MV
http://www.t4-wiki.de/wiki/Schwungrad
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: loopt niet mooi bij stationair draaien

Bericht door Multivan Generation »

Kan ook veroorzaakt worden door een defecte trillingsdemper zit in nu aan te denken.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Marcel van Es
Berichten: 143
Lid geworden op: 06 mei 2012, 10:02
Locatie: Den Haag

Re: loopt niet mooi bij stationair draaien

Bericht door Marcel van Es »

sgsdebruijn schreef:Maar Carrec is in dit geval niet de garage neem ik aan.

De versletenheid van het 2MV is te controleren door te kijken hoeveel tandjes hij "vrij" kan bewegen voordat er "druk" dmv de veren optreed.
Naar mijn idee, als je geen zware resonanties hebt bij stationair of laag in de toeren zou ik het niet 123 in je 2MV zoeken. Dat schudden wat je beschrijft lijkt me meer een motorisch "probleem".

Lees onder Prufung maar hoe en wat over testen 2MV
http://www.t4-wiki.de/wiki/Schwungrad
Hoi de bruin
Garage de Rooij in Moerkapelle is de garage en die heeft het geconstateerd dat het 2e massa vw kapot is, hij heeft ook wel de timing van de pomp een heel klein stukje verstelt.
Het is voor hem heel duidelijk dat het MVW de veroorzaker is hij heeft letterlijk gezegd dat het MVW kapot is hij heeft ook gezegd dat mijn t4 wel heel krachtig is kwa PK's dat het niet normaal is dat die zo snel optrekt, en dat het beter is om deze terug te laten tunen anders sloop je je auto, ik zeg hem dat ik het zelden gebruik ben eigenlijk een heer in het verkeer :jumpklap tuurlijk gebruik ik het wel eens maar dat komt zelden voor, houd er wel van om gewoon door te rijden :jump
Ik gaf aan dat deze bus af fabriek getuned is en er staat bijna 290 d km op.
Met vriendelijke groet
Marcel van Es
Transporter T5 GP 2.0 Bluemotion
Versterkte veren Bilstein 1250 kg
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: loopt niet mooi bij stationair draaien

Bericht door Multivan Generation »

Ons eerste 2MV is ruim 320.000 km meegegaan en preventief vervangen (versnellingsbakwissel en alles lag toch open).
Dus het is geen hele gekke diagnose.

Het heeft ten slotte niet het eeuwige leven. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Marcel van Es
Berichten: 143
Lid geworden op: 06 mei 2012, 10:02
Locatie: Den Haag

Re: loopt niet mooi bij stationair draaien

Bericht door Marcel van Es »

Multivan Generation schreef:Ons eerste 2MV is ruim 320.000 km meegegaan en preventief vervangen (versnellingsbakwissel en alles lag toch open).
Dus het is geen hele gekke diagnose.

Het heeft ten slotte niet het eeuwige leven. :knipoog
Hoi Peter
Een hele versnellingsbak wissel scheelt zeker wel kwa werk, maar in de wissel zat daar ook een MVW in og gewoon zoals de eerste zijn?
Met vriendelijke groet
Marcel van Es
Transporter T5 GP 2.0 Bluemotion
Versterkte veren Bilstein 1250 kg
Gebruikersavatar
Marcel van Es
Berichten: 143
Lid geworden op: 06 mei 2012, 10:02
Locatie: Den Haag

Re: loopt niet mooi bij stationair draaien

Bericht door Marcel van Es »

Multivan Generation schreef:Ons eerste 2MV is ruim 320.000 km meegegaan en preventief vervangen (versnellingsbakwissel en alles lag toch open).
Dus het is geen hele gekke diagnose.

Het heeft ten slotte niet het eeuwige leven. :knipoog
Hoi Peter
Een hele versnellingsbak wissel scheelt zeker wel kwa werk, maar in de wissel zat daar ook een MVW in og gewoon zoals de eerste zijn?
Met vriendelijke groet
Marcel van Es
Transporter T5 GP 2.0 Bluemotion
Versterkte veren Bilstein 1250 kg
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: loopt niet mooi bij stationair draaien

Bericht door Multivan Generation »

Ik kan er geen soep van maken... :nuts sorry
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie