Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ted en zijn '06 Multivan 174 PK Automaat

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
AnilTDI
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 feb 2013, 00:24

Re: Ted en zijn '06 Multivan 174 PK Automaat

Bericht door AnilTDI »

Eerlijk gezegd vind ik persoonlijk hoogglans zwart erg mooi op een zwarte bus. Dus hoogglans spuiten die klauwen vind ik :lach
Groeten, Anil Muldur
Caravelle 2.5TDI BNZ & Lupo 3L 1.2 TDI AYZ
runnerted
Berichten: 253
Lid geworden op: 21 feb 2013, 14:53

EGR klep gereinigd!

Bericht door runnerted »

Vandaag even bezig geweest aan de MV.. merkte dat tie de laatste 2 weken zo af en toe wat lichtjes aan het schudden was bij koude stationaire motor..

Dus vandaag na zoeken op t net en veel hiervandan gehaald te hebben besloten de egr klep te demonteren en schoon te maken.

Wat ik tegenkwam toen de EGR klep eraf was deed mij versteld staan... wat is dan ding goor zeg... de bus heeft 215000 gelopen en dat was er duidelijk aan af te zien..

Na grondig schoon gemaakt te hebben weer terug monteren. even een klein stukje mee gereden en voor mijn gevoel loopt de motor nu iets soepeler...

wat ik me zelf nu dan af vraag, wat is het nut van enkelt de EGR te reinigen? ik zag dat het spruitstuk ook redelijk dicht geslagen zit met roet... moet ik die ook schoonmaken en hoe doe ik dat?

hier wat foto's van de gedemonteerde vuile EGR klep.. na het schoonmaken waren mijn handen zo vies dat ik geen foto's heb gemaakt..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

:driveT5
Volkswagen Transporter 180 PK BiTurbo Automaat '10
Gebruikersavatar
AnilTDI
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 feb 2013, 00:24

Re: Ted en zijn '06 Multivan 174 PK Automaat

Bericht door AnilTDI »

Wat een zooi he.. Goedgedaan, moet ik ook een keer doen. Ik zou spruitstuk ook even schoonmaken.

Eigenlijk moet je heel die zooi eruit slopen
Groeten, Anil Muldur
Caravelle 2.5TDI BNZ & Lupo 3L 1.2 TDI AYZ
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: EGR klep gereinigd!

Bericht door ktmkrik »

runnerted schreef:Vandaag even bezig geweest aan de MV.. merkte dat tie de laatste 2 weken zo af en toe wat lichtjes aan het schudden was bij koude stationaire motor..

Dus vandaag na zoeken op t net en veel hiervandan gehaald te hebben besloten de egr klep te demonteren en schoon te maken.

Wat ik tegenkwam toen de EGR klep eraf was deed mij versteld staan... wat is dan ding goor zeg... de bus heeft 215000 gelopen en dat was er duidelijk aan af te zien..

Na grondig schoon gemaakt te hebben weer terug monteren. even een klein stukje mee gereden en voor mijn gevoel loopt de motor nu iets soepeler...

wat ik me zelf nu dan af vraag, wat is het nut van enkelt de EGR te reinigen? ik zag dat het spruitstuk ook redelijk dicht geslagen zit met roet... moet ik die ook schoonmaken en hoe doe ik dat?

hier wat foto's van de gedemonteerde vuile EGR klep.. na het schoonmaken waren mijn handen zo vies dat ik geen foto's heb gemaakt..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

:driveT5
Dat zat lekker vol met bagger, spruitstuk zou ik ook schoonmaken en daarna de EGR afdoppen met een rvs pakking dan krijg je die shit ook niet meer in je EGR klep.
Nadeel van het spruitstuk demonteren is dat je je front in servicestand moet hebben anders kom je er niet bij.
Succes!
runnerted
Berichten: 253
Lid geworden op: 21 feb 2013, 14:53

Re: EGR klep gereinigd!

Bericht door runnerted »

ktmkrik schreef: de EGR afdoppen met een rvs pakking dan krijg je die shit ook niet meer in je EGR klep.
Nadeel van het spruitstuk demonteren is dat je je front in servicestand moet hebben anders kom je er niet bij.
Succes!

Dat klinkt allemaal erg mooi... nu vindt ik het niet heel erg om de voorkant in service stand te zetten.. ( ik neem aan dat je bedoelt dat de kop eraf moet om erbij te kunnen?)

Maar waarmee kan ik dan het beste de roet uit t spruitstuk halen?

en hoe dop ik de egr klep af? welk gedeelte moet ik dan dichtmaken?


Ted
Volkswagen Transporter 180 PK BiTurbo Automaat '10
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: EGR klep gereinigd!

Bericht door ktmkrik »

runnerted schreef:
ktmkrik schreef: de EGR afdoppen met een rvs pakking dan krijg je die shit ook niet meer in je EGR klep.
Nadeel van het spruitstuk demonteren is dat je je front in servicestand moet hebben anders kom je er niet bij.
Succes!

Dat klinkt allemaal erg mooi... nu vindt ik het niet heel erg om de voorkant in service stand te zetten.. ( ik neem aan dat je bedoelt dat de kop eraf moet om erbij te kunnen?)

Maar waarmee kan ik dan het beste de roet uit t spruitstuk halen?

en hoe dop ik de egr klep af? welk gedeelte moet ik dan dichtmaken?


Ted
Hoe bedoel je de kop eraf dan?
Die hoeft er niet af hoor, front moet in service stand om bij de bouten te kunnen komen van het inlaatspruitstuk.
Dat kun je het beste doen met een soort van ontvetter, zelf heb ik het gedaan met remreiniger.
Eerst even goed in laten werken daarna borstelen waar je bij kan komen en daarna heb ik met een riool ontstopslang op de hogedruk reiniger het geheel doorgespoten, dan kom je namelijk ook op de plekken waar je niet zo goed bij kunt komen.
De EGR dop je af met een RVS plaatje wat ik zelf heb gemaakt van 1,5 mm RVS in de vorm van de pakking, die tussen twee nieuwe pakkingen gemonteerd tussen het buisje aan de achterzijde van de EGR klep die over het kleppendeksel loopt.
In de link die vwcampersite plaatste is alles heel duidelijk te zien en word ook het plaatje getoond waar ik het over had.
runnerted
Berichten: 253
Lid geworden op: 21 feb 2013, 14:53

Re: Ted en zijn '06 Multivan 174 PK Automaat

Bericht door runnerted »

Kijk, duidelijk verhaal waarvoor enorme dank.

Foto's van de vwcampersite maken het compleet!

Nu rest mij de vraag waar ik die pakking kan maken? Ik heb niet de middelen niet om een pakking te maken.
Iemand hier zin om tegen een vergoeding zoiets te maken?

Ted
Volkswagen Transporter 180 PK BiTurbo Automaat '10
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Ted en zijn '06 Multivan 174 PK Automaat

Bericht door ktmkrik »

runnerted schreef:Kijk, duidelijk verhaal waarvoor enorme dank.

Foto's van de vwcampersite maken het compleet!

Nu rest mij de vraag waar ik die pakking kan maken? Ik heb niet de middelen niet om een pakking te maken.
Iemand hier zin om tegen een vergoeding zoiets te maken?

Ted
Geen dank, kleine moeite toch om een ervaring te delen als je het weet.
Hieronder een paar links waar je ze kan kopen.

http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... qnXevti97o" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.egrafdoppen.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
TsX
Berichten: 393
Lid geworden op: 10 apr 2010, 21:51
Locatie: Vl.brabant / Limburg. België

Re: Ted en zijn '06 Multivan 174 PK Automaat

Bericht door TsX »

ziet er vrij "normaal" uit voor die km-stand ...
de mijne zag er half zo vuil na een goeie 130000km.

afdoppen moet niet echt,
deze egr's zijn vacuum gestuurd.
Je kan ipv het rubber aan te sluiten op je egr er een bout insteken,
of zelf het volledige slangetje wegnemen en iets verderop de bout insteken.
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
TsX
Berichten: 393
Lid geworden op: 10 apr 2010, 21:51
Locatie: Vl.brabant / Limburg. België

Re: Ted en zijn '06 Multivan 174 PK Automaat

Bericht door TsX »

ik vraag me alleen 1 ding af,
die vervuiling is een combinatie van olie en roet.

Die roet kan je tegenhouden, maar waar komt die olie vandaan ?
Volgens mij komt deze van de carterontluchting.
Maar kan die olie dan geen kwaad ?
deze komt uiteindelijk toch in je turbo of motor terecht...
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
runnerted
Berichten: 253
Lid geworden op: 21 feb 2013, 14:53

Grote beurt uitgevoerd, nieuwe remmen nodig

Bericht door runnerted »

Vandaag de MV lekker verwend met een grote onderhouds beurt..

via een bedrijf in De Meern de juiste onderdelen opgevraagd en een passende prijs te hebben gekregen zijn de onderdelen gister op mijn werk binnengekomen. zelfs nog wat extra dingen gratis erbij gekregen!!!

vandaag op mijn werk zelf de beurt uitgevoerd en netjes alle puntjes nagelopen die in het onderhouds boekje beschreven staan bij het kopje grote beurt.

helaas is naar voren gekomen dat mijn voorschijven en blokken aan vervanging toe zijn..
wie o wie wil er voor mij op ebay kijken naar een setje van bosch of ander gelijkwaardig merk..?
ik heb zelf niet ze veel ervaring op ebay maar ik weet zeker dat het daarop goedkoper kan zijn als bij de lokale autohandel...

Heb voor de eerste keer in mijn leven zelf een onderhouds beurt uitgevoerd en moet zeggen.. het bevalt mij prima.

daar waar de dealer mij een vaste prijs hanteerde van 279 euro ex BTW was ik nu voor 179 inc btw en een vrije zaterdag ochtend klaar :yes
Olie gebruikt van kroon-oil , filters zijn van het merk knecht.

kreeg als extra van de beste man een nieuwe carterplug, fles remreiniger , 1 liter kroon-oil ruitensproeier vloeistof en een luchtverfrisser voor niks erbij... relatief kleine bedragen maar het feit dat het er bij zit vindt ik service :toppie

daarom ook hulde voor dit bedrijf en ga er zeker vaker bestellen.

dit wou ik even delen :yes
fijne zaterdag iedereen
Volkswagen Transporter 180 PK BiTurbo Automaat '10
knarf
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 nov 2012, 23:05
Locatie: Hemrik (FR)

Re: Grote beurt uitgevoerd, nieuwe remmen nodig

Bericht door knarf »

Kijk eens bij mister auto, echt veel goedkoper dan bij de dealer

gr

Frank
Afbeelding
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Grote beurt uitgevoerd, nieuwe remmen nodig

Bericht door jacobsentertainment476 »

runnerted schreef:
helaas is naar voren gekomen dat mijn voorschijven en blokken aan vervanging toe zijn..
wie o wie wil er voor mij op ebay kijken naar een setje van bosch of ander gelijkwaardig merk..?
ik heb zelf niet ze veel ervaring op ebay maar ik weet zeker dat het daarop goedkoper kan zijn als bij de lokale autohandel...
Als jij kunt zeggen welke maar schijven je nodig hebt ! maakt het een stuk makkelijker, en Ebay shoppen is makkelijker dan naar de winkel/dealer.
Zeker als je een paypal account hebt. Zelf koop ik vaak dit soort producten via ATP ATP Ebay shop of via Bandel Bandel Ebay shop Als dit niet helpt dan horen we het wel :wjw
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
runnerted
Berichten: 253
Lid geworden op: 21 feb 2013, 14:53

Re: Nieuwe remschijven en blokken voorzijde

Bericht door runnerted »

Gister was het dan zover, de nieuwe remmerij aan de voorzijde gemonteerd!

Vorige week bij de grote beurt zei mijn collega dat de remmen aan de voorzijde versleten waren waardoor ik de dagen erna direct nieuwe schijven en blokken besteld..

gister gemonteerd en tot mijn verbazing vond ik ze nog niet heel erg versleten...
maarja ik had de nieuwe spullen al in huis en had er de ochtend voor uitgetrokken om te monteren.
Ook na de montage de remklauwen rood gemaakt voor een sportiever uiterlijk!!

dus ik zet daarom een dezer dagen de oude schijven en remblokken te koop voor een schappelijk prijsje!!

genoeg geluld, hieronder de foto's

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

grt Ted
Volkswagen Transporter 180 PK BiTurbo Automaat '10
Plaats reactie