Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

aandrijving kapot

vragen over de T5
jeroen pluto
Berichten: 140
Lid geworden op: 03 sep 2008, 20:31

aandrijving kapot

Bericht door jeroen pluto »

Mijn T 5 van 4 jaar oud met 135 000 km op de teller stopte er vandaag mee, met het schakelen van 2 naar 3 ging hij wel uit de versnelling maar niet meer erin. de bak lijkt goed te werken. er klinkt een schrapend geluid maar de wielen blijven stilstaan. Ik roep van nieuw af aan dat er af en toe een raar geluid klinkt bij de voorwielen en soms knalt als je de koppeling loslaat het hele spul met een schok in de de versnelling. (alsof je je eerste rijles hebt,..) dan gaat het weer een tijdje goed. Omdat ik de zaak niet vertrouwde heb ik indertijd nog de garantie laten verlengen. Tot vandaag ging het echter "goed". wie heeft ook zoiets meegemaakt en weet of hier toch niet wat garantie is te verwachten, je mag toch aannemen, dat ze gemaakt zijn om langer mee te gaan,..
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: aandrijving kapot

Bericht door Oviivo »

Rechter aandrijfas stuk? Dat is namelijk een veel voorkomend probleem helaas.

:T54LIFE
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
jeroen pluto
Berichten: 140
Lid geworden op: 03 sep 2008, 20:31

Re: aandrijving kapot

Bericht door jeroen pluto »

Ok, enig idee hoe dit zit,? en wat er voor los moet? we krijgen m zo niet eens op de brug, dus is t lastig om even te kijken,...
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: aandrijving kapot

Bericht door jacobsentertainment476 »

Ik heb zelf net vorige week mijn aandrijfas vervangen.

Naaf deksel uit het wiel halen, en de centrale moer los draaien, en gelijk ook de wiel moeren even "breken" ( een slag los draaien)
Met een krik onder het subframe de auto omhoog zetten en veilig stellen. (linker wiel op de grond laten staan en in de versnelling, en de handrem er op)
Wiel er af nemen.
Bodemplaat en wiel kuip en als je het hebt ook de bescherming om het as weg nemen.( Bodemplaat met 6 13mm boutjes, en wielkuip met torqx 20,schroefjes.)
Onderste wielophanging los bouten (twee maal veel tand T14) ik heb zelf ook de stabilisator stang en stuur stang los genomen.
Wiel ophanging van het as aftrekken, en vervolgens de twee ( 13mm dop ) boutjes los nemen boven het steun lager van het as.
Als het goed is kun je nu het gehele aandrijf as er onderweg trekken. Grote kans dat je steekas in de bak ook vervangen moet worden.
6mm imbus in het as stekken ( cm of 10/12 diep) en deze los draaien en uit nemen. Eventueel ( is toch al stuk) gewoon met een grote waterpomptang aan trekken.

Nog meer vragen horen we wel.
Succes.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
ronald tdi
Berichten: 1627
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: aandrijving kapot

Bericht door ronald tdi »

jacobsentertainment476 schreef:Ik heb zelf net vorige week mijn aandrijfas vervangen.

Naaf deksel uit het wiel halen, en de centrale moer los draaien, en gelijk ook de wiel moeren even "breken" ( een slag los draaien)
Met een krik onder het subframe de auto omhoog zetten en veilig stellen. (linker wiel op de grond laten staan en in de versnelling, en de handrem er op)
Wiel er af nemen.
Bodemplaat en wiel kuip en als je het hebt ook de bescherming om het as weg nemen.( Bodemplaat met 6 13mm boutjes, en wielkuip met torqx 20,schroefjes.)
Onderste wielophanging los bouten (twee maal veel tand T14) ik heb zelf ook de stabilisator stang en stuur stang los genomen.
Wiel ophanging van het as aftrekken, en vervolgens de twee ( 13mm dop ) boutjes los nemen boven het steun lager van het as.
Als het goed is kun je nu het gehele aandrijf as er onderweg trekken. Grote kans dat je steekas in de bak ook vervangen moet worden.
6mm imbus in het as stekken ( cm of 10/12 diep) en deze los draaien en uit nemen. Eventueel ( is toch al stuk) gewoon met een grote waterpomptang aan trekken.

Nog meer vragen horen we wel.
Succes.
:bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun

Dit is nu een duidelijk antwoord....
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: aandrijving kapot

Bericht door jacobsentertainment476 »

ronald tdi schreef:
:bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun

Dit is nu een duidelijk antwoord....
Sorry, niet een geheel verhaal.
En alles in omgekeerde volgorde weer terug bouwen :bifun :bifun :bifun
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
jeroen pluto
Berichten: 140
Lid geworden op: 03 sep 2008, 20:31

Re: aandrijving kapot

Bericht door jeroen pluto »

Das inderdaad een compleet antwoord, door tijdgebrek heb ik m inmiddels bij de dealer gebracht. De lokale hulplijnen zagen er op korte termijn geen brood in. Bedankt voor je super uitgebreide reactie. Mooi stel speakers heb je gebouwd trouwens,.. welke units heb je gebruikt,..
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: aandrijving kapot

Bericht door jacobsentertainment476 »

jeroen pluto schreef:Das inderdaad een compleet antwoord, door tijdgebrek heb ik m inmiddels bij de dealer gebracht. De lokale hulplijnen zagen er op korte termijn geen brood in. Bedankt voor je super uitgebreide reactie. Mooi stel speakers heb je gebouwd trouwens,.. welke units heb je gebruikt,..
Ha, ik heb er canton units in. :yes Ze werken samen in een 7.5 systeem op een str-da 5200 es :ie :ie De dakpannen rammelen op het dak :bonk
Wil nog graag de str da 5800 es hebben, 9 x 130 watts :muur
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
jeroen pluto
Berichten: 140
Lid geworden op: 03 sep 2008, 20:31

Re: aandrijving kapot

Bericht door jeroen pluto »

Ha, ik heb er canton units in. :yes Ze werken samen in een 7.5 systeem op een str-da 5200 es :ie :ie De dakpannen rammelen op het dak :bonk
Wil nog graag de str da 5800 es hebben, 9 x 130 watts :muur[/quote]

Canton ken ik niet, zal wel eens googelen,.. De bus rijdt weer prima. Ik hoor vertellen dat het heel normaal is, dat deze as elke 130.000 kapot gaat. Bij elke T 5, ik had er nog nooit van gehoord.

De voorrremblokken staan ook al ter attentie bij inmiddels 138.000... hoe zit t met de duitse degelijkheid, tegenwoordig,..
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: aandrijving kapot

Bericht door jacobsentertainment476 »

jeroen pluto schreef:De voorrremblokken staan ook al ter attentie bij inmiddels 138.000... hoe zit t met de duitse degelijkheid, tegenwoordig,..
Tja Das war einmal :muur

Mooi dat de auto weer rijdt Jeroen. Het is even een onhandig klusje, maar wel zo fijn om dit te doen voor dat je in de bergen staat :ie
Veel plezier :driveT5
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
jeroen pluto
Berichten: 140
Lid geworden op: 03 sep 2008, 20:31

Re: aandrijving kapot

Bericht door jeroen pluto »

Ja thanks,..
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: aandrijving kapot

Bericht door Danny »

remblokken slijtage ligt aan je remstijl dat heeft niks met degelijk te maken.
Dat de as stuk gaat op 130... is ook larie, ze gaan kapot maar bijlange niet bij iedereen. laatst eentje effe bekeken op 180.000 en die zag er als nieuw uit...
jeroen pluto
Berichten: 140
Lid geworden op: 03 sep 2008, 20:31

Re: aandrijving kapot

Bericht door jeroen pluto »

Dat van die remblokken was natuurlijk een grapje, ik ken iemand die er gemiddeld maar 20.000 mee doet.

Ikzelf had nog nooit van een kapotte aandrijf as gehoord met een T4 hiervoor 350 000 en een t4 die we nog hebben inmiddels 380 000. stond ik er een beetje verbaasd over. maar de T5 is natuurlijk een heel andere auto. De as is dus meer gewoon pech dan een echt typische T5 kwaal,.. hoe dan ook hij doet t weer. en rijdt prima. Blijft een hele fijne bus.. :driveT5
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: aandrijving kapot

Bericht door jacobsentertainment476 »

jeroen pluto schreef:De as is dus meer gewoon pech dan een echt typische T5 kwaal,..
Fout !! is een bekende ( bij VW bekende) kwaal :muur :muur Dit is later wel verbetert maar de auto's van de eerste lichting hebben allemaal vroeg of laat de hele grote kans dat ze een as moeten verwisselen, het is nergens gezegd dat dit bij 120.000km gaat gebeuren of bij 180.000km. Dat is natuurlijk ook weer rijstijl afhankelijk.
Hoe dan ook de as heeft niets met pech te maken.

Net als de pde verstuiver is dit een hele domme grote fout gemaakt door VW :muur :muur En als VW daar iemand voor aan de schandpaal wil zetten, wil ik het optijd weten :censor :boos Dan heb ik ook nog wel een zak vol rijp fruit waar ik vanaf wil.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: aandrijving kapot

Bericht door matje86 »

aandrijfassie kope?
Bijlagen
2013-06-08 12.31.59.jpg
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Plaats reactie