Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Keuzestress: 2x T5 uit 2005 .....

vragen over de T5
Plaats reactie
Marten Hoffmann
Berichten: 60
Lid geworden op: 27 jul 2007, 08:41
Locatie: Amerongen
Contacteer:

Keuzestress: 2x T5 uit 2005 .....

Bericht door Marten Hoffmann »

Al een tijdje op zoek naar een vervangende T5 (i.v.m. diefstal) zie ik op dit moment twee interessante exemplaren. Beide zijn uit 2005, hebben Multivanbumpers, airco en metallic lak (Fresco groen resp. offroad-groen).

1) Handbak, 170.000 km, met DC (moet eruit), volledige onderhoudshistorie, van particuliere caravanrijders, vraagprijs 10.950 (geen BTW, want marge-auto). Verwijderen DC en plaatsen tussenschot/vloer en aanbrengen parkeersensoren brengen de totaalprijs zo rond de 12.500 Euro.
2) Automaat, 90.000 (!) km, al voorzien van tussenschot, twee schuifdeuren waarvan rechter met ruit, weinig met aanhangers gereden, van aannemer. Vraagprijs 10.000 excl. BTW, dus komt met parkeersensoren ook zo rond de 12.500 Euro uit.

Ik weet dat "men" de automaten afraadt maar de vraag is: waarom? Ja, als je er voortduren 2,5 ton achter hangt kan zo'n bak verbranden maar wat zijn afgezien daarvan de daadwerkelijk optredende problemen?

Ja, we zouden ook wat recentere auto's kunnen kopen maar die blijken onderaan de streep toch fiks kostbaarder te zijn. En zolang niet weer een of andere joker de auto meeneemt willen we er gewoon een jaar of zes, zeven mee blijven rijden. Dus de afschrijving gaat steeds verder omlaag en het rijden wordt steeds voordeliger - nou ja, minder duur :knipoog

Meningen over 'welke van de twee' stellen we bijzonder op prijs.
Met vriendelijke groet,
Marten | T5 2008 130 pk enkele cabine | www.tandemclub.nl
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: Keuzestress: 2x T5 uit 2005 .....

Bericht door robertTREBOR »

Ik ken 2 personen uit mijn klantenkring die een T5 hadden met automaat zonder trekhaak, reden nagenoeg leeg.
Ca 3 jr. oud. binnen de 100.000 km bak helemaal naar de klote en ca 4000 euro kosten ! en een verbruik van 1 op 7
Dat was voor hun eens maar NOOIT meer !
Ik zou ook liever een aut. hebben dan schakel maar ik durf het echt niet aan bij vw.
Rij handgeschakelde 6 bak en altijd ca 1100 km op een tank diesel ca 1 op 12.5
Hou je van een gokje en een duur verbruik neem je lekker die aut. :-)
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
Gerrit354
Berichten: 366
Lid geworden op: 10 mei 2009, 16:30

Re: Keuzestress: 2x T5 uit 2005 .....

Bericht door Gerrit354 »

Hier ook bekende met 60 a 70k automaat aan gort, duizenden euro's kosten. KWB en nauwelijks een zware aanhanger erachter. Auto werd privé gereden. Met dit budget zou ik bijna zeggen koop een hele mooie T4, daar heb je meer plezier aan dan een T5 uit 2005.
Marten Hoffmann
Berichten: 60
Lid geworden op: 27 jul 2007, 08:41
Locatie: Amerongen
Contacteer:

Re: Keuzestress: 2x T5 uit 2005 .....

Bericht door Marten Hoffmann »

@Robert @Gerrit: dank voor de - zeer verhelderende - reacties. Het lastige is in zo'n geval dat niet *elke* automaat kapot gaat maar het lijkt er op dat ze onevenredig vaak stuk gaan. Wij prijzen ons gelukkig dat het budget flexibel is: als een jongere auto voor een goede prijs langskomt is dat zeker een optie. Dus weet je nog een mooi 2008er met pakweg minder dan 100.000 km en de juiste uitrusting dan kan er best wat geld bij. En tsja, word je gelukkiger met een T4? Geen idee: wij waren met onze T5 uit 2004 in elk geval hartstikke tevreden. Behalve een brandstofpomp van 1.100 Euro hebben we geen abnormale onkosten gehad. Niet verkeerd op 187.000 km en negen jaar.
Met vriendelijke groet,
Marten | T5 2008 130 pk enkele cabine | www.tandemclub.nl
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: Keuzestress: 2x T5 uit 2005 .....

Bericht door Pim 328 »

Toch vreemd met de automaten.

Ambulance dienst rijdt met een automaat ongeveer tussen de 170.000 en 220.000 km.
Hierna moet vaker of een revisie of een automaat vervangen worden.
Nu wordt met deze auto's niet echt zacht zinnig gereden.
Wel elke 50.000 km olie en filter vervangen.

De automaten gaan kapot door oververhitting. Dus de t5 automaten zijn helemaal zo slecht nog niet.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: Keuzestress: 2x T5 uit 2005 .....

Bericht door Jeroen T5 204 »

Mijn automaat doet goed zijn werk, moet wel zeggen dat je er wel met gevoel mee moet rijden. Niet dom doortrappen, gewoon een beetje spelen met het gaspedaal als de bak moeite heeft met overschakelen.
Ik denk dat er hierdoor ook veel problemen ontstaan met automaatbakken.

Had zelf wat last van het raar schakelen van de bak, dit is opgelost na een software update.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Eelco151
Berichten: 57
Lid geworden op: 14 jan 2007, 10:47

Re: Keuzestress: 2x T5 uit 2005 .....

Bericht door Eelco151 »

Ik heb mijn automaat na 105.000 km laten flushen. Geen overbodige luxe, olie kwam er zo zwart als koffie uit, terwijl automaatolie wijnrood hoort te zijn. na deze behandeling van ongeveer €350,- geen problemen meer en een wereld van verschil in schakelgedrag van de automaat.
http://www.powerflush.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Marten Hoffmann
Berichten: 60
Lid geworden op: 27 jul 2007, 08:41
Locatie: Amerongen
Contacteer:

Re: Keuzestress: 2x T5 uit 2005 .....

Bericht door Marten Hoffmann »

Inmiddels met de 90.000-km T5 met automaat gereden. Bij wegrijden met koude motor schakelt hij opvallend laat over, maar toen hij eenmaal warm was ging dat over. Vervolgens eerst de bak volautomatisch schakelen en met de 'Tiptronic' handmatig geschakeld. Met goed warme motor/bak bleek de kickdown ook prima te werken. Deze automaat is niet zo zijdezacht als ik uit het verleden ken van MB-personenwagenbakken. Ook vind ik de versnellingshendel nogal plastiekerig maar dat is natuurlijk meer het gevoel.

De rest van de auto is voldoende: hier en daar een klein deukje/krasje en afgesleten verf langs de rand van de achterdeuren. Lijkt me logisch bij een aannemersauto. Trekhaak in prima conditie, spelingsvrije besturing kortom: echt 90.000 km.

Jammer genoeg zit er verder nog wel wat werk aan deze auto: er bleek (had ik zelf ook niet nagevraagd) geen CC op te zitten. Daarnaast is het aanhechtpunt van de vanghaak van de rechter achterdeur uitgeslagen, waarschijnlijk een keer een klap gehad. Nog erger: de uitlaateinddemper is volledig verrot, de vellen hangen erbij. Dat zal wel een gevolg zijn van de korte rij-afstanden: 90.000 km is 8 jaar betekent allemaal korte stukjes.

Van achteraf CC inbouwen is op Weetjewel vast wel een prijs te vinden, maar heeft iemand een idee wat het vervangen van zo'n einddemper zou kosten?
Met vriendelijke groet,
Marten | T5 2008 130 pk enkele cabine | www.tandemclub.nl
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: Keuzestress: 2x T5 uit 2005 .....

Bericht door Pim 328 »

Voor die einddemper zou ik me geen zorgen maken. Buitenmantel gaat vaker kapot, maar de uitlaat zelf is dan echter nog gewoon dicht.
Oorzaak is meestal korte stukken en zee lucht.

CC inbouwen kan achteraf prijs hiervan weet ik zo niet.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Keuzestress: 2x T5 uit 2005 .....

Bericht door frank884 »

Marten Hoffmann schreef:I

heeft iemand een idee wat het vervangen van zo'n einddemper zou kosten?
valt wel mee 60 euro

http://www.ebay.de/itm/VW-Transporter-T ... 3382317cd8" onclick="window.open(this.href);return false;

in mijn T4 heb ik een middendemper + einddemper zitten voor samen onder de 100 euro
en zit er alweer dik 4½ jaar onder en ziet er nog goed uit.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Marten Hoffmann
Berichten: 60
Lid geworden op: 27 jul 2007, 08:41
Locatie: Amerongen
Contacteer:

Re: Keuzestress: 2x T5 uit 2005 .....

Bericht door Marten Hoffmann »

Vandaag de keuzestress opgelost: er kwam een 2008-versie op mijn pad met 50.900 kilometers. Mooi exemplaar (MV-bumpers, reflexzilver, voorbank), rijdt super en is m.u.v. zijruit rechts helemaal onze uitvoering. Kost natuurlijk een pak meer maar toch gekocht, volgende week rijden :gekte
Met vriendelijke groet,
Marten | T5 2008 130 pk enkele cabine | www.tandemclub.nl
Plaats reactie