Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Achterste rollager schuifdeur

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dennis 449
Berichten: 2034
Lid geworden op: 14 jan 2007, 09:55
Locatie: Westfriesland (vezelf)

Achterste rollager schuifdeur

Bericht door Dennis 449 »

De laatste tijd kraakte de deur enorm. Het open en dicht doen ging steeds zwaarder.
Het werd me al snel duidelijk, het lagertje van het rolwieltje lag geheel aan brokken. De kogels waren al weg en het kunststof wieltje hing er los omheen.

Ik heb het mechaniek uit de deur gehaald door het paneel er eerst uit te halen.
Twee flensbouten houden het gewricht vast, eenmaal los trek je het mechaniek zo uit de schuifdeur.
Zorg wel dat je de deur op een kistje of iets zet, want anders dondert deze op de grond.

Aan het eind van de schuifrail haal je dan het eindstuk weg en schuif je het mechaniek uit de rail.
Met een slijpsteen (of haakse slijper) heb ik de stuikkop weggeslepen vlak met de oude binnenring van het lagertje.
Daarna heb ik de oude binnenring vlak geslepen, net totdat ik het asje vrij zag komen.
Met wat wrikwerk haalde ik de zwaar verroeste binnenring van het asje.

In het kunststof wieltje zat nog de rest van het lager. De buitenring heb ik met een passende dop uit het kunststof getikt, wel even opletten, een zijde is groter, daar moet het lagertje doorgetikt worden.

Hierna de schuifmaat ter hand genomen en met de maten van binnen en buitenzijde en de dikte van het lager, kwam ik op het lagertje met aanduiding 607 uit. 7 mm in- en 19 uitwendig.
Die was snel geregeld, bij een bedrijfje in aandrijftechniek. (Op zoek naar het lagertype, kwam ik ze ook tegen bij modelbouw shops voor afstandsbestuurbare auto's)

Om het nieuwe lagertje te borgen, heb ik het asje ingeboord en van M5 schroefdraad voorzien. Het nieuwe lager in de kunststofring getikt en het geheel op het asje van het mechaniek getikt. Het lagertje past om het asje en met een kort lenskop boutje heb ik het lagertje en kunststofwiel vastgezet.

Montage van het mechaniek in de schuifdeur in omgekeerde volgorde en alles weer als vanouds. En dat voor een paar euro en een uurtje tijd.
Groeten
Dennis 449
Team West
Afbeelding
:wjw sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
Gebruikersavatar
PJJ-65535
Berichten: 377
Lid geworden op: 22 nov 2008, 16:52
Locatie: Schouwen-West

Re: Achterste rollager schuifdeur

Bericht door PJJ-65535 »

So !

DAnk voor de info :yes

PJJ
Life's no monkey business.........
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Achterste rollager schuifdeur

Bericht door sgsdebruijn »

Mooie tip!
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Plaats reactie