Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Motor warm op Brennerpas

vragen over de T4
Hilco L
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 apr 2011, 19:09
Locatie: Nieuw-Amsterdam

Motor warm op Brennerpas

Bericht door Hilco L »

Hallo, ik heb een koelingsprobleem gehad op de Brennerpas. We reden met de caravan omhoog en bij de geringste stijging begon de temperatuur van de motor al op te lopen. Heb een paar keer moeten stoppen omdat het aanzetten van de verwarming ook niks hielp. Temperatuur liep gewoon verder op. Heb hem bijna in het rood gehad, lampje begon al te branden maar toen was ik net boven gelukkig. Heb de toerenteller goed hoog gehouden, niet te hoog maar ook zeker niet te laag. Hij staat nu bij een garage hier in Italië. De waterpomp is nog maar 12000 km oud. Hij gaat de thermostaat controleren en de radiateur schoonmaken van buiten (vliegen etc). Denken jullie dat dit het probleem oplost? Hier voor nooit problemen gehad met caravan en Brennerpas. Hier in de buurt rondrijden zonder caravan levert geen problemen op. Ook op platte snelweg met caravan geen problemen gehad. Schoepen in waterpomp zijn van ijzer, geen plastik. Ben zeer gebaat bij jullie ervaringen/meningen. Mvg!
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Motor warm op Brennerpas

Bericht door Rotor »

Hallo, slaan de ventilatoren wel aan?
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Motor warm op Brennerpas

Bericht door DNS »

Check ook even of de lamellen wel open gaan; zet ze anders voor de zekerheid zolang vast in de geopende stand.
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Hilco L
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 apr 2011, 19:09
Locatie: Nieuw-Amsterdam

Re: Motor warm op Brennerpas

Bericht door Hilco L »

Ventilatoren doen het beide en ik kan voelen dat hij lucht erdoor zuigt. Monteur heeft ventilatoren ook nagekeken en zijn ok. Morgen controleert hij de thermostaat en maakt hij de radiateur vliegvrij. Ook de ANWB zegt thermostaat, radiateur of waterpomp (staat hier op de camping). Nu is de waterpomp gloednieuw en de radiateur 2 jaar oud. Lekt niet of iets dergelijks. Nogmaals: platte wegen keurig op temperatuur met caravan, berg op met caravan loopt temperatuur op den duur op. Het allerraarste is dan nog wel dat de temperatuur NIET zakt bij het volledig opendraaien van de verwarming, er komt dan goede warme lucht uit, en de meter stijgt gewoon door...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Motor warm op Brennerpas

Bericht door Pascal-141 »

de ventilatoren kunnen dan wel draaien, maar als die lamellen niet volledig opengaan kunnen de ventilatoren niet voor luchtdoorstroom zorgen !
Het bi-metaal tussen de 2 lamellenringen verwijderen (2 schroefjes 10mm) , dan de lamellenringen met de hand volledig opendraaien , en dan in die stand blokkeren met bvb een paar tie-ribs (kabelbinders) .

De lamellen zijn héél vaak de oorzaak van alle oververhitting ellende !

Als dat geen oplossing is , dan is er wat mis met de motor :
-ofwel de thermostaat die vast zit (gewoon eruithalen en zonder thermostaat verder rijden, en dan thuis rustig een nieuwe erin)
-ofwel een lekke koppakking
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
frans_t4
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 mei 2013, 20:59

Re: Motor warm op Brennerpas

Bericht door frans_t4 »

Pascal-141 schreef:de ventilatoren kunnen dan wel draaien, maar als die lamellen niet volledig opengaan kunnen de ventilatoren niet voor luchtdoorstroom zorgen !
Het bi-metaal tussen de 2 lamellenringen verwijderen (2 schroefjes 10mm) , dan de lamellenringen met de hand volledig opendraaien , en dan in die stand blokkeren met bvb een paar tie-ribs (kabelbinders) .

De lamellen zijn héél vaak de oorzaak van alle oververhitting ellende !

Als dat geen oplossing is , dan is er wat mis met de motor :
-ofwel de thermostaat die vast zit (gewoon eruit halen en zonder thermostaat verder rijden, en dan thuis rustig een nieuwe erin)
-ofwel een lekke koppakking
Wat Pascal schrijft kan ik beamen, onze T4 had ook last van oplopende temperatuur... nu met de lamellen geheel open kwam de temp-naald niet hoger dan 1 streepje over de helft en dat was bij klimmen van 15... 20% !!! en bij 30+ graden buiten temperatuur!... Ik heb het bimetaal verwijderd en de lamellen gefixeerd met RVS parkertjes... vanaf dat moment geen probleem... Wil nog wel mijn thermostaat vervangen omdat ik vindt dat de motor te veel afkoelt bij onbelast rijden .. dat staat naar mijn mening los van de lamellen zeker met buiten temperaturen van van 25+ graden. mogelijk dat mijn thermostaat op 50% blijft openstaan...

Frans...
VW T5 bj 2006 (210.000km)
BMW R90/6 bj 1974 (190.000km)
Radio zendamateur licentie klasse A
http://www.pa5ca.com
Hilco L
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 apr 2011, 19:09
Locatie: Nieuw-Amsterdam

Re: Motor warm op Brennerpas

Bericht door Hilco L »

Hallo,
Bedankt voor jullie reacties. De bus is terug van de garage. De monteur zei het volgende: thermostaat is goed, waterpomp is goed, massa van rechterventilator was niet goed en in de radiateur zaten heel veel vliegen. Dat heeft hij nu schoongemaakt en de ventilator weer in orde gemaakt. Over lekkages heeft hij het niet gehad, lijkt me ook sterk want het (gereviseerde) blok inclusief nieuwe cilinders, waterpomp etc etc is 12000 km oud! Ik zal zelf nu nog even naar de lamellen kijken! Bedankt voor die tip!

Mvg
Hilco L
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 apr 2011, 19:09
Locatie: Nieuw-Amsterdam

Re: Motor warm op Brennerpas

Bericht door Hilco L »

Heeft 1 van jullie toevallig ook een artikel of iets dergelijks hoe ik het bi-metaal moet verwijderen? Foto's zijn wel handig..

MVG
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: Motor warm op Brennerpas

Bericht door vw_camper »

Hilco L schreef:Heeft 1 van jullie toevallig ook een artikel of iets dergelijks hoe ik het bi-metaal moet verwijderen? Foto's zijn wel handig.. MVG
Helpt dit? http://www.t4-wiki.de/wiki/L%C3%BCfter
Groeten, Bert
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Motor warm op Brennerpas

Bericht door odorf »

Idd die link van T4Wiki geeft de 'versteleinheit' goed weer.
(Middelste plaatje is het uitneembare deel)

Hij zit in het midden tussen beide ventilatoren met 2 zelftappers of 2 moeren vast (afhankelijk bouwjaar)
Hang over de radiator en kijk ter hoogte van de beugel waar de motorgrendel op vasthaakt naar beneden en je ziet hem.
De twee boutjes/moeren losdraaien (vasthouden anders vallen ze in de opvangbak) en dan kun je de 'versteleinheit' richting de motor uitnemen.
Dan kun je beide buitenringen met de lamellen met de hand bewegen (Draaien) de ene kant op gaan ze dicht. (hoogstwaarschijnlijk staan ze dicht)
De andere kant op draaien van de buitenring gaan ze open. Zet ze helemaal open. Neem nu een Twrap, buig deze een beetje krom en doe deze om twee lamellen.
Herhaal dit ook voor de zekerheid voor de ander kant en check of je niet per ongeluk de Fan (ventilator) ook hebt vastgezet. :gekte

Nu blijven de lamellen openstaan en heb je een vrije luchtdoorvoer.
Als het weer gaat vriezen :winter en de bus komt slecht op temperatuur knip je de Twraps door draai je de lamellen dicht en plaats je de regelaar weer terug.
(met de halfronde nokjes om de ronde uitsteekseltjes van de lamellenring).

Succes,
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Hilco L
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 apr 2011, 19:09
Locatie: Nieuw-Amsterdam

Re: Motor warm op Brennerpas

Bericht door Hilco L »

Ik heb vanmiddag even onder de motorkap gekeken en dat gaat wel lukken! Bedankt voor de uitgebreide link en extra informatie!
Kan zo'n onderdeel ook kapot gaan? Het is niet elektrisch gestuurd.. Het werkt op warmte (toch?).

MVG
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Motor warm op Brennerpas

Bericht door Pascal-141 »

Hilco L schreef:Ik heb vanmiddag even onder de motorkap gekeken en dat gaat wel lukken! Bedankt voor de uitgebreide link en extra informatie!
Kan zo'n onderdeel ook kapot gaan? Het is niet elektrisch gestuurd.. Het werkt op warmte (toch?).

MVG
Het bi-metaal op zich gaat niet echt kapot , maar verliest door de jaren wat ik kracht. En , nog belangrijker, het zijn vooral de kunststofringen van de lamellenverstelling die nogal vast komen te zitten. (plastik op plastik , zonder smeermiddel ertussen, gaat schuren en steeds moeilijker lopen)
Ik heb al bij veel T4 die lamellen (vast) opengezet, en allen zijn ze er tevreden over.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Motor warm op Brennerpas

Bericht door sgsdebruijn »

in de lente zet ik ze meestal open, na de zomer gewoon de bimetalen er weer in. klein klusje, ik rij veel korte stukken dus mag hij sneller "warm" zijn.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Hilco L
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 apr 2011, 19:09
Locatie: Nieuw-Amsterdam

Re: Motor warm op Brennerpas

Bericht door Hilco L »

Ik ga dinsdag terug naar Nederland dus ik zet de lamellen daarvoor alvast open.
Ik heb net even stationair laten lopen totdat de ventilator aansloeg maar de lamellen blijven dan gewoon dicht zitten.. Of gaan die pas open wanneer de temperatuur boven 100 graden oid raakt?

Maar ja dat maakt verder ook niet uit, haal dat ding er wel gewoon uit ;)

Bedankt voor de hulp!

MVG
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Motor warm op Brennerpas

Bericht door sgsdebruijn »

denk dat de thermostaat open moet staan zodat de radiator warm is om de bi-metalen te verwarmen.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Plaats reactie