Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hoe zit het met de zijzit..?

vragen over de T4
Plaats reactie
Bacon
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 jul 2013, 23:02
Locatie: Arnhem

Hoe zit het met de zijzit..?

Bericht door Bacon »

Hallo,

Deze vraag stelde ik al in een ander forum, kreeg daar het advies om hem hier te stellen - waar de deskundigen zijn...

Op mijn kenteken (T4 uit 1993, oorspronkelijk in Duitsland omgebouwd naar invalidentransporteur) staan nu sinds de RDW-keuring voor camper 5 zitplaatsen.

Het 'tijdelijke' 3-zitsbankje heb ik er daarna met alle andere voorzieningen uit gehaald en nu bouw ik een camper naar eigen smaak. Een hele klus, want ervaring heb ik niet. Zagen in de carrosserie voor de koelkast was bijvoorbeeld wel heel spannend. :nuts

Het bed wordt straks een zijzit, die je kan uitbreiden met de tafel tot een riante slaapplaats. Begrijp ik het nu goed dat een zijzit geen gordels hoeft te krijgen? En kan ik ook nog ineens een keer iemand van de belasting op mijn stoep verwachten die de camper wil bekijken? :politie

Alvast bedankt voor de hulp...
:zwaai
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Hoe zit het met de zijzit..?

Bericht door DNS »

Een zijzit met gordels lijkt me persoonlijk ook niet zo'n goed idee. :bonk

Leuk voor tijdens het kamperen, maar tijdens het rijden... :T5muur
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Hoe zit het met de zijzit..?

Bericht door Pascal-141 »

Mag een zijzit dan nog in NL ? In Belgie is dat al lang verboden .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Hoe zit het met de zijzit..?

Bericht door Harry 341 »

Als je goedkeuring krijgt voor het aantal zitplaatsen van de zijzit....
Dan kun je toch altijd nog een bankje plaatsen in rijrichting mét gordels zonder gezeik over gordelbevestiging of bankmontage?
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33816
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hoe zit het met de zijzit..?

Bericht door Multivan Generation »

@ Harry,
volgens mij gaat het er om, dat de vraagsteller een gemakkelijke oplossing wil,
om eenvoudig om te kunnen bouwen van zitbank naar slaapplaats.

Prima, maar ik zou die zijzit tijdens het rijden dan maar niet gebruiken om passagiers op te vervoeren.
Lijkt me niet wenselijk en veilig,
en wat zou een verzekeringsmaatschappij er van vinden, als er een aanrijding is, met slachtoffers?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Bacon
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 jul 2013, 23:02
Locatie: Arnhem

Re: Hoe zit het met de zijzit..?

Bericht door Bacon »

@Multivan - Inderdaad - ik wil de camper naar mijn eigen smaak inrichten - de zijzit is gewoon bedoeld als zitplaats tijdens het stilstaan en als deel van het bed. Het gaat mij er om dat ik niet in de problemen raak met de regels en dat ik de zaak nooit meer hoef om te bouwen. Kan best zijn dat er een keer iemand op zit als ergens heen rijden. Maar ik wil dus zeker weten dat ik deze (bed)bank mag bouwen zonder gordels en zonder straks in de problemen te komen. Natuurlijk staat de veiligheid voorop, bij mij ook. :knipoog
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33816
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hoe zit het met de zijzit..?

Bericht door Multivan Generation »

Stel je vraag eens face to face bij een RDW station in jouw buurt.
Zij denken graag mee, zo is mijn ervaring..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Bart H
Berichten: 328
Lid geworden op: 20 apr 2013, 09:25
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe zit het met de zijzit..?

Bericht door Bart H »

Je verteld dat hij al gekeurd is met 5 zitplaatsen, hebben ze daar ook foto's gemaakt ?

Bij mij hebben ze bij de RDW-camperkeuring 2 foto's gemaakt.

wacht namelijk al een maand op bericht van de betaling die ik heb voldaan voor BPM...
2.5 TDI 102pk bj 2003 --》in ombouw fase naar camper
Gebruikersavatar
Dik
Berichten: 77
Lid geworden op: 31 jan 2007, 19:39
Locatie: Harlingen

Re: Hoe zit het met de zijzit..?

Bericht door Dik »

Misschien dat het overzichtje via de onderstaande link helpt mbt de situatie met gordels en zitplaatsen. Wel met de kanttekening dat je tegenwoordig altijd een personenauto kenteken krijgt als je laat omkeuren naar camper.

Als de RDW foto's maakt tijdens de keuring wordt het wel lastiger om achteraf nog iets te veranderen aan je zitplaatsen.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... uto-s.html

Groeten,
Dik
Gebruikersavatar
Jos M
Berichten: 604
Lid geworden op: 23 okt 2011, 16:41
Locatie: West-Friesland

Re: Hoe zit het met de zijzit..?

Bericht door Jos M »

En kan ik ook nog ineens een keer iemand van de belasting op mijn stoep verwachten die de camper wil bekijken? :politie
Het kan zijn dat bij een controle waar douane bij aanwezig is hier naar gekeken wordt, ze kijken dan of de auto nog aan de min. eissen van campers voldoet, politie kijkt hier volgens mij niet naar

Als ik het schema bekijk moeten er volgens mij bij jou op elke zitplaats die word gebruikt tijdens het rijden gordels zitten :politie
Bij mij staan er 6 zitplaatsen op kenteken, ik heb er nu 4 in de auto, het is geen probleem als je er minder hebt dan op kenteken
Zit al jaren voor mijn beroep uit het raam te kijken
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Hoe zit het met de zijzit..?

Bericht door DNS »

Jos M schreef: Bij mij staan er 6 zitplaatsen op kenteken, ik heb er nu 4 in de auto, het is geen probleem als je er minder hebt dan op kenteken
Zolang je maar wel die vereiste 2 zitplaatsen in het recreatie-deel van je camper hebt staan natuurlijk. :knipoog
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Bacon
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 jul 2013, 23:02
Locatie: Arnhem

Re: Hoe zit het met de zijzit..?

Bericht door Bacon »

Bart H schreef:Je verteld dat hij al gekeurd is met 5 zitplaatsen, hebben ze daar ook foto's gemaakt ?
Bij mij hebben ze bij de RDW-camperkeuring 2 foto's gemaakt.
wacht namelijk al een maand op bericht van de betaling die ik heb voldaan voor BPM...
De belasting heeft mij vanaf de eerste aanvraag voor het kwartaaltarief eerst 2 maanden vol aangeslagen en toen ik belde hoe dit zat, mij weer een aanvraag voor het kwarttarief toegezonden. Die is nu toegekend, maar wel pas vanaf de 2e aanvraag. Voor deze aanvraag heb ik zelf foto's gemaakt en opgestuurd. Bij de RDW is geen camera gebruikt, maar ik hoefde ook geen BPM te betalen.

Ik vraag me af: kan ik maar beter geen gordels plaatsen, dan gordels die waarschijnlijk toch niet goedgekeurd worden? Of is het wijzer om gordels te bevestigen waarvan ik weet dat ze niet 100% deugen (omdat de officiele aansluitpunten niet allemaal meer bereikbaar zijn). Als ik ooit word aangehouden, dan zijn er wel gordels zichtbaar aanwezig. Een herkeuring bij de RDW wil ik eigenlijk niet. En als ik daar ga praten moet ik hem misschien later weer laten keuren - stel dat ie wordt afgekeurd... :ie
Bacon
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 jul 2013, 23:02
Locatie: Arnhem

Re: Hoe zit het met de zijzit..?

Bericht door Bacon »

DNS schreef:
Jos M schreef: Bij mij staan er 6 zitplaatsen op kenteken, ik heb er nu 4 in de auto, het is geen probleem als je er minder hebt dan op kenteken
Zolang je maar wel die vereiste 2 zitplaatsen in het recreatie-deel van je camper hebt staan natuurlijk. :knipoog
Ja, precies. Maar dat hoeven geen zitplaatsen te zijn waarop gereden kan worden - met gordels.. Toch?
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Hoe zit het met de zijzit..?

Bericht door DNS »

Nee, dat hoeft inderdaad niet. Het mag bijv. ook een rondzitje zijn (zoals in een caravan) of een slaapbank van de Ikea (zolang het maar goed bevestigd is en je er niemand op vervoert).
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Hoe zit het met de zijzit..?

Bericht door DNS »

Het klopt trouwens dat je geen BPM hoefde af te dragen. Aangezien jouw bus van 93 is, is deze van dusdanige leeftijd dat er op basis van afschrijving volgens de forfaitaire tabel geen rest-BPM meer over is (grens ligt rond de 17,5 jaar dacht ik).

Ik zou ook geen zijwaartse zit met gordels plaatsen. Als je er nooit iemand mee vervoert kan je die zitplaatsen gewoon zonder gordel maken naar eigen wens. Wil je er wel mensen in vervoeren, zorg dan voor goede, veilige zitplaatsen (goed bevestigde, liefst originele, stoelen/bank en gordels; dus naar voren gericht en goede, sterke bevestigingspunten voor zetels en gordels). Dat iets mag, wil niet zeggen dat iets ook veilig is natuurlijk.
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Plaats reactie