Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Van DC naar Camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Icebox »

Mooi gepoetst Geert!! Heel mooi!

En die luifel :toppie :toppie

Groetjes,
Sinja
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Gewicht meubilair

Bericht door Mickel Moen »

Het meubilair in mijn bus is gedeeltelijk uitgevoerd in massief iepenhout. Het betreft hier voornamelijk de in gesloten toestand zichtbare delen. Als mensen dit zien, krijg ik vaak de opmerking: Is dat niet heel erg zwaar?
Tja het klopt, dat in de autoindustrie nog maar weinig hout gebruikt. Kunststof is favoriet, omdat het dun toegepast kan worden. In soortelijk gewicht is het echter zwaarder dan veruit de meeste houtsoorten.
Als ik vertel dat berkenmultiplex zwaarder is dan massief iepenhout kijkt men mij verbaasd aan. Massief hout wekt blijkbaar toch de indruk van zwaar. Om dit nu eens inzichtelijk te maken, ben ik eens in de bronnen gedoken en heb een overzicht gemaakt van veel gebruikte houtsoorten. Of dit massief toegepast wordt, of in de vorm van mulitplex maakt niet zoveel uit. Berken multiplex is even zwaar als massief berken. Zo ook met gefineerde meubelplaat. De houtsoort okoume is veel lichter dan eiken. Een okoume meubelplaat met een eiken fineerlaag ziet er wel uit als eiken, maar het is okoume. Het gewicht van het eiken fineer, staat in geen verhouding met de kern van de plaat.

Nu is er bij hout een probleem. het is niet mogelijk om zomaar het soortelijk gewicht van hout vast te stellen zoals van een metaal. Zelfs in een plank kan het s.g. op diverse plaatsen verschillen. Kernhout is zwaarder dan de buitenkant, het zogenaamde spinthout. Hierin verschillen houtsoorten overigens weer sterk.
Ook de plaats en de omstandigheden waarin de boom gegroeid is kunnen van invloed zijn op het gewicht. Met andere worden het hout van de ene eik kan zwaarder zijn dan van een andere eik. Daarom wordt er vaak een gemiddelde genomen, of wordt het minimum gewicht en het maximum gewicht per m3 aangeven. Men spreekt daarom ook niet van soortelijk gewicht, maar van volumieke massa, uitgedrukt in kg/m3.

Op mijn blog heb ik nu inzichtelijk gemaakt, wat het gewicht van de gebruikte materialen nu uiteindelijk betekent voor het totaal gewicht van het meubilair in mijn bus. Met nog geen 90 kg in totaal (exclusief beslag) vind ik dat alleszins redelijk.

Wil je het voor jouw bus of je nog te starten project ook berekenen, dan kun je mijn gegevens in de betreffende ExcelWebApp vervangen door jouw gegevens.
Desgewenst kun je de spreadsheet downloaden.

Het hele verhaal kun je weer vinden op mijn blog: http://mickelmoen.blogspot.nl/2013/08/blog-post.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Korting op wrapfolie.

Bericht door Mickel Moen »

Eerder in dit topic een bericht geplaatst over het wrappen van mijn luifel.

viewtopic.php?f=13&t=30170&p=307547#p303130" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu kreeg ik vandaag een mail van de leverancier, dat ze mij bij een volgende bestelling 20% extra wrapfolie cadeau willen doen. Ik heb hiervoor een kortingscode gekregen.

Ik heb al gewrapt, dus ik bestel voorlopig niet meer. Wie de code wil hebben graag een PB.

Geldig tot 12 oktober 2013. Wie het eerst komt, wie het eerst maalt.

Wel even een kleine ervaringsupdate.

Indien je geen verticale naadjes wilt in het folie, dan moet je de folie in de lengte van de luifel bestellen. Dan houd je echter gigantisch veel matriaal over en ben je 2 tot 3 keer zo duur uit.
Nadat ik het gekocht had, ik had een meterje besteld, kwam ik er achter, dat de richting van de tekenning van de folie (de aluminium-look dus) in de lengte van het materiaal gaat. Met een meter folie betekende dit bij mij dus, dat ik steeds 3 stukken aan elkaar moest zetten. Zie daarvoor het verhaal op mijn blog. Op de lengte van elk deel komen dus steeds twee aanzetten voor. Nu werkt de folie door de warmte van de zon wel enigzins heb ik gemerkt. Elke aanzet is een ietsiepietsie ruimer geworden, maar daarmee wel iets meer zichtbaar. Ik heb dit met wat acrylverf ingevuld, zodat het bijna niet meer zichtbaar is. Ik had naderhand bekeken beter de helft van de luifellengte kunnen nemen, dus in mijn geval 1,30m. Dan houd je meer materiaal over, maar dan heb je maar 1 aanzet.


Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Mickel Moen »

Goh, vandaag is mijn blog over de 200.000 pageviews gegaan.
http://mickelmoen.blogspot.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Appieagniet
Berichten: 65
Lid geworden op: 25 mar 2013, 22:37
Locatie: Friesland

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Appieagniet »

Gefeliciteerd. Inmiddels is het alweer meer, want we hebben je blogspot over de busmuts nogmaals goed gelezen om daar ook eens mee te beginnen .... :)
Groeten,

Appie en Agniet
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Mickel Moen »

Busmuts? :winter

Die heb ik niet.

Ik kan het niet bewijzen, maar ik heb het vermoeden, dat ik een nieuw woord aan de Nederlandse taal heb toegevoegd:

Hefdaksjaal ! :sjaal

En die heb ik wel.

Overigens bedankt voor je reactie en mocht je een hefdaksjaal maken: Veel succes :sjaal
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Mickel Moen »

Repelsteeltje ontdekte deze T5 op het net:

Afbeelding

https://plus.google.com/photos/11652903 ... 7487005057" onclick="window.open(this.href);return false;

Absurd en geniaal :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
ronald tdi
Berichten: 1627
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: Van DC naar Camper

Bericht door ronald tdi »

een nieuwe betekenis ... een groene auto :bifun
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Broodbak

Bericht door Mickel Moen »

Al een aantal jaren hebben we in de nis naast het keukenblok een bakje voor spulletjes als waxinelichtjes e.d. Nu werd dit in de praktijk ook vaak het bakje waar het brood in bewaard werd. De combinatie brood/spulletjesbak is echter niet ideaal. Nu heb ik drie van die bakjes, ooit eens als set gekocht bij een Ikea in Zweden. Eerst bedoeld als afvalbak, maar daar hebben we uiteindelijk een andere oplossing voor gevonden.

Nu pasten er niet twee van die bakjes naast elkaar op die plek, omdat de campingunit met aardlekschakelaar e.d. achter het keukenblok in de weg zat. Deze heb ik nu iets verplaatst. Een van de bakjes daarop iets aangepast en nu passen er wel twee naast elkaar. De ene naast het keukenblok voor de spulletjes en de ander voor brood e.d.

Afbeelding

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Lekkageproblemen ander merk hefdak

Bericht door Mickel Moen »

Mocht je ook een hefdak willen plaatsen en i.v.m. de kosten voor een goedkoper merk willen gaan, lees dan dit draadje op het camperforum eerst eens.
Het gaat over lekkageproblemen bij een Atrion hefdak.

http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=1&t=8441380" onclick="window.open(this.href);return false;
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Icebox »

Hee!

Je hebt me op een idee gebracht mbt de luifel! Ziet er mooi uit.

Groetjes,
:yes
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Mickel Moen »

ikke even niet begrijpen........jouw bus is toch al zilver en de luifel ook?
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Icebox »

Mijn bus is grijs en de luifel is wit. :lach
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Mickel Moen »

Ok,

Een witte kun je eventueel wel makkelijk zelf met een spuitbus spuiten.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Icebox »

Ik heb het geluk met een zwager die een wrap-bedrijf begonnen is. :toppie
Plaats reactie