Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Koppeling

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Koppeling

Bericht door frank884 »

sinds 3 weken hoor ik een heel zwak gerammel als de wagen stationair draait
trap ik de koppeling in, dan is het weg (het is moeilijk om hier geluiden te laten horen) maar misschien zijn er mensen op het forum die dat herkennen en dat al langere tijd hebben, en weten of dat op termijn "kwaad kan"

ik hoor dat ook bij de seiciento van schoonmoeder en die heeft niet 283000km gelopen zoals de :driveT4 maar nog geen 18.000km wat kan dat zijn??,..... en kan ik dan binnenkort daar problemen mee verwachten of kan dat geen kwaad,...

koppelingsplaten zijn goed, slippen niks dat is allemaal 1nog 00%
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Koppeling

Bericht door sgsdebruijn »

soort ratelachtig geluid? wellicht je druklager of lager van je uitgaande as van de vbak,
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Koppeling

Bericht door frank884 »

sgsdebruijn schreef:soort ratelachtig geluid? wellicht je druklager of lager van je uitgaande as van de vbak,
Ja, het is een soort heel zacht ratelachtig geluid, wat weg is als je de koppeling intrapt,
voor de rest werkt alles nog zoals altijd, maar het valt me op daar dit vroeger niet aanwezig was.
op zich stoort me dat geluid niet, maar was benieuwd wat dat kan zijn, en of dat een voorbode is voor een
nodige reparatie, of "dat die daar oud mee kan worden".
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
BobPeereboom
Berichten: 67
Lid geworden op: 23 feb 2013, 10:11

Re: Koppeling

Bericht door BobPeereboom »

Het zou goed kunnen dat je de tangentiaal veertjes van de koppelingsplaat hoort rammelen.. ( Dat heb ik ook met mijn 1.9 TD gehad). Nadat ik de koppeling heb vervangen was het geluid weg. Ik heb de koppeling niet vervangen door dat geluid, maar doordat ie begon te slippen. Was dus gewoon versleten. Dat geluid maakte die trouwens al heel lang. Tangentiaal veertjes zijn een aantal dikke veertjes in de koppelingsplaat die de trillingen van het ronddraaien van de motor, opvangen.
Tijdens stationair draaien loopt de motor het minst vloeiend en is de kans het grootst dat je die veertjes hoort rammelen. Naar mijn ervaring kan het dus geen kwaad. Als het geluid aanzienlijk hard wordt is het waarschijnlijk wel wat anders dan dit...
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Koppeling

Bericht door sgsdebruijn »

Frank heeft een 2.5TDI met 2massavliegwiel, drukgroep van de 2.5TDI heeft volgens mij niet wat jij noemt
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Plaats reactie