Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Mijn Webasto standkachel levert helaas geen warmte ....

vragen over de T5
t5.be
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 sep 2012, 21:52

Mijn Webasto standkachel levert helaas geen warmte ....

Bericht door t5.be »

Beste Weetjewellers,

Ik ben eigenaar geworden van een VW T5 128 kw van 2007 waar een Thermotop c Webasto mee ingebouwd zat. Ik dacht dat het wel leuk zou zijn om deze te laten ombouwen naar een standkachel bij een Webasto-dealer. Op zich is dit allemaal goed verlopen en je hoort de brander van de kachel werken en er komt ook soms wat rook uit het uitlaatje vd kachel maar daar blijft het dan ook bij! Geen warme wagen dus, zelfs nadat je zowel de kachel, als de interieurventilator 45 minuten hebt horen werken, komt er nog geen warme lucht uit het systeem. :muur

De instellingen zijn zoals de handleiding het voorschreef: ventilator op stand 2 (handmatig) en op voorruit gericht, zo ingesteld tijdens het rijden en niet bij stilstand van de T5.
Als je dan onder de wagen gaat kijken/voelen kan je vaststellen dat de kachelunit zeer warm wordt en dat de waterleidingen ook mee warm worden tot bovenin het motorcompartiment. De retourleiding blijft echter fris!

De waterpomp zal wel werken, want anders zou de kachel in storing gaan wegens te hoge watertemperaturen maar dit is niet het geval.

De traditonele verwarming van de T5 (waar die standkachel op aangesloten is) werk, ook als de kachel niet aanstaat, want na bv. 15 min. stationair draaien van de motor komt er wel warme lucht uit de voorruit-ventialtieroosters en dat lukt niet als enkel de Webasto aanstaat.

Dit doet mij vermoeden dat er ergens een klep niet opengaat die het warme water naar de radiator van de verwarming doet gaan. Of moet er mischien softwarematig iets aangepast worden door VW opdat een klep opengaat als de standkachel begint te lopen?

Dit grapje heeft mij 600€ gekost, maar helaas heb er er niks aan! Bij de dealer hebben ze dit nog niet voorgehad konden ze mij niet echt verderhelpen, want hetgene zij gedaan hebben (de ombouw naar standkachel) was in orde want de kachel loopt!

Heeft iemand dit ook al ooit meegemaakt of wordt er misschien iets over het hoofd gezien want het kan toch niet dat de interieurverwarming afzonderlijk werkt en dat de Webasto ook warm water levert, maar dat de combinatie dan weer niet werkt?

Alvast bedankt voor de info,

grtz
T5.be
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Mijn Webasto standkachel levert helaas geen warmte ....

Bericht door Oviivo »

Ombouw heeft je € 600 gekost, serieus? :ie

Vreemd dat het niet werkt.
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
t5.be
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 sep 2012, 21:52

Re: Mijn Webasto standkachel levert helaas geen warmte ....

Bericht door t5.be »

yep ... ombouwkit en montage voor 607.07 € (=incl btw) bij een off. Webastodealer in NL!
En dan wetende dat dit bedrag dan enkel is voor wat stroomdraden, een klokje en de werkuren want de standkachel zat reeds standaard ingebouwd in het voertuig.

Hopelijk kan iemand me verder helpen zodat de kosten niet nog veel verder de pan uit swingen.
ronald tdi
Berichten: 1627
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: Mijn Webasto standkachel levert helaas geen warmte ....

Bericht door ronald tdi »

Als ik het zo lees zijn ze vergeten de klep weg te halen.
Als de motor draait geeft ie wel warmte zeg je en als de motor niet draait niet.
Dus de ombouw is wel gedaan, maar de schakeling naar standkachel dan niet.

Webasto moet dit weten en zal (naar mijn ervaring met deze mannen) zeker verhelpen.
Laten we zeggen, waar gewerkt wordt worden ook fouten gemaakt.

Herstel =
kostenloos natuurlijk
Gebruikersavatar
astolk
Berichten: 178
Lid geworden op: 24 jul 2012, 20:53

Re: Mijn Webasto standkachel levert helaas geen warmte ....

Bericht door astolk »

Mee eens Ronald webasto moet dit kosteloos in orde maken en ik denk ook niet dat ze daar erg moeilijk over doen.
voor die 600 euro moet het wel werken.

:T54LIFE
T5 GP 2011 deepblackpareleffect metallic
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Mijn Webasto standkachel levert helaas geen warmte ....

Bericht door Oviivo »

Wordt de motor wel warm? Stel, je laat de boel een uur draaien, en daarna start je de motor, hoe staat dan je temp. meter van je koelvloeistof?
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Mijn Webasto standkachel levert helaas geen warmte ....

Bericht door Multivan Generation »

astolk schreef:Mee eens Ronald webasto moet dit kosteloos in orde maken en ik denk ook niet dat ze daar erg moeilijk over doen.
voor die 600 euro moet het wel werken.

:T54LIFE
En als het een al aanwezige VW-klep was/is die het probleem veroorzaakt?
Wie zou dan de kosten moeten dragen? :knipoog

Trouwens is het een basic transporter of een multivan, of een caravelle of een camper?
Normale kachelunit, mechanische airco, climatic, climatecontrol?

Maakt allemaal uit voor de hoeveelheid leidingwerk, en de af-fabriek aanwezige pompjes en kleppen..
En wellicht ook voor het schema en de werkbaarheid..

In jouw geval zou het kunnen dat er een integratie met het bestaande leidingwerk niet juist heeft plaatsgevonden,
dat er een sensor voor aansturing van een klep richting interieur verwarming ontbreekt.. Dat soort zaken..

De moeilijkheid in dit geval is, dat wat je gevraagd hebt, ombouw van zuheizer naar standkachel werkt.
Dat jij hogere verwachtingen hebt, en de integratie met de interieur verwarming wilt is misschien wel een extra functionaliteit die jij wilde hebben, en dus wellicht extra kost.
Lees je offerte eens goed door en treedt in overleg met de inbouwer.. Wellicht komen jullie er samen prima uit..

groetjes en succes..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
astolk
Berichten: 178
Lid geworden op: 24 jul 2012, 20:53

Re: Mijn Webasto standkachel levert helaas geen warmte ....

Bericht door astolk »

Klopt allemaal maar moet de inbouwer niet zorgen dat alles werk...en als er problemen zij waardoor het niet naar behoren functioneert moet hij dat aangeven.
en niet een ombouw doen en dan een klant met een kluitje het riet insturen.

maar je moet inderdaad ff met de inbouwer om de tafel gaan zitten.

:T54LIFE
T5 GP 2011 deepblackpareleffect metallic
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Mijn Webasto standkachel levert helaas geen warmte ....

Bericht door Multivan Generation »

astolk schreef:Klopt allemaal maar moet de inbouwer niet zorgen dat alles werk...en als er problemen zij waardoor het niet naar behoren functioneert moet hij dat aangeven.
en niet een ombouw doen en dan een klant met een kluitje het riet insturen.

maar je moet inderdaad ff met de inbouwer om de tafel gaan zitten.

:T54LIFE
Heel basic, zonder iemand tegen zijn haren in te willen strijken.
Maar de zuheizer is omgebouwd naar standkachel functionaliteit en dat werkt.
Dat de vraagsteller wellicht meer functionaliteit wenste, is iets anders.

Een standkachel is een al dan niet programmeerbare of op afstand bedienbare verwarmer.
Een zuheizer is primair voor de motor, wil je dat ombouwen naar standkachel (voor de motor) dan werkt dat, en is aan die leveringsvoorwaarde voldaan.

Een standkachel wil niet automatisch zeggen dat het interieur ook mee opgewarmd wordt.

een tabelletje..
zuheizer
zuheizer met ombouw naar standkachel functionaliteit (heeft de vraagsteller nu)
zuheizer met standkachel functionaliteit + interieur verwarming (wenst de vraagsteller)

Hierboven is te zien dat we over 2 verschillende zaken spreken..

succes met het overleg..
Gebruikersavatar
astolk
Berichten: 178
Lid geworden op: 24 jul 2012, 20:53

Re: Mijn Webasto standkachel levert helaas geen warmte ....

Bericht door astolk »

Toch wel helemaal mee eens multivan...

:T54LIFE
T5 GP 2011 deepblackpareleffect metallic
ronald tdi
Berichten: 1627
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: Mijn Webasto standkachel levert helaas geen warmte ....

Bericht door ronald tdi »

Ik denk wel dat bij webasto zelf zeker besproken is welke functie gewenst was/is.
Dit is mij namelijk ook diverse malen gevraagd.
Gezien de ombouw kosten schat ik dat het laatste de bedoeling was.

Bij webasto zelf heeft een ieder tijdens de koffie over de voordelen van een warme auto en ik heb ze niet gehoord over een warme motor.
Maar op de factuur staat heel goed omschreven wat de wens was/is en hoe/wat ze gedaan hebben.

Ik denk dat het allemaal wel goed komt. :knipoog

Laat het ons even weten wat er gebeurt is en of het naar wens is opgelost.
t5.be
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 sep 2012, 21:52

Re: Mijn Webasto standkachel levert helaas geen warmte ....

Bericht door t5.be »

Thanx mannen voor de reacties.

@ Oviio: ik heb eens gedaan wat je vroeg: kachel een uur laten draaien (maar motor was nog niet helemaal koud en had +/- 60 °c op de meter) er kwam 'Lauwe' lucht uit de ventilatieroosters die op de voorruit staan.
Als ik dan onder de wagen aan de kachelunit voel is deze keiwarm en er komt regelmatig zichbare stoom/damp onder de wagen uit dus de kachel is aan het werk.
De aanvoerleiding in het motorcompartiment voelt ook zeer warm aan maar de retour blijft echter fris !!!!
Dus volgende stap was de motor starten en de wagen stationair laten draaien en wat blijkt : de temperatuur van het water was op dat uur gedaald tot 50 °c; de wijzer stond helemaal naar links !!!!! Ik dacht dat het water net warmer moest gaan worden? zouden ze mij een 'standdiepvries' hebben ingebouwd? :winter
Nadat de wagen dan 5 minuten stationair gelopen had kwam er al veel warmere lucht uit de ventilatieroosters als na een uur webasto!! Na ca 10 min stationair draaien gaf de temperatuurmeter weer terug 60 °c aan!!

Mag ik dus concluderen dat het koelwater dat door de motor hoort te gaan niet opgewarmd werd? Ik ben niet technisch aangelegd maar dit lijkt me niet normaal na een ombouw, toch?

@Multivan
Er zat dus een thermotop C in de wagen vanuit de fabriek. Als ik dan een ombouw van 600€ laat doen, mag ik toch verwachten dat de voorruit nadat de standkachel een uur gedraaid heeft bij bv. nachtvorst van -1°c volledig is ontdooid? En niet enkel 10 cm dooi net boven de uitblaasmonden van de voorruit?

Er zijn zoveel antwoorden en verklaringen van iedereen die ik erover spreek dat ik op dit moment het bos door de bomen niet meer zie.

Mijn voertuig is trouwens een Transporter T5 KOMBI (dubbele cabine) 2.5 TDI 174 PK AUT met een gewone mechanische airco.

Ik ga morgenvroeg de test opnieuw doen bij 100% koude motor en dan zien we wel weer.
grtz
T5.be
ronald tdi
Berichten: 1627
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: Mijn Webasto standkachel levert helaas geen warmte ....

Bericht door ronald tdi »

Maak je niet gek.
Ga gewoon even langs webasto en leg het voorval uit.

Nogmaals, als ik het zo lees werkt de klep niet die het contact in schakelt zo gauw je de motor start.
Even heel simpel, klep er uit/schakeling weg halen en je hebt een warme bus.
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Mijn Webasto standkachel levert helaas geen warmte ....

Bericht door Oviivo »

Als motor niet warm wordt en interieur ook niet, lijkt het me niet in orde. Dat is geen kwestie van verkeerde interpretatie van offerte's e.d.
In ieder geval moet er ergens koelvloeistof verwarmd worden en die warmte moet (standkachel functie) overgedragen worden op het blok en/of het interieur. Het liefste "en", maar daarover is discussie.
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Mijn Webasto standkachel levert helaas geen warmte ....

Bericht door Multivan Generation »

t5.be schreef: @Multivan
Er zat dus een thermotop C in de wagen vanuit de fabriek. Als ik dan een ombouw van 600€ laat doen, mag ik toch verwachten dat de voorruit nadat de standkachel een uur gedraaid heeft bij bv. nachtvorst van -1°c volledig is ontdooid? En niet enkel 10 cm dooi net boven de uitblaasmonden van de voorruit?
vraag 1: wat staat er op je offerte?
vraag 2: wat zou er uitgevoerd moeten worden?
vraag 3: welke functionaliteit is besproken (let op: niet wat jij verwacht, maar wat is er besproken en ondertekend)?

Wellicht is het gewoon een kwestie van verschil in interpretatie?

Als je aanvoerleiding van je koelvloeistof naar je kachel warm is,
en de retourleiding koud, dan trek ik de conclusie, dat je geen doorstroming hebt.
Zit er daar ook nog een klep tussen die de vloeistofstroom richting de kachel afsluit/tegen houdt?

Zo ja, dan weet je wat gedaan moet worden, klep er tussen uit, of wellicht is die verkeerd aangesloten?
Dus als hij open zou moeten staan, dat hij dichtgeschakeld is/wordt en omgekeerd.
Dit hierboven is beschreven voor stand-alone gebruik van de zuheizer functie die omgebouwd is naar standkachel functionaliteit.

Als je motor draait, dan is het een heel ander verhaal, en werkt je kachel gewoon zoals het zou horen,
je draait de schakelaar op warm, en je krijgt warmte.
Het systeem werkt dus nu niet als zuheizer omgebouwd naar standkachel met interieur opwarming.
De autonome gewone kachel werkt wel.

Houdt dus in, dat de standkachel zijn warmte niet kwijt kan richting de kachel unit,
immers je schreef al, dat de aanvoerleiding warm is, maar de retourleiding koud.

Dus in mijn simpele gedachte houdt een extra klep, die naderhand is ingebouwd, de vloeistofstroom richting de kachelunit tegen. Wellicht door de leidingenverkeerd om geplaatst op de klep, hetzij dat de spaningsdraden verkeerd om zijn aangesloten,
of helemaal niet zijn aangesloten.

Doe er je voordeel mee..

Ga gewoon even langs de inbouwer en leg het probleem uit.
Wellicht is het binnen een uurtje onder garantie/service gewoon verholpen..

Ps beter/duidelijker kan ik het niet uitleggen.. ik heb mijn best gedaan..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie