Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

ABL 1900TD v-bak overbrenging

vragen over de T4
Plaats reactie
Roel van D
Berichten: 69
Lid geworden op: 23 feb 2013, 02:57

ABL 1900TD v-bak overbrenging

Bericht door Roel van D »

denk je alles gehad te hebben en dan ineens gaat de koppeling ook nog eens slippen. maar nu ik mn v-bak er toch onderuit moet gaan halen dacht ik dat dit het ideale moment is om mn v-bak aan te passen. want als ik in mn 5e versnelling zit rij ik met 120 net geen 3500 toeren. en als ik gas bij geef stopt mn busje pas als de toeren begrenzer hem tegenhoud bij +160km/h. en nu heb ik al op het forum gezien dat de 5e versnelling is aan te passen waardoor je lager in zn toeren gaat rijden. en ik heb zelf al wat rondgebeld naar v-bak revisie bedrijven maar die weten ook niet precies wat je nodig hebt om dit uit te kunnen voeren. ook de vw dealer weet ook al niet wat voor tandwiel ik nodig heb. maar ik zou ook graag mn 4e versnelling iets langer hebben weet iemand of dit ook mogelijk is? en als ik met lage snelheid rijd en ik wil terug van zn 3 naar zn 2 lukt dit heel vaak ook niet of is dat normaal met dit type v-bak? dus hopelijk weet iemand mij hier meer over te vertellen over de mogelijkheden van mijn v-bak. zoals het type tandwiel dat ik voor mijn 5e versnelling nodig heb om de 5 langer te maken. nu is de overbrenging 1 op 1 gezien dat mn toeren en km precies hetzelfde op en af lopen. graag zou ik hier heel snel meer van weten want als de motor warm is begint het slippen al als ik meer dan half gas geef en in dit tempo zal het geen week duren voordat mn plaat er helemaal uit ligt.

mvg Roel
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33840
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: ABL 1900TD v-bak overbrenging

Bericht door Multivan Generation »

Pascal-141 heeft eens onderdeelnummers neergezet van welke tandwielen gebruikt kunnen worden voor de 5de versnelling.
Wellicht kun je dat met de zoekfunctie zelf terugvinden?

En controleer ook meteen je krukas afdichting, die kan ook gaan lekken, met olie lekkage tot gevolg --> doorslippen van koppeling.

groet Peter
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: ABL 1900TD v-bak overbrenging

Bericht door odorf »

viewtopic.php?f=2&t=38295&p=266343&hili ... ng#p266352

Je wilde het snel weten ... alsjeblieft ... snel geholpen ...
In ruil wel FOTO's en ervaringen plaatsen.
Wij kijken graag mee. :toppie

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Roel van D
Berichten: 69
Lid geworden op: 23 feb 2013, 02:57

Re: ABL 1900TD v-bak overbrenging

Bericht door Roel van D »

kijk antwoorden waar ik iets aan heb. ik wist niet eens dat er een zoek functie op het forum zit. en is het zo simpel als het lijkt tandwiel van de 5 eraf en een andere er tussen of heb ik nog bepaalde dingen nodig om het te laten werken waar ik zo nog niet aan heb gedacht? en ik zie ook steeds vaker de extra olie koeler terug komen op het forum, deze heb ik ook geen en de dealer heeft ook hier nog nooit van gehoord. dus hoe zijn jullie hier dan aan gekomen? maar ik zal dit weekend eens aan de v-bak beginnen en een uitgebreid verslag uitbrengen. heb al geregeld dat ik mn bus niet hoef te pakken dus de haast is er een klein beetje af. maar ik rij natuurlijk het liefst in mn busje.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10819
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: ABL 1900TD v-bak overbrenging

Bericht door Pascal-141 »

Voor dat je de 5e versnelling "langer" gaat maken door andere tandwielen , zul je wel eerst de 1.9td motor wat moeten oppeppen , want indien de motor nu nog standaard is (68pk) dan trekt hij die langere eindverhouding gewoon niet .

Je vermeld meermaals " de VW dealer" en dat die geen antwoord heeft op je vragen : als je gaat wijzigingen aanbrengen aan je T4 , dan moet je daarvoor niet meer langsgaan bij de VW dealer hé , je stapt dan immers in de wereld van "tuning" ,en aftermarket spullen . :lach

Wil je een langere eindverhouding in je 1.9TD ? Dan dien je de motor op te peppen tot minimaal 80-85pk . (Kan ook nog meer hoor , maar is niet nodig om het allemaal houdbaar te houden)

Wat te doen ?
-inspuitpomp bijstellen (opdraaien , voor een hoger debiet) (vermijd roeten bij het afstellen van het pompdebiet)
-turbodruk bijstellen (meer turbodruk)
-extra oliekoeler monteren (beste is een frontmount oliekoeler , dus die word dan voor de radiator geplaatst , net achter de grille, is ruimte genoeg voor ; en neem een 16-rij-ige oliekoeler met thermostaat )
-interkoeler monteren kan/mag wel , maar is geen must indien je niet boven de 85 a 90pk gaat , anders wel

Als je (zoals je eerder vermeldde) ook de 4e versnelling wil laten aanpassen , dan kan dat (bij gespecialiseerde versnellingsbak bedrijven) , maar daar komt wel wat meer bij kijken dan enkel even snel de beide tandwielen eraf trekken en andere monteren ... De bak moet daarvoor helemaal uit elkaar , en dan voorzien worden van andere tandwielen waar ook nogal wat rekenwerk aan vooraf gaat om aan de ideale verhoudingen te komen . Dat zal je veel geld kosten , wat eigenlijk weggegooid geld is want je blijft uiteindelijk met een 1.9td-tje zitten ...
Als je bak moeilijk terugschakeld van 3 naar 2 , dan is de kans groot dat er een van de sychromeshen versleten is . Dat wil zeggen dat je bak uit elkaar moet , en een revisie nodig heeft . Want als nu 1 synchromesh het aan het begeven is , dan zullen andere onderdelen ook wel al wat slijtage hebben (zoals de lagers op het diff enz)

Wegens de slippende koppeling moet je bak er nu toch onderuit , als ik van jou was zou ik meteen de hele bak laten nakijken/reviseren indien nodig .

Kosten ?
-bijstellen van pomp en turbo : geen onderdeelkosten , alleen werkuren , valt dus mee
-extra oliekoeler : een racimex koeler met thermostaat , adaptorplaat , slangen en koppelingen : max 200eur
-nieuwe koppeling en druklager : pakweg 130 eur
-versnellingsbak : aanpassen 5e versnelling kost 2a300eur , + revisie van de bak : ?? schatting tss 500 en 1000eur ??
-+ werkuren ...

:werkaanT4
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: ABL 1900TD v-bak overbrenging

Bericht door odorf »

Roel,

Als je niet zelf het merendeel van de werkzaamheden kunt uitvoeren. Zoals het plaatsen van de koeler, bijvoorbeeld.
Denk ik dat het een bodemloze put kan gaan worden.
Bij een gemiddeld garagebedrijf of revisiebedrijf moet je met zulke ombouwen denk ik niet aankomen.
De dealer al helemaal niet.

Ik denk dat een goede gebruikte TDI kopen dan een betere optie is.

En als je het toch wilt ... zoeken, lezen, puzzelen.
In NL zijn er (volgens mij) niet heel erg veel die zo'n ombouw gedaan hebben.
In Engeland zijn er meer, zoek maar eens op 'Tuning ABL' op http://www.vwt4forum.co.uk
Alhoewel in de UK ook vaak het blok van een Golf TDI wordt ingebouwd.
En op duitse sites vindt je ook nog wel wat info. Bijvoorbeeld hier:
http://www.t4forum.de/wbb3/board19-tech ... ndex5.html

Een kant en klare handleiding, met bestelnummers en leveranciers kan ik je niet leveren.
En het is zoals Pascal al aangeeft NIET plug and play.

Mocht je er aan beginnen, maak een project aan in de projectenpagina.
Met alle info, foto's van de ombouw.
Gaandeweg zullen er voor jou veel bruikbare tips bij komen van de specialisten.
Het is in ieder geval een proces dat je stap-voor-stap kunt doorlopen.
Qua kosten, tijd en tussendoor gewoon gebruiken van de bus.
(Alhoewel een langere 5e versnelling dan wel de laatste stap is.)

En dan heeft de volgende 'Roel' er ook weer wat aan :yes

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Plaats reactie