Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

4 seizoen banden

vragen over de T4
Plaats reactie
bekend
Berichten: 66
Lid geworden op: 28 mei 2013, 22:21

4 seizoen banden

Bericht door bekend »

Hallo ik zoek voor mijn t4 nieuwe vanden. De huidige banden vertonen scheurtjes, (10 jaar oud)
Ik zoek 4 seizoen banden (all weather) mt 195/70 r15
Heeft iemand een goed advies?
Gebruikersavatar
schaapT4
Berichten: 171
Lid geworden op: 26 jun 2007, 20:14
Locatie: het friesche land

Re: 4 seizoen banden

Bericht door schaapT4 »

hoi,

ik heb er nu vredestein comtrac onder zitten ,maar ben hier niet tevreden over.
op nat wegdek glij je bijna in elke bocht.
op sneeuw etc. nog geen ervaring
hiervoor 2x een set van Goodyear gehad, deze waren wel goed , maar voor vredestein gekozen op basis van groffer profiel.
bovendien zijn die vredesteins niet van links naar rechts te wisselen.
ik rij een LWB ACV syncro.

groet ,Abele
Ex T4 pick-up syncro DC 102pk, ex T5 DC TDI 2004, nu T5 GP TDI 4 motion 2013
Toyota Aygo 2012
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: 4 seizoen banden

Bericht door DNS »

Als je na 10jaar je banden moet vervangen, zou ik ze vervangen voor een setje verzwaarde personenwagenbanden. Die slijten misschien iets sneller dan de bestelautobanden, maar geven meestal wel meer grip (en als je toch al 10jaar met een set doet is dat ook niet erg :knipoog ). Om voldoende draagvermogen te hebben zou ik dan voor 205/65R15 met Load-Index 99 kiezen. In 195/70R15 heb je ze ook, maar dan is de LI 97 en dat is niet voor alle T4's voldoende.
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
bekend
Berichten: 66
Lid geworden op: 28 mei 2013, 22:21

Re: 4 seizoen banden

Bericht door bekend »

Ik heb er zelf geen 10 jaar mee gereden.
Maar de banden zijn van 2004. De bus is ex douane met slecht 110000 op de teller. Bij de apk werd de bus niet afgekeurd, maar me wel geadviseerd om de banden te vervangen ivm uitdrogingsverschijnselen. Omdat ik vlak bij de grens woon, ga ik nu wel eens naar duitsland toe. en ik wil geen twee sets hebben (zomer en winter) dus all weather leek me wel wat. In duitsland zijn ze trouwens wel wat billiger dan hier.
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: 4 seizoen banden

Bericht door DNS »

Als je ze in Duitsland bij een partner-garage van de betreffende bandensite laat monteren, vervallen de verzendkosten ook vaak. Verzenden is vanaf 2 banden vaak gratis binnen Duitsland. Misschien nog familie/vrienden in DE waar je ze evt. kan laten bezorgen?

Ook al maak je meer km's, zou ik nog steeds de personenauto-banden kiezen. Bestelautobanden zijn over het algemeen gemaakt om veel km's te maken. Daarvoor is het rubber harder en dat gaat ten koste van de grip. Aan de andere kant slijten ze amper, dus als je echt veel km's maakt is het vaak goedkoper. Ieder z'n voorkeur. :knipoog
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
Hendrik Jan
Berichten: 55
Lid geworden op: 04 mar 2013, 17:25

Re: 4 seizoen banden

Bericht door Hendrik Jan »

Ik heb zelf een setje Hankook Optimo 4S onder mijn Renault Kangoo liggen. Ik ben hierover goed tevreden, nog geen sneeuw gehad maar ik werk in de Biesbosch en daar is het in de winter een grote modderpoel en daarop heb ik zeer goede grip. Ze zijn er alleen niet in jouw maat, wel in 195/65R15 en dat zou ook nog kunnen wat maat betreft. Alleen de loadindex van 95 is aan de krappe kant vrees ik.

Offtopic: Vorige week nog moest ik omrijden door het bouwterrein met aanhanger en dat ging prima; hierbij trouwens een filmpje van de reden hiervan :groteogen Gelukkig geen slachtoffers :nuts
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1497
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: 4 seizoen banden

Bericht door bvddobb »

DNS schreef:Ook al maak je meer km's, zou ik nog steeds de personenauto-banden kiezen. Bestelautobanden zijn over het algemeen gemaakt om veel km's te maken. Daarvoor is het rubber harder en dat gaat ten koste van de grip.
Bestelautobanden hebben meestal ook stuggere wangen (veel stoepjes op en af en zo). Dat scheelt volgens mij ook wel comfort. Ik heb nu ook voor het eerst bestelautowinterbanden eronder liggen (ook Vredestein Comtrac), en ben niet helemaal tevreden over het comfort: heb toch echt het idee dat over korte dwarse ribbels zoals rails e.d. - waar de band toch de eerste stoot opvangt, niet de vering - het toch een stuk meer 'stoot' dan met mijn zomerbanden met zachtere wangen.
Plaats reactie