Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
uitlijnen of niet?
uitlijnen of niet?
Beste Weetjewellers,
Mijn t4 2.4 '96 spoort niet meer goed. De ene keer trekt de bus naar links en de andere keer trekt de bus naar rechts. En dit gebeurt ook als het windstil is buiten.
Hebben jullie een idee wat dit kan zijn en of dit eventueel met uitlijnen te maken kan hebben>?
Greets!
Skywalker
Mijn t4 2.4 '96 spoort niet meer goed. De ene keer trekt de bus naar links en de andere keer trekt de bus naar rechts. En dit gebeurt ook als het windstil is buiten.
Hebben jullie een idee wat dit kan zijn en of dit eventueel met uitlijnen te maken kan hebben>?
Greets!
Skywalker
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: uitlijnen of niet?
Heb je scheve slijtage van je banden?
Wat vonden ze bij de APK van speling op stuurkogels?
Wat is de bandenspanning rondom?
Schokdempers goed en geen achterveer gebroken?
Zomaar wat vraagjes waar je misschien al verder mee komt?
Wat vonden ze bij de APK van speling op stuurkogels?
Wat is de bandenspanning rondom?
Schokdempers goed en geen achterveer gebroken?
Zomaar wat vraagjes waar je misschien al verder mee komt?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: uitlijnen of niet?
Bedankt voor je snelle reactie.Multivan Generation schreef:Heb je scheve slijtage van je banden?
Wat vonden ze bij de APK van speling op stuurkogels?
Wat is de bandenspanning rondom?
Schokdempers goed en geen achterveer gebroken?
Zomaar wat vraagjes waar je misschien al verder mee komt?
Toen ik op zomerbanden reed was het probleem ook al aN de hand. Deze banden waren scheef afgesleten. Nu heb ik goede winterbanden er om en is het probleem er nog steeds. Vorige maand APK gehad met winterbanden en toen zijn de fuseekogels vervangen. Voor de rest ging de bus fluitend door de APK. Ik hoopte dat dit iets zou veranderen, maar helaas.
Bandenspanning weet ik nu zo even niet, laatste keer volgens het boekje op spanning gebracht en ook daarna trok de bus nog scheef. Achtervering is sowieso goed, schokdempers naar mijn weten ook. Dit moet ik even dubbelchecken.
Zou uitlijnen in dit geval kunnen helpen denk je?
Het gaat trouwens om een verhoogde LWB.
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: uitlijnen of niet?
Uitlijnen kost zeker geld, reken op 100 euro en zou kunnen helpen.Skywalker schreef:Zou uitlijnen in dit geval kunnen helpen denk je?
Het gaat trouwens om een verhoogde LWB.
Maar dit:
is dan wel vreemd..De ene keer trekt de bus naar links en de andere keer trekt de bus naar rechts.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: uitlijnen of niet?
Precies! Daarom ook deze vraag. Ga toch maar proberen uit te lijnen, ken een adresje waar ze het voor €65 euro doen met goede apparatuur. Zal een update geven als dit het verhelpt.Multivan Generation schreef:Uitlijnen kost zeker geld, reken op 100 euro en zou kunnen helpen.Skywalker schreef:Zou uitlijnen in dit geval kunnen helpen denk je?
Het gaat trouwens om een verhoogde LWB.
Maar dit:is dan wel vreemd..De ene keer trekt de bus naar links en de andere keer trekt de bus naar rechts.
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: uitlijnen of niet?
Welke fuseekogels hebben ze destijds vervangen? De onderste of de bovenste?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: uitlijnen of niet?
Daar vraag je wat, ik heb van de garagist begrepen dat er twee vervangen zijn en toen ie op de brug stond kon ie het gelijk al zien. Is het dan logisch om te constateren dat het de onderste zijn? ik moet ook toegeven dat ik hiervan niet al te veel kaas heb gegeten. Het is mijn eerste auto en door dit soort probleempjes leer ik het allemaal.Multivan Generation schreef:Welke fuseekogels hebben ze destijds vervangen? De onderste of de bovenste?
Re: uitlijnen of niet?
Ik kan me vergissen, maar volgens mij is het devies om bij het vervangen van onderdelen m.b.t. de ophanging de auto daarna altijd uit te laten lijnen. Als je banden scheef afslijten lijkt me dat ook zeker aan te raden. Verder zijn wegen bijna nooit recht (lopen naar buiten af i.v.m. de afwatering), dus dat kan ook vertekenend werken.
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe)
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe)

Re: uitlijnen of niet?
Meestal de bovenste fusee kogels, die zijn in de praktijk meestal als eerste aan de beurt.Skywalker schreef:Daar vraag je wat, ik heb van de garagist begrepen dat er twee vervangen zijn en toen ie op de brug stond kon ie het gelijk al zien. Is het dan logisch om te constateren dat het de onderste zijn? ik moet ook toegeven dat ik hiervan niet al te veel kaas heb gegeten. Het is mijn eerste auto en door dit soort probleempjes leer ik het allemaal.Multivan Generation schreef:Welke fuseekogels hebben ze destijds vervangen? De onderste of de bovenste?
Hoe is de demping van je schokbrekers?
Als ze niet lekken is het geen APK afkeur. Maar ze kunnen wél versleten zijn.
Pak dan gele Bilstein B6 schokdempers..........een wereld van verschil.
Ik denk (gezien de leeftijd van je bus + een verhoogd dak) dat het wijs is om je wieldraag-armen + stabilisator te voorzien van nieuwe verse rubber bussen.
Kans is aanzienlijk, dat deze inmiddels uitgescheurd of gaar zijn. De voorste excentrische gaat als eerste eraan. Deze is nl. niet massief.
En dan heb je inderdaad een boot, van links naar rechts.
Beïnvloeding d.m.v.speling van wiellagers, fusee+ stuurkogels, slijtage wordt het een leuke optelsom.
Had afgelopen zomer hetzelfde boot-effect. Toen maar meteen de hele vooras aangepakt, met hulp van MC v.d. Berg.
Nieuwe bussen onderste wieldraagarmen, fusees, nieuwe wiellagers erin geperst, + spoorstangen incl. buitenste stuurkogels vernieuwd.
Ook de stabilisatorbussen + koppelstangen meteen meegenomen.
Zowat alles wat eruit kwam was versleten of had speling.
Dit drastische besluit was achteraf geen overbodige luxe. Auto lag daarna weer strak als een snaar op de weg.
Daarna pas uitgelijnd. Anders was het dubbel geld.
Gr, Geert
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Re: uitlijnen of niet?
uitlijnen bij de kwikshit nou dan kun je net zo goed zo door rijden rijd ie beter denk ik
de kwikshit mag mijn banden nog niet eens op pompen
de kwikshit mag mijn banden nog niet eens op pompen
t5 1,9 tdi 290,000km and counting
http://www.deurslotreparatie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
leverancier van defa alarm systemen en dometic luifels voor vragen even pbtje
http://www.deurslotreparatie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
leverancier van defa alarm systemen en dometic luifels voor vragen even pbtje
Re: uitlijnen of niet?
Inderdaad.frankv6 schreef:uitlijnen bij de kwikshit nou dan kun je net zo goed zo door rijden rijd ie beter denk ik
de kwikshit mag mijn banden nog niet eens op pompen
Ik laat mijn bus uitlijnen bij Kuil banden in Engelbert voor €65 euro. De lijnen ook vrachtwagens en trekkers uit en weten waar ze het over hebben.
http://www.kuil.nl/text/alignment/?PHPS ... 01068bdd
Ik heb verder geen belang bij Kuil banden, dit is alleen een tip voor een goed uitlijn adres.
Re: uitlijnen of niet?
Vandaag de bus laten uitlijnen en ook even goed de onderkant kunnen bekijken. Zag er allemaal erg netjes uit en de rubber bussen waren nog als nieuws, zijn waarschijnlijk onlangs nog vervangen. (Zo lang heb ik de bus nog niet)
Uitlijnen heeft goed gewerkt, bus spoort weer! Voor de geïnteresseerden, was €65,- kwijt.
Uitlijnen heeft goed gewerkt, bus spoort weer! Voor de geïnteresseerden, was €65,- kwijt.
Re: uitlijnen of niet?
Dat is de normale prijs...
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Re: uitlijnen of niet?
precies, vond het ook geen gekke prijs. Wel gave apparatuur waar ze dat mee doen, leuk om eens te zien.Harry 341 schreef:Dat is de normale prijs...