Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Storing ajt 88pk

vragen over de T4
timt4
Berichten: 31
Lid geworden op: 24 feb 2014, 18:05

Storing ajt 88pk

Bericht door timt4 »

Ik heb een aantal problemen met mijn t4 2.5 tdi ajt 88pk bj2002

Als ik de bus s morgens start begint hij te roken en valt soms direct weer uit of heeft geen vermogen .

de g80 is aan vervanging toe, 113 ohm als ik mij niet vergis maar zijn er nog andere dingen waar het aan kan liggen ? ( soms storing met motortoerental )

Las iets over vacuum leidingen lek ( ga ze uit voorzorg allemaal vervangen)

N75 klep , Lmm en relais 109

De timing van de bus kan ik niet in beeld krijgen omdat hij waarschijnlijk te veel afwijkt ( is het mogelijk dat de krukas - nokkenas d riem verkeerd kan staan of loopt hij dan niet meer )
Ben al met de spanrol bezig geweest om de timing te veranderen maar geeft niet nog steeds geen timing weer.

Heeft de G80 nog invloed op het weergeven van de timing met de vag com ?

Als verder alles goed wil ik ACV verstuivers monteren en kan een 5 nieuwe verstuivers kopen voor +- 600 is dit een normale prijs of is dit goedkoop omdat normaal de verstuivers al 200 p s kosten volgens mij

Intercooler van een t5 wil ik er in zetten en had gezien dat al iemand dat gedaan had maar kan geen foto's er van vinden

Software matig moet hij later nog aangepast worden

:T44EVER
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Storing ajt 88pk

Bericht door DNS »

Als je dan toch aan de tuning gaat, zou ik zeker een setje grotere verstuivers overwegen (bijv. Project Power of Bosio 520's). Is waarschijnlijk nog goedkoper dan die set ACV verstuivers voor 600 euro. :knipoog
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
mastercraft
Berichten: 301
Lid geworden op: 22 dec 2012, 14:39

Re: Storing ajt 88pk

Bericht door mastercraft »

Setje nieuwe pp2 verstuivers komen op ergens 340 pounds in de uk. Dus een 400 euro omgerekend.
T4 2.5 TDI 196 Pk
Chervolet avalanche 2002
Bronco 1988
timt4
Berichten: 31
Lid geworden op: 24 feb 2014, 18:05

Re: Storing ajt 88pk

Bericht door timt4 »

het hoeft niet in het extreme maar het ligt aan de tuner hoe die het software aanpast ? Hoef namelijk niet het maximale eruit te hebben.

Als ik maar rond 100 - 110 pk uitkom inclusief intercooler en de verbruik moet ook niet uitlopen ( rij nu 1 op 13 )

die setjes verstuivers is van goede kwaliteit ? met nieuwe naaldlift sensor ?

Linkje waar ik het kan bestellen ?

:ikrij
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Storing ajt 88pk

Bericht door Geert G »

Dan roep ik: Nederland i.p.v. de UK:
Bosio PP520: http://www.diesel-service.nl/vermogen.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor € 72,95 per verstuiver :toppie http://www.dieselserviceshop.nl/a-22112 ... lli-bosio/" onclick="window.open(this.href);return false;

Opmerking over je timing:
De TDI checker in VCDS VagCom komt op kanaal 000 alleen te voorschijn in een officiële volledige versie.
In de Lite (shareware) versie zit geen z.g. nulpunt functie, om de ECU inspuitcorrectie uit te schakelen.

Gr, Geert
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
mastercraft
Berichten: 301
Lid geworden op: 22 dec 2012, 14:39

Re: Storing ajt 88pk

Bericht door mastercraft »

De een heb je een compleet nieuwe injector en de andere alleen de naald.
Beide dus goede opties.
T4 2.5 TDI 196 Pk
Chervolet avalanche 2002
Bronco 1988
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Storing ajt 88pk

Bericht door Pascal-141 »

mastercraft schreef:De een heb je een compleet nieuwe injector en de andere alleen de naald.
Beide dus goede opties.
Als je de Engelse verstuivers bedoeld : dat zijn gereviseerde verstuivers met nieuwe nozzles , geen compleet nieuwe verstuivers . Dus de "sensor" in de ene verstuivers is niet nieuw ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Storing ajt 88pk

Bericht door Geert G »

En een set ruilverstuivers kan ook voor € 370,00 voor 4 stuks.
1 verstuiver extra t.b.v. 5cilinder TDI's: € 92,50

http://www.dieselserviceshop.nl/a-24947 ... set-van-4/" onclick="window.open(this.href);return false;

Voordeel van Fratelli Bosio:
Tuners (wereldwijd) hebben in de loop der jaren een hoop test-data verzameld en implementeren dit in hun software.
Daardoor is Fratelli Bosio ook wel een standaard norm geworden in de internationale tuningswereld.
JD- Engeneering heeft voor Bosio speciale mappings klaar liggen, die per auto worden aangepast.


Gr, Geert
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Storing ajt 88pk

Bericht door Pascal-141 »

Geert G schreef:En een set ruilverstuivers kan ook voor € 370,00 voor 4 stuks.
1 verstuiver extra t.b.v. 5cilinder TDI's: € 92,50
Dus hij rekent voor de 5e verstuiver met naaldhoogte sensor dezelfde prijs aan als voor de 'gewone' ?
Da's een mooie aanbieding ! :lach
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
timt4
Berichten: 31
Lid geworden op: 24 feb 2014, 18:05

Re: Storing ajt 88pk

Bericht door timt4 »

Ik heb vcds release 11.11 (geen originele) en kan ik daar geen Timing op weer krijgen?

Hoe kan in LMM en N75 uitsluiten

Bus valt bij koude motor soms uit en loopt onregelmatig , en ook geen vermogen

Zijn er meer dingen die het probleem kunnen veroorzaken ?

Wil namelijk niet eerst ACV verstuivers monteren als er ook nog andere dingen niet in orde zijn of is het toch eerst noodzakelijk om de verstuivers te vervangen ?

Loopt de motor normaal als je acv verstuivers gemonteerd hebt met de ajt software ?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Storing ajt 88pk

Bericht door Multivan Generation »

timt4 schreef:Ik heb vcds release 11.11 (geen originele) en kan ik daar geen Timing op weer krijgen?

Hoe kan in LMM en N75 uitsluiten

Bus valt bij koude motor soms uit en loopt onregelmatig , en ook geen vermogen

Zijn er meer dingen die het probleem kunnen veroorzaken ?

Wil namelijk niet eerst ACV verstuivers monteren als er ook nog andere dingen niet in orde zijn of is het toch eerst noodzakelijk om de verstuivers te vervangen ?

Loopt de motor normaal als je acv verstuivers gemonteerd hebt met de ajt software ?
Ga naar engine 01
dan naar measuring blocks
basic settings
maak dan in eerste venster 000 en go!
in het 2de venster gaan de getallen op en neer en dat is je brandstofpomp timing.
Let op, wel bij warme motor doen.

LMM en N75 uitsluiten?
Maak rijdend een log van de kanalen 3, 8 en 11
en maak daar een grafiekje van..
Als je niet weet hoe je dat moet doen, kijk dan op de site van gerrit speek :zwaai

Bus valt uit bij koude motor en onregelmatig lopen?
Brandstofpomp timing als eerste controleren.

Loopt de motor normaal als je acv verstuivers gemonteerd hebt met de ajt software ?
Wat denk je zelf?
AJT is een traps verstuivers van Stanadyne
ACV is 2 traps verstuivers van Bosch, met ook grotere gaatjes in de nozzles.
Dus er komt naar verhouding gewoon meer brandstof in dezelfde tijd naar binnen, en in 2 trapjes ipv 1.
Dus ja de software moet je dan aan laten passen.
Motor loopt wel, maar zuipt meer, en roet meer, en loopt onregelmatig.

Ik weet niet waar je vandaan komt?
Hetgeen jij voor ogen hebt qua vermogen kan ook prima met (gereviseerde) AJT verstuivers.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
timt4
Berichten: 31
Lid geworden op: 24 feb 2014, 18:05

Re: Storing ajt 88pk

Bericht door timt4 »

Dus met een setje van 50 euro kan ik de timing wel uitlezen ?
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Storing ajt 88pk

Bericht door Geert G »

timt4 schreef:Dus met een setje van 50 euro kan ik de timing wel uitlezen ?
Je bedoelt een Chinese imitatie VCDS stekker van Marktplaats of Ebay?
Ik denk het niet.............ondersteunt meestal ook géén CAN-bus voor latere modellen.
Je kunt niet voor een dubbeltje op de 1e rang zitten. :lach

Quote Gerrit Speek:
De pomptiming mag je alleen in 'Basic Settings' uitlezen [je kunt dus met een shareware versie van VAG-COM nooit de pomptiming controleren omdat je kanaal 000 niet in Basic Settings kunt bekijken]. Basic Settings is nodig omdat de regeling van de ECU dan wordt uitgeschakeld en je dus gaat kijken op welk moment de verstuiver opent zonder een teruggekoppelde regeling. Basic Settings is dus een soort nulstelling. Op het moment dat je Basis Settings inschakelt zal het geluid van de motor iets veranderen omdat de ECU nu geen veranderingen meer doorgeeft voor de pomptiming.

Lees dit hele verhaal maar eens: http://www.gerritspeek.nl/vag-com_pomptiming.html" onclick="window.open(this.href);return false;
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
timt4
Berichten: 31
Lid geworden op: 24 feb 2014, 18:05

Re: Storing ajt 88pk

Bericht door timt4 »

Als ik in kanaal 000 en dan basis settings klik begint hij anders te lopen en klippert de timing van 38 naar 0 constant

Can bus is ondersteunt

Weet alleen niet of de waardes kloppen
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Storing ajt 88pk

Bericht door Multivan Generation »

timt4 schreef:Als ik in kanaal 000 en dan basis settings klik begint hij anders te lopen en klippert de timing van 38 naar 0 constant

Can bus is ondersteunt

Weet alleen niet of de waardes kloppen
hier heb je dus een oorzaak, je brandstofpomp timing is verlopen naar veel te laat.
zou rond de 56 moeten liggen.
Als je een goede afstelling hebt, met nog verse spanrollen,
dan pendelt hij tussen de 56+/-5
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie