Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

vreemd geluid

vragen over de T5
ronald tdi
Berichten: 1627
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: vreemd geluid

Bericht door ronald tdi »

Kan het zijn dat het lampje vanaf een bepaalde bouwjaar gaat branden?
Want tis mij ook nooit opgevallen.
dirk
Berichten: 71
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:36
Locatie: Hoogwoud
Contacteer:

Re: vreemd geluid

Bericht door dirk »

zal de verbruiksmeter ff in de gaten houden als het geluid er weer is.)vandaag nix gehoord.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: vreemd geluid

Bericht door Pascal-141 »

Geert G schreef:Okay, praktijk is dus toch wat weerbarstiger. :bonk
Dit lampje "zou moeten branden" tijdens het regenereren. :wjw
Volgens mij niet . Ik denk dat het alleen gaat branden als er wat mis is , zoals bvb wanneer de dpf verstopt raakt. Het regenereren op zich is een gewone cyclus , dat eigenlijk ongemerkt zou moeten verlopen voor de gebruiker. Als dan telkens dat lampje gaat branden , zouden nogal wat mensen paniekeren , of naar de garage trekken met de auto. Terwijl dat voor gewoon regenereren niet nodig is.
Ik denk dat het lampje dus pas gaat branden als het ook effectief nodig is om er mee naar de garage te trekken , voor herstelwerken.
Bij mij ging mijn T5 wanneer de DPF er nog onder zat om de 400km gaan regenereren , dus 2x per week . Als je dan weet dat er tijdens een regeneratiecyclus tot 3 L diesel kan doorgedraaid worden , dan word het wel een slokop... Dus eruit met dat onding :lach
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: vreemd geluid

Bericht door Pascal-141 »

ronald tdi schreef:Kan het zijn dat het lampje vanaf een bepaalde bouwjaar gaat branden?
Want tis mij ook nooit opgevallen.
De DPF zit er pas op vanaf de komst van de nieuwere motoren , dus vanaf model 2007. (BNZ ipv AXD bvb)
Vanaf dan zitten er trouwens nog meerdere wijzigingen/verschillen in de motoren.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: vreemd geluid

Bericht door Geert G »

@Pascal,
Weet jij ook wat er nog meer is gewijzigd intern bij een BNZ/BPC?

1) Uitlaatspruitstukken zijn weer van gietijzer
2) DPF
3) ???
4) ???
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: vreemd geluid

Bericht door WouterW »

Pascal-141 schreef:
Geert G schreef:Okay, praktijk is dus toch wat weerbarstiger. :bonk
Dit lampje "zou moeten branden" tijdens het regenereren. :wjw
Volgens mij niet . Ik denk dat het alleen gaat branden als er wat mis is , zoals bvb wanneer de dpf verstopt raakt. Het regenereren op zich is een gewone cyclus , dat eigenlijk ongemerkt zou moeten verlopen voor de gebruiker. Als dan telkens dat lampje gaat branden , zouden nogal wat mensen paniekeren , of naar de garage trekken met de auto. Terwijl dat voor gewoon regenereren niet nodig is.
Geert G schreef:@Pascal,
Weet jij ook wat er nog meer is gewijzigd intern bij een BNZ/BPC?

1) Uitlaatspruitstukken zijn weer van gietijzer
Lampje gaat niet branden bij regeneratie. Alleen bij foutmelding. Zover ik begrepen heb gaat zolang dit lampje brandt, het filter ook niet meer regeneren. Heb het 4x gehad met een 1.9 van 2007 (BRS). 3 van de 4x eindtemp.sensor onderin roetfilter defect.

Heb nu een AXD met zoals het lijkt, origineel uitlaatspruitstuk, van, jawel, gietijzer.
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: vreemd geluid

Bericht door Pascal-141 »

Geert G schreef:@Pascal,
Weet jij ook wat er nog meer is gewijzigd intern bij een BNZ/BPC?

1) Uitlaatspruitstukken zijn weer van gietijzer
2) DPF
3) ???
4) ???
Watergekoelde EGR , ipv de gewone . Lijkt op een "buis" aan de achterkant vd cilinderkop , waar ook koelwaterslangen op aangesloten zitten , de oude had dat niet .

En de nieuwe heeft een elektrische motortje op de smoorklep , ik DENK dat de oude een vacuumsturing had , als ik me dat goed herinner .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: vreemd geluid

Bericht door Multivan Generation »

Gisteravond gezien,
de oude werkt inderdaad met vaccuumsturing voor de smoor-/ EGR-klep
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
dirk
Berichten: 71
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:36
Locatie: Hoogwoud
Contacteer:

Re: vreemd geluid

Bericht door dirk »

Pascal schreef
Dat geluid zou best wel eens het regenereren van de DPF kunnen zijn , als je achter de auto staat op het moment dat hij net aan het regenereren is , maakt het vanuit de uitlaat zo'n raar geluid.
Als je een verbruiksmeter hebt in je tellerunit , dan kun je op het moment van het regenereren ook het verbruik omhoog zien gaan bij stationair toerental. Bij mijn T5 ging het verbruik dan omhoog tot 1,3L/u .
Ik heb softwarematig de regeneratiecyclus laten wegschrijven , en de DPF leeggemaakt , nu blijft het verbruik steed. 0,8L/u.

Bus stond vandaag weer te grommen maar verbruiksmeter bleef op 0,8.Zou het toch de DPF zijn of kan het wat anders zijn?????????????

Dirk
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: vreemd geluid

Bericht door heemskerk »

WouterW schreef:
Pascal-141 schreef:
Geert G schreef:Okay, praktijk is dus toch wat weerbarstiger. :bonk
Dit lampje "zou moeten branden" tijdens het regenereren. :wjw
Volgens mij niet . Ik denk dat het alleen gaat branden als er wat mis is , zoals bvb wanneer de dpf verstopt raakt. Het regenereren op zich is een gewone cyclus , dat eigenlijk ongemerkt zou moeten verlopen voor de gebruiker. Als dan telkens dat lampje gaat branden , zouden nogal wat mensen paniekeren , of naar de garage trekken met de auto. Terwijl dat voor gewoon regenereren niet nodig is.
Geert G schreef:@Pascal,
Weet jij ook wat er nog meer is gewijzigd intern bij een BNZ/BPC?

1) Uitlaatspruitstukken zijn weer van gietijzer
Lampje gaat niet branden bij regeneratie. Alleen bij foutmelding. Zover ik begrepen heb gaat zolang dit lampje brandt, het filter ook niet meer regeneren. Heb het 4x gehad met een 1.9 van 2007 (BRS). 3 van de 4x eindtemp.sensor onderin roetfilter defect.


Heb nu een AXD met zoals het lijkt, origineel uitlaatspruitstuk, van, jawel, gietijzer.

De AXD heeft het spruitstuk origineel juist van plaatstaal en niet van gietijzer. Misschien ooit al eens vervangen?
Plaats reactie