Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Krukaspoelie

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Krukaspoelie

Bericht door Harry62 »

Was met een projectje bezig en zag toevallig dat er wat roest op krukaspoelie zat.
Roest op de krukaspoelie! Paar tikjes met de hamer er op en nog meer roest!

Dan maar demonteren:
Krukaspoelie.jpg
Krukaspoelie2.jpg
En daarachter kwam er ook nog olie uit de krukaskeerring dus tijd om de distributie maar compleet te vervangen.

Even nog een tip voor mensen die ook een nieuwe krukaspoelie ( of balanspoelie) monteren.
Schuur de verf even van de raakvlakken af! Die krukasbout moet onmundig vast: 160Nm + 180 graden.
En dat diamantschijfje ( zit een nieuwe bij) doet zijn werk beter op metaal als op verf.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Jor
Berichten: 518
Lid geworden op: 12 aug 2013, 22:29
Locatie: Amsterdam

Re: Krukaspoelie

Bericht door Jor »

Breek me de. Bek niet open :werkaanT4
VW T4 Westfalia generation Bj 2000 102pk :peace
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Krukaspoelie

Bericht door Harry62 »

jan2009 schreef: Maar naast wat roest lijkt het ook wel of er wat scheuren in zitten
Dat is de kloe nu juist. Is alles eromheen droog en olie en vetvrij, en op de poelie zit wat roest.
Kun je voor de zekerheid nog even met hamer erop slaan kijken of er nog meer roest komt.

Het zijn dus twee metalen schijven die in elkaar zitten en gevulkaniseerd zijn met rubber.
Hierdoor kunnen ze dus trillingen opvangen voor de krukas.
Na verloop van tijd komen er dus kleine (haar)scheurtjes in waardoor er vocht in komt.
En de combinatie vocht en metaal levert roest op op den duur.
Alleen zie je dat niet omdat de voorkant, waar je tegenaan kijkt, één geheel is.
De vulkanisatie zit aan de achterkant.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Krukaspoelie

Bericht door Multivan Generation »

Normaal behoord er gekeken te worden.
Die van ons bij 180.000 km gescheurd.
Dus wellicht wel raadzaam om te vervangen bij distributie wissel maar wel een prijzig onderdeel om dat iedere keer extra te doen!

Ik heb er nu dus de 3de opzitten..
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Krukaspoelie

Bericht door Multivan Generation »

jan2009 schreef:Neem aan dat dat het eerste exemplaar was op 180.000 km vervangen ?
En je zit nu op de 3e bij een kmstand van rond de 350.000 dacht ik ?
De interval is dus steeds wat korter , kwaliteit van de poelie is tegenwoordig minder?
1= ja,
2= ja en
3= is dit een vraag? of een constatering?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Krukaspoelie

Bericht door Multivan Generation »

Die conclusie kun je niet trekken,
omdat we het tegenwoordig(de laatste keer) ook preventief hebben gedaan.

Als er vrijwilligers zijn, die graag tot het gaatje met dit soort onderdelen gaan,
dan moeten ze dat niet schromen. Ik doe het in ieder geval niet..
Je hebt ze ook goedkoper van ebay, maar dan is het wellicht een beetje prijsschieten of je een goede krijgt of niet,
en daar kom je later altijd achter :zwaai
Ik persoonlijk kies dan liever voor een origineel VW onderdeel.
Plaats reactie