Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Zonnepaneel op hefdak?

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Pdegro
Berichten: 214
Lid geworden op: 31 mei 2014, 23:35
Locatie: Tussen Gent en Eeklo (België)

Re: Zonnepaneel op hefdak?

Bericht door Pdegro »

Bedankt Wilco, foto's perfect zichtbaar nu.
Heb je ook enig idee welk vermogen dit paneel geeft?
Wp = Wattpiek
Amp = Ampére

Belangrijk voor mij is dat, naast het vermogen, de hoogte minimaal is, zodat het busje nog in m'n garage kan.
Heb nu zo'n 5 a 6 cm. over...

Heb even gemeten, de bevestiging van het hefdak heeft 1m08 hart-op-hart afstand tussen de bouten.

Ik speel met de idee om een paneel hieraan te bevestigen...
Even zoeken naar een paneel met de juiste afmetingen...

Mvg
Pierre
Mvg, Pierre.
T4 2,5 TDI, California Coach 1997
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: Zonnepaneel op hefdak?

Bericht door Icebox »

Ik weet niet wat je budget is maar je hebt ook ultra dunne (onder de cm dik). Wel aan de prijzige kant. Misschien dat je eens op het camperforum gebruik kunt maken van de zoekfunctie. Veel kennis en vergelijkend warenonderzoek aanwezig.
keesv
Berichten: 114
Lid geworden op: 27 jan 2007, 08:56

Re: Zonnepaneel op hefdak?

Bericht door keesv »

Deze zijn prijstechnisch een stuk interessanter dan de vorige series

https://www.jasicamp.nl/electro/zonnepa ... 0x2___5+mm" onclick="window.open(this.href);return false;


https://www.jasicamp.nl/electro/zonnepa ... 0x2___5+mm" onclick="window.open(this.href);return false;
corn
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 mei 2012, 08:52

Re: Zonnepaneel op hefdak?

Bericht door corn »

Hallo,
In mei en juni korting bij http://www.flexibelezonnepanelen.com" onclick="window.open(this.href);return false; bijv. 90 w euro 259.-- en 2 mm dik.
Ik heb ook een westfalia met hefdak en ongeveer dezelfde inrijhoogte en volg het daarom met belangstelling.
Cor
Gebruikersavatar
Pdegro
Berichten: 214
Lid geworden op: 31 mei 2014, 23:35
Locatie: Tussen Gent en Eeklo (België)

Re: Zonnepaneel op hefdak?

Bericht door Pdegro »

Hallo WJW'ers,

@Icebox: zoals elke hardwerkende, prijsbewuste Belg zoek ik naar de financieel meest gunstige oplossing. (Is geen alleenrecht voor de Nederlanders hoor) :gekte :gekte

@Keesv & Corn: bedankt voor de links, maar vind deze nog altijd te duur in verhouding tot het geleverde vermogen.

Ik heb deze camper nog maar pas, wellicht wordt het eerst eens een zomer uittesten en ervaren hoelang ik het kan trekken met de zo goed als nieuwe huishoudaccu zonder aan 'de paal' te gaan staan. Ondertussen vergaar ik zoveel mogelijk informatie om nadien een verantwoorde keuze te kunnen maken.

Mvg
Pierre
Mvg, Pierre.
T4 2,5 TDI, California Coach 1997
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Zonnepaneel op hefdak?

Bericht door Multivan Generation »

Iemand plaatjes van het kabelverloop aan de binnenzijde?
En hoe deze beschermd zijn tegen door knikken en tussen de uitstel scharnieren te komen?
WillemK
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 jun 2014, 20:24
Locatie: Driel

Re: Zonnepaneel op hefdak?

Bericht door WillemK »

keesv schreef:Deze zijn prijstechnisch een stuk interessanter dan de vorige series

https://www.jasicamp.nl/electro/zonnepa ... 0x2___5+mm" onclick="window.open(this.href);return false;


https://www.jasicamp.nl/electro/zonnepa ... 0x2___5+mm" onclick="window.open(this.href);return false;
Toch best prijzig. Bij accuweb.nl (ook te koop bij Obelink en zo) heb je een 100W voor 139 euro, die wegen wel 8 kilo. Wat is het bezwaar om zoiets te doen? Wat is het voordeel van de >300 euro panelen?

Ben ook erg benieuwd naar hoe je de aansluiting van dakdoorvoer naar laadregelaar hebt gemaakt.
1992 VW T4 Multivan 2.4D
wilko
Berichten: 315
Lid geworden op: 08 jun 2007, 21:30

Re: Zonnepaneel op hefdak?

Bericht door wilko »

Ik heb zo geen foto van het kabelverloop, maar misschien kan ik van de week nog een fotootje maken.
Het paneel is een Kyocera KC50 (50 watt) solsum regelaar, 4 hoekprofiel stukken en Sikaflex set. Aangeschaft in 2005 bij http://www.zonne-energie.com" onclick="window.open(this.href);return false; in Beilen. Koste toen 420 euro, maar dat zal nu wel een stukkie goedkoper kunnen vermoedt ik.
Montage gewoon zelf gedaan en is goed te doen door een amateur zoals ik. Heb er nooit spijt van gehad, maar kan begrijpen dat sommige liever een plat paneel op hun bus hebben, maar die kosten in 2005 een godsvermogen.
Enige waar ik rekening mee moet houden is dat we iets hoger zijn dan 2 meter in parkeergarages, maar daar kom ik zowiezo niet met de bus. Wij staan liever ergens op een mooi plekje vrij in de natuur........ :bifun
WillemK
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 jun 2014, 20:24
Locatie: Driel

Re: Zonnepaneel op hefdak?

Bericht door WillemK »

Bedankt voor je reactie Wilko, ik was vooral benieuwd naar je ervaring. Ik ga dus maar voor de wat meer betaalbare oplossing en ik denk dat ik handig genoeg ben om het ook zelf te monteren. Maar een foto van hoe je kabels lopen is wel heel handig, hoef ik daar in ieder geval niet meer over na te denken :knipoog
1992 VW T4 Multivan 2.4D
Gebruikersavatar
Pdegro
Berichten: 214
Lid geworden op: 31 mei 2014, 23:35
Locatie: Tussen Gent en Eeklo (België)

Re: Zonnepaneel op hefdak?

Bericht door Pdegro »

Beste WJW'ers,

Ik vond deze link.
Nog iemand ervaring met dit type zonnepaneel?

mvg
Pierre
Mvg, Pierre.
T4 2,5 TDI, California Coach 1997
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Zonnepaneel op hefdak?

Bericht door Mickel Moen »

Pierre,

Je hebt inmiddels dus al gevonden, dat ik in tegenstelling tot mijn eerdere posting in dit draadje, ik inmiddels wel een paneel geplaatst heb. Dit draadje is van juni. In augustus ben ik dus het voor mij perfecte paneel tegengekomen. Kwaliteit van dit paneel is, gelet ook op de afwerking, uitstekend. Maar ja, dat weet je natuurlijk pas na vele jaren gebruik. Nu doet het paneel wat het moet doen. Op mijn blog ook het antwoord aan Peter betreffende de aanleg van de bekabeling. Dat weet hij denk ik al, door mijn reacties weer in een ander draadje.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie