Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Laadspanning maar 13.8 onbelast 13.6 volt belast

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 350
Lid geworden op: 09 mar 2012, 19:56

Laadspanning maar 13.8 onbelast 13.6 volt belast

Bericht door VWT4 »

Voor de vakantie nieuwe start accu geplaatst 85 Ah (en nieuwe huishoudaccu)
Na 6000 km in de bergen met verlichting aan, koelkast elke dag aan (niet aan de stekker geweest) airco en diverse elektra aan en geen problemen ondervonden.

Na enkele dagen stilstaan thuis wil ik starten merk ik op dat hij even er moeite mee heeft, na een 2e start poging accu leeg.
(Huishoudaccu staat netjes op westfalia display op 12,6 volt)

Als ik na wat kort laden weer kan starten merk ik op dat de laadspanning gemeten op de polen van de startaccu maar 13,8 volt is en bij diverse verbruikers aan 13,6 volt
Dit lijkt me laag ten opzichte van 14-14,4 Volt.

Tijdens het rijden geeft de westfalia display 14 volt, bij verlichting 13,8 en met combinatie van koelkast aan 13,7 volt

Wat is hiervan de oorzaak, is de dynamo aan het onderpresteren door problemen met de regelaar, diode oid. of is het nog voldoende en heb ik toch onbewust wat aan laten staan waardoor ik een lege accu had.
Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 350
Lid geworden op: 09 mar 2012, 19:56

Re: Laadspanning maar 13.8 onbelast 13.6 volt belast

Bericht door VWT4 »

jan2009 schreef:Ook al heb je in het campergedeelte iets aan laten staan zou dat niet de startaccu mogen beinvloeden.
Ik doel dan meer op een autoradio, verlichting of een andere stille verbruiker.

Ik ben echter verbaasd over de lagere laadspanning, kan me echter ook niet voorstellen dat de dynamo net iets lager dan wat ik zou verwachten kan afgeven.
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: Laadspanning maar 13.8 onbelast 13.6 volt belast

Bericht door vw_camper »

De laadspanning neemt af bij toenemende temperatuur in de spanningsregelaar. Dus als het warm is, veel verbruikers aan en de motor moet flink zwoegen, zul je een lagere laadspanning zien.
Groeten, Bert
Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 350
Lid geworden op: 09 mar 2012, 19:56

Re: Laadspanning maar 13.8 onbelast 13.6 volt belast

Bericht door VWT4 »

vw_camper schreef:De laadspanning neemt af bij toenemende temperatuur in de spanningsregelaar. Dus als het warm is, veel verbruikers aan en de motor moet flink zwoegen, zul je een lagere laadspanning zien.
Erg warm is het vandaag anders niet geweest, echter ook geen melding via het acculampje gehad. Is de waarde nog voldoende denk je?

Update:
Vandaag was de accu na het kort laden van gisteren na een dag nog goed op spanning. Het is me dus niet geheel duidelijk wat er mis is gegaan.
Ik hoop dat de dynamo nog goed functioneert
Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 350
Lid geworden op: 09 mar 2012, 19:56

Re: Laadspanning maar 13.8 onbelast 13.6 volt belast

Bericht door VWT4 »

Nog niet met de camper van de plek geweest maar elke dag wil hij prima starten.
Accu spanning op de polen blijft ook gelijk.

Sterker nog, vandaag (het is nu ook kouder), de dynamo laadt nu prima 14 - 14,2 volt
Bij het inschakelen van diverse verbruikers (stoelverwarming, airco, ventilator en radio ed.) 13,8 - 13,9 volt

Wat me nog wel is opgevallen is dat wanneer de standaard dubbeldin volkswagen radio in de standby gaat staan er alsnog wat draait in de radio (geluid als koelventilator/cd ?)
Heb nu het vermoeden dat deze niet geheel goed uit gaat en nog behoorlijk spanning verbruikt als hij in deze slaapstand gaat staan
Otty_01
Berichten: 82
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:22
Locatie: Op de veluwe

Re: Laadspanning maar 13.8 onbelast 13.6 volt belast

Bericht door Otty_01 »

Bij mij vandaag ook ineens de start accu leeg en mijn huishoud nog op 11,2 volt.
van alles gedaan stroom gemeten op de min van de startaccu terwijl alles uit is enz. enz
alle tips van het forum geprobeerd kwam ik dit tegen http://www.t4-wiki.de/wiki/Relais_J7_%2 ... nrelais%29" onclick="window.open(this.href);return false;
Het scheiding relais tussen de twee accu's.
In het stuk wordt ook gesproken over het "plakken" van de contacten, aangezien er hoge belasting op kan komen.
Nu heb ik het idee dat het zomaar zou kunnen zijn dat bij mij de zaak ook spontaan is gaan plakken.
Accu helemaal leeggelopen in mijn huishoud accu.
Zaak aan de lader, starten alles werkt weer perfect, tot die de volgende keer weer eens plakt.

Vraag, aan de deskundigen :toppie Kan dit kloppen?

Excuses dat ik een tijdje niet actief was , had ff wat anders te doen en ben weinig met de bus op pad geweest.
Maar gaat er nu weer van komen :ikrij
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Laadspanning maar 13.8 onbelast 13.6 volt belast

Bericht door Egbert&Manon »

Relais en magneetschakelaars blijven wel eens plakken.

Bij een camper schakelt het relais in iedere keer als je start.
Een nieuw relais kost hooguit 10 euro (universeel)
Bijvoorbeeld: http://www.conrad.nl/nl/search.html?search=autorelais" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb vorige week uit voorzorg een hele serie vervangen, omdat er eentje bleef plakken.
Gevolg was dat een er flinke koelcompressor (4-cilinder) naar de haaien ging.
plakken.jpg
Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Laadspanning maar 13.8 onbelast 13.6 volt belast

Bericht door Multivan Generation »

He Egbert dat is ook toevallig.

Ik had het met een ultra centrifuge,
dus zo'n ding dat over 100.000 rpm draait,
dat er zo'n relais bleef plakken :muur

Is een duur kostenplaatje geworden...
En dat veroorzaakt door een onderdeel wat naar verhouding bijna niets kost :bonk
Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 350
Lid geworden op: 09 mar 2012, 19:56

Re: Laadspanning maar 13.8 onbelast 13.6 volt belast

Bericht door VWT4 »

Multivan Generation schreef:He Egbert dat is ook toevallig.

Ik had het met een ultra centrifuge,
dus zo'n ding dat over 100.000 rpm draait,
dat er zo'n relais bleef plakken :muur

Is een duur kostenplaatje geworden...
En dat veroorzaakt door een onderdeel wat naar verhouding bijna niets kost :bonk
Als deze toch betrouwbaar moet zijn, dan ook maar voor de zekerheid vervangen en dan wel met een originele Bosch.
Ik heb onderstaand model met code 0332002156 (was te vinden onder de koelkast)
Waar is deze makkelijk online nieuw te bestellen zonder teveel verzendkosten want heel goedkoop is hij niet :nuts zie ze van 30 tot 80 Euro met hetzelfde nummer

Edit: na wat zoekwerk de goedkoopste Bosch 0332002156 voor 28.71 besteld
Bijlagen
relais.jpg
Plaats reactie