Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

is het binnenkort nog een diesel waard?

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

is het binnenkort nog een diesel waard?

Bericht door mettesboy »

Misschien een heel vroege vraag, maar met de aangekondigde stijging van de dieselprijzen.......

Ok, een bestelbusje is traditiegetrouw een diesel..... al zijn er ook benzineversies.
Maar ik ben er nog nooit eentje tegengekomen op de weg......
Ik kan me echter niet voorstellen dat bv. de 2.0 tsi 150kw ondergemotoriseerd zou zijn voor de T5 bij normaal gebruik.
Ok, hij zal wel een pak meer verbruiken...(iemand idee van het 'praktijk'verbruik?)
Maar 'althans hier in België' is een 2.0tsi 150kw caravelle goedkoper dan een 2.0 bitd.
Laat ons stellen dat we een dubbele cabine nemen, dan is de jaarlijkse rijtaks voor beiden een 130€
inschrijving 0€
we zullen de problemen die beide motoren hebben even buiten beschouwing laten ;-)
Wat pleit er dan nog voor de diesel (met al z'n milieutroep die toch stukgaat?)
mensen die vaak met aanhangers of volle belasting rijden, zullen sneller richting diesel gaan.
Maar voor half Belgie die er 2 fietsen mee vervoert......
ik zie bv ook geen benzines met LPG tank bij de T5? Dat zou qua kostenplaatje misschien nog interessanter zijn....
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: is het binnenkort nog een diesel waard?

Bericht door Multivan Generation »

Waar maak je jezelf druk om?
Wij betalen hier al jaren een hogere dieselprijs als in België.
En hier wordt er niets gecompenseerd of minder accijns geheven,
als het boven een bepaald bedrag komt..

Wellicht is het een stimulerings maatregel om te kiezen voor energie zuiniger auto's ?
Als je gaat kijken wat het diesel percentage bij nieuwe auto's in Europa is,
en je kijkt per land, dan is het voor de Belgische Staat een eenvoudige rekensom om de begroting op orde te krijgen.

Maar dat zijn we hier in Nederland al jaren gewend hoor, dat automobilisten als melkkoe gebruikt worden om de begroting rond te krijgen. :muur
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: is het binnenkort nog een diesel waard?

Bericht door mettesboy »

Mja van melkkoeien beginnen ze hier ook veel te kennen hoor ;-)
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: is het binnenkort nog een diesel waard?

Bericht door Multivan Generation »

mettesboy schreef:Mja van melkkoeien beginnen ze hier ook veel te kennen hoor ;-)
Olen = Provincie Antwerpen?
http://veeteelt.nl/nieuws/grootste-vlaa ... -antwerpen
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: is het binnenkort nog een diesel waard?

Bericht door Pascal-141 »

mettesboy schreef:Misschien een heel vroege vraag, maar met de aangekondigde stijging van de dieselprijzen.......

Ok, een bestelbusje is traditiegetrouw een diesel..... al zijn er ook benzineversies.
Maar ik ben er nog nooit eentje tegengekomen op de weg......
Ik kan me echter niet voorstellen dat bv. de 2.0 tsi 150kw ondergemotoriseerd zou zijn voor de T5 bij normaal gebruik.
Ok, hij zal wel een pak meer verbruiken...(iemand idee van het 'praktijk'verbruik?)
Maar 'althans hier in België' is een 2.0tsi 150kw caravelle goedkoper dan een 2.0 bitd.
Laat ons stellen dat we een dubbele cabine nemen, dan is de jaarlijkse rijtaks voor beiden een 130€
inschrijving 0€
we zullen de problemen die beide motoren hebben even buiten beschouwing laten ;-)
Wat pleit er dan nog voor de diesel (met al z'n milieutroep die toch stukgaat?)
mensen die vaak met aanhangers of volle belasting rijden, zullen sneller richting diesel gaan.
Maar voor half Belgie die er 2 fietsen mee vervoert......
ik zie bv ook geen benzines met LPG tank bij de T5? Dat zou qua kostenplaatje misschien nog interessanter zijn....
1. De benzines komen veel koppel te kort t.o.v. de diesels , en rijden niet zo lekker , ze moeten toch hoger in toeren gehouden worden
2. Het verbruik van een bezine t.o.v. een diesel
3. Lpg zou een optie zijn , moesten er wat meer tankstations zijn die lpg verkopen
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
kampertjes
Berichten: 96
Lid geworden op: 06 jan 2009, 19:45

Re: is het binnenkort nog een diesel waard?

Bericht door kampertjes »

Toch is die vraag helemaal niet zo gek. Jaaaaren geleden ging ik voor een grijs kenteken kijken toen er een Mercedes V-klasse op geel kenteken in de rij stond. Op benzine. Omdat we de bus vooral voor familie uitjes en vakantie met de tent gingen gebruiken, die genomen. was een 2.3 ltr met meen iets van 140 pk. Dat ging heel best en het verbruik lag iets boven de 1:10. Veel plezier van gehad, niks mis mee. En met de vaak wat korte afstanden blijft het t.o.v. een diesel langer heel.
En de TSI motoren van VW zijn qua vermogen opbouw helemaal net diesels. Het overwegen zeker waard.
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: is het binnenkort nog een diesel waard?

Bericht door frank884 »

motoren die veel koppel moeten leveren zijn geen benzine motoren!!
die moeten veel koppel bij een laag toerental leveren.

TSI ?? als dat het zou zijn dan zouden ze die ook wel in vrachtwagens en bussen bouwen.

op 1 liter diesel rijdt je gewoon een stuk verder als op 1 liter benzine
en hoe groter en zwaarder de wagen hoe groter het verschil
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: is het binnenkort nog een diesel waard?

Bericht door heemskerk »

frank884 schreef:motoren die veel koppel moeten leveren zijn geen benzine motoren!!
die moeten veel koppel bij een laag toerental leveren.

TSI ?? als dat het zou zijn dan zouden ze die ook wel in vrachtwagens en bussen bouwen.

op 1 liter diesel rijdt je gewoon een stuk verder als op 1 liter benzine
en hoe groter en zwaarder de wagen hoe groter het verschil
Gewoon belangstelling: Hoe zit het dan met vrachtwagens welke op LPG/aardgas rijden? Zijn dat diesels of benzinemotoren?
Ik krijg de indruk dat het meer subsidieprojecten zijn dan daadwerkelijke revoluties?
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: is het binnenkort nog een diesel waard?

Bericht door frank884 »

vrachtwagens op aardgas misschien voor enkele vuiniswagens maar verder niks
bussen zie je ook op gas
maar die rijden rondjes rond het tankstation in een straal van 40 km

voor het "echte"werk worden die niet gebruikt
zijn allemaal subsidie projecten voor in de zgn groene zone's

Heel vroeger hadden ze in leger vrachtwagens op benzine
daarvan weet ik dat de takelwagen in het terein 6 liter benzine op 1 kilometer gebruikte

in het oosten bij poetin hebben ze er ook nog op benzine
maar dat is meer omdat het daar >40 graden wil vriezen en daar houd diesel niet van.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: is het binnenkort nog een diesel waard?

Bericht door heemskerk »

Hier in de regio rijden veel vrachtwagens van DOC (kaascooperatie) op een soort van LPG. Ze klinken echt als diesels, geen benzinemotoren maar hebben wel een aantal gastanks eronder hangen. Mogelijk een combinatie van diesel/gas?
Gebruikersavatar
Cedarcanoe
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 mei 2008, 00:58
Locatie: Storfors, Zweden

Re: is het binnenkort nog een diesel waard?

Bericht door Cedarcanoe »

Heemskerk,
Om even op je vraag te antwoorden: diesel plus gas
http://www.truck-business.com/alternati ... 86185.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: is het binnenkort nog een diesel waard?

Bericht door mettesboy »

om het topic nieuw leven in te blazen....

Met de resultaten van al die diesel-onderzoeken uitstoot van stikstof etc....

Binnenkort allen een 2.0 TSI (met gastank)????

Kent er eigenlijk iemand ergens een verdwaalde ziel die een VWT5-T5GP TSI heeft????

Voor huis tuin en keukengebruik moet dit toch haalbaar zijn?
Als ze hier in belgie zoals nu te voorspellen was, alles waar het woord 'diesel' in voorkomt weer sterker willen belasten......
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: is het binnenkort nog een diesel waard?

Bericht door Multivan Generation »

Appieagniet rijden een 3.2 V6 op benzine.

http://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/v ... 21942.html
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: is het binnenkort nog een diesel waard?

Bericht door Oviivo »

Jullie vergeten misschien dat benzinemotoren al eerder "last" hadden van die "milieutroep"? Katalysator, secundaire lunchtinlaat e.d. zit ook in een benzinemotor hoor ... :ikrij
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Plaats reactie