Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

betrouwbaarheid en verbruik 1.9tdi

vragen over de T5
Gebruikersavatar
jan517
Berichten: 108
Lid geworden op: 21 jan 2007, 00:04
Locatie: brummen
Contacteer:

betrouwbaarheid en verbruik 1.9tdi

Bericht door jan517 »

Hallo Allemaal,

ik ben weer aan het kijken voor een bus. hiervoor reed ik een T4 TDI 88pk met ruim 300000km, nooit noemenswaardige problemen gehad. Ik ben nu dus weer aan het kijken voor een bus en keek eerst voor en T4 ivm de prijs, maar de prijzen lijken elkaar te overlappen. soms zie je T5's voor minder dan 10.000 euro, vooral van mensen die de bus hebben ingeruild en de oude nog ff snel partikulier willen verkopen.
Dus zo kwam ik een T5 tegen met een 1.9TDI motor, zijn dit de zelfde blokken als in de personenwagens?
Kunnen deze de bus goed aan, kwa betrouwbaarheid en verbruik en prestaties?

graag jullie reacties.
grtzz Jan
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: betrouwbaarheid en verbruik 1.9tdi

Bericht door harry t5 191 »

@Jan,

Ik rijd zelf een 1.9,dezelfde blokken worden inderdaad ook in personenauto's gebruikt!
Het zijn dus de meest gebruikte motoren van VW.
Rijd er nu 3 jaar mee,100% tevreden en probleemloos!
Het verbruik is altijd boven de 1 op 13 tot 15.
Wel heb ik hem laten tunen en loopt nu als de brandweer!
Dus ja,het is best wel een goede keus als je een goede t5 met een 1.9 koopt!

:wjw :T54LIFE :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Kobus
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 jan 2007, 08:47

Re: betrouwbaarheid en verbruik 1.9tdi

Bericht door Kobus »

Ik heb 'm nog nooit zuiniger dan 1:11 gekregen; ook niet op lange ritten.
Harry, tot hoeveel pk heb je 'm laten chippen?
stop the rat race
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: betrouwbaarheid en verbruik 1.9tdi

Bericht door harry t5 191 »

@Kobus,
Dat staat onderaan mijn berichten!
137.3 pk en 318 nm! :jump

:wjw :T54LIFE :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
JopieD
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 mar 2009, 21:24

Re: betrouwbaarheid en verbruik 1.9tdi

Bericht door JopieD »

Ik kan melden dat ik hem (leeg of vol maakt weinig uit) ook nooit, bij normaal gebruik, zuiniger krijg dan 1 op 11.
Een keer 1000 km op een tank dus dat komt op 1 op 12.5. Dit wel vanuit Frankrijk een streep volle poele 150 gereden.
groeten Jopie :T54LIFE
Gebruikersavatar
jan517
Berichten: 108
Lid geworden op: 21 jan 2007, 00:04
Locatie: brummen
Contacteer:

Re: betrouwbaarheid en verbruik 1.9tdi

Bericht door jan517 »

Hoe is het met de beenruimte achterin de dubbelcabine bij een kwb?
Is dit ruimer dan bij de T4 of vergelijkbaar?
grtzz Jan
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: betrouwbaarheid en verbruik 1.9tdi

Bericht door Wim T4 935 »

jan517 schreef:Hoe is het met de beenruimte achterin de dubbelcabine bij een kwb?
Is dit ruimer dan bij de T4 of vergelijkbaar?
Mijn mening werd niet op prijs gesteld. Dus verwijderd!
Laatst gewijzigd door Wim T4 935 op 10 apr 2009, 21:49, 2 keer totaal gewijzigd.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Gebruikersavatar
jan517
Berichten: 108
Lid geworden op: 21 jan 2007, 00:04
Locatie: brummen
Contacteer:

Re: betrouwbaarheid en verbruik 1.9tdi

Bericht door jan517 »

zegt een :driveT4
graag reacties van :driveT5

Maar ik ga het zeker proberen, bedankt voor de tips :yes
grtzz Jan
Gebruikersavatar
TieskeT5
Berichten: 114
Lid geworden op: 12 jan 2007, 23:55
Locatie: Melick

Re: betrouwbaarheid en verbruik 1.9tdi

Bericht door TieskeT5 »

Hallo,
ik heb ook een T5 1.9 liter 105 PK
Gemiddeld rij ik met de bus 1 op 14 middelmatige ritten en niet harder dan 120 in Nederland.
Op de duitse wegen rij ik wel harde maar dan gaat het vervruik ook snel omhoog 1 op 10
De bus is van 2003 en heeft een PON dubbele cabine de bank zit goed en de leuning staat ook voldoende schuin. De enige beperking is inderdaad de beenruimte achterin. Zelf ben ik 1.75 lang en ik vind dat je goed zit achter het stuur.
succes met je nieuwe aankoop
Theo s
Gebruikersavatar
wilfriedus
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 mar 2007, 15:48
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: betrouwbaarheid en verbruik 1.9tdi

Bericht door wilfriedus »

Beste weetjewellers

Kan een T5 1.9 TDI uit 3/2008 met 84 pk gechiptuned worden naar 105 pk?

Zo ja wat zijn de voordelen en nadelen? Is het schadelijk voor de motor?

En wat moet er voor aangepast worden?

Gr.Wilfriedus
T5 1.9TDI 105 PK bj 2008, je blijft rijden!

Afbeelding
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: betrouwbaarheid en verbruik 1.9tdi

Bericht door harry t5 191 »

Volgens mij zelfs naar 140 pk.
Ga naar een goede tuner,die kan je veel vertellen.
Voordeel? Een veel fijnere bus!

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
wilfriedus
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 mar 2007, 15:48
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: betrouwbaarheid en verbruik 1.9tdi

Bericht door wilfriedus »

Ik laat mijn busje op een november tunen bij ATM Chiptuning in Eemnes. Dit is het beste tuning bedrijf..
Hij krijgt er 30 pk bij, dit is wat de motor origineel aan pk levert. VW heeft er een softwarematige rem op gezet zodat ze later busjes met meer pk kunnen verkopen. Stel dat deze bus nu al 30 pk meer zou hebben af fabriek. Nou dan kopen de mensen minder snel de common rail diesel. Iedereen wil een paar pk bij hebben als ze een ander busje kopen. Zo zitten de mannen in elkaar en dat weten ze bij VW. Daarom zijn ze spaarzaam met de pk's en lopen de motoren niet optimaal.

Dus laten tunen:
zuiniger gebruik
meer pk
beter voor de motor

De EGR (ERGER) klep gaat er ook af, daarna is de motor schoner wat beter is voor de keuring en het milieu.
En de groeten aan de Milieu Maffa van Brussel

hier zien jullie hoeveel pk's je er bij kunt krijgen
http://www.atm-chiptuning.com/chiptunin ... tdi-105pk/" onclick="window.open(this.href);return false;

Wilfriedus
T5 1.9TDI 105 PK bj 2008, je blijft rijden!

Afbeelding
Gebruikersavatar
Marcel.S
Berichten: 247
Lid geworden op: 05 okt 2014, 14:38
Locatie: Kullen/Nyhammar Dalarna Zweden

Re: betrouwbaarheid en verbruik 1.9tdi

Bericht door Marcel.S »

sinds kort heb ik een T5 1.9 tdi , de kleinste turbo .
nu moet hij nog ff terug vanwege wat puntjes waar onder de banden , hij heeft een jaar in de showroom gestaan , dus hij stuiterd een beetje .

maar ondanks dat doet hij op een nokvolle tank en niet op de snelweg toch al 1100 kmtrs dan brand het lampje .

ben benieuwd wat andere banden doen.ik heb een paar jaar terug voor mijn werk ook t5 gereden , een TDI 110 pk , 1 rode I en daar deed ik +/- 1000 kmtrs mee
en dat was met een zware voet en veel Avenhorn -Amsterdam dus snelweg .

ik rij nu ook gewoon rustig in de bust , snel schakelen en houd de toeren beneden 2500 toeren .
80 in 5 is net onder de 2000 .

been ruimte voor met enkele cabine schot erin is niet om over naar huis te schrijven .
maar ik heb het schot eruit en dan kan de stoel lekker naar achter en is het een comfortabele zit . :driveT5

ik vind hem lekker zuinig ,zeker in vergelijking met mijn voormalige T3 war een mechanische SDI 1.9 van 2001 in zat , 700 km 56 liter diesel , maar dat lag meer aan de V-bak
die was van een 1700 diesel en meer afgestemd op kracht dan snelheid ,dus hoge toeren .
Groetjes Marcel .

T5 2004 1.9 TDI 140 PK :driveT5
lekker in Zweden Mieps huset
fietsensloper
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 aug 2013, 14:28
Locatie: Ruinerwold

Re: betrouwbaarheid en verbruik 1.9tdi

Bericht door fietsensloper »

Mijn 1.9 86pk doet meestal zo'n 1 op 14 bij zo'n 400 snelweg kilometers en de rest in de stad. Ik heb dan ook geen zware rechter voet.
Laatst een ritje parijs gedaan 's nachts, en aan 1 stuk door gereden met 130km/h op de cruise control. Dit resulteerde in een verbruik van bijna 1 op 13.
Het zuinigste wat ik heb kunnen halen is 1 op 16,45 en daarbij heb ik de hele tank heel rustig gereden en niet harder dan 90km/h.
Ik heb wel de roetkat leeg gehaald en de egr afgesloten, waardoor je wat meer kracht hebt onder in toeren. Voor deze aanpassingen heb ik hem nooit zuiniger gekregen dan 1 op 15.
Geld lijkt op vet. Van beide is er genoeg, maar altijd op de verkeerde plaatsen
fiddler
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 feb 2014, 20:11

Re: betrouwbaarheid en verbruik 1.9tdi

Bericht door fiddler »

jan517 schreef:Hoe is het met de beenruimte achterin de dubbelcabine bij een kwb?
Is dit ruimer dan bij de T4 of vergelijkbaar?
Had een korte wielbasis t4 snoeks DC, en heel lang gedubd over m'n nieuwe KWB t5 omdat ie iets minder been ruimte had voor de achterbank.
Volgens dealer opgave dacht ik maar 11 of 8 cm bij de vloer. Alleen bleek achteraf wel met dat je met je schoenen onder de voor stoelen en ertussen in ruimte hebt.

Een VW expert zei toen "bij de middel klasse snoeks cabine valt het wel mee". Is wel iets minder, maar de bank zit verder goed.
De LWB versie heeft zat ruimte achter de voorbank, maar ik wilde perse weer een KWB. Makkelijker parkeren en men zegt betere wegligging (?).

Ik heb wel nog gekeken naar een uit Belgie afkomtige KWB T5 DC occasion uit 2012 bij Van der Velden in Zoetermeer.
Deze had het schot zo'n 8 cm verder naar achter, en dus meer beenruimte, en was daar mee toch op NL kenteken gezet, waarom wisten ze niet.

Een kennis in de auto bizz zei dat je wel het risiko loopt bij Douane controle, dat ie dan alsnog afgekeurd wordt, en je een fikse boete krijgt en de
boel moet verbouwen. Ik heb 1x zo'n controle gehad bij mijn T4, kompleet met meetlint enzo.
Maar dat was om dat er een tijdje net "Gesloten Wagen" op de DCgrijze kentekens werd gezet ipv Dubbele Cabine door de RWD, en die Douane kerels wisten dat niet. - F
Plaats reactie