Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door heemskerk »

Vandaag bij de plaatselijke VW dealer langs geweest ivm bestellen nieuwe GP. Bi-turbo probleem aangekaart: inmiddels is het onderdeelnummer al een aantal keren gewijzigd wat duidt op een modificatie. Het overmatige olieconsumptieprobleem zou tot het verleden moeten behoren volgens de dealer. Ik ga de verlenging van fabrieksgarantie met twee jaar extra tot vier jaar totaal en 150.000km voor €150,- maar opteren. Voor nog eens €50,- erbij zelfs tot 200.000km/4 jaar.

Het zuigerverenprobleem was niet als structureel probleem bekend bij deze dealer....
stukie-stukadoors
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 feb 2012, 10:49

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door stukie-stukadoors »

hier elke 10.000km ongeveer 1 tot 1,5 liter olie bijvullen ( T5GP 2.0 BiT LWB 2011)
Teamlid van het "www.Dutchmodballteam.nl" Like us op facebook :-)
Lawrence Deweirdt
Berichten: 35
Lid geworden op: 06 nov 2010, 21:01

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door Lawrence Deweirdt »

Wellicht is je wagen al uit garantie ?
Toch best al even 'schriftelijk' melden bij je dealer. Veel kans dat het olieverbruik steeds zal toenemen. Nu val je nog binnen de VW normen.
Hoeveel km's heb je op de teller ?

grt,
Lawrence (180pk 1 liter olie/1.000 km)
Gebruikersavatar
Jurjen
Berichten: 94
Lid geworden op: 23 jan 2010, 21:32

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door Jurjen »

Bij mij leek het mee te vallen (1 liter per 2000/3000 km) Nu op vakantie heb ik een rondje Tsjechië gedaan, heuvels, autobahn in Duitsland. Het is nu 1 liter per 500 km - het loopt nu echt de spuigaten uit.

Wat zijn de ervaringen met de herstelde motoren? Blijven die dan nog 300.000 km goed draaien of is het na 10.000 weer raak?

Wat is een goed adres om het blok te laten fixen? Er is vast een specialist die daar goed in is - vast beter dan ons dealernet waar ze je graag glazig aankijken als je met een probleem komt; nee meneer u bent echt de ENIGE dit DAT heeft... :bonk
:wjw
nr 355, 132kW DSG, 4Motion kwb in Olympic Blue
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door heemskerk »

Jurjen schreef:Bij mij leek het mee te vallen (1 liter per 2000/3000 km) Nu op vakantie heb ik een rondje Tsjechië gedaan, heuvels, autobahn in Duitsland. Het is nu 1 liter per 500 km - het loopt nu echt de spuigaten uit.

Wat zijn de ervaringen met de herstelde motoren? Blijven die dan nog 300.000 km goed draaien of is het na 10.000 weer raak?

Wat is een goed adres om het blok te laten fixen? Er is vast een specialist die daar goed in is - vast beter dan ons dealernet waar ze je graag glazig aankijken als je met een probleem komt; nee meneer u bent echt de ENIGE dit DAT heeft... :bonk
:wjw

Neem 'ns contact op met Jos Bruinx (JB-service) in Dieverbrug voor ruggespraak, hij zit diep in die materie. Even Google raadplegen voor het nummer, niet zo paraat.
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door mettesboy »

Ik zal het binnenkort kunnen zeggen,

Mijn blok is een goede week geleden vervangen.
Ervaring tot nu toe:
Dag 1: Super, leek wel andere wagen, ineens veel meer trekkracht onderin, motor een pak stiller.... kortom ik tevreden.
Dag 2: Storingslampje 'katalysator' brand.... telkens je tussen 1500-2000rpm optrekt komt er een geburp-geboer van onder vrij. Motor boet op dat moment ook aan trekkracht in.
Naar Dealer...... Hun oordeel 'de EGR-klep werkt niet, moet vervangen worden....' binnen 3 dagen kan je komen...
Dag4: Storingslampje gaat spontaan uit.... geboer-geburp verminderd met een factor 10, maar is nog steeds aanwezig, enkel onder 2000 toeren.
Dag6: auto gaat binnen.... einde van de dag telefoon "de EGR-klep werkt perfect, ze waren even vergeten dat er een nieuwe klep op het nieuwe blok geleverd zat...." we hebben nog wat bijgesteld, we ondervinden geen problemen...
Ik vertrek er en na 50m..... 'booooerrrp', wederom tussen 1500-2000rpm.
Dag 7: ik rijd en 150km die dag. Eerste booerp na een 200m, dan 20km geen problemen. Rijd die avond naar huis (een 50km), zeker 50 booerpjes...
Boos terug garage binnen......
Volgende week moet de technieker met mij de weg op.

Ik verlies wel geen trekkracht meer, ik merk het geboer enkel met m'n oren, en met m'n voet die gas geeft (je voelt een zeer kleine vibratie in het gaspedaal...)
Het geboer is telkens amper een halve seconde of zo.

ik kan het bijna 'opwekken', gewoon een minuutje aan 1400-1500 toeren rijden en dan met half gaspedaal ingeduwd richting 2000 toeren klimmen.... dan heb ik ongeveer 25% kans dat het voorvalt.
een uur rijden op snelweg... geen probleem. Kom ik de stad in gereden en sta ik 2-3 keer kort na mekaar stil aan rood licht..... dan heb ik gegarandeerd prijs......
Klinkt het iemand bekend?
Het lijkt me dat er ergens druk wordt opgebouwd en dat die soms ontsnapt of zo...? ik heb er geen verstand van, maar ik voel dat er 'iets' mis is......
Dus ze mogen verder zoeken.

Is wat te vergelijken met de koe in het dashboard, maar dan doffer geluid en veel korter......
Geluid lijkt me van rechts onderaan te komen
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door Multivan Generation »

hebben ze ook iets met het roetfilter gedaan?
Of hebben ze dat "lekker" laten zitten?
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door mettesboy »

ga ik maandag eens vragen.
Ik vermoed dat daar niet veel mee gebeurd is.
Kunnen ze die niet een paar keer 'geforceerd' laten schoonbranden/regenereren?
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gobert
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2014, 21:24

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door Gobert »

Ja, dat kunnen ze. Volgens mij moet hij dan wel aan de diagnosekast.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door Multivan Generation »

en?
wat was het resultaat?
Lawrence Deweirdt
Berichten: 35
Lid geworden op: 06 nov 2010, 21:01

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door Lawrence Deweirdt »

Hallo,

Ik heb het wat gehad met mijn VW 180pk biTurbo !

Vorige week is ook mijn motorblok vervangen na een buitensporig olieverbruik van 1liter/1.000 km.
Uiteindelijk wou VW België de stukken 'gratis' leveren. De plaatsing heb ik moeten betalen bij de dealer = 2.500 eur incl. BTW.
Waarvan 326 eur betaald voor de olieweging om het olieverbruik exact te meten ! Toch straf dat we tegenwoordig moeten betalen om een productiefout te bewijzen.

De dag na de herstelling ben ik vertrokken naar Oostenrijk (een trip van 2.000km). Mijn dealer verzekerde mij dat dit geen probleem was. "We hebben de wagen getest”

In Duitsland de volle lading alarm-lampjes : roetfilter, motorblokje en spiraaltje. Wagen gaat in safe modus (Max 90 km/u in de bergen)
Gevolg,
4 u in VW garage Duitsland. Roetfilter geregenereerd, sensor en wat werk = 170 eur
na 200 km
3 u in VW garage Oostenrijk. Opnieuw een roetfilter regeneratie = 60 eur
na 200 km opnieuw alle alarm-lampjes!
Het is nog maar de vraag of mijn dealer deze kosten zal terugbetalen. Deze zijn een rechtstreeks gevolg van de slechte herstelling.

Uiteindelijk terug thuis geraakt in 'veiligheid mode’ Geen lachertje.

Wellicht is de roetfilter niet meer te regenereren na de vele liters verbrande olie.

Ze hebben de roetfilter niet vervangen… ik had daar nochtans op aangedrongen. Het was niet nodig volgens mijn dealer.

Momenteel is de wagen terug binnen op zoek naar de oplossing voor het roetfilter-probleem.

Wordt vervolgd.

groeten,
Lawrence
Silverline
Berichten: 76
Lid geworden op: 15 feb 2009, 16:01

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door Silverline »

Lawrence Deweirdt schreef:Hallo,


Waarvan 326 eur betaald voor de olieweging om het olieverbruik exact te meten ! Toch straf dat we tegenwoordig moeten betalen om een productiefout te bewijzen.
Bij onze Passat was ook een extreem olieverbruik van 1 liter per 1.000 km.

De dealer had al inwendig in de motor gekeken en er waren in 2 van de 6 cilinders diepen groeven in de cilinderwand te zien met oliesporen. Voordat tot reparatie of wat dan ook kon worden overgegaan moest er eerst een olieweging uitgevoerd worden, de uitkomst was bevestigend dat er een buitensporig olieverbuik was.

Er werd onmiddelijk een nieuwe motor besteld en geplaatst zonder ook maar enige kosten voor ons (ook niet voor de olieweging) super opgelost en perfecte service van de dealer en PON.
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door mettesboy »

Bij mij 2825€ betaald, incl onderhoud en vervangen distributieriem etc en incl olieweging (die kostte bij mij 148€, zal een goedkopere weegschaal zijn ;-) )
Mijn dealer wou de herstelling niet net voor mijn vakantie naar Italie doen...
"als we een nieuwe motor steken, heb je altijd kans op storingen, ik zou niet graag hebben dat je onderweg met problemen zit" goed raad! dat het nog zou uitkomen vind ik minder.
Al geeft het bij mij niet echt een 'noodloop' probleem.Mijn olieverbruik zat eigenlijk ook maar amper op 1L/2000km, daar moest ik al moeite voor doen (veel met aanhanger rijden dan kwam ik net aan de norm. Anders was het eens om de 2500-3000km... dus ik was nog niet zo ver met het verbruik als jullie

Bij mij heeft katalysator-lapje 2 of 3 dagen gebrand, nadien niet meer.
Nu moet enkel het 'gezoem-gebrom' dat soms tussen 1500-2000 toeren even vrijkomt er nog uit. daar ga ik volgende week voor langs......
inmiddels 2000km met de nieuwe motor gereden, verbruik is al terug zoals vroeger lekker laag, trekkracht is terug, enkel dit kleine euvel nog (maar tot dan blijft de factuur openstaan ;-)
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door Multivan Generation »

mettesboy schreef:inmiddels 2000km met de nieuwe motor gereden, verbruik is al terug zoals vroeger lekker laag, trekkracht is terug, enkel dit kleine euvel nog (maar tot dan blijft de factuur openstaan ;-)
Rijdt je dan ook veel in lagere toeren?
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door mettesboy »

natuurlijk.....
elke baan waar je 70mag/kan
elke dag tegen 90-100 op de e313 wegens te druk verkeer...
file tegen 20-30 per uur bollen....
en bij optrekken, tja als je van 1000 naar 3000 toeren wil.... dan passeer je langs 1500-2000.
Zelfs 120 in 6e is amper meer dan 2000 toeren hoor.
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Plaats reactie