Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Lampje Katalysator brand

vragen over de T5
Plaats reactie
johan hans
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 jan 2008, 20:13

Lampje Katalysator brand

Bericht door johan hans »

Mijn lampje van de katalysator brandt af en toe en sinds gisteren brandt hij constant. Nu lees ik van alles over roetfilters, katalysators, tunen. Roetfilter weghalen etc etc. . Daar ik geen techneut ben, zie ik de bomen door het bos niet meer. Wie kan mij een helder antwoord geven wat ik het beste kan doen. Het gaat om een T5 van 2007 met 174 pk.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33816
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Lampje Katalysator brand

Bericht door Multivan Generation »

Wat heel vaak voorkomt,
is dat er een brok van de inhoud van het roetfilter, wat jij hebt gezien je bouwjaar,
loskomt en tegen de achterste druksensor gaat liggen.
Hierdoor krijg je veel minder flow en kan het roetfilter geregenereerd worden.
Dit kan zulke vormen aannemen dat soms wel iedere 600 km er geregeneerd wordt,
met een verhoogd verbruik tot gevolg, en je storingslampje wat aangaat.

Laat de auto even uitlezen door bijvoorbeeld een weetjeweller met vagcom/vcds en je weet meer.
Bij de dealer of een vakgarage kost uitlezen vaak even wat meer geld.
Wellicht handig om even de regio te vermelden waar je woont?

Als je het roetfilter loshaalt door de 2 C-klemmen te verwijderen,
daarmee zit het roetfilter geklemd tegen de turbo en ook tegen de rest van het vervolg van de uitlaat.
En de sensoren die er op zitten aangesloten, ook 3 stuks loshaalt dan kun je het zien als dat met die sensor aan de hand is.

Veelal zijn mensen dit beu en kiezen dan voor het leegmaken van het roetfilter en het software matig laten wegschrijven van de 2 druksensoren en het regeneratie proces van het roetfilter.
Hierdoor krijg je een mooiere motorloop bij stationair toerental en een wat lager verbruik. In combinatie met softwarematige optimalisatie van de motorcomputer software,
zijn betere prestaties mogelijk, soms met een nog lager verbruik en meer rij plezier.

Zie ook hier: viewtopic.php?f=13&t=42935&p=307334&hil ... er#p307334

Met vriendelijke groeten

Peter
Plaats reactie