Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33816
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door Multivan Generation »

wellicht wordt de brom veroorzaakt door je 2 massavliegwiel wat langzaam aan gaat protesteren tegen laagtoerig rijden?
Gebruikersavatar
fokkert
Berichten: 168
Lid geworden op: 06 jan 2011, 22:20
Locatie: In't Noorden

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door fokkert »

Hallo,

ikzelf heb ook een een 2.0 BiTDI geïmporteerd vanuit nederland.

Bouwjaar 2010 en momenteel 165.000km.

Voor mij eigelijk geen enkel probleem zo 1l op 1.000km bijvullen. Zo moet de olie en oliefilter nooit vervangen worden he. :yes

Maar nu heb ik gisteren de roetfilter verwijderd. En ja..... nu zit ik dus met een probleem. ROKEN ROKEN en nog eens ROKEN.
(en dan moet je weten dat ik mijn vorige T5 2.5TDI getuned naar 210pk heb weggedaan met 430.000 km zonder 1 druppeltje olie verlies)

Nu heb ik even contact opgenomen met JOS van JB autoservice. Vervangingsmotor bij VW kost 9.500€ ex btw. Of ik kan het blok laten reviseren door Jos (kost een stuk minder :nuts ). Probleem blijkt te zitten bij de onjuiste passing van de pistons in de cilinders. Ik was eigenlijk van plan om zelf gewoon andere segmenten te steken, maar dat blijkt weinig uit te halen. Ben nu even bij verschillende revisie bedrijven aan het horen wat het kost om andere bussen + een overmaatse zuigers te monteren. Blok zal ik dan zelf demonteren om wat kosten te besparen.

Zal jullie op de hoogte houden. Gezien de kosten die dit met zich meebrengt voel ik mij wel genoodzaakt een jaartje langer met deze T5 te blijven rijden. Volgende keer geef ik Mercedes eens een kans. :zwaai
Transporter T5 GP R20 "Highline"
200KW
CFGB-engine
Big-injectors
Costum made Garret Turbo
Wagner Intercooler
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33816
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door Multivan Generation »

@ Fokkert,
na verwijderen van het roetfilter, heb je toen ook de software laten aanpassen?
Gebruikersavatar
fokkert
Berichten: 168
Lid geworden op: 06 jan 2011, 22:20
Locatie: In't Noorden

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door fokkert »

Multivan Generation schreef:@ Fokkert,
na verwijderen van het roetfilter, heb je toen ook de software laten aanpassen?
Ja software is aangepast. Moest de software niet zijn aangepast, zou mijn T5 daardoor zo hard kunnen roken zonder roetfilter?
Het is echt wel niet normaal.
Transporter T5 GP R20 "Highline"
200KW
CFGB-engine
Big-injectors
Costum made Garret Turbo
Wagner Intercooler
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door Pascal-141 »

fokkert schreef:
Multivan Generation schreef:@ Fokkert,
na verwijderen van het roetfilter, heb je toen ook de software laten aanpassen?
Ja software is aangepast. Moest de software niet zijn aangepast, zou mijn T5 daardoor zo hard kunnen roken zonder roetfilter?
Het is echt wel niet normaal.
Tja , dat roken komt gewoon door het heftige olieverbruik ...
1L/1000km is toch gewoon onacceptabel veel voor een moderne motor ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
fokkert
Berichten: 168
Lid geworden op: 06 jan 2011, 22:20
Locatie: In't Noorden

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door fokkert »

Idd onacceptabel voor zo een nieuwe motor.

Ik ben nu aan het kijken voor een complete nieuwe motor. Vanaf welk bouwjaar hebben ze dit probleem opgelost bij VW?
Ik dacht gehoord te hebben vanaf bouwjaar 2012. Iemand die dit kan bevestigen?
Transporter T5 GP R20 "Highline"
200KW
CFGB-engine
Big-injectors
Costum made Garret Turbo
Wagner Intercooler
Gebruikersavatar
fokkert
Berichten: 168
Lid geworden op: 06 jan 2011, 22:20
Locatie: In't Noorden

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door fokkert »

fokkert schreef:Idd onacceptabel voor zo een nieuwe motor.

Ik ben nu aan het kijken voor een complete nieuwe motor. Vanaf welk bouwjaar hebben ze dit probleem opgelost bij VW?
Ik dacht gehoord te hebben vanaf bouwjaar 2012. Iemand die dit kan bevestigen?
edit:
Net contact gehad met Brus motors in schijndel. Deze leveren een kaal revisie blok voor 2.950 ex btw. Gezien ik de motor zelf kan uitbouwen en al de onderdelen zoals turbo, commonrail ed. kan overzetten, is dit volgens mij de meest goedkope en efficiënte manier om van dit probleem af te geraken. Even een nachte overslapen en dan de knoop maar doorhakken.
Transporter T5 GP R20 "Highline"
200KW
CFGB-engine
Big-injectors
Costum made Garret Turbo
Wagner Intercooler
Gobert
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2014, 21:24

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door Gobert »

Ben je niet bang voor "goedkoop, duurkoop"?
Gebruikersavatar
fokkert
Berichten: 168
Lid geworden op: 06 jan 2011, 22:20
Locatie: In't Noorden

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door fokkert »

Gobert schreef:Ben je niet bang voor "goedkoop, duurkoop"?
Plannen zijn daarstraks weer gewijzigd. Heb een fris compleet blok van 2013 gekocht, 45.000km gelopen.
Blok is compleet met turbo, egr, servopomp, alternator,aircopomp, roetfilter, motorsteunen ed. Komt uit een schade wagen. :yes


Vrijdag of zaterdag ophalen en dan alles rustig beginnen over bouwen. :T54LIFE

EDIT: gelijk ook maar even de DSG bak die er aanhangt bijgekocht. Ook de cardanassen, bij de mijne zit er rechts ook wat speling op.
Transporter T5 GP R20 "Highline"
200KW
CFGB-engine
Big-injectors
Costum made Garret Turbo
Wagner Intercooler
Gebruikersavatar
fokkert
Berichten: 168
Lid geworden op: 06 jan 2011, 22:20
Locatie: In't Noorden

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door fokkert »

Gisteren de andere motor + dsgbak vervangen in mijn T5 GP door een jong gebruikt exemplaar.
Op 10 uurtjes was de klus geklaard. (persoonlijk record voor me :nuts ) Heb het trouwens alleen gedaan.

Gisteren om 18.30 buiten gereden met de nieuwe motor. exemplaar van 2013 + DSG bak ook.

Ja wat kan ik zeggen. Probleem met het roken is opgelost. Ook heb ik in 1 keer het motormanagment laten aanpassen (tunen).
Wat een beest is dit geworden. :ie Maar het grootste verschil is de DSG eigenlijk. Blijkbaar was mijn bak ook bijna gaar.

Schakelen gaat nu super vlot, ook het wegrijden gaat veel soepeler. Denk dat bij mijne de koppeling bijna ten einde was + nog iets anders waar ik zelf volledig het raden naar heb.

Enige wat ik nu nog ga laten doen, is voor de zekerheid, de olie en het oliefilter van de dsg laten vervangen en gelijkertijd ook even de software laten aanpassen bij de DSG dokter.

Dus mijn probleem is (voorlopig) opgelost. Ik ben nu wel een kleine 5.000 euro armer. Maar gezien dat deze prijs alle vloeistoffen, complete motor en DSG bak met cardanassen omvat. Denk ik dat ik op een relatief goedkope manier een goede oplossing heb gevonden.

Nu nog wat gaan cruizen. :ikrij :zwaai

gr Fokkert
Transporter T5 GP R20 "Highline"
200KW
CFGB-engine
Big-injectors
Costum made Garret Turbo
Wagner Intercooler
Gobert
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2014, 21:24

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door Gobert »

So, jij weet van aanpakken!
Gebruikersavatar
fokkert
Berichten: 168
Lid geworden op: 06 jan 2011, 22:20
Locatie: In't Noorden

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door fokkert »

Gobert schreef:So, jij weet van aanpakken!
Dank je! :toppie

Ja, staan klote, daar hou ik ni zo van. :werkaanT4

En als ik de rest van de verhalen hier zo lees van de mensen die een nieuwe motor door VW hebben laten plaatsen.
Echt erg. Ik heb geen enkele storing na het plaatsen van de andere motor en bak. Had vroeger ook soms een raar geluid bij het doortrekken tot 4.000 tpm. Maar heb hier nu helemaal geen last meer van. Ook geen storingslampjes die aan zijn gegaan.
Na het plaatsen van de motor heb ik hem trouwens rustig warm gereden, maar na 20km toch gaan knallen over de autostrade tegen +180km/u.
Transporter T5 GP R20 "Highline"
200KW
CFGB-engine
Big-injectors
Costum made Garret Turbo
Wagner Intercooler
Lawrence Deweirdt
Berichten: 35
Lid geworden op: 06 nov 2010, 21:01

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door Lawrence Deweirdt »

Je hebt ook de DSG bak vervangen. Moet ik mij nu zorgen gaan maken dat mijn DSG (bij normaal rijgedrag) het stilaan gaat begeven. Ik heb nu 160.000 km gereden. Hoeveel km's zou die DSG het normaal zonder problemen moeten volhouden denk je ?

grt,
Lawrence
Gebruikersavatar
fokkert
Berichten: 168
Lid geworden op: 06 jan 2011, 22:20
Locatie: In't Noorden

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door fokkert »

Lawrence Deweirdt schreef:Je hebt ook de DSG bak vervangen. Moet ik mij nu zorgen gaan maken dat mijn DSG (bij normaal rijgedrag) het stilaan gaat begeven. Ik heb nu 160.000 km gereden. Hoeveel km's zou die DSG het normaal zonder problemen moeten volhouden denk je ?

grt,
Lawrence

Geen idee wat ik van de dsgbak moet denken. Ik zie in de onderhoud historiek die ik van de garage heb meegekregen waar ik de bus heb gekocht, dat de dsgbak bij 100.000km al een keer vervangen is geweest. (ik weet niet wat ze met die bus hebben uitgestoken) Nu 65.000 km later steek ik weer een nieuwe en dat schakelt terug 10 x beter. Ik merk wel dat de standaard software vanuit vw voor de dsg bak helemaal voor een zo laag mogelijk verbruik is ingesteld. Maar dat resulteert wel in een slippende koppeling. Vooral wanneer de bak, in bijna stilstand in de 2de versnelling blijft staan. En met +2Ton aan de trekhaak is dit moordend voor de koppeling. Daarom dat ik bij de dsg dokter een afspraak ga maken. Wil gewoon gerust rijden, zonder bepaalde kosten.

Grt Fokkert
Transporter T5 GP R20 "Highline"
200KW
CFGB-engine
Big-injectors
Costum made Garret Turbo
Wagner Intercooler
Gebruikersavatar
Jurjen
Berichten: 94
Lid geworden op: 23 jan 2010, 21:32

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door Jurjen »

Wederom een update... van JB Service heb ik geen prijsopgave meer ontvangen... van Wittebrug wel...

Morgen gaat m'n bus naar de dealer voor het vervangen van het onderblok door een gereviseerd exemplaar. Het zou EIGENLIJK 6500,-- moeten kosten en tsja.. ik had geen recht meer op garantie.... en ook niet meer op coulance maarjah er was tòch nog een mogelijkheid gevonden om wat te regelen... Alle partijen, dealer, VW en ik zouden een duit in het zakje doen waardoor de kosten voor mijn kant zijn: € 2300,-- ex btw

Aan de ene kant de beste optie om mn dure bus op de weg te houden maar er bekruipt me wel een naar gevoel... VW stelt de gereviseerde blokken om niet/garantie ter beschikking aan haar dealers en Wittebrug brengt mij € 2300,-- ex aan arbeidsloon in rekening. Dat lijkt me ruim betaald voor 2 dagen sleutelen waarvoor de auto ook nog eens een week binnen moet blijven 'we hopen dat het lukt in 5 dagen...'

Wat denken jullie hiervan, word ik echt zo bij de neus genomen?
nr 355, 132kW DSG, 4Motion kwb in Olympic Blue
Plaats reactie