Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Aansluiting op kampeer-batterij

vragen over de T5
bmassaer
Berichten: 28
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12:07

Aansluiting op kampeer-batterij

Bericht door bmassaer »

Hoi,

Ik wil op de achterste kampeerbatterij van een T5 California een USB-lader aansluiten. De adapter van het toestel geeft als melding "Input DC6-36V en output 5.0V - 2500mA". Kan ik deze rechtstreeks op de kampeerbatterij aansluiten (uiteraard mits een zekering tussenin)?
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Aansluiting op kampeer-batterij

Bericht door heemskerk »

Zeker, die kan daar rechtstreeks - met tussenkomst van een (zweef)zekering op aangesloten worden.
bmassaer
Berichten: 28
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12:07

Re: Aansluiting op kampeer-batterij

Bericht door bmassaer »

Bedankt. Sorry voor de misschien triviale vragen. Maar is een zekering van 5V daarbij voldoende?
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Aansluiting op kampeer-batterij

Bericht door Oviivo »

bmassaer schreef:Bedankt. Sorry voor de misschien triviale vragen. Maar is een zekering van 5V daarbij voldoende?
Nee, ik zou hem ook primair zekeren, dus 12VDC. Maar nog belangrijker; je vragen geven ons aan dat je niet erg veel ervaring of kennis hebt van elektronica. Ik zou je dan vriendelijk willen afraden zelf iets aan te sluiten. :alarm
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Aansluiting op kampeer-batterij

Bericht door heemskerk »

Zekeringswaarden worden - wanneer het om de auto gaat - uitgedrukt in Ampere. Wanneer je tussen de (2e) accu en de USB-lader een 2- tot 5A (zweef)zekering plaatst lijkt mij meer dan voldoende gezien het vermogen (sec 2,5 A/5V) van de desbetreffende USB-lader.

Zorg wel dat je de isolatie goed op orde hebt tussen de (zweef)zekering en de +pool, is zo lullig wanneer je nu nét daar sluiting zou veroorzaken. Overigens kan ik mij voorstellen dat deze twee accu zelf ook voorzien zal zijn van een fikse beveiliging maar je moet niet willen dat die aangesproken gaat worden... :ie
bmassaer
Berichten: 28
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12:07

Re: Aansluiting op kampeer-batterij

Bericht door bmassaer »

OK - heel erg bedankt; ik ga aan de slag!

Bart
Gebruikersavatar
ratlookcalifornia
Berichten: 353
Lid geworden op: 15 nov 2011, 09:10

Re: Aansluiting op kampeer-batterij

Bericht door ratlookcalifornia »

Zit inderdaad een beveiliging op de accu`s maar je zou ook het bestaande stopcontact in je meubel kunnen benutten of ombouwen ( raar dun stekkertje gebruiken ze daarin als plug welke bijna aan geen enkele gebruiker zit ). Daarnaast kun je ook vrij makkelijk bij de bedrading in het meubel (vlak bij die aansluiting van 12 V), dan kun je daar op aansluiten/aftakken met een zweefzekering wat je wilt , tot aan de verlichting IN je meubel aan toe ;-) :gekte
bmassaer
Berichten: 28
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12:07

Re: Aansluiting op kampeer-batterij

Bericht door bmassaer »

Verlichting in het meubel? Die optie lijkt er bij mij niet bij... Ik veronderstel dat je het stopcontact bedoeld aan de rechterkant van de gootsteen. Maar dan moet ik de gootsteen eruit halen om bij de bedrading te komen?

Wanneer ik de kampeerbatterij er zou uithalen; de plus-kabel van de batterij is gemakkelijk los te koppelen. Als deze los is, zit daar dan nog stroom op - vanuit de tweede kampeerbatterij? Kwestie van geen vonken te maken?
bmassaer
Berichten: 28
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12:07

Re: Aansluiting op kampeer-batterij

Bericht door bmassaer »

Ik was zo even aan het neuzen in het meubel... Onderaan zit die 17-pin stekker die voeding geeft aan dat "raar dun stekkertje" zoals ratlookcalifornia net vertelde. Welke draden gaan vanuit die 17-pin stekker naar dat stekkertje? Dan zou ik die draden kunnen gebruiken voor mijn aansluiting...?
Gebruikersavatar
ratlookcalifornia
Berichten: 353
Lid geworden op: 15 nov 2011, 09:10

Re: Aansluiting op kampeer-batterij

Bericht door ratlookcalifornia »

bmassaer schreef:Ik was zo even aan het neuzen in het meubel... Onderaan zit die 17-pin stekker die voeding geeft aan dat "raar dun stekkertje" zoals ratlookcalifornia net vertelde. Welke draden gaan vanuit die 17-pin stekker naar dat stekkertje? Dan zou ik die draden kunnen gebruiken voor mijn aansluiting...?

Als je hetzelfde als mij hebt dan heb je een 230 v en een 12 v wcd in de zijwand zitten. Als je rechts in het meubel kijkt zie je bij de 12v aansluiting een 2 draads stekkertje ( + en - )....deze kun je aftakken voor bijvoorbeeld verlichting ( net als ik gewoon zelf maken van bijvoorbeeld LED dioder van Ikea) en een andere voeding voor bijvoorbeeld USB. Ik heb de verlichting doorgetrokken naar de kledingkast zodat je alles op een schakelaar of dimmer kunt zetten en dan toch `s avonds licht hebt indirect zonder direct in een vissenkom te zitten met al het licht uit de bovenspots :knipoog ) ......
Of er op de accu nog spanning staat weet ik niet maar dat lijkt me sterk, denk eerder dat er een diode schakeling in zit.
bmassaer
Berichten: 28
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12:07

Re: Aansluiting op kampeer-batterij

Bericht door bmassaer »

Fantastisch! De tip voor de "indirecte verlichting" neem ik mee!

Bedankt...
bmassaer
Berichten: 28
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12:07

Re: Aansluiting op kampeer-batterij

Bericht door bmassaer »

De aansluiting van het stekkertje zit in het meubel achter de gootsteen verborgen - moet ik dan eerst de gootsteen verwijderen om er aan te kunnen? Of haal ik langs de buitenzijde de stekkerdoos eraf?
Gebruikersavatar
ratlookcalifornia
Berichten: 353
Lid geworden op: 15 nov 2011, 09:10

Re: Aansluiting op kampeer-batterij

Bericht door ratlookcalifornia »

als het goed is voel je wat isolatie om de stekker heen zitten en daar kun je redelijk goed bij. Je hoeft niets te demonteren en als het niet lukt lopen de draden ook nog tegen de achterwand naar achteren. Moet lukken :jumpklap
bmassaer
Berichten: 28
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12:07

Re: Aansluiting op kampeer-batterij

Bericht door bmassaer »

Ben er bijna... (maar nog niet helemaal). De stekker gevonden, ik weet nu hoe en waar ik kan aftakken. Moet ik in dit geval nog een zweefzekering plaatsen? Ik veronderstel van niet, omdat de voeding waar ik van aftap, reeds op een zekering zit? En is deze zekering dan zwaar genoeg?
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Aansluiting op kampeer-batterij

Bericht door heemskerk »

bmassaer schreef:Ben er bijna... (maar nog niet helemaal). De stekker gevonden, ik weet nu hoe en waar ik kan aftakken. Moet ik in dit geval nog een zweefzekering plaatsen? Ik veronderstel van niet, omdat de voeding waar ik van aftap, reeds op een zekering zit? En is deze zekering dan zwaar genoeg?

Dat hangt van de (totaal)belasting af. Kijk eerst eens even wat er nu op (deze zekeringgroep) aangesloten zit. Tel daar bij op het vermogen van je USB lader en je bent er! Mogelijk valt het binnen de marge van de huidige zekering. Kleine moeite om het de juiste zekering nu even te regelen. Wanneer je later ooit eens op 2000mtr hoogte in de Dutch Mountains bivakkeert komt het uiterst ongelegen wanneer je communicatieapparatuur uitvalt door een te lichte zekering... :knipoog :knipoog
Plaats reactie