Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 (of t4) kopen 2de hands

vragen over de T5
Plaats reactie
gertman
Berichten: 72
Lid geworden op: 11 jan 2014, 13:46

T5 (of t4) kopen 2de hands

Bericht door gertman »

Dag beste weetjewellers,

Goed gebeten door het transportervirus en na de geboorte van ons 3de kind word het tijd om de opel vectra in te ruilen voor een transporter.
Maar, nu heb ik geen idee weer ik naar uit moet zien en wat aanvaardbare prijzen zijn.
Ik rijd met veel plezier met mijn T4 1900 diesel werkcamionette , maar als gezinswagen ben ik wel op zoek naar iets met meer "pit". (moet met gemak 140 kunnen rijden)
Ik dacht er aan een camionette met dubbel cabine te kopen omwille van de voordelige taksen in Belgie en omdat ik zelfstandig ben in bijberoep.(is hier vanachter genoeg plaats in voor 3 kinderstoelen?)
Naar welke uitvoeringen moet ik uitkijken?
( het moet niet het nieuwste van het nieuwste zijn en mag ergens rond de 100 000 km hebben)
Kan je van een 9 zitter ook een lichte vracht maken?
Is een T4 ook nog een goede keuze tegenwoordig?
Waar moet ik absoluut van weg blijven?
Zoals jullie zien heb ik wat goede raad nodig, kan iemand mij in de goede richting sturen, want ik zie enorme prijsverschillen op de 2de hands sites.

Alvast bedankt,


Gert
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: T5 (of t4) kopen 2de hands

Bericht door robertTREBOR »

Breek me de bek niet open :-)

zie onderschrift.......................
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
fokkert
Berichten: 168
Lid geworden op: 06 jan 2011, 22:20
Locatie: In't Noorden

Re: T5 (of t4) kopen 2de hands

Bericht door fokkert »

Iedereen heeft hier andere ervaringen met de T5.
Mijn vorige T5 2.5TDI met standaard 130PK opgeschroeft naar 210+PK heeft mij 430.000km ver gebracht.
Natuurlijk zijn hier kosten aan geweest. Maar de basis van het blok is nooit uit elkaar gegaan.
En ik ben ook niet flauw geweest met het busje, de toerenteller kwam regelmatig boven de 4.000 toeren uit. Ook ooit een aanhanger getrokken van +4 ton, brug omhoog met volgas. Echt niet opgeven dat ding :nuts
Tot tegenstelling van men huidige T5 GP, na 160.000km een nieuw blok te moeten steken. :bonk
Transporter T5 GP R20 "Highline"
200KW
CFGB-engine
Big-injectors
Costum made Garret Turbo
Wagner Intercooler
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: T5 (of t4) kopen 2de hands

Bericht door heemskerk »

robertTREBOR schreef:Breek me de bek niet open :-)

zie onderschrift.......................

Ah.. Toe, nog ééén keertje :knipoog :knipoog :knipoog
fiddler
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 feb 2014, 20:11

Re: T5 (of t4) kopen 2de hands

Bericht door fiddler »

gertman schreef:Dag beste weetjewellers, Naar welke uitvoeringen moet ik uitkijken?
( het moet niet het nieuwste van het nieuwste zijn en mag ergens rond de 100 000 km hebben)
Kan je van een 9 zitter ook een lichte vracht maken?
Is een T4 ook nog een goede keuze tegenwoordig?
Waar moet ik absoluut van weg blijven?
Alvast bedankt, Gert
Mijn ervaring: Het probleem met gebruikte bedrijfswages is dat er vaak veel en soms ruw mee gereden wordt. Een T4 met maar 100.000 zal je niet gauw vinden, maar de 2.5 diesels zijn vaak heel betrouwbaar, de mijnes was dat. Schijnen tegen de 500.000 km te kunnen meegaan, maar je hebt dan wel flink onderhoud "reparaties" in die tijd aan moeten plegen.
Misschien is een Multivan uit Duitsland halen een optie? In Nederland door de belastingen te duur om te importeren en mee te rijden, maar in Belgie?

Een Duitse vriend heeft twee jaar geleden een mooie T4 Multivan gevonden, dacht b.j. 2002, en met weinig kilometers van een prive persoon, en is er nog steeds blij mee. Om een of andere reden heeft hij van zijn garagist er een groene milieu sticker op gehad, wat mij voor de mijnes niet lukte. Let vooral op dat de distrubutie en brandstof pomp riemen OK zijn, de motorschade die je door een gebroken riem oploopt is zeer prijzig, dat had een andere Duitse vriend van me met een gebruikte T4 140PK. Een gechipte 140 PK versie is misschien niet verstandig kwa duurzaamheid, een kennis hier in Nederland kocht er zo een met dubbele cabine en had daar al gauw flink motorische narigheid mee. Ik heb zelf 16 jaar een 104PK 2.5 tdi T4 gehad, en nu een 140PK T5gp automaat, beide nieuw gekocht omdat mijn ervaringen uit het verleden met gebruikte Transit, Mercedes en Nissan busjes niet zo best waren.

Mijn T4 (5 cylinder) maakte meer herrie dan m'n T5, maar was wel een prima kar voor de autoweg, en voelde met z'n 40PK minder net zo snel aan, en zelfs helling op en bij inhalen leek ie soepeler te trekken. Het schijnt dat de eerste generatie T5's wat meer problemen hadden (vooral de 5 cylinder versies?), dan de (nieuwere) GP versies. Nadeel van de GP T5 vindt ik wel dat er nu zoveel CANBUS computer gedoe aan verbonden is. Even een lampje aanleggen of zelfs maar een deurslot repareren of veranderen betekent dat er weer iets electronisch gechecked of omgeprogrammerd moet worden. Sukses met zoeken. - F
Plaats reactie