Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bonken in de motor

vragen over de T5
Plaats reactie
Justinijmuiden
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 okt 2012, 16:27

Bonken in de motor

Bericht door Justinijmuiden »

Beste Forum lezers,

Sinds een tijdje maak ik mij zorgen om voelbare bonken vanuit de motor.
Het lijkt of er iets doorslipt maar het is niet geleidelijk maar duidelijk met klappen/bonken.
Ik denk aan iets van tandwielen.
Zelf ben ik een enorme leek op autogebied, voor mij moet het starten en rijden zijn.
Ik rijd in een T5 van 2004 met 174 PK, deze heb ik ongeveer een jaar geleden gekocht.
Bij versnellen bij b.v. een inhaalmanoeuvre bonkt er iets in de motor of aandrijving.
Het lijkt nu steeds erger te worden en maak mij daar een beetje zorgen over.
Bij rustig rijden is er niets aan de hand.
Ook is het weg c.q. duidelijk minder als de motor warm is.
Zelf dacht ik aan een slippende koppeling maar dat wordt duidelijk anders omschreven op internet.
Kan het misschien de aandrijfas zijn?

Daaruit volgt natuurlijk de volgende vraag;
Kunnen jullie mij tippen over een goede betrouwbare T5 monteur/garage in de buurt van Amsterdam west c.q. ijmuiden?

Dank, Justin
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Bonken in de motor

Bericht door Pascal-141 »

Kan de (rechter)aandrijfas zijn waarvan de tanden bijna over zijn , maar kan ook het 2 massa vliegwiel zijn dat aan zijn einde is .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Bonken in de motor

Bericht door Harry 341 »

Justin...je hebt mail...
grt.Harry
Bijlagen
Kopie van rood en blauw.JPG
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
offline
Berichten: 760
Lid geworden op: 20 jan 2010, 22:30

Re: Bonken in de motor

Bericht door offline »

Harry 341 schreef:Justin...je hebt mail...
grt.Harry

Ismet ? :kus :knipoog

Offline
InfoMuis
Berichten: 667
Lid geworden op: 27 jan 2007, 12:14
Locatie: Zeewolde

Re: Bonken in de motor

Bericht door InfoMuis »

Kan iemand mij vertellen war de verschijnselen zijn bij problemen met de 2 massa vliegwiel
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Bonken in de motor

Bericht door heemskerk »

klapperend, bonkend gevoel bij het optrekken / op laten komen van het koppelingspedaal, vooral merkbaar bij koude motor was mijn ervaring.
InfoMuis
Berichten: 667
Lid geworden op: 27 jan 2007, 12:14
Locatie: Zeewolde

Re: Bonken in de motor

Bericht door InfoMuis »

heemskerk schreef:klapperend, bonkend gevoel bij het optrekken / op laten komen van het koppelingspedaal, vooral merkbaar bij koude motor was mijn ervaring.
Dat heb ik helaas al een tijdje (aantal jaar), maar het wordt niet erger. Wat ik wel heb gemerkt is een trilling als ik als snelheid heb en gas heeft. Vraag me af of dat ook hierdoor komt.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Bonken in de motor

Bericht door heemskerk »

InfoMuis schreef:
heemskerk schreef:klapperend, bonkend gevoel bij het optrekken / op laten komen van het koppelingspedaal, vooral merkbaar bij koude motor was mijn ervaring.
Dat heb ik helaas al een tijdje (aantal jaar), maar het wordt niet erger. Wat ik wel heb gemerkt is een trilling als ik als snelheid heb en gas heeft. Vraag me af of dat ook hierdoor komt.

Erger wordt het meestal ook niet, slapper dan slap worden die veren niet. tenzij het dempingsmechanisme in het vliegwiel echt aan gort gaat. Het lijkt mij echter niet bevorderlijk voor de aandrijflijn en motor. De krukas wordt natuurlijk niet beter van die klappen. Het geeft een vergelijkbaar effect van een pneumatische boorhamer op de overige componenten.

Het dempingsmechanisme in het vliegwiel mist de (juiste) tegendruk waardoor deze bij iedere (deel)rotatie tegen de maximum en minimum aanslag komt doordat de veren slap of kapot zijn. Zinvol om te vervangen, niet alleen vanwege een enorme toename van het (rij- & koppel)comfort.
fredje
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 jan 2011, 19:46

Re: Bonken in de motor

Bericht door fredje »

Hoi Harry,
Heb ij nog reacties gehad op je vraag?ik zoek een goede spuiter in die omgeving.Iemand heeft mij eens getipt over een garage in die buurt waar veel weetjewellers heen gaan ken jij die?

vr.groeten,
Fred
Justinijmuiden
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 okt 2012, 16:27

Re: Bonken in de motor

Bericht door Justinijmuiden »

Beste forumleden en lezers,

Hierbij mijn update over het bonken in de motor.

Via internet ben ik bij Carrec in Soesterberg terecht gekomen.
Een zeer informatieve website en goede contacten aan de telefoon.
Na wikken en wegen (is deze bus uit 2004 wel groot onderhoud waard?) een afspraak gemaakt.
Eerst is er een inventarisatie gemaakt en dat was wel schrikken.
Eigenlijk waren alle bekende problemen van een T5 aanwezig;
massa vliegwiel, rechter aandrijf as, injectoren, cilinderkop, en uitlaatspruitstuk.
Een enorme investering maar op aanraden van Carrec, die van mening was dat de bus er verder heel goed uitziet, toch doorgegaan met de reparaties.
Deze reparatie was in mei dit jaar en we hebben er zonder problemen dit jaar mee gereden (ook met zware caravan op vakantie).
Wat het bonken priceis was weten we niet maar het zal een combinatie geweest zijn van alle motorproblemen.
Plaats reactie