Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ben der eigenlijk wel klaar mee ***Part III***

vragen over de T5
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee ***Part III***

Bericht door jacobsentertainment476 »

Zo even een update:

De motor zit er in, auto staat al weer op zn wielen. :yes

Maar nu, Ik ben niet verder dan 10 meter de tuin in en de motor heeft geen zin meer :gif Nu net de computer uitgelezen en komt de fout van de verstuivers te voorschijn, op vier verstuivers zegt die dat er een fout in de bedrading zit. (18077 - Valve for Pump-Jet 4 (N243) Electrical Malfunction P1669 - 000 -) En natuurlijk een vergelijkbare code voor verstuiver 1,3 en 5. Gelukkig is nummer 2 wel goed, maar niet voldoende om de bus de garage in te krijgen.

Nu kijken waar ik zosnel een nieuwe kabelboom kan vinden.
rradd schreef:Goed bezig ! :jumpklap

Je hebt volgens mij te maken gehad met een "waterslot"
Tijdens de neergaande slag is een van de cilinders vol gezogen met koelvloeistof. :ikrij
Doordat de kleppen dicht zijn kan de koelvloeistof niet weg. :politie
Met de opgaande slag heeft de motor de koelvloeistof willen comprimeren maar dat gaat niet. :groteogen
Aangezien de motor wou blijven lopen ging de drijfstang kapot. :ie
Hierdoor blijven de kleppen heel.
Wel de cilinderkop controleren dat deze niet krom is.
Dit is ook mijn vermoeden, alleen is deze schade al ontstaan voor dat ik de cilinderkop heb vervangen. Nadat ik de nieuwe kop heb gemonteerd heeft de motor het nog een 2500km volgehouden. Echter blijft het mij een raadsel waarom er geen waarschuwing was dan wel hogere temperatuur en lawaai of dergelijke. De vastloper kwam geheel uit het niets en was in een klap vast, geen geratel of nog meer drama geluiden gewoon vast.


Voor de rest, ik kan het mij gelukkig een beetje veroorloven om dit gepruts te doen, maar menig ander had de bus noodgedwongen kunnen wegdoen ben ik bang, of een torenhoge rekening bij de dealer kunnen betalen. De T5 Multivan is voor mij de meest ideale auto, groot, veel zitplaatsen, comfortabel, veelzijdig en luxe. Maar ook erg kostbaar. Er zijn in dit segment weinig andere opties beschikbaar, een luxe ruime auto voor 8 mensen is of de multivan of een mercedes. Ja een stadsbus is ook nog een optie, maar staat zo vreemd als je daarmee naar de Jumbo gaat.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee ***Part III***

Bericht door jacobsentertainment476 »

Zo laatste update:

In mijn vorig bericht had ik het over een kabelboom fout, en de oorzaak waren de pde boutjes. Nadat ik de bumper weer in service stand had gezet en de kleppendeksel had afgenomen viel het mij op de de stekker gewoon echt los zaten. De gehele kabelboom heb ik uitgenomen en vervolgens schoongemaakt en de stekkers iets wat dichtgeknepen. De hele boel weer gemonteerd en met open deksel getest, daarbij viel mij op dat de blokjes die de pomp verstuivers "pde" op zn plek houd nogal trilden. Motor weer stil gelegd en de spanning van deze bouten gecontroleerd, dit klopte allemaal alleen zaten de blokjes niet strak. Dus heb ik een boutje uitgedraaid om te controleren en viel mij op dat deze te lang was, vreemd want ik heb ze gewoon origineel bij de dealer besteld. De oplossing is natuurlijk vanzelf sprekend, ik heb er een stukje vanaf gezaagd en alles weer gemonteerd en een heerlijke testrit van 10km gehad.
DSC_04001.jpg
DSC_04011.jpg

Al met al was het weer een avontuur, en onderhand ben ik steeds vaardiger met de T5. Het enigste waar ik een hekel aan heb is de bumper moertjes loshalen.
volgende stap is de passat voorzien van nieuwe nokkenassen, zodat deze auto klaar staat als backup op de T5. Het blijft een zorgenkindje :muur
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee ***Part III***

Bericht door harry t5 191 »

Geweldig Olaf,wat een moed en doorzettingsvermogen! :jumpklap
Hopelijk heb je nu weer een fijne multivan en blijft hij nu probleemloos lopen.

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
Familiebus
Berichten: 65
Lid geworden op: 11 dec 2014, 21:07

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee ***Part III***

Bericht door Familiebus »

Respect !!!
Als ik dit had meegemaakt dan had de mijne ook naar de spuiter gemoeten omdat ik er dan her en der een deuk in had getrapt :bifun
Problemen bestaan niet er zijn alleen situatie's :werkaanT4
jordydereus

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee ***Part III***

Bericht door jordydereus »

vakwerk...


en zo snel !
caddy
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:07
Locatie: Roden

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee ***Part III***

Bericht door caddy »

Motoren, meubels, je doet het allemaal.
Gouden handjes heb je. :toppie
gr, Jan.
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 660
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee ***Part III***

Bericht door jos_br »

jacobsentertainment476 schreef:Zo laatste update:

In mijn vorig bericht had ik het over een kabelboom fout, en de oorzaak waren de pde boutjes. Nadat ik de bumper weer in service stand had gezet en de kleppendeksel had afgenomen viel het mij op de de stekker gewoon echt los zaten. De gehele kabelboom heb ik uitgenomen en vervolgens schoongemaakt en de stekkers iets wat dichtgeknepen. De hele boel weer gemonteerd en met open deksel getest, daarbij viel mij op dat de blokjes die de pomp verstuivers "pde" op zn plek houd nogal trilden. Motor weer stil gelegd en de spanning van deze bouten gecontroleerd, dit klopte allemaal alleen zaten de blokjes niet strak. Dus heb ik een boutje uitgedraaid om te controleren en viel mij op dat deze te lang was, vreemd want ik heb ze gewoon origineel bij de dealer besteld. De oplossing is natuurlijk vanzelf sprekend, ik heb er een stukje vanaf gezaagd en alles weer gemonteerd en een heerlijke testrit van 10km gehad.
Dan is er toch iets niet goed gegaan bij het bestellen van deze boutjes, er zit verschil in de 8klepper 5 cilinder en de 4 cilinder.........was hopelijk bij de vorige motor ook niet zo??

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee ***Part III***

Bericht door jacobsentertainment476 »

jos_br schreef: Dan is er toch iets niet goed gegaan bij het bestellen van deze boutjes, er zit verschil in de 8klepper 5 cilinder en de 4 cilinder.........was hopelijk bij de vorige motor ook niet zo??

Jos.
Nee dat heb ik gecontroleerd, op de foto is ook de oude boutjes te zien en de nieuwe. Ik heb alle facturen er zelfs nog op na gekeken en de juiste nummers doorgegeven aan de dealer 070 103 385 A zou het juiste nummer moeten zijn voor deze bouten. Ik heb ook een mailtje gestuurd aan de dealer dat dit wel een aandachtspunt is. Ik hoop niet dat ik de huidige kop nu beschadigd heb hiermee, ik heb de bouten aangezet met 12nm en vervolgens 3/4 slag na gezet volgens de procedure van vw. Nu weet ik dat ik dus niet de bouten op rek heb gezet maar gewoon in het aluminium heb geraaid. We zullen zien, ik heb nog een nagenoeg nieuwe kop liggen op de plank en ben ondertussen zo handig dat ik het in een aantal uurtjes kan doen en heb ook het voordeel dat er aan mijn auto nog niets vast geroest is.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee ***Part III***

Bericht door Geert G »

Hulde Olaf, goed bezig zeg, :happy dat je toch zo vastberaden bent.
Menig ander persoon had um allang in de fik gestoken :campingT4

Als ik nu het complete verleden erbij pak, met alle reparaties & pech hiervoor.... vraag ik me meer & meer af of er geen verband/relatie bestaat? Gezien de motorschades denk ik toch van wel........
Ooit stil gestaan bij detoneren, oftewel pingelen?
Alleen merk je dat niet zozeer bij een diesel, vergeleken met een benzinemotor.
Maar dit proces kan wel degelijk (ook bij een dieselmotor) plaats vinden, met grote gevolgschade, als het niet op tijd onderkent wordt.

Waarom trek ik dit verband?
1) Een verbuste cilinderkop (wat op zich een goede modificatie is) gaat vrij rap wederom kapot.
2) Daarna zuiger/drijfstang in je onderblok.
Verdenking thermische overbelasting, komt dan vrij rap om de hoek kijken.
Okay, een T5 PD-motor is misschien niet het beste VAG product, maar dit zo vlak achter elkaar.....daar moet iets anders aan de hand zijn. :ie
Een slechte verstuiver zou een mogelijkheid kunnen zijn, maar.......

Dan zou je toch haast gaan denken, dat er iets niet klopt in de aansturing van de componenten.
Oftewel........dat er fouten zitten in de software.
Wat heeft de vorige eigenaar met de ECU uitgespookt? Je weet het niet......
Met software kun je een auto maken.......maar ook breken. :huilen
Goede software is van essentieel belang.
Ook al mocht je bus niet getuned zijn, het is niet uit te sluiten.........meten is weten......

Om dit uit te sluiten, waarom zet je je bus niet bij JD-Engeneering in Lochem op de vermogensbank?
Laat Jeroen je huidige software analyseren...... Dan komt het eruit....
Plus.....Software van JD....die klopt.
Zo vaak nu inmiddels gemerkt, dat een auto met een JD progje véél mooier & beter loopt.......en blijft lopen.
Ik denk dat dit een kleine investering is (vergeleken wat je in het verleden heb moeten uitgeven) als bescherming van je componenten.

Groeten :zwaai Geert.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee ***Part III***

Bericht door Oviivo »

Ik vind dat je een bijzondere titel verdiend, hier op het forum :wjw :jumpklap
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee ***Part III***

Bericht door harry t5 191 »

Oviivo schreef:Ik vind dat je een bijzondere titel verdiend, hier op het forum :wjw :jumpklap
Bij deze; DOORZETTER VAN DE MAAND! :yes

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee ***Part III***

Bericht door Multivan Generation »

harry t5 191 schreef:
Oviivo schreef:Ik vind dat je een bijzondere titel verdiend, hier op het forum :wjw :jumpklap
Bij deze; DOORZETTER VAN DE MAAND! :yes

:T54LIFE :wjw :toppie
Vorige maand was hij nog pechvogel van de maand.

Het kan verkeren..


Mooi Olaf dat het torretje weer loopt..

Ik zou niet meteen gaan planken maar alles weer eens rustig inrijden en er wat vertrouwen in krijgen.

groeten Peter
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee ***Part III***

Bericht door jacobsentertainment476 »

Geert G schreef:Hulde Olaf, goed bezig zeg, :happy dat je toch zo vastberaden bent.
Menig ander persoon had um allang in de fik gestoken :campingT4

Als ik nu het complete verleden erbij pak, met alle reparaties & pech hiervoor.... vraag ik me meer & meer af of er geen verband/relatie bestaat? Gezien de motorschades denk ik toch van wel........
Ooit stil gestaan bij detoneren, oftewel pingelen?
Alleen merk je dat niet zozeer bij een diesel, vergeleken met een benzinemotor.
Maar dit proces kan wel degelijk (ook bij een dieselmotor) plaats vinden, met grote gevolgschade, als het niet op tijd onderkent wordt.

Waarom trek ik dit verband?
1) Een verbuste cilinderkop (wat op zich een goede modificatie is) gaat vrij rap wederom kapot.
2) Daarna zuiger/drijfstang in je onderblok.
Verdenking thermische overbelasting, komt dan vrij rap om de hoek kijken.
Okay, een T5 PD-motor is misschien niet het beste VAG product, maar dit zo vlak achter elkaar.....daar moet iets anders aan de hand zijn. :ie
Een slechte verstuiver zou een mogelijkheid kunnen zijn, maar.......

Dan zou je toch haast gaan denken, dat er iets niet klopt in de aansturing van de componenten.
Oftewel........dat er fouten zitten in de software.
Wat heeft de vorige eigenaar met de ECU uitgespookt? Je weet het niet......
Met software kun je een auto maken.......maar ook breken. :huilen
Goede software is van essentieel belang.
Ook al mocht je bus niet getuned zijn, het is niet uit te sluiten.........meten is weten......

Om dit uit te sluiten, waarom zet je je bus niet bij JD-Engeneering in Lochem op de vermogensbank?
Laat Jeroen je huidige software analyseren...... Dan komt het eruit....
Plus.....Software van JD....die klopt.
Zo vaak nu inmiddels gemerkt, dat een auto met een JD progje véél mooier & beter loopt.......en blijft lopen.
Ik denk dat dit een kleine investering is (vergeleken wat je in het verleden heb moeten uitgeven) als bescherming van je componenten.

Groeten :zwaai Geert.
Even een opsomming van hoe ik denk dat het hele verloop van problemen is gegaan.

Waar ik bang voor ben is dat de ellende is begonnen bij VW door een slecht design of te grote toleranties is kop revisie/vervanging vroegtijdig nodig, persoonlijk denk ik dat de oorzaak in de toleranties zit in de verstuiver blokjes of de wand tussen de verstuivers. Door de versleten/ingesleten kop kom je voor de keuze te staan of nieuwe kop, of verbussen, op verbussen waren voor en tegens, busjes die los konden raken maar eigenlijk het meest aantrekkelijke is dat dit niet weer inslijt en theoretisch zou dit een leven lang mee kunnen gaan en zou dit "de" oplossing voor het welbekende verstuiver probleem kunnen zijn. Ik ben bang dat de scheur in mijn kop een direct verband heeft met de bussen die er ingeperst zijn. De bewerking voor de bussen is behoorlijk ingrijpend en aan nauwe toleranties onderhevig. Men ziet wel een blok aluminium met daar een mooi gat gevuld met een verstuiver maar er onder zitten allerlei kanalen, inlaat traject, diesel toevoer, diesel retour en niet te vergeten koelvloeistof kanalen. Ik ben dus bang dat door het verbussen van mijn cilinderkop de kop dusdanig verzwakt is en hier een klein scheurtje in is ontstaan. Dit is op den duur dus tot uiting gekomen door roken en slecht aanslaan van de motor. Dit scheurtje heb ik gevonden dmv van een vacuüm test en heb de scheur gevonden op cilinder nummer vier. ( de telling loopt vanaf de distributie ) Ook was op de oude cilinderkop duidelijk wat plekken te zien van vocht dan wel cavitatie. In/aan de cilinderwand en zuiger heb ik verder geen schade zichtbaar kunnen vaststellen en vervolgens een nieuwe cilinderkop gemonteerd. Na ongeveer een 2500km is de motor vast gelopen op zuiger nummer 4 waar ook dus de scheur en vocht was geconstateerd. Ik ben bang dat er wel degelijk schade aan de cilinder of zuiger is geweest alleen niet herkend/gezien door mij.

Ik hoop dat het verloop zo een beetje duidelijk is samengevat en nog te lezen is. Ondertussen staat de kosten per dag op € 7,63 of wel sinds ik de auto heb is er €7138.10 geïnvesteerd om de auto operationeel te houden. In deze berekening zijn verzekering, brandstof banden en tüv niet mee gerekend. Wel kosten als vervangen airco ventielen en opnieuw afvullen, de grootste kosten zitten toch wel duidelijk in de motor dat zal duidelijk zijn. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nu blij ben met een motor en daarbij een jaar garantie op de motor, natuurlijk is dit geen garantie dat die niet stuk kan, maar dat die garantie heb je eigenlijk bijna nooit. Ik hoop hier nu heel wat jaartjes plezier van te gaan hebben, en ben van plan om preventief de O ringen te gaan controleren/vervangen puur om versleten kop problemen voor te blijven. De nagenoeg nieuwe cilinderkop blijft voorlopig bij mij op de plank liggen en ik hoop deze niet nodig te hebben, maar mocht het zo zijn dan dan heb ik mijn eigen ruil systeem op de plank klaar liggen weetjewel.

Momenteel draait de motor zoals je mag verwachten, en slaat heerlijk direct aan geen seconde twijfel. Ik ben zeker niet uit op een titel of onderscheiding en ben blij met een stukje support van jullie kant en ik ben blij dat ik dit hier kan delen zodat een ander zijn ding er uit kan halen in welke zin dan ook. Ja ik heb pech gehad met het verloop van mijn motor, maar heb geluk dat ik veel kan, mijn motto is ook dat ik alles kan leren en iets wat stuk is kan niet veel verder stuk dus waarom er niet van leren. Ik zal zodra ik tijd heb dit een separaat hoofdstuk geven op mijn site ter naslag. Mochten er vragen zijn dan hoor ik ze vanzelf. Tot die tijd op naar "Ben der eigenlijk wel klaar mee ***Part IV***" :ie :muur :bonk
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
freek
Berichten: 687
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee ***Part III***

Bericht door freek »

Heb diepe bewondering voor je doorzettingsvermogen. En: de aanhouder wint! Jouw ervaringen zijn ook waardevolle input voor het forum. Ik volg dit met bijzondere belangstelling omdat ik zelf ook een AXE motor heb in mijn multivan die ik sinds een maand bezit. De motor is in 2009 nieuw geplaatst en heeft nu 100.000 gelopen. Is (nog) kerngezond en start direct en loopt perfect. Maar: hij is vanaf het begin gevuld met 507.00 olie en daar bestaat juist zoveel discussie over. Wel heeft de vorige eigenaar de olie om de 15000km ververst ipv om de 30000km. Om grote ellende in de toekomst voor te zijn zit ik ook te denken aan regelmatige inspectie van de kop (nokkenas, klepstoters, pd's). Je kan beter prefentief een nokkenas vervangen dan een hele kop. Heb jij enig idee hoeveel uur arbeid in zo'n regelmatige inspectie zou zitten?
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
freek
Berichten: 687
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee ***Part III***

Bericht door freek »

Heb diepe bewondering voor je doorzettingsvermogen. En: de aanhouder wint! Jouw ervaringen zijn ook waardevolle input voor het forum. Ik volg dit met bijzondere belangstelling omdat ik zelf ook een AXE motor heb in mijn multivan die ik sinds een maand bezit. De motor is in 2009 nieuw geplaatst en heeft nu 100.000 gelopen. Is (nog) kerngezond en start direct en loopt perfect. Maar: hij is vanaf het begin gevuld met 507.00 olie en daar bestaat juist zoveel discussie over. Wel heeft de vorige eigenaar de olie om de 15000km ververst ipv om de 30000km. Om grote ellende in de toekomst voor te zijn zit ik ook te denken aan regelmatige inspectie van de kop (nokkenas, klepstoters, pd's). Je kan beter prefentief een nokkenas vervangen dan een hele kop. Heb jij enig idee hoeveel uur arbeid in zo'n regelmatige inspectie zou zitten?
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Plaats reactie