Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bandenspanning 195/70 R 15C

vragen over de T4
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Bandenspanning 195/70 R 15C

Bericht door matje86 »

jep, gewoon de druk aan houden, 3.5 over alle banden, ik pomp ze altijd smorgen vol, dus is het kouder, door de warmte zal er ong 0.2 bij komen dus rijdt ik gem met een druk van 3.7
mooi verdeelt he :groteogen gem weegt mijn bus 2800 kg maar dan is de vrouw inbegrepen :bifun :bifun :bifun
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
GoodOldDiesel
Berichten: 133
Lid geworden op: 04 dec 2013, 06:15

Re: Bandenspanning 195/70 R 15C

Bericht door GoodOldDiesel »

Ah, jij ververst je lucht ook altijd tussen zomer en winterlucht??
Gr.

Evert M
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Bandenspanning 195/70 R 15C

Bericht door matje86 »

nee meer per maand , niet per seizoen , dat kon vroeger wel tegenwoordig hebben we ook overal drempels liggen dus meer aanslag op banden
onverharde wegen moeten ze ook doorstaan(ach je hebt een hobby he)
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
rradd
Berichten: 229
Lid geworden op: 12 feb 2010, 14:05

Re: Bandenspanning 195/70 R 15C

Bericht door rradd »

De bandenfabrikant maakt (meestal) een algemene band. De autofabrikant samen met de bandenfabrikant bepalen welke band geschikt is voor een specifiek model auto. Hierbij hoort ook de bandenspanning. De autofabrikant communiceert hierover met stickers in de auto, instructieboekjes, folders ed en de bandenfabrikant in hun bandenspanningstabel.
Proefondervindelijk kan je bij je eigen auto iets afwijken afhankelijk van de belading. Om te zeggen dan om op 4,5 bar te gaan rijden omdat dat op de band staat is wat kort door de bocht, deze opmerking is dubbel. Door gebruik te maken van deze te hoge bandenspanning ( 4,5 bar) verklein je het contactvlak van de band met de wegdek waardoor de wegligging aanzienlijk wordt verminderd.
Door deze hoge bandenspanning wordt ook de elasticiteit van de band verminderd waardoor er klapbanden ontstaan.
De weg oneffenheden worden eerst door de banden en dan door de vering op gevangen. Nu kunnen de banden het niet goed opvangen en ga je als een stuiterbal over de weg. Deze klappen worden ook aan het stuur doorgegeven. Kortom te lage en te hoge bandenspanning is niet goed. Daarom hou de autofabriek specificatie aan!!
Home is where the Van is.
Volkswagen California Club 1994
jadatis
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 dec 2013, 12:21

Re: Bandenspanning 195/70 R 15C

Bericht door jadatis »

Ik had een heel verhaal geschreven maar toen liep de pagina vast en kon ik zelfs niet meer copieren.
Daarom nu alleen het belangrijkste.
Banden Loadindex kunnen lezen op foto 104-102 = 900/850kg en de foto van matje lijkt ik de zelfde bandenmaat te lezen en 3,8/4,0 bar, wat ongeveer uitgerekent is voor MTA voor 1550 en achter 1600kg.

Kijk dat eens na op een metaalachtig plaatje wat verplicht ergens op de auto moet zitten sinds ongeveer 1980.
En kijk de AT druk even na op de bandwang ( kunnen lezen op de foto na uitvergroting 7? psi = 4,8 bar) ,dit is niet de maximum druk van de band ,zoals die alleen wordt aangegeven op gewone en XL/reinforced/Extraload banden wordt aangegeven.
Zoek ook even naar iets als 8pr of D-load of LRD . Ook de snelheidscode, ik dacht R ( max 170km/u) .
JanpeterJ
Berichten: 175
Lid geworden op: 17 aug 2009, 15:10
Locatie: Apeldoorn

Re: Bandenspanning 195/70 R 15C

Bericht door JanpeterJ »

Vergeten jullie niet dat het om winterbanden gaat.
Aanbevolen wordt de spanning met 0,2 bar te verhogen.
http://www.conti.nl/nieuws/bandenspanning-winterbanden/#

Bij mijn 2001 88pk kom ik dan op 4,0 voor en 4,2 achter. (normaal beladen: 3,8 en 4,0 bij koude 102/104 zomerbanden)

Volgens mij is het spannings advies ergens een keer verhoogd. Dus verschil tussen voor en na 1996?
jadatis
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 dec 2013, 12:21

Re: Bandenspanning 195/70 R 15C

Bericht door jadatis »

Ik ben daar nog niet helemaal uit , waarom winterbanden een iets hogere druk moeten voeren dan zomerbanden.
Kan zijn omdat ze in de garage meest bij 15 tot 20 gr C gevuld worden en de druk dan bij bijvoorbeeld 5 graden lager is.
Kan ook zijn dat het zachtere rubber de band anders doet doorbuigen, waardoor eerder op de zijkanten meer slijtage en dus minder ideaal oppervlak op de grond.
Maar die 0,2 bar wordt voor gewone autobanden geadviseerd ( AT druk 2,5 bar), dus dan zal dat voor C-banden met hogere druk meer moeten zijn, om de zelfde mindere invering van de band te geven. Denk dan aan ongeveer 0,4 bar hoger.
3e mogelijkheid is simpelweg om beter door de sneeuw te drukken voor betere grip.

Maar dit betekent niet dat je bij normaal gebruik , waarbij duidelijk minder gewicht op de wielen, je de druk zoals die hier gegeven wordt, voor maximale belading, moet gebruiken. Dan dus voor die lagere gewichten eerst de drukken uitreken, en daar afhankelijk van de hoogte van die druk, 0,2 tot 0,4 bar bijtellen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33840
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bandenspanning 195/70 R 15C

Bericht door Multivan Generation »

Winterbanden hebben meer weerstand door het loopvlak, als je dan de bandenspanning iets hoger zet, dan krijg je iets minder weerstand naar verhouding, en dus minder toename van het verbruik.

Ook is de opbouw van winterbanden anders zodat ze in het algemeen wat 'zachter' zijn, ook voor de zijwangen.
Hierdoor is het ook beter om een wat hogere druk te gebruiken met winterbanden, omdat het anders wat zoekerig zou kunnen aanvoelen.
jadatis
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 dec 2013, 12:21

Re: Bandenspanning 195/70 R 15C

Bericht door jadatis »

Dat zouden de beweegredenen kunnen zijn van de banden- en auto-fabrikanten.
Dan vind ik dat de meer weerstand niet zo veel meer brandstof gebruik geeft, en meer oppervlak bij droog weer meer grip geeft.
Dat zoekerige weggedrag valt naar mijn mening bij een druk vanaf 2,5 bar ook wel mee, wordt alleen hinderlijk bij extreem lage drukken .
En dat zoekerige is dus verder maar zoals je het ervaart.
In de 80er jaren werden vaak drukken tot zo laag als 1,4 bar geadviseerd bij kleinere auto's ,met dus banden die relatief overbemeten waren.
En toen hoorde je ook niemand over zoekerig gedrag.
Dat stijvere weggedrag is ook maar een gevoel, mogelijk slip je minder snel uit de bocht met lagere druk , dus betere grip , ondanks dat het voor je gevoel slapper aanvoelt.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33840
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bandenspanning 195/70 R 15C

Bericht door Multivan Generation »

@ jadatis,

heb je zelf wel een bus?
Ik zie namelijk alleen maar theoretische opmerkingen..
edwardfotografie
Berichten: 261
Lid geworden op: 27 aug 2014, 20:11

Re: Bandenspanning 195/70 R 15C

Bericht door edwardfotografie »

Ik heb er rondom 3.6 Bar in gedaan...lijkt me prima :adhd
jadatis
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 dec 2013, 12:21

Re: Bandenspanning 195/70 R 15C

Bericht door jadatis »

Multivan Generation schreef:@ jadatis,

heb je zelf wel een bus?
Ik zie namelijk alleen maar theoretische opmerkingen..
Nee ik heb zelf geen bus, wel in verleden camper gereden , een fiat ducato van mtm 3100kg.
Maar hier kan de theorie wel duidelijkheid geven.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33840
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bandenspanning 195/70 R 15C

Bericht door Multivan Generation »

Dan zou ik je willen adviseren om met een T4, want in deze sectie zit je hier nu,
eens proef te rijden met de standaard bandenmaat van 195/70/15,
en dan een proef met 2,5 - 3,0 - 3,8 bar te doen.
Kijk daarbij eens naar actueel verbruik, rem weg, stuurgedrag in een wat stevige doordraaier, en koers vastheid.

Je zult versteld staan.
JanpeterJ
Berichten: 175
Lid geworden op: 17 aug 2009, 15:10
Locatie: Apeldoorn

Re: Bandenspanning 195/70 R 15C

Bericht door JanpeterJ »

En dan is er nog een praktische kant: de mijne is een werkbus.
Als ik daar een zware lading in gooi wil ik geen banden op gaan pompen voordat ik verder kan.
Ik rijd dus meestal met wat hogere druk.
Maar met een lege bus en gladde wegen kan ik best iets meer grip gebruiken, dan toch maar iets minder lucht erin.

Ik vind de theorie wel leuk, leer ik nog eens wat. Had er nog niet bij stilgestaan hoe ideale bandenspanning berekend kan worden.
jadatis
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 dec 2013, 12:21

Re: Bandenspanning 195/70 R 15C

Bericht door jadatis »

@ janpeterj

die laatste opmerking is nu precies waar het in fora over gaat, dat je nieuwe inzichten krijgt. Niet iedereen heeft er wat aan, of waardeert het, haal er uit wat je zelf belangrijk vindt.

Maar ik heb nog steeds niet alle gegevens van TS om te kunnen rekenen.

Over gebruik werkbus, dan moet je rekening houden met dat de achteras vaak zelfs overbeladen is, wat een hogere druk zelfs nog zou nodig hebben dan de stikker aangeeft. Voor komt niet veel bij , kan zelfs lager worden door hefboomwerking, vooral als je gewicht op trekhaak hebt.

Ga je echter te hoog dan gaat de boel hinderlijk stuiteren.
Heb eens vastgesteld aan de hand van reacties over stuiteren en de toen gevoerde druk, dat als er minder dan 85% van het gewicht werkelijk op de band rust , dan waarvoor de bandendruk met de ooit te ontwikkelen ideale formule berekent is, dat dan de boel begint te stuiteren zodanig dat dit als oncomfortabel wordt ervaren door personen en dieren ( Paarden- of honden- wagen bijv.). Maar het zal te maken hebben met een bepaalde invering waaronder comfort of stuiteren onacceptabel wordt, en dan is die grens nog maar net hoe je het zelf ervaart, dus verschillend per persoon.
Minder dan 80 % gaan schroeven los trillen uit het houtwerk van caravans. Dit voor banden met een H/B verhouding van 80 tot 65% schat ik.
Valt zeker over te discussieren over die percentages, en mogelijk moet ik die in de tijd bij stellen.

Dus voor je werkbus zo hoge druk voeren dat leeg nog enigsinds comfort houdt, maar omdat je voorin zit , en de vooraslast vrij constant blijft , merk je daar het meest van het stuiteren.
Maar ook een werkbus hoeft ondanks vol laden niet direct overbeladen in gewicht te zijn, is maar net of je er stenen of schuimrubber in vervoert.
Plaats reactie