Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Luchtvering in T4 uit 2000?

vragen over de T4
Gebruikersavatar
transporterfun
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 aug 2013, 16:00

Luchtvering in T4 uit 2000?

Bericht door transporterfun »

Goedendag beste Weetjewellers,

Zijn er onder jullie die ervaring hebben met het (laten) monteren van luchtvering op de T4? Ik bedoel dus niet de HULPVEREN, maar echt volledig Luchtvering, Voor en Achter. Ik hoor graag ervaringen/tips. En op wat voor bedrag moet ik zo'n beetje rekenen? Ik hoor graag van jullie!
No fun like transporterfun!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Luchtvering in T4 uit 2000?

Bericht door Multivan Generation »

Neem eens contact op met VB airsuspension.
En laat ook even hier weten wat het zou moeten kosten :knipoog


Wat is de reden dat je aan luchtvering denkt?
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Luchtvering in T4 uit 2000?

Bericht door sgsdebruijn »

We hebben toch een specialist op het forum, Doka Rick
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
corn
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 mei 2012, 08:52

Re: Luchtvering in T4 uit 2000?

Bericht door corn »

Luchtvering op de achteras van Goldschmitt op de T4. Op de vooras is niet mogelijk, althans niet bij Goldschmitt.
Wat gegevens;
asbelastng min 700 kg max 1800kg.
dubbele "Faltenbalgen" (ned.woord ?) , kompressor 13 ltr., gescheiden systeem met onafhankelijke bediening en meters op het dashbord. I.g.v. noodsituatie is handmatig vullen mogelijk, moet ik nog eens testen.
Er wordt uitgegaan van vw-schokbrekers met een diameter van 52,5mm.
Voor mij is de hoogte achter het belangrijkste argument. Opgemeten voor 1940mm, achter 1990mm. Ik kan de hoogte achter met 50-60 mm reduceren. Met mijn rijhoogte kan ik ong. 60 mm omhoog en omlaag, dus bereik totaal 12o mm.
Gebruikersavatar
transporterfun
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 aug 2013, 16:00

Re: Luchtvering in T4 uit 2000?

Bericht door transporterfun »

Multivan Generation schreef:Neem eens contact op met VB airsuspension.
En laat ook even hier weten wat het zou moeten kosten :knipoog


Wat is de reden dat je aan luchtvering denkt?
Heb gebeld met VB airsuspension. Wat hier ook gemeld is, ze hebben alleen luchtvering voor de achteras. Men wist zo niet 1,2,3 de prijs maar ik kreeg als 'indicatie' mee dat een volledige luchtvering voor een T5 Euro 5.300,- kost. Dit is dan wel inclusief BTW.

Ik denk aan luchtvering omdat ik het comfort wil verhogen. Ik houd van zachte vering en ja, ik ben dus ook nog Citrofiel... :gekte :gekte
No fun like transporterfun!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Luchtvering in T4 uit 2000?

Bericht door Multivan Generation »

transporterfun schreef:Ik denk aan luchtvering omdat ik het comfort wil verhogen. Ik houd van zachte vering en ja, ik ben dus ook nog Citrofiel... :gekte :gekte
Sterkte met je citrofiel zijn :gekte je kunt ook voor een HY gaan :nuts :gekte :knipoog

Hoe je tegen lage kosten je bus comfortabeler kunt maken hangt ook af van je eigen vaardigheden.
Het comfort bij een bus wordt bepaald door vijf componenten:
1 de diameter van de torsiestaven aan de voorzijde (groen is het dunste/comfortabelste en grijs is het dikste/hardste, de rest zit daar tussen in)
2 de achterveren en vooral de dikte van de windingen(caravelle/multivan veren zijn comfortabeler als transporterveren)
3 de schokdempers (bilstein B4 is bijvoorbeeld heel comfortabel, zonder hard/stevig te zijn, maar er zijn nog softere mogelijkheden)
4 eigen gewicht van de auto plus de belading (hoe meer er in ligt hoe comfortabeler het wordt).
5 rijhoogte van de bus, hoe lager hoe comfortabeler

Kostenindicaties (ook wel van belang schat ik zo)
1 setje torsiestaven groen: rond de 60 euro (zijn niet heel veel gevraagd, dus relatief goedkoop)---> paar uur werk
2 setje caravelle/multivan veren rond de 100 euro 2de hands---> kwartier werk i.c.m. 3 nog minder werk
3 setje zachte schokdempers schat ik op rond de 200 euro ---> uurtje werk
4 geen kosten of het moeten extra brandstofkosten zijn
5 sleutel 27 en draaien maar.

Luchtvering op de vooras heb ik wel gezien in Engeland.
Je zou eens moeten rijden met een bus van iemand anders die een T800 of nog lager heeft met caravelle veren.
Heb je bovenstaande al zelf, sorry dan zijn er geen zelfhulp groepen meer en zal het serieus de beurs trekken worden :troost
De vraag is dan wel, of het nog economisch verantwoord is, om dat onder een bus van minimaal 13 jaar oud te willen monteren.

Groetjes en succes met je keuzes

Peter
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Luchtvering in T4 uit 2000?

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef:
transporterfun schreef:Ik denk aan luchtvering omdat ik het comfort wil verhogen. Ik houd van zachte vering en ja, ik ben dus ook nog Citrofiel... :gekte :gekte
Sterkte met je citrofiel zijn :gekte je kunt ook voor een HY gaan :nuts :gekte :knipoog

Hoe je tegen lage kosten je bus comfortabeler kunt maken hangt ook af van je eigen vaardigheden.
Het comfort bij een bus wordt bepaald door vijf componenten:
1 de diameter van de torsiestaven aan de voorzijde (groen is het dunste/comfortabelste en grijs is het dikste/hardste, de rest zit daar tussen in)
2 de achterveren en vooral de dikte van de windingen(caravelle/multivan veren zijn comfortabeler als transporterveren)
3 de schokdempers (bilstein B4 is bijvoorbeeld heel comfortabel, zonder hard/stevig te zijn, maar er zijn nog softere mogelijkheden)
4 eigen gewicht van de auto plus de belading (hoe meer er in ligt hoe comfortabeler het wordt).
5 rijhoogte van de bus, hoe lager hoe comfortabeler

Kostenindicaties (ook wel van belang schat ik zo)
1 setje torsiestaven groen: rond de 60 euro (zijn niet heel veel gevraagd, dus relatief goedkoop)---> paar uur werk
2 setje caravelle/multivan veren rond de 100 euro 2de hands---> kwartier werk i.c.m. 3 nog minder werk
3 setje zachte schokdempers schat ik op rond de 200 euro ---> uurtje werk
4 geen kosten of het moeten extra brandstofkosten zijn
5 sleutel 27 en draaien maar.

Luchtvering op de vooras heb ik wel gezien in Engeland.
Je zou eens moeten rijden met een bus van iemand anders die een T800 of nog lager heeft met caravelle veren.
Heb je bovenstaande al zelf, sorry dan zijn er geen zelfhulp groepen meer en zal het serieus de beurs trekken worden :troost
De vraag is dan wel, of het nog economisch verantwoord is, om dat onder een bus van minimaal 13 jaar oud te willen monteren.

Groetjes en succes met je keuzes

Peter
Met puntje 5 ga ik niet akkoord : "hoe lager , hoe comfortabeler " ? De mijne is redelijk wat verlaagd , echt comfortabel is dat niet meer hoor .Dat rijd dan echt "hard" (wegens het veren op de bumpstops) . Het is wel zo dat je voor comfort een beetje de "middenweg" moet aanhouden , met andere woorden : niet de sterke veren voor veel laadvermogen gebruiken , en ook geen verlagingsveren . De lichtste originele veren (zoals die van een Multivan) rijden het comfortabelste .
Mijn zwarte T4 is verhoogd , dat rijd ook keihard . Mijn witte is verlaagd tot op de bumpstops , dat rijd ook keihard . Dus tussenin is ideaal voor comfort te behouden .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
transporterfun
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 aug 2013, 16:00

Re: Luchtvering in T4 uit 2000?

Bericht door transporterfun »

Wat fijn dat er zo uitgebreid gereageerd is tot nu toe. Heel erg bedankt daarvoor. Alles bij elkaar lezende, denk ik er nu over om dus de dunne torsiestaven te kopen en de lichtste schroefveren alsmede de zachte schokbrekers. Ik zal es een advertentie hierzo zetten of iemand die spullen te koop heeft.
Voor wat betreft de HY: die was nu net niet typisch Citroen-geveerd... :knipoog

Ter info nog het volgende: mijn T4 is met korte wielbasis en weegt 1800 Kg.

Nogmaals allen dank tot dusver!
No fun like transporterfun!
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Luchtvering in T4 uit 2000?

Bericht door Pascal-141 »

transporterfun schreef:Wat fijn dat er zo uitgebreid gereageerd is tot nu toe. Heel erg bedankt daarvoor. Alles bij elkaar lezende, denk ik er nu over om dus de dunne torsiestaven te kopen en de lichtste schroefveren alsmede de zachte schokbrekers. Ik zal es een advertentie hierzo zetten of iemand die spullen te koop heeft.
Voor wat betreft de HY: die was nu net niet typisch Citroen-geveerd... :knipoog

Ter info nog het volgende: mijn T4 is met korte wielbasis en weegt 1800 Kg.

Nogmaals allen dank tot dusver!
Welke uitvoering heb je ? de basis T800 ? Indien ja , dan zitten de lichte torsiestaven vooraan er al onder .
Wat betreft de schokdempers : de originele Sachs schokdempers zijn ideaal qua comfort , zeker indien ze al wat kilometers achter de kiezen hebben , zullen ze "zachter" zijn dan een set nieuwe schokdempers . :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
transporterfun
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 aug 2013, 16:00

Re: Luchtvering in T4 uit 2000?

Bericht door transporterfun »

Pascal-141 schreef:
transporterfun schreef:Wat fijn dat er zo uitgebreid gereageerd is tot nu toe. Heel erg bedankt daarvoor. Alles bij elkaar lezende, denk ik er nu over om dus de dunne torsiestaven te kopen en de lichtste schroefveren alsmede de zachte schokbrekers. Ik zal es een advertentie hierzo zetten of iemand die spullen te koop heeft.
Voor wat betreft de HY: die was nu net niet typisch Citroen-geveerd... :knipoog

Ter info nog het volgende: mijn T4 is met korte wielbasis en weegt 1800 Kg.

Nogmaals allen dank tot dusver!
Welke uitvoering heb je ? de basis T800 ? Indien ja , dan zitten de lichte torsiestaven vooraan er al onder .
Wat betreft de schokdempers : de originele Sachs schokdempers zijn ideaal qua comfort , zeker indien ze al wat kilometers achter de kiezen hebben , zullen ze "zachter" zijn dan een set nieuwe schokdempers . :knipoog
Ik weet eerlijk gezegd niet welke uitvoering ik heb. Het is een 2.5 TDI 102 Pk. Origineel met dubbelcabine als auto voor een rolstoelgebruiker gebruikt. Zegt dat al genoeg?
No fun like transporterfun!
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Luchtvering in T4 uit 2000?

Bericht door Pascal-141 »

transporterfun schreef:
Pascal-141 schreef:
Welke uitvoering heb je ? de basis T800 ? Indien ja , dan zitten de lichte torsiestaven vooraan er al onder .
Wat betreft de schokdempers : de originele Sachs schokdempers zijn ideaal qua comfort , zeker indien ze al wat kilometers achter de kiezen hebben , zullen ze "zachter" zijn dan een set nieuwe schokdempers . :knipoog
Ik weet eerlijk gezegd niet welke uitvoering ik heb. Het is een 2.5 TDI 102 Pk. Origineel met dubbelcabine als auto voor een rolstoelgebruiker gebruikt. Zegt dat al genoeg?
Je kan dat ergens op de documenten terugvinden welke uitvoering het betreft :
0,8 = 800kg uitvoering
1,0 = 1000kg uitvoering
1,2 = 1200kg uitvoering

:knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Luchtvering in T4 uit 2000?

Bericht door Multivan Generation »

@ Pascal,
jij bent niet echt een referentie persoon he?
Er past bij jouw bus zowat geen blikje onder de voorbumper :bifun

Mijn ervaring: als de bus op standaardhoogte staat dan voelt het wat harder aan, en draai je hem iets naar beneden,
dan wordt het wat zachter, bij gebruikmaking van dezelfde schokdempers.

Een 102 pk is normaal gezien(meestal) een T1000 en dan staat er op je kentekenbewijs 1,0 vermeld.
Ik verwacht daarbij torsie staven met een likje bruine verf of blauwe verf.
Dat likje verf zit op ongeveer 20 cm vanaf de achterzijde.
Gebruikersavatar
transporterfun
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 aug 2013, 16:00

Re: Luchtvering in T4 uit 2000?

Bericht door transporterfun »

Multivan Generation schreef:@ Pascal,
jij bent niet echt een referentie persoon he?
Er past bij jouw bus zowat geen blikje onder de voorbumper :bifun

Mijn ervaring: als de bus op standaardhoogte staat dan voelt het wat harder aan, en draai je hem iets naar beneden,
dan wordt het wat zachter, bij gebruikmaking van dezelfde schokdempers.

Een 102 pk is normaal gezien(meestal) een T1000 en dan staat er op je kentekenbewijs 1,0 vermeld.
Ik verwacht daarbij torsie staven met een likje bruine verf of blauwe verf.
Dat likje verf zit op ongeveer 20 cm vanaf de achterzijde.
Ik heb op RDW online even mijn kenteken opgezocht en ik heb dus een 1.0
Dus moet ik op zoek naar de onderdelen. Overigens, dat van dat blikje vat ik niet helemaal, maar ja, het is nog vroeg.... :yes
No fun like transporterfun!
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Luchtvering in T4 uit 2000?

Bericht door sgsdebruijn »

Zit dan nog wel een extra lip onder
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Gretschi
Berichten: 1395
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Westfriesland omg.Hoorn

Re: Luchtvering in T4 uit 2000?

Bericht door Gretschi »

Aangezien ik altijd anders wil dan het standaard gebeuren heb ik ook aan luchtvering gedacht.
Ik kom elk jaar in Engeland en ben ook bij iemand geweest (2 jaar geleden inmiddels)die dit levert en ook inbouwt Air-Lift.co.uk en uitgebreid met de man gesproken. Als ie het toen op voorraad had had ik het meegenomen. Aan de voorkant moest er iets speciaals gemaakt worden, dat doet ie op bestelling, dacht dat het hele pakket toen iets van €2500 tot €3000 moest kosten. Er rijden voor zover ik weet 2 of 3 T4's rond in de UK. Ik heb de vraag gesteld aan een gebruiker van het systeem hoe dit rijdt, maar kon mij niet overtuigen. Heb er dus uiteindelijk vanaf gezien.
En ja, het is een hoop geld maar als je iets anders wilt dan anderen.........
https://www.youtube.com/watch?v=-f3qjxH4n3o

groetjes
Plaats reactie