Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Sissend / blazend geluid bij optrekken

vragen over de T5
Plaats reactie
Lars Johansson
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 okt 2011, 21:18

Sissend / blazend geluid bij optrekken

Bericht door Lars Johansson »

Hallo,
De laatste weken hoor ik (vooral met optrekken uit stilstand) een redelijk hard sissend geluid, meestal in de tweede versnelling. Zodra ik doorschakel is het geluid weg. Hoewel het niet goed te beoordelen is lijk ik op dat moment ook iets vermogen te verliezen. De ene keer is het sissend geluid vrij kort, de andere keer weer vrij lang, als in een hele versnelling.

Ik heb gezocht hier op het forum, maar kan zo niet direct iets vinden. Motor doet het verder prima, heb er ook al aardig wat kosten aan gehad zoals nieuwe cilinderkop, spruitstuk, etc. Zou dit ergens een lek kunnen zijn, in of rond de turbo? Ik weet er qua motortechniek helaas iets te weinig vanaf; als ik de motorkap open dan staat er voor mij voornamelijk: AFBLIJVEN :bonk

Het is een Multivan 2004, 174pk, 210d km, niet gechipped, netjes alle serviceintervals onderhoud. Misschien is het zo simpel als een slang/afdichter, ik hoop niet de turbo of intercooler. Mocht dit iemand bekend voorkomen dan hoor ik het graag. Laatst was al de aandrijving voor de airco stuk, en een regelapparaat in de bestuurdersdeur. Leuke wagen zo'n T5, maar ik heb er van ellende inmiddels maar een T4 bijgekocht. Te gek voor woorden eigenlijk, maar deze T4 uit 2000 vertrouw ik momenteel meer dan de Multivan. Gister was ook de accu weer leeg op onverklaarbare wijze met knipperend dashboard als gevolg, zucht..

vr grt
Lars
Deki
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 apr 2007, 20:05
Locatie: Den Haag

Re: Sissend / blazend geluid bij optrekken

Bericht door Deki »

Hoi Lars check de Intercooler slangen en meschien is je spruitstuk niet goed meer gescheurd of krom !
Lars Johansson
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 okt 2011, 21:18

Re: Sissend / blazend geluid bij optrekken

Bericht door Lars Johansson »

Ok dank je Deki, ik ga het checken. Ik hoop niet het spruitstuk, die heb ik nog laten vernieuwen. Nu je het zo zegt heb ik wel het vermoeden (of de hoop) dat het een slang is. Het geluid is elke keer een beetje anders, korter/langer, of soms helemaal niet. Bij een scheur in metaal zou ik een constant gebrek verwachten.
Deki
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 apr 2007, 20:05
Locatie: Den Haag

Re: Sissend / blazend geluid bij optrekken

Bericht door Deki »

ja had er ook last van dat gesissss bij gas geven bleek dat de intercooler slangen versleten waren en vandaag toevallig nieuwe spruitstuk erop gezet en al het gesiss weg en weer FULL POWER :yes

SPRUITSTUK & MASSAVLIEGWIEL 2200 pleuries :bonk :bonk
Gebruikersavatar
Titus
Berichten: 116
Lid geworden op: 07 nov 2014, 09:09

Re: Sissend / blazend geluid bij optrekken

Bericht door Titus »

Ik heb sinds kort ook zo'n geluid bij het optrekken.
Vooral in de tweede versnelling rond 40-50 km/u. En ook in de derde is het goed hoorbaar.
In de 1 niets te horen en in hogere versnellingen minder maar wel hoorbaar.
De bus trekt ook duidelijk minder snel op.

Ik heb wel even onder de kap gekeken maar aan de slangen zie ik niets. Er zitten klemmen zonder schroefdraad op.
Wat nu?
Kan ik er mee door rijden of maak ik dan meer stuk?

Edit:
Misschien handig om te weten:
T5 uit 2009. 1,9 L, 4 cilinders.
Impressie van ons T5-campertje 'Wad-Heerlijk': https://goo.gl/photos/9X9B2zApM8rKuerN9
Gebruikersavatar
vwcampersite
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 okt 2012, 14:07
Contacteer:

Re: Sissend / blazend geluid bij optrekken

Bericht door vwcampersite »

Kan ook een lek in de uitlaat zijn. Bij stationair lopen wellicht te controleren door uitlaat aan achterzijde met doek dicht te drukken en luisteren (of iemand anders) of het gesis dan ook al komt.

Succes
Gebruikersavatar
Titus
Berichten: 116
Lid geworden op: 07 nov 2014, 09:09

Re: Sissend / blazend geluid bij optrekken

Bericht door Titus »

Als de bus stil staat, en de motor loopt is er niets te horen. Ook niet bij een hoog toerental.
Mijn zwager heeft onder de motorkap gekeken terwijl ik gas gaf.
Er was niets vreemds te horen of te zien.
Het lijkt er sterk op dat het geluid alleen ontstaat als er kracht nodig is.
Het geluid is bij rijden duidelijk hoorbaar aan de bijrijders zijde van de cabine.
Impressie van ons T5-campertje 'Wad-Heerlijk': https://goo.gl/photos/9X9B2zApM8rKuerN9
Gebruikersavatar
vwcampersite
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 okt 2012, 14:07
Contacteer:

Re: Sissend / blazend geluid bij optrekken

Bericht door vwcampersite »

@titus (de kaper van dit topic :knipoog )

Heb je de uitlaat aan de achterzijde ook dichtgedrukt? Ik had namelijk onlangs ook zoiets en hoorde het alleen bij stevig optrekken en stationair of in zijn vrij met gasgeven niet. Tot ik de uitlaat dichtdrukte en een lek hoorde (bij mij de klem die de downpipe aan de turbo bevestigd)
Gebruikersavatar
Titus
Berichten: 116
Lid geworden op: 07 nov 2014, 09:09

Re: Sissend / blazend geluid bij optrekken

Bericht door Titus »

Dank voor alle tips.
Er zat een scheurtje in een slang. De garage heeft hem vervangen en nu is het weer oké.
Viel dus mee gelukkig :-)
Impressie van ons T5-campertje 'Wad-Heerlijk': https://goo.gl/photos/9X9B2zApM8rKuerN9
Gebruikersavatar
Titus
Berichten: 116
Lid geworden op: 07 nov 2014, 09:09

Re: Sissend / blazend geluid bij optrekken

Bericht door Titus »

@vwcampersite: het is toch juist de bedoeling van een forum om op inhoud te reageren? Ik begreep dat een topic kapen betekent dat je een ander onderwerp invoegt waardoor de oorspronkelijke vraag niet meer beantwoord wordt. Dat deed ik toch niet? Of is het de bedoeling om voor elke vraag een nieuw draadje te starten? Dan gaat iedereen 'gebruik de zoekfunctie' schrijven :ie . kortom: hoe doe ik het goed?
Impressie van ons T5-campertje 'Wad-Heerlijk': https://goo.gl/photos/9X9B2zApM8rKuerN9
Gebruikersavatar
vwcampersite
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 okt 2012, 14:07
Contacteer:

Re: Sissend / blazend geluid bij optrekken

Bericht door vwcampersite »

Nee hoor was prima zo! Ik vond het grappig hoe jij aansloot bij de gestelde vraag en dat we van de topic starter eigenlijk geen reactie meer zagen.
Soms kan het overigens wel lastig zijn als iemand invoegt op een nog algemene vraag en dat de oorzaken uiteindelijk ver uit elkaar liggen. Je krijgt dan eigenlijk twee vragen/ oplossingen door elkaar heen.

Mooi dat het bij jouw opgelost is!
Plaats reactie