Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

fiscus

vragen over de T5
Plaats reactie
XAVIER
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 jan 2007, 17:21
Locatie: IZEGEM

fiscus

Bericht door XAVIER »

beste bus vrienden
reeds 17j rij ik met VW busjes, een T4 caravelle van 1998-2004 een T5 shuttle 130pk 2004-2008 en een T5 california 174 dsg van 2008-2015. echter wegens de belasting VVA ( voordeel alle aard) ben ik genoodzaakt een ander type voertuig te kiezen. de california koste mij tot € 900/maand omdat ik hem op de vennootschap ingeschreven heb en er deels prive gebruik van maak.
als brave burger ben ik op zoek geweest naar een fiscaal vriendelijke auto, eerst in het VW gamma en nadien brede. uiteindelijk heb ik een peugeot 508sw gekocht. 2.0l bleu hdi 150pk 370 koppel, co uitstoot 98. allemaal prachtige cijfers en idd een VAA van € 180/maand. het is een prachtige auto met alle toeters en bellen, wit lederen interieur,fantastische muziekinstalatie .....echter is er 1 probleem na bijna 2000km kan ik dit niet gewoon worden. ik rij gewoon niet graag met die auto, vind geen rijplezier, zit benepen, zie niets rondom, geen ruimte in de auto, geen plaats zelfs om mijn GSM ergens te leggen. deze avond had ik omwille van te transporteren goederen mijn zus haar T5 lwb 84pk geleend, och wat een heerlijkheid om daar mee te rijden.
hoe verwens ik onze belgische klotefiscus dat ze mij dit rijplezier afpakken. hopelijk veranderen ze de wetten zodat ik weer heerlijk met een busje kan gaan rijden. :driveT5
nog even toelichten het probleem zit er hem in dat ik op 35km van mijn zaak woon en de fiscus oordeelt dat ik voor 80% mijn auto gebruik voor woon-werk verkeer, dus is de auto in de vennootschap 100% aftrekbaar maar moet de gebruiker de de kosten ophoesten.

een treurig ex VW busje
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10819
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: fiscus

Bericht door Pascal-141 »

Kun je geen T5 kopen , en gewoon privé inschrijven in plaats van op de zaak ? (die kun je ook voor de zaak gebruiken indien nodig)
En als firmawagen een goedkoop zuinig/"proper" bedrijfswagentje zoals bvb een Caddy of Bipper of Kangoo of zoiets ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: fiscus

Bericht door mettesboy »

Ik snap je frustratie volledig.

Ik rijd nu een LWB caravelle comfortline dubbele cabine bitd met veel toeters en bellen.
maar het is een dubbele cabine, dus maar 5 zitplaatsen en een laadruimte die vaak net die paar cm te klein is, terwijl je met een wagen van over de 5m rondrijdt.....
Enige voordeel: t'is een lichte vracht, amper taxen en voor mij geen VAA.....

Maar oh wat zou ik graag in een VEEL GOEDKOPERE multivan bluemotion 140pk of een caravelle dark en cool 140pk rondrijden. Dit zijn wagens met Zeer leuke standaardpakketen aan een zeer aantrekkelijke prijs en belangrijkst, 7 of 8 zitplaatsen... het zou perfect zonder tussenschot kunnen, ware er niet .... inderdaad, de fiscus.
Zo'n busjes zijn dan opeens reteduur op maandbasis, terwijl het eigenlijk in de praktijk over net dezelfde wagens gaat...maar dat is een discussie die al langer dan vandaag bestaat vrees ik.

Anderzijds moet je ook eerlijk zijn..... een California inschrijven op de vennootschap (tenzij je in de campersector zit)....daar kan je je ook vragen bij stellen.... hoeft de fiscus daar in tussen te komen? de toch wel serieuze meerkost van een California t.o.v. een 'shuttle' is 100% privégericht mijns inziens..... en daar hoeft de fiscus niet voor op te draaien... (maar wees gerust, ik heb er ook al vaak aan gedacht ;-))
maar er zit geen logica in uiteraard.
Ik heb zo'n grote wagen nodig voor het werk en het is handig als je er in't weekend ook volk mee kan vervoeren....
Dat een BMWI8 die toch dik over de 100.000€ gaat, 100% aftrekbaar wordt omdat die 'op papier althans bijna niets uitstoot.... daar kan je je als jan modaal ook sterk vragen bij stellen.....want uiteindelijk is dat ook gewoon een 'duur speeltje'
een dikke dodge ram of ford F150, die hier als lichte vracht gebruikt wordt door jan en alleman dat is ook enkel omdat het systeem het toelaat natuurlijk. Mochten ze een lichte vracht even hard aanpakken als een personenauto, er zou nogal een verschuiving in het wagenpark komen. (ook bij mij, je moet de hand in eigen boezem durven steken)
Maar ja als het land het toelaat, dan wordt er gebruik van gemaakt....

Ik hoop dat het ietwat betert met de nieuwe motoren die 'officeel toch' wat minder uitstoten
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
XAVIER
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 jan 2007, 17:21
Locatie: IZEGEM

Re: fiscus

Bericht door XAVIER »

@ Pascal, ik zou idd een T5 prive kunnen kopen ik heb zelfs overwogen om de calif prive over te kopen maar dan heb ik een 2e auto die ik iedere dag nodig heb voor het werk en voor de 20-25 nachten die we weg gaan dan de calif, dan kun je beginnen met de batterij te laden enz dus heb ik een klein caravanneke gekocht en zal het voor enkele jaartjes zo doen. enfin ik zie dat je veel auto's hebt dit zou ik ook wel willen maar heb er geen geld en nog minder tijd voor.
een T5 op de zaak zeg je Mettesboy tja die gebruikte ik voor het leveren van bestellingen aan huis, dat er een camperunit in stak was hiervoor geen hinder enkel opletten bij het vervoeren van bakken bier dat ze door de kastjes niet schoten. :driveT5
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: fiscus

Bericht door mettesboy »

idd,

mocht er een california lange wielbasis geweest zijn, ik zou het wel weten dan ;-)
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33840
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: fiscus

Bericht door Multivan Generation »

XAVIER schreef: en voor de 20-25 nachten die we weg gaan dan de calif,
Een california plus de afschrijving is een dure oplossing voor 3,5 week per jaar weg gaan :nuts .
Dan kun je wellicht beter op je vakantie bestemming iets huren,
en een andere auto als werkauto gebruiken.

Onder de streep kom je dan honderden zo niet duizenden euro's goedkoper uit..
Misschien een andere invalshoek?
XAVIER
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 jan 2007, 17:21
Locatie: IZEGEM

Re: fiscus

Bericht door XAVIER »

wel multivan generation, dit is de andere invalshoek ik heb op de zaak een peugeot gekocht en prive een adria action caravanneke, de peugeot heeft een gunstige VAA en het verschil met wat ik voor de california betaalde kan ik ruimschoots mijn caravan afbetalen. maar het rijplezier van mijn transporter T4 of T5 is er niet meer, thats de kwestie. :driveT5
Plaats reactie