Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

RNS2 vervangen door android radio navigatie systeem

vragen over de T5
freek
Berichten: 687
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

RNS2 vervangen door android radio navigatie systeem

Bericht door freek »

In mijn Multivan met bouwjaar 2003 zit het originele RNS2 systeem dat alleen geschikt is voor CD navigatie. Ik wil dit vervangen door een modern systeem en kom op internet systemen tegen die op Android 4 draaien allerlei mogelijkheden hebben: mooi touch screen, handsfree bellen, weergeven auto/motordata via OBDII aansluiting, digitale TV, navigatie mbv IGO kaarten, USB en SD aansluitingen voor weergave foto's en video's, WIFI aansluitmogelijkheid, achteruitrijcamera enz. De mogelijkheden zijn dus zeer indrukwekkend.
Er zijn vele bedrijven die dit soort systemen aanbieden, bv Navaudio in Nederland of Seicane in China. Het zijn stuk voor stuk (voor mij) onbekende merken en het komt vermoedelijk allemaal uit China, maar dat hoeft niet een nadeel te zijn; alles komt tegenwoordig uit China, ook de IPhone. Ze leveren voor ieder type auto een aangepast systeem, ook voor de Multivan.
Heeft iemand ervaringen met dit soort relatief goedkope systemen? Is het 'plug & play´? Zijn de vereisten voor alle bouwjaren 2003-2009 (T5.1) hetzelfde? Past het netjes in het dashboard? Kan je de originele GPS dakantenne nog gebruiken? Ik heb begrepen dat je de oude radio eruit krijgt mbv 'radio demontage sleutels' in de 4 uitsparingen. Heb je 4 sleutels nodig?
Kortom: veel vragen....
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Jaap D
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 mei 2014, 14:15

Re: RNS2 vervangen door android radio navigatie systeem

Bericht door Jaap D »

Ik heb die van http://www.rnswinkel.nl/ sinds een paar maanden.

Bevalt erg goed. Hiervoor had ik een simpele 1din radio met USB ingang en zat ik veel met mijn telefoon te klooien in de auto.
Ingebouwde navigatie is toch wel erg makkelijk. Radio of eigen muziek via de SD-kaart gebruik ik ook veel.
Was 500 euro inclusief inbouw.

Er zijn wel nadelen (misschien wel op te lossen of ook aanwezig in de originele RNS): De radio-'skin' vind ik niet zo mooi, navigeren door eigen muziek kan makkelijker, flets scherm in volle zon, geluid handsfree bellen niet zo goed, schakelt bij achteruitrijden naar niet ingebouwde camera.

Maar de belangrijke functies werken goed en het ziet er ook strak uit.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33867
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: RNS2 vervangen door android radio navigatie systeem

Bericht door Multivan Generation »

Je hebt inderdaad 4 sleuteltjes nodig om de originele unit te verwijderen.
Jacobherrema
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 nov 2012, 14:49

Re: RNS2 vervangen door android radio navigatie systeem

Bericht door Jacobherrema »

ik heb in mij t5 van 2007 een van dynavin en hij werkt naar behoren navigatie kaarten zijn op internet te koop bij naviextras.com prijs rond ed hondert euro voor een jaar
freek
Berichten: 687
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: RNS2 vervangen door android radio navigatie systeem

Bericht door freek »

wat mij opvalt is dat sommige toestellen geschikt zijn voor T5 multivans van 2004-> en andere weer van 2003-> .
Zijn dat slordigheidsfouten in de specificatie of hebben de allereerste T5's bijv een andere versie van CANBUS of een ander verschil?
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
freek
Berichten: 687
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: RNS2 vervangen door android radio navigatie systeem

Bericht door freek »

Zijn er helemaal geen CANBUS experts op dit forum?
Ben er inmiddels achter dat voor de Multivan 2DIN radio's niet goed zijn: de breedte is groter, nml 230 mm. Ik zit nog steeds in dubio wat nu slim is. Je hebt radio-navigatiesystemen onder Windows CE6 en onder Android. De Windows versie is feitelijk dood; wordt niet verder ontwikkeld. Voordeel is dat het stabiel is. Android is booming en momenteel bestaat versie 4.4.4. Vraag is dan echter of je straks met je verouderde Android nog wel software kan krijgen. Android biedt wel veel meer mogelijkheden, allerlei apps zijn vrij te downloaden. Maar je wilt natuurlijk in eerste instantie een goede radio, goede telefoonmogelijkheden en goede navigatie. Het schijnt dat Android zwaardere hardware vereist maar ook hier staan de ontwikkelingen niet stil. Processors van 1.6 GHz en 1 Gb RAM is geen probleem meer. Leuk is ook dat je met Wifi (op de camping bv) kan internetten, youtube bekijken, google maps kan raadplegen, etc.
Maar waar ik dus nog steeds niet uit ben is of een radio die geschikt zegt te zijn voor de Multivan ook echt past op de CANBUS van de eerste T5 multivans. Dus met een werkend FIS display en met werkende stuurbediening (die ik overigens niet heb). Er schijnt een overgang te zijn geweest van de langzame versie CANBUS 1.6 naar de snellere 2.0, maar volgens mij was dat niet in 2004. Je ziet ook veel radio's voor de Touareg, en die heeft dezelfde afmetingen voor de radio en bestond al in 2002. Heeft die dezelfde CANBUS versie?
En hoe zit het met de navigatie? TMC geeft alternatieve routes bij files maar is niet helemaal betrouwbaar (loopt achter). Ook zie ik TMS alleen bij de WIndows toestellen.
Is er een alternatief? Kan dat ook bij Android? Is er iets als TomTom Live voor dit soort toestellen?
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
ronald tdi
Berichten: 1627
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: RNS2 vervangen door android radio navigatie systeem

Bericht door ronald tdi »

Mijn ervaring met navaudio is dat zij een goede info service hebben.
En mocht het niet werken dan kan je altijd langs komen.
Zij zitten in hardenberg en breda, maar dat wist je waarschijnlijk al.
ik heb er 2 schermen gekocht met spelletjes console er in verwerkt en was ook bang dat er vanalles in beeld zou komen.
Deze kan je ook in china bestellen maar werken niet zoals het hoort gezien de revieuws (moet wel goed zoeken want zij hebben eigen berichten natuurlijk erbij gezet en die zijn goed)

Dus ff een belletje en je zal meer weten.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33867
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: RNS2 vervangen door android radio navigatie systeem

Bericht door Multivan Generation »

Er staat een dynavin setje te koop in T5 te koop forum.. :zwaai

Misschien interessant?
freek
Berichten: 687
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: RNS2 vervangen door android radio navigatie systeem

Bericht door freek »

Misschien tegen beter weten in maar ik heb inmiddels een chinees apparaat gekocht. Een 'S100'; later bedacht ik me dat er alleen een typenummer op de doos staat. Het merk is een mysterie en dat is natuurlijk verdacht :bonk . Maar een interessante prijs en veel mogelijkheden (op papier ;-) )
De antieke RNS2 CD eruit gehaald en de nieuwe aangesloten. Het type dat ik gekocht heb zou voor een Multivan en een Tourareg zijn. En het moet gezegd: een keurig front precies passend in het bolle dashboard. Maar aan gaan ho maar. Hij doet het in 50% vd gevallen en dan alleen maar met de motor aan. Maar als hij het doet: zeer fraaie navigatie met TMC, prima geluid en handsfree bellen. Maar het belangrijkste moet dus nog 'even' worden opgelost. Waar ik al bang voor was: de CANBUS is niet goed. De oplossing is denk ik deze er maar tussenuit te halen. Hij heeft toch geen toegevoegde waarde: geen stuurwielbediening, geen parkeersensoren etc. Ik wil alleen dat de accesoire stand het doet: dus pas uit als je de sleutel eruit haald. Dat er communicatie mogelijk is met het FIS display heb ik al opgegeven. Maar mocht iemand toch een tip hebben om hem met de CANBUS van de eerste T5's Multivan te laten communiceren: ik hoor het graag!
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: RNS2 vervangen door android radio navigatie systeem

Bericht door harry t5 191 »

Heb je er rekening mee gehouden dat bij VW de constante en de geschakelde draad andersom moeten?

:T54LIFE :driveT5 :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: RNS2 vervangen door android radio navigatie systeem

Bericht door heemskerk »

harry t5 191 schreef:Heb je er rekening mee gehouden dat bij VW de constante en de geschakelde draad andersom moeten?

:T54LIFE :driveT5 :wjw :toppie

écht Chinees vuurwerk.. hahaha! :knipoog
freek
Berichten: 687
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: RNS2 vervangen door android radio navigatie systeem

Bericht door freek »

Ik weet dat dit bij VW anders is; moet ik nog checken maar hij zou VW 'voorbereid' zijn dus ik ga(ging) ervan uit dat dit goed zit. Ik heb ondertussen denk ik de oplossing voor het probleem gevonden en hiervoor ben ik het duitse TX-Board veel dank verschuldigd. Ook op dit forum wordt de chinese 'S100' besproken. Veel lovende woorden overigens want ook hier is de conclusie veel mogelijkheden tegen heel behoorlijke kwaliteit en een scherpe prijs. Hij past overigens zeer netjes in het Multivan dashboard. En er moeten inmiddels duizenden van dit soort apparaten over de hele wereld zijn verkocht (ook op amerikaanse fora kom je ze tegen).
Maar goed: mijn probleem was (ik hoopte hier ook op) niet uniek en zowaar is er een duitse leverancier die hiervoor een (simpele) oplossing geeft: het plaatsen van een condensator tussen de aarde en de geschakelde plusdraad.
Dit weekend dit er maar eens tussen klussen. Als dit nou ook niet helpt sloop ik de Canbus converter ertussen uit.
Voor meer info: http://tx-board.de/threads/vorstellung- ... st-1041520
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
freek
Berichten: 687
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: RNS2 vervangen door android radio navigatie systeem

Bericht door freek »

Hij werkt! :jumpklap :jumpklap
Het plaatsen van de condensator tussen de rode en zwarte draad van de canbus converter was inderdaad de truc. Ik ben blij dat ik daar na uren surfen achter ben gekomen. Dat maakt toch het verschil tussen een vrij waardeloos apparaat en een fantastische radio-dvd-navigatie+tmc-mp3-mp4-handsfree-usb etc set. De RNS2 lijkt hierbij vergeleken wel een buizenradio :bifun. Enige minpuntje is de verminderde afleesbaarheid in de volle zon. Maar de plaats in het dashboard helpt ook niet echt. En dat alles voor een zeer interessante prijs. Een aanrader voor andere T5-bezitters die op hun RNS2 zijn uitgekeken.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
THE
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 feb 2013, 14:49

waar heb je deze s100 dan gekocht als ik vragen mag? Ik zoek er nog een met achteruitrijden camera

Bericht door THE »

:T54LIFE
freek schreef:Misschien tegen beter weten in maar ik heb inmiddels een chinees apparaat gekocht. Een 'S100'; later bedacht ik me dat er alleen een typenummer op de doos staat. Het merk is een mysterie en dat is natuurlijk verdacht :bonk . Maar een interessante prijs en veel mogelijkheden (op papier ;-) )
De antieke RNS2 CD eruit gehaald en de nieuwe aangesloten. Het type dat ik gekocht heb zou voor een Multivan en een Tourareg zijn. En het moet gezegd: een keurig front precies passend in het bolle dashboard. Maar aan gaan ho maar. Hij doet het in 50% vd gevallen en dan alleen maar met de motor aan. Maar als hij het doet: zeer fraaie navigatie met TMC, prima geluid en handsfree bellen. Maar het belangrijkste moet dus nog 'even' worden opgelost. Waar ik al bang voor was: de CANBUS is niet goed. De oplossing is denk ik deze er maar tussenuit te halen. Hij heeft toch geen toegevoegde waarde: geen stuurwielbediening, geen parkeersensoren etc. Ik wil alleen dat de accesoire stand het doet: dus pas uit als je de sleutel eruit haald. Dat er communicatie mogelijk is met het FIS display heb ik al opgegeven. Maar mocht iemand toch een tip hebben om hem met de CANBUS van de eerste T5's Multivan te laten communiceren: ik hoor het graag!
freek
Berichten: 687
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: RNS2 vervangen door android radio navigatie systeem

Bericht door freek »

deze komt van inbouwnavigatie in Spijkenisse. Maar je moet dus wel van uitdagingen houden. Het is minder plug en play als voorgespiegeld. En eenmaal ingebouwd betekent dat hij niet meer mag worden teruggebracht. Jammer, want dan zie je eigenlijk pas wat je hebt gekocht. Of nu ook een achteruitrijcamera probleemloos kan worden aangesloten weet ik niet. Kan zo maar weer voor nieuwe uitdagingen zorgen. Zij werken overigens wel een inbouwbedrijf samen maar daar heb ik dus ook geen ervaring mee.
Het viel me wel op dat de verlichting van de knoppen keurig aanging toen ik de autoverlichting inschakelde, dus dat signaal wordt ook opgepakt.
Ik vond de oplossing op het duitse TX-Board onder T5 en de rubriek navigatie. Hier is veel gepost (ook over camera's volgens mij) en is ook veel kennis onder de forumleden.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Plaats reactie