Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

RNS2 vervangen door android radio navigatie systeem

vragen over de T5
ronald tdi
Berichten: 1627
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: RNS2 vervangen door android radio navigatie systeem

Bericht door ronald tdi »

goed dat het allemaal gelukt is.

geniet er van
Stekeltje
Berichten: 87
Lid geworden op: 11 apr 2015, 19:09
Locatie: Zuid-West Drenthe

Re: RNS2 vervangen door android radio navigatie systeem

Bericht door Stekeltje »

Het plaatsen van de condensator tussen de rode en zwarte draad van de canbus converter was inderdaad de truc.
Hoe zwaar is die condensator of was het een weerstandje ?
In principe kun je er ook gewoon een camera op aansluiten, als dat stuursignaal niet uit de canbus converter komt, kun je het ook onder de stoel vandaan halen. Op de radio staat vast wel of het een NTSC of een PAL camera moet zijn. Hoe is het met de radio-ontvangst? Normaal is dat helemaal ruk met die Chinese toestellen.
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: RNS2 vervangen door android radio navigatie systeem

Bericht door freek »

680 microF, 35V. De radio ontvangst vind ik tot nu uitstekend. Maar een echt oordeel kan je pas vellen na een paar duizend km onder verschillende omstandigheden. De geluidskwaliteit bij afspelen van mp3's etc is verbluffend goed. De afleesbaarheid vh scherm in direct zonlicht is tot nu toe het enige minpunt; maar dat ligt ook aan de onmogelijke plek die VW bedacht heeft. De kwaliteit is zeker niet 'ruk''. Ik vind eerder de prijzen van de originele VW radio's 'ruk' (3-4x hoger)', zeker als je kijkt naar de mogelijkheden + de grote kans dat hij een keer gestolen wordt. Overigens heb ik nog geen radio gevonden van de gerenommeerde merken die precies passen bij het dashboard van de eerste serie T5 Multivan. Blijkbaar leveren deze merken geen radio's voor oude modellen en de chinesen wel.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Stekeltje
Berichten: 87
Lid geworden op: 11 apr 2015, 19:09
Locatie: Zuid-West Drenthe

Re: RNS2 vervangen door android radio navigatie systeem

Bericht door Stekeltje »

@ Freerk,
Ik doelde met ruk vooral het radio gedeelte, Leesbaarheid van het scherm is ook bij gerenommeerde merken radio's in een T5 matig, Kenwood heeft nog wel toestellen met een negatieve tilt zodat je het scherm achterover kan laten kantelen zodat je wel op het scherm kijkt. Zelf heb ik redelijk getinte ramen dan wordt het sowieso wat beter. Maar het past inderdaad niet mooi in een Multivan met groter "dubbeldingat"
succes
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: RNS2 vervangen door android radio navigatie systeem

Bericht door jacobsentertainment476 »

En hoe zit het nou met het "FIS" scherm en stuur bediening dan, werkt dat nou wel of niet ?
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: RNS2 vervangen door android radio navigatie systeem

Bericht door freek »

het bovenste deel, met de navigatieaanwijzingen en de radiozender, werkt niet meer. Maar dat mis ik niet, het wordt ruimschoots gecompenseerd door de mogelijkheden van de radio. Voor zover ik weet krijg je (in ieder geval met de oude T5's) het FIS scherm nooit werkend; via Ebay had ik contact met een duitse handelaar die beweerde dat het met hun canbus module wel zou werken maar dat geloof ik niet).
De radio zit er nu 2 weken in en het werkt boven verwachting. De IGo 3d navigatie is heel goed (veel mooier dan de tomtom die we gewend zijn; de oude RNS2 navigatie heb ik zelfs nooit gebruikt). En de ontvangst van de radio met de standaard T5 antenne is perfect. De navigatie is aangesloten op de T5 GPS antenne. Waar ik nog niet helemaal uit ben is de TMC dongle die ik erbij heb gekocht. Vaak krijg ik de melding 'geen TMC signaal' en soms doet hij het wel. De draadantenne van de dongle heb ik in de A stijl weggewerkt en dat is denk ik niet optimaal. Ik hoop dat plaatsing langs de onderrand van de voorruit de werking verbetert.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: RNS2 vervangen door android radio navigatie systeem

Bericht door freek »

Toestel zit er nu er nu een paar maanden in. Wat mij irriteerde was de zeer wisselende radio ontvangst. Begreep er niets van. Wat ik wel las op internet is dat de raamantennes vd t5 problemstisch zijn: bij de multivan zitten ze in de beide achterste zijruiten. De antenne aansluiting heeft dan ook 2 stekkers, 1 voor iedere zijruit. Slimme electronica zorgt ervoor dat het sterste signaal wordt gekozen. Sommige radio's hebben zelfs een dubbele ontvanger (zoals de zenec) zodat steeds de optimale ontvangst wordt verkregen. Bij de s100 wordt een soort versterker geleverd met 2 ingangen voor beide antennes en 1 uitgang.Nu dacht ik steeds dit het zwakke punt is bij de s100. Maar vandaag ontdekte ik de oorzaak. Ik heb achterin 2 usb aansluitingen gemaakt zodat de kinderen hun smartphones onderweg kunnen opladen. En de auto wordt vrijwel altijd gebruikt als we met hun onderweg zijn en meestal sluiten ze hun telefoons aan op de usb stopcontacten. Tot gisteren: omdat beide smartphones kapot warenen geen smartphones in de auto. En een opvallend goede radio ontvangst. Totdat er een usb snoertje werd aangesloten.. Met de S100 is dus niets aan de hand. Gewoon een erg goed apparaat voor weinig geld met heel goede navigatie, handsfree, en tal van aansluitmogelijkheden wo bluetooth streaming. Achteraf had ik het eerder kunnen weten: hetzelfde hadden we al meegemaakt met een goedkope usb lader voor de tomtom in onze t4.....
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Plaats reactie