Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Eerste pech met onze luchtvering

vragen over de T5
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1492
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Eerste pech met onze luchtvering

Bericht door bvddobb »

Vandaag de eerste pech met onze luchtvering... Vanmorgen bij het binnenlopen van de garage zei Marga: "Waarom staat de bus zo scheef?".

De bus hing wat naar linksvoor. Nu was ik de avond ervoor bezig geweest met uitladen en afladen van de fietsen en daarbij laat ik de bus achter altijd zakken. Ik dacht: misschien heb ik het systeem niet weer goed in de uitgangspositie teruggezet of zo, dus ik doe maar even een reset. En de bus staat weer helemaal goed. Maar nadat ik Marga naar haar werk gebracht had kom ik weer bij de bus: duidelijk weer scheef!

Dat leek ons niet goed, dus maar even langs de VB-dealer: de veerpoot links voor blijkt te lekken. We mogen er eigenlijk niet mee verder rijden om verdere mogelijke schade (bijv. oververhitte compressor) te voorkomen. Dus onverwacht met een autootje van de dealer naar huis...

Dat is wel even een domper, na anderhalf jaar en krap 35.000 km al. En dan met de vakantietijd gaat het zo maar een paar dagen duren voor de vervangende onderdelen er zijn en e.e.a. gerepareerd kan worden. Enige lichtpunt is dat dit binnen de garantietermijn gebeurt, maar ja, dat wil je toch eigenlijk niet. Zou toch knap vervelend zijn als zoiets in Kroatië of IJsland gebeurt...
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Eerste pech met onze luchtvering

Bericht door Oviivo »

Dat is altijd balen, zeker als je maar moet afwachten hoe het afloopt. Garantie is inderdaad lichtpuntje.
Ik zou dan graag willen weten wat er fout gegaan is. Is ook handig om te weten, zeker indien het later geen garantie meer is.

Tja, het begin van het bezit is het einde van het vermaak zegt "men". Laat dit je plezier verpesten :toppie
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Eerste pech met onze luchtvering

Bericht door Pascal-141 »

Tja , luchtvering ... Ik hoop dat jouw luchtvering toch van betere kwaliteit is dan die van bvb de dure Range Rovers , want da's een ramp , die gaan allemaal kapot ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
sjaakOP
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 jul 2015, 20:58

Re: Eerste pech met onze luchtvering

Bericht door sjaakOP »

Ik heb inmiddels al de 3e set (VB) voorpoten bij mijn T5GP erop(in 70000! km) over 2 weken de 4e set eronder, hopelijk is dan het probleem opgelost. Bekend probleem die luchtlekkages langs de voorpoten.

Echter heb ik alle drie de keren(onder garantie) geen luchtlekkage gehad, maar speling op op de veerschotels van de McPherson bevestiging...

Systeem werkt prachtig, alleen van de kwaliteit ben ik duidelijk nog niet overtuigd en al helemaal niet met oog op het prijskaartje.
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: Eerste pech met onze luchtvering

Bericht door Icebox »

Ik zag het bij Marga op FB.

Knap balen zeg.
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1492
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Eerste pech met onze luchtvering

Bericht door bvddobb »

Pascal-141 schreef:Tja , luchtvering ... Ik hoop dat jouw luchtvering toch van betere kwaliteit is dan die van bvb de dure Range Rovers , want da's een ramp , die gaan allemaal kapot ...
Tsja, maar dat was toch ook al even geleden? Inmiddels zou dat toch voldoende stevig moeten kunnen, Pascal. Er rijden per slot toch ook flink wat veel zwaardere bussen en vrachtauto's met luchtvering in het rond. Onze bus is zelfs qua maximaal gewicht opgewaardeerd, na het plaatsen van de luchtvering!
Oviivo schreef:Ik zou dan graag willen weten wat er fout gegaan is. Is ook handig om te weten, zeker indien het later geen garantie meer is.
Dat zullen we bezien bij de demontage. Er is sprake van een O-ring die zou lekken, en bij demontage zouden we moeten kunnen zien wat er mis mee is, en misschien hoe dat is gekomen (Gewone slijtage? Beschadiging door iets? Verkeerde montage? Of toch een constructiefout?). Ik laat het weten!
sjaakOP schreef:Ik heb inmiddels al de 3e set (VB) voorpoten bij mijn T5GP erop(in 70000! km) over 2 weken de 4e set eronder, hopelijk is dan het probleem opgelost. Bekend probleem die luchtlekkages langs de voorpoten.
Oei, oei, van zo'n bericht word ik nou weer niet zo blij, Sjaak... ondanks dat het dan steeds onder garantie verholpen is. We hebben de boot naar IJsland al geboekt, en je wilt toch niet dat je zo'n storing hebt als je daar in het hoogland net een rivier door rijdt... Ik ga nu, ook als het da'lijk verholpen is, toch echt met een minder gerust hart op pad, ben ik bang...

Voorlopig maar even afwachten of we kunnen achterhalen waar dit door komt. We houden jullie op de hoogte.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Eerste pech met onze luchtvering

Bericht door Pascal-141 »

bvddobb schreef:
Pascal-141 schreef:Tja , luchtvering ... Ik hoop dat jouw luchtvering toch van betere kwaliteit is dan die van bvb de dure Range Rovers , want da's een ramp , die gaan allemaal kapot ...
Tsja, maar dat was toch ook al even geleden? Inmiddels zou dat toch voldoende stevig moeten kunnen, Pascal. Er rijden per slot toch ook flink wat veel zwaardere bussen en vrachtauto's met luchtvering in het rond. Onze bus is zelfs qua maximaal gewicht opgewaardeerd, na het plaatsen van de luchtvering!
Dat bedoel ik eigenlijk ook : de zware luchtveringen vd vrachtwagens zijn sterk , maar bij die lichte dingen die bv onder jouw bus zitten (want qua gewicht is dat peanuts in de transportwereld) twijfel ik toch een beetje over de duurzaamheid. Ik zeg niet dat VB slechte kwaliteit levert hoor, zeker niet , maar ik bedoel dat gewoon in het algemeen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Eerste pech met onze luchtvering

Bericht door Oviivo »

Om nog maar een duit in het zakje te doen;

Ik heb ooit BIJNA een T5 Cali gekocht die een VB systeem via VW had "gekregen" (4 motion);
Afbeelding

De eerste eigenaar heeft uiteindelijk het hele systeem laten demonteren omdat hij zo ontevreden was. Op het T5 Board staat genoeg hierover ...
http://tx-board.de/threads/vwn-scs-luft ... ten.25658/

Details weet ik verder niet, ik heb de bewuste Cali uiteindelijk niet gekocht.
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1492
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Eerste pech met onze luchtvering

Bericht door bvddobb »

Oviivo schreef:Op het T5 Board staat genoeg hierover ...
http://tx-board.de/threads/vwn-scs-luft ... ten.25658/
Ivo, dat draadje start in 2004 en de laatste bijdrage is van 2008, van iemand die met ruim 5 jaar en 130.000 km nog steeds tevreden is. Nogal lang geleden allemaal... Er is sinds de eerste versie uit 2004 nogal het een en ander verbeterd aan het systeem.

Weet jij nog waar die eerste eigenaar van die Cali waar jij naar gekeken had zo ontevreden over was? Tot deze panne waren wij erg blij met ons systeem.
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Eerste pech met onze luchtvering

Bericht door Oviivo »

bvddobb schreef:
Oviivo schreef:Op het T5 Board staat genoeg hierover ...
http://tx-board.de/threads/vwn-scs-luft ... ten.25658/
Ivo, dat draadje start in 2004 en de laatste bijdrage is van 2008, van iemand die met ruim 5 jaar en 130.000 km nog steeds tevreden is. Nogal lang geleden allemaal... Er is sinds de eerste versie uit 2004 nogal het een en ander verbeterd aan het systeem.

Weet jij nog waar die eerste eigenaar van die Cali waar jij naar gekeken had zo ontevreden over was? Tot deze panne waren wij erg blij met ons systeem.
CaliGypsy (de TS van mijn link en de bewuste eerste eigenaar) was zo "tevreden" dat hij uiteindelijk de boel heeft laten uitbouwen en voor zijn GP Cali een Goldschmidt systeem koos. Maar het is ook heel veel info, verspreid over vele topics.

Met name ontevreden over drukverlies en trekken naar rechts volgens mij. Heel tevreden over de klantenservice van VB overigens, zo las ik.
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1492
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Eerste pech met onze luchtvering

Bericht door bvddobb »

Vanochtend de bus weer opgehaald. In aanmerking genomen dat het vakantietijd is (bij VB op de site staat al een waarschuwing dat leveringen wat langer kunnen duren...) nog wel snel gerepareerd.

Onderaan de balgen van de voorpoten zit een soort schotel, met daar middenin een gat waar de veerpoot/schokbreker doorheen beweegt, door een rubber ring. Die ring was gaan lekken. Waardoor? Geen idee.
Inmiddels levert VB een ander type schijf met een andere, 'dubbele' afsluiting. Een doorontwikkeling, zeg maar. Zulke vernieuwde schotels zijn nu op allebei de voorpoten gezet.

Wij hebben alleen wel de indruk dat de bus nu vóór hoger staat dan eerst. Eerst stond 'ie een beetje voorover, maar nu is de onderkant van de zijdorpel voor en achter precies even hoog boven de grond, 30 cm. Dat moet wel OK zijn, lijkt ons. Maar het ziet er dus wat anders uit, voor ons gevoel alsof 'ie iets achterover hangt (wat 4Motions af-fabriek schijnen te doen), ondanks dat 'ie dus precies recht staat als je het nameet. Misschien is het nieuwe type schotel ook iets dikker?

Het geheel is overigens, met een vervangende auto van de VB-dealer voor de dagen dat onze bus daar stond, netjes onder garantie afgewikkeld.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33816
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Eerste pech met onze luchtvering

Bericht door Multivan Generation »

Wellicht valt hij nog opnieuw te calibreren?

@ Oviivo,
ik snap dat je die witte bus hebt laten staan, die hangt helemaal op één oor :bifun
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Eerste pech met onze luchtvering

Bericht door Mickel Moen »

Mooi opgelost Bart. Dat ie nu vlakker staat is toch alleen maar mooi? Is misschien even wennen, maar dat is ook al zo als er andere veren onder komen. Voelt toch weer even anders.

Veel rijplezier weer.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
sjaakOP
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 jul 2015, 20:58

Re: Eerste pech met onze luchtvering

Bericht door sjaakOP »

@ bvdobb

Meet de afstand van het het hart van de velg tot aan het van de ronding in het zijscherm loodrecht , op.

Bij een T5 (GP) 4 motion + 30mm moet de afstand vóór 46cm zijn en achter 47.5cm. Zo niet dan gaat je lagering
van je mcpherson in de scholtels binnen 5000km kapot. Dan hangt je bus achterover, en trekt deze aan je veerpoten ipv
van het gewicht erop te laten duwen.
Gobert
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2014, 21:24

Re: Eerste pech met onze luchtvering

Bericht door Gobert »

Wow, waar haal je deze kennis zo exact vandaan?
Plaats reactie