Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

BPM bij aankoop T5

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Red Viper
Berichten: 110
Lid geworden op: 16 jan 2007, 14:52
Locatie: Purmerend

BPM bij aankoop T5

Bericht door Red Viper »

Weet iemand of ik nog bpm moet betalen als ik een T5 van een kennis koop voor € 20.000 hij heeft een bedrijf en ik ben particulier en zo ja hoe ik kan berekenen hoeveel ik nog moet betalen.
Groeten, Mar ( voorheen Red Viper 502 T4 Nu Black Mamba T5gp )
Gebruikersavatar
Red Viper
Berichten: 110
Lid geworden op: 16 jan 2007, 14:52
Locatie: Purmerend

Re: BPM bij aankoop T5

Bericht door Red Viper »

Het gaat om een T5 uit 2012
Groeten, Mar ( voorheen Red Viper 502 T4 Nu Black Mamba T5gp )
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: BPM bij aankoop T5

Bericht door heemskerk »

Gebruik de zoekfunctie alhier of raadpleeg de belastingdienst/douane voor een berekenmodel.
Gebruikersavatar
Herbert-jan
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:16

Re: BPM bij aankoop T5

Bericht door Herbert-jan »

Zijn genoeg sites die dat bij benadering voor je kunnen berekenen inderdaad. Let op dat je kennis/bedrijf de bpm aanslag krijgt.
Gebruikersavatar
Red Viper
Berichten: 110
Lid geworden op: 16 jan 2007, 14:52
Locatie: Purmerend

Re: BPM bij aankoop T5

Bericht door Red Viper »

Vroeger was dit een forum waar je gewoon een vraag kon stellen en er werd serieus op gereageerd maar met antwoorden als gebruik de zoekfunctie begint het niveau toch aardig te dalen denk je nou echt dat ik dat niet al gedaan had maar om nou 500+ berichten door te lezen gaat toch echt wat ver.
Groeten, Mar ( voorheen Red Viper 502 T4 Nu Black Mamba T5gp )
quercusgarden
Berichten: 217
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:37
Contacteer:

Re: BPM bij aankoop T5

Bericht door quercusgarden »

Je hoeft toch niet op berichten te zoeken maar op onderwerpen.
Volgens mij voldoet het 2de onderwerp van de 4 bij 'BPM betalen" aan jouw vraag.
Fred loodrecht
Berichten: 457
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:38
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: BPM bij aankoop T5

Bericht door Fred loodrecht »

Je hebt 2 BPM bedragen, als je een auto tot 5 jaar oud van een ondernemer koopt dan betaal je als particulier de btw en de BPM . De auto blijft dan grijs en je betaalt de wegenbelasting (als op geel) minus de provinciale opcenten.
Het te betalen BPM bedrag is te vinden op de RDW website waar je de gegevens kunt inzien als je het kenteken invoert.

Wil je van de auto een camper maken of meer zitplaatsen en deze omkeuren naar geel ? dan moet je tot aan 10 jaar rest BPM betalen , na 10 jaar blijft er een klein bedrag staan.

Hier is een afschrijving tabel voor te vinden op internet afhankelijk van het aantal maanden dat de auto oud is betaal je procentueel BPM.

Please correct me if i am wrong.

Fred
Fred
Gebruikersavatar
Herbert-jan
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:16

Re: BPM bij aankoop T5

Bericht door Herbert-jan »

Als je als bedrijf de bus binnen 5 jaar verkoopt aan een particulier voldoe je niet meer aan de eisen voor de vrijstelling van bpm en krijg je een aanslag van de rest bpm.

Volgens mij gebruikten wij altijd deze site

http://www.vwe.nl/Diensten-Producten/Ex ... rkoop.aspx

maar voor mij geldt ook: correct me if I'm wrong. Ik zou de rdw gewoon even bellen, die moeten het fijne ervan weten
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: BPM bij aankoop T5

Bericht door t-vierder »

Ik heb laatst ook mijn BPM moeten berekenen. Niet dat ik die moest betalen, maar de belastingdienst houdt graag de ondernemer en zichzelf bezig, dus ook al is het vantevoren bekend dat je het niet hoeft te betalen, je moet en je zult het nog wel even berekenen, zodat de BD het nog even kan controleren.
Ergens op de site van de BD kun je een formulier 'opgave bruto bpm bedrag bestelauto' downloaden. Invullen was zelfs voor een nitwit als ik nog zeer eenvoudig. De crux zit hem alleen in het opzoeken van de netto catalogusprijs van jouw auto in het jaar dat deze auto werd verkocht. Mijn plaatselijke VW garage was niet bereid me daarbij te helpen. Ik heb uiteindelijk gewoon de firma Pon gebeld met de verwachting in één of ander ellenlang keuzemenu terecht te komen en na veel geharrewar en misverstanden het hoofd moedeloos te moeten laten hangen. Echter, niets was minder waar. Ik kreeg onmiddelijk iemand aan de lijn die me doorverbond met precies de juiste persoon, die me precies de juiste PDF per mail heeft verzonden, waarin ik de gevraagde netto catalogusprijs en al die andere shit zo kon opzoeken.

Pluim voor Pon :yes
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Plaats reactie