Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

tips-hints-zin-nut 4motion

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

tips-hints-zin-nut 4motion

Bericht door mettesboy »

Hello,

de zoektocht naar een nieuwe T6 is begonnen en 4motion al dan niet dsg of handgeschakeld) zoeft al meerdere dagen door mijn hoofd.
Maar, hoe ervaren jullie bezitters dat?
Aangezien het enkel inschakeld wordt wanneer het nodig is denkt mijn ene hersenhelft.....'dus bij gewoon rijgedrag hier in de lage landen doet dat systeem nul komma nul?' en zou het enkel bij sneeuw, regen etc voor wat meer grip/beter rijgedrag zorgen....maar voor die éne week sneeuw per jaar hier.....
anderzijds hoor ik dat de bus veel strakker door de bocht gaat en als een blok beton op de weg ligt bij scheuren door de bocht.... de andere hersenhelft denkt dan..... dus ik ga het pas merken als ik overal doorscheur?? of is dat een verkeerde redenering.?

Ik zou het vooral super vinden om op reis (alpen pyreneën, dolomieten of bv noorwegen) eens wat meer van het asfalt af te gaan. Wie heeft er ervaring hiermee? ik bedoel dan waarschijnlijk voor de echte 4x4 liefhebber een 'soft'offroad' want alles kan je natuurlijk niet met een T5-6 tenzij je er een smak geld tegenaangooid een een seikel neemt.

Welke banden raden jullie aan voor een goeie mix 'asfalt en offroad' (droog welliswaar, ga geen moddergevecht of zwempartij houden met de T5) ?
Ik merk dat je indien je een 180pk hebt en dus 17" moet leggen, dat er weinig keuze is aan offroadbanden, klopt dat?

grt
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
GertjanvD
Berichten: 108
Lid geworden op: 14 okt 2011, 08:39

Re: tips-hints-zin-nut 4motion

Bericht door GertjanvD »

Volgens mij ligt de zin of onzin van 4motion vooral bij de gebruiker. Na 15 jaar Landrover Defender gereden te hebben, wilde ik meer comfort, snelheid en bedrijfzekerheid. Maar mèt de mogelijkheid om enigszins buiten de gebaande paden te rijden.
Sinds 2011 heb ik een nieuwe T5 gp 4 motion. Af fabriek geleverd zonder tussenschot, met een 20mm verhoogd onderstel en tal van extra's, waaronder draaistoelen. Hierdoor kan ik de auto multifunctioneel gebruiken.
Inmiddels ook voorzien van standkachel, isolatie, 12 en 220 volt en Seikel carterbescherming. Ik gebruik de auto ook regelmatig om te reizen. Dat doe ik bij voorkeur buiten het zomerseizoen in de uithoeken van Scandinavië. En dan is de 4 motion zeer welkom. Daarnaast wonen we in het buitengebied van de Achterhoek aan een zandweg.
Als banden heb ik -in de ogen van velen- een 'overdreven' band: BF Goodrich AT 235/75/16. Maar ik vermaak me er prima mee. Maken meer geluid dan een gewone band, maar is tov een Landrover een oase van rust. Mijn advies: als je een goed excuus heb om te doen: kopen die 4motion! Succes, Gertjan.
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: tips-hints-zin-nut 4motion

Bericht door t-vierder »

Er zijn waarschijnlijk meerdere uitvoeringen van 4-motion. Ik heb er nog niet veel kennis van, want bezit deze auto nog maar net. Die van mij moet ik zelf inschakelen. En blijkbaar staat dan vanzelf ook een sperdifferentieel aan, want als ik 4x4 inschakel op verharde weg, dan moet ik niet proberen een bocht te maken. Doe ik dat wel, dan hoor ik duidelijke protestgeluiden aan de achterkant.

Naast de schakelaar voor 4x4 zit nog een schakelaar om ESP uit te zetten, maar volgens mij gaat de ESP vanzelf al uit zodra ik 4x4 inschakel. Waarom dat allemaal zo werkt, daar moet ik nog achter zien te komen.

Inmiddels heb ik wel die 4x4 een paar keer geprobeerd op bospaadjes en op heel zachte grond van een weiland en tot nu toe vielen mij de prestaties niet tegen.
ff 't bos in.jpg
Ik heb er voor gekozen om all-season banden te monteren. In dit geval werden dat Michelin Latitude Cross in de maat 235/60/16. Uitstekende banden zijn dit. Op nat wegdek zijn ze fenomenaal, maar ook in het zand en in de modder staan ze hun mannetje. Verwacht er geen wonderen van in een meter dikke prut, het zijn tenslotte geen terreinbanden, maar even een betonnen paal aan de slootkant uit de grond trekken gaat prima.
betonpaaltje weg.jpg
Mijn gebruik van 4x4 zal hoofdzakelijk van recreatieve aard zijn. Voor mijn werk zal het sporadisch voorkomen dat ik er gebruik van maak en een paar keer per jaar zal ik er in de besneeuwde Ardennen profijt van kunnen hebben.

Al met al is het voor mij vooral leuk en maar sporadisch nuttig, die 4x4. Hoe dan ook, ik ben er blij mee.
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: tips-hints-zin-nut 4motion

Bericht door Pascal-141 »

t-vierder schreef:Er zijn waarschijnlijk meerdere uitvoeringen van 4-motion. Ik heb er nog niet veel kennis van, want bezit deze auto nog maar net. Die van mij moet ik zelf inschakelen. En blijkbaar staat dan vanzelf ook een sperdifferentieel aan, want als ik 4x4 inschakel op verharde weg, dan moet ik niet proberen een bocht te maken. Doe ik dat wel, dan hoor ik duidelijke protestgeluiden aan de achterkant.

Naast de schakelaar voor 4x4 zit nog een schakelaar om ESP uit te zetten, maar volgens mij gaat de ESP vanzelf al uit zodra ik 4x4 inschakel. Waarom dat allemaal zo werkt, daar moet ik nog achter zien te komen.
.
Heu..... een 4 motion = permanent 4x4 , dat kun je helemaal niet in of uit schakelen ... :knipoog Het % krachtverdeling tussen voor en achteras word automatisch geregeld , afhankelijk van meerdere zaken , zoals bvb wielslip .

hetgene wat jij kan inschakelen , is een sperdifferentieel op de achteras , en ja , dat protesteert zeker op verharde ondergrond bij het afdraaien , omdat je zo de boel kan om zeep helpen . Nooit inschakelen indien er geen slip kan optreden , zoals bvb op beton of asfalt.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: tips-hints-zin-nut 4motion

Bericht door Pascal-141 »

mettesboy schreef:Hello,

de zoektocht naar een nieuwe T6 is begonnen en 4motion al dan niet dsg of handgeschakeld) zoeft al meerdere dagen door mijn hoofd.
Maar, hoe ervaren jullie bezitters dat?
Aangezien het enkel inschakeld wordt wanneer het nodig is denkt mijn ene hersenhelft.....'dus bij gewoon rijgedrag hier in de lage landen doet dat systeem nul komma nul?' en zou het enkel bij sneeuw, regen etc voor wat meer grip/beter rijgedrag zorgen....maar voor die éne week sneeuw per jaar hier.....
anderzijds hoor ik dat de bus veel strakker door de bocht gaat en als een blok beton op de weg ligt bij scheuren door de bocht.... de andere hersenhelft denkt dan..... dus ik ga het pas merken als ik overal doorscheur?? of is dat een verkeerde redenering.?

Ik zou het vooral super vinden om op reis (alpen pyreneën, dolomieten of bv noorwegen) eens wat meer van het asfalt af te gaan. Wie heeft er ervaring hiermee? ik bedoel dan waarschijnlijk voor de echte 4x4 liefhebber een 'soft'offroad' want alles kan je natuurlijk niet met een T5-6 tenzij je er een smak geld tegenaangooid een een seikel neemt.

Welke banden raden jullie aan voor een goeie mix 'asfalt en offroad' (droog welliswaar, ga geen moddergevecht of zwempartij houden met de T5) ?
Ik merk dat je indien je een 180pk hebt en dus 17" moet leggen, dat er weinig keuze is aan offroadbanden, klopt dat?

grt
Tja , dat is eigenlijk een persoonlijke voorkeur denk ik , of je 4x4 nodig hebt of niet .

Als ik in het Zwarte woud , of in Oostenrijk rondrij , valt het me op dat ze daar vooral 4 motions en syncro's enz rijden , wat ook begrijpelijk is , gezien de sneeuwal enz in combinatie met de bergen.
Bij ons , in de "lage landen" , is de nood aan 4x4 minder .
Ikzelf heb me afgelopen winter een 4x4 bijgekocht , een Amarok , gewoon omdat ik heel vaak met zware aanhangers rondrij , en in de wintermaanden zit ik ook nog eens in de bossen , hout halen . Ja ,dan kun je 4x4 zeker gebruiken. Ik heb voor een Amarok gekozen omdat deze zwaardere aanhangers mag trekken dan een Transporter , en ook omwillen van de betere off road kwaliteiten , en het hogere comfort .
Voordelen van 4 motion: betere grip in alle omstandigheden , andere voordelen = ?
Nadelen van 4 motion : hoger verbruik , lager sleepgewicht , duurder in aankoop , meer slijtagegevoelige onderdelen dan een fwd , banden afwijkingen zijn van groter belang ( diff's kunnen heetlopen of zelfs kapot lopen bij verschillende bandenmaten)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: tips-hints-zin-nut 4motion

Bericht door t-vierder »

Heuh..., nu zit ik met het schaamrood op de kaken. Dat tekentje op de schakelaar betekent dus niet 4x4, maar sperdifferentieel. Weer wat geleerd. En dan snap ik nu waarom ik met deze zoveel harder door de bocht kan dan met die ouwe.
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
sjaakOP
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 jul 2015, 20:58

Re: tips-hints-zin-nut 4motion

Bericht door sjaakOP »

zie ander topic voor het nut van 4-motion viewtopic.php?f=3&t=49411

in mijn ogen is het 4-motion systeem alleen een nuttige optie wanneer het gecombineerd wordt met een achter-sper. Verder uitbreiding is dan AT banden van BF Goodridge of TOYO.

Laten we realistisch blijven, 4-motion of niet het blijft een transport(er) busje welke je niet moet gebruiken om
in de bochten te plakken. Zelfs met de luchtvering op mijn T5GP in standje sport is hij nog altijd niet sportief.

Wel moet ik zeggen dat ik hiervoor in een Vito 115 & 122cdi gereden heb, en dat lijkt echt een vrachtwagen qua handling
en stuurgevoel t.o.v. van de T5.
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: tips-hints-zin-nut 4motion

Bericht door t-vierder »

Een T5 4-motion is inderdaad geen Porsche Carrera. Neemt niet weg dat het weggedrag van een 4 wielaangedreven wagen van welke snit dan ook behoorlijk wordt beïnvloed ten opzichte van zijn 2 wielaangedreven equivalent. Ik merkte een enorme verbetering in de bochtvastheid in vergelijking met mijn vorige auto, een gewone T4. Eén van de redenen waarom ik nogal onder de indruk was van de T5. Tot een paar uren geleden was ik in de veronderstelling dat mijn 4x4 inschakelbaar was. Niet zo gek, want het symbooltje op de schakelaar op mijn dashboard is exact hetzelfde als het symbooltje van het inderdaad inschakelbare 4x4 van één van mijn vorige auto's, een Nissan Patrol. Vandaar dat ik dacht dat ook deze 4x4 inschakelbaar was. Maar naar nu blijkt, betekent datzelfde symbool in de T5 sperdifferentieel.

Hoe dan ook, het weggedrag van deze auto is superb vergeleken met tweewielaangedreven busjes. Het scheelt echt!
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: tips-hints-zin-nut 4motion

Bericht door heemskerk »

.. Ook nog eens hogere bandenslijtage en meer geluid in de auto door extra aandrijfdelen. Dat, naast de minpunten de Pascal al noemde (hoger verbruik, etc) heeft mijn keuze uiteindelijk beïnvloed om het niet als optie te nemen. In mijn geval heb ik het ook niet nodig en was het alleen voor 'de leuk'.

Ook rekening houden met niet geringe uitgaven wanneer er iets aan het Haldex-systeem defect raakt..
kampertjes
Berichten: 96
Lid geworden op: 06 jan 2009, 19:45

Re: tips-hints-zin-nut 4motion

Bericht door kampertjes »

Heb een California 4-motion gehad. Ik hoefde dat niet maar de camper stond me aan en tja, dat zat er ook op. Beslist niet noodzakelijk, zou het nooit apart bestellen maar toch... je ging net dat paadje wel in wat je anders niet deed en wegrijden van een kletsnatte camping ging altijd terwijl anderen achterbleven.... of ik mocht er uit trekken. Of het op de vlakke weg anders rijdt? Ik zou het niet kunnen zeggen of je moet de grenzen opzoeken misschien?
Op m'n zaak hebben we diverse 4x4 bussen waaronder transporters. Met een beetje beleid kom je er best ver mee alleen tja, wat duur in onderhoud.
Klopt dat er moeilijk banden voor te vinden zijn. Wij rijden al jaren met Yokohama Geolanders. Gaat prima. Ook van GoodYear zijn tegenwoordig aardig wat maten met terreinwaardige eigenschappen te krijgen.
Plaats reactie