Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 te koop gezocht

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pieter 762
Berichten: 312
Lid geworden op: 25 jan 2007, 22:30
Locatie: N. Brabant

T5 te koop gezocht

Bericht door pieter 762 »

Hallo busliefhebbers,

Al 2 keer eerder heb ik hier via de wjw site mijn bus gevonden en in de laatste rij ik nog altijd met veel plezier.
Nu zoek ik voor mijn zus een T5 en hoop opnieuw er eentje te vinden bij een liefhebber.

Must:
* Lange uitvoering LWB
* dubbele cabine
* donkere kleurstelling
* nette staat

Mag een automaat zijn, maar hoeft niet. Dubbele schuifdeur zou mooi zijn. Motorinhoud niet zozeer van belang, als bus maar netjes is.
Budget 10 - 12.000 euro

De auto wordt zakelijk gekocht dat ze de BTW kan aftrekken. Zou het echter een particuliere bus zijn en hij is echt netjes, dan wordt die aanschaf ook overwogen.

Reactie via forum of PM, mailen rechtstreeks mag ook: veldhoenboekel&gmail.com (&=@)

Ik kijk uit naar de reacties, alvast bedankt !

Pieter 762
Vaak moet er iets gebeuren, voordat er iets gebeurt (Johan Cruijff)
Ex T4 Caravelle # 762. Nu T5 TDI 2004 LWB + T2b panel van 1977
VWMAC
Berichten: 75
Lid geworden op: 08 jul 2012, 20:30

Re: T5 te koop gezocht

Bericht door VWMAC »

:sjaal Ik zou toch nog even door sparen om een nieuwe te kopen. Als het zakelijk is, is altijd de BPM en de BTW verrekenbaar, maar heb je bijtelling over 25% per jaar over de nieuwwaarde. Dus je koopt een bus die nieuw € 40.000 heeft gekost, je betaalt excl. BTW en rest BPM (60 maanden) € 10.000 en je hebt een bijtelling van € 10.000.
Een beetje domme investering. :muur
fiddler
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 feb 2014, 20:11

Re: T5 te koop gezocht

Bericht door fiddler »

VWMAC schreef::sjaal Ik zou toch nog even door sparen om een nieuwe te kopen. Als het zakelijk is, is altijd de BPM en de BTW verrekenbaar, maar heb je bijtelling over 25% per jaar over de nieuwwaarde. Dus je koopt een bus die nieuw € 40.000 heeft gekost, je betaalt excl. BTW en rest BPM (60 maanden) € 10.000 en je hebt een bijtelling van € 10.000.
Een beetje domme investering. :muur

Als je zakelijk rijdt is dat inderdaad niet ongunstig, ook die bijtelling niet als je wat minder verdient dan modaal ... alleen geld moeten lenen om een auto te kopen is niet zo voordelig; misschien je boekhouder eens laten narekenen wat beter is. - Misschien is een gebruikte T5 uit Duitsland (dubbele cabine moet je dan meestal hier laten doen) hier zakelijk importeren slimmer als je de aanschaf prijs wilt drukken, prijzen zijn stuk lager, conditie van de auto's vaak beter, en BPM en BTW blijven verrekenbaar. (BTW over de invoer kan je direkt weer terugvragen, en BPM hoef je niet te betalen bij de import dacht ik, in iedergeval niet bij aankoop van een nieuwe bij een dealer). NB Ik ben bevriend met een betrouwbare autohandelaar met veel ervaring bij import en export zaken; die heeft mijn inruil van een 14 jaar oude T4 tegen een nieuwe T5 via een locale dealer super gunstig geregeld; mocht je adressen willen moet je even eem emailtje sturen ... hij doet ook zoek opdrachten en biedt zover ik weet ook bovag garantie over ingevoerde gebruikte auto's. Heeft ook eens een dure auto van een kennis gewoon teruggenomen toen er een essentieel motor probleem mee bleek dat na een paar maanden niet te verhelpen was. - NB tip over kleur: een donkere wordt veel warmer in de zon, had ooit een donkere Hi-Ace, dat doe ik nooooit meer .... airco of niet. Dubbele kabine later inbouwen: witte volkswagen lak was (vroeger?) niet zo sterk, dat zie je vaak aan de roest bij later geplaatse ruiten, en wielkasten en zelfs bij af-fabriek achterruit. Misschien is dat nu beter; ik hoorde onlangs dat de huidige T5 carrosserie eerst met zink behandeld wordt, en de Crafters niet trouwens. -F
Gebruikersavatar
Jefta
Berichten: 361
Lid geworden op: 17 feb 2009, 21:16
Locatie: hellevoetsluis

Re: T5 te koop gezocht

Bericht door Jefta »

Even over de bijtelling, dit klopt deels.

Inderdaad 10000 (25 procent over nieuwwaarde) maar die wordt betaald met de kosten die je wilt aftrekken. Heb je dus een 7000,00 aan kosten per jaar(afschrijving, brandstof, onderhoud etc)dan betaal je 7000,00 bijtelling en geen 10000.

Koop je dus een nieuwe, heb je sowieso een veel grotere afschrijving per jaar (delen door 4, maakt de kosten dus altijd boven de 10000) betaal je dus altijd de volle bijtelling.

Het is een rekensom met veel voor en nadelen, maar is ZEKER niet zo dat een nieuwe in dit geval gunstiger zou zijn
Zwarte transporter T4 2.5tdi 2001 (rijdt nu in Polen rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Gebruikersavatar
pieter 762
Berichten: 312
Lid geworden op: 25 jan 2007, 22:30
Locatie: N. Brabant

Re: T5 te koop gezocht

Bericht door pieter 762 »

Het is idd een lastige rekensom.

Ze heeft een leuk bedrijfje in babymeubelen en kinderwagens, dus er moet wel eens wat vervoerd worden. Daarnaast is er nu een gezinnetje met 2 kinderen, dan is een bus ook wel handig. De bus wordt ingezet zo nu en dan voor de winkel, maar daarnaast ook prive gebruikt.

Het allermoeilijkste is wel een knappe bus te vinden die met zorg en aandacht is gebruikt. Vaak zijn ze zichtbaar intensief gebruikt en met hoge km standen, dan ook nog eens met forse vraagprijzen.
De voornaamste reden van mijn post hier is om een knappe bus te vinden. hoe die uiteindelijk wel / niet op de zaak wordt gezet zal nog wel beslist worden. Of als iemand een knappe bus heeft gespot die te koop staat, dan hoor ik dat graag.
Vaak moet er iets gebeuren, voordat er iets gebeurt (Johan Cruijff)
Ex T4 Caravelle # 762. Nu T5 TDI 2004 LWB + T2b panel van 1977
VWMAC
Berichten: 75
Lid geworden op: 08 jul 2012, 20:30

Re: T5 te koop gezocht

Bericht door VWMAC »

:nuts De rekensom is niet lastig, bijtelling is altijd bij een T5, 25% over de cataloguswaarde nieuw. Of die bus nu 0 jaar of 10 jaar oud is het blijft 25%. :bonk
Gebruikersavatar
Crowbie
Berichten: 63
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:12
Locatie: Scheveningen
Contacteer:

Re: T5 te koop gezocht

Bericht door Crowbie »

VWMAC schreef::nuts De rekensom is niet lastig, bijtelling is altijd bij een T5, 25% over de cataloguswaarde nieuw. Of die bus nu 0 jaar of 10 jaar oud is het blijft 25%. :bonk
Klopt, advies van mijn boekhouder, koop de bus privé (gezien de leeftijd van de auto en aanschafprijs!)Als je een eenmanszaak hebt, Als je je bus voor +/- 15% zakelijk inzet mag je laagtarief (grijskenteken!) rijden (wordt vaak al vanuit de belasting geregeld!) Je betaald jezelf 19% per km uit, helaas moet je dan wel je zakelijke km bijhouden, maar je kan mooie programmaatjes voor downloaden. Geen gezeik met bijtelling.

Als je het goed berekend gaat een oudere bus mega over de kop, met 25% bijtelling (over 1 jaar :gif ) dit is alleen interessant bij een gloednieuwe auto.
Gebruikersavatar
pieter 762
Berichten: 312
Lid geworden op: 25 jan 2007, 22:30
Locatie: N. Brabant

Re: T5 te koop gezocht

Bericht door pieter 762 »

Update

We zijn inmiddels geslaagd voor een mooie verlengde T5 uit 2008 met dubbele schuifdeur :feest
Erg fraai exemplaar, 174 pk, electrisch pakket, klep, zwart pareleffect. Helemaal goed. Ben erg jaloers :knipoog

Maar gelukkig mag ik regelmatig spullen voor de winkel wegbrengen en neem ik 'm mee.

Bedankt voor de diverse reacties !

gr Pieter
Vaak moet er iets gebeuren, voordat er iets gebeurt (Johan Cruijff)
Ex T4 Caravelle # 762. Nu T5 TDI 2004 LWB + T2b panel van 1977
Plaats reactie