Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hoe 3M raamfolie te verwijderen?

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1492
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Hoe 3M raamfolie te verwijderen?

Bericht door bvddobb »

Niet echt een T5-onderwerp, maar goed wij hebben er nu eenmaal een...

Wij hebben op een aantal ramen 3M-verduisterings/privacyfolie zitten, maar willen dat wel verwijderen; het is soms wel erg donker binnen of schijnbaar somber buiten.

Maar hoe doe je dat het handigst? Iemand ervaring/ideeën?
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Hoe 3M raamfolie te verwijderen?

Bericht door heemskerk »

Ik had hetzelfde materiaal op de achterramen van mijn vorige bus zitten, heb het er koud afgetrokken. Man, wat een kleefkracht! Was even bang (halverwege) dat ik de weerstandsdraden van de achterruitverwarming eraf zou trekken..

Vermoedelijke fohnen (verfstripper met beleid) om het makkelijker te verwijderen.
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Hoe 3M raamfolie te verwijderen?

Bericht door Harry 341 »

Ik had het op de achterruit zitten,zaten luchtbellen onder..de folie ging er wel af met de feun...maar de lijm echt niet..
Ik heb de ruit laten vervangen door een extra donkere...
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Hoe 3M raamfolie te verwijderen?

Bericht door Mickel Moen »

Weten jullie het zeker Bart?

Wij zijn super blij, dat het er op zit. Je zit niet te kijk. Helemaal als je het toilet gebruikt.
Verder scheelt het toch echt in binnenkomende stralingswarmte.

Dat het wat donkerder en daarmee wat somberder is, is inderdaad een nadeel, maar dat is de afweging die je maakt.

Er wordt ook een föhn gebruikt bij het opbrengen, dus ik zou zeker een föhn proberen. Lijmresten met een daarvoor geschikt middel verwijderen. Even wat uitproberen, wat het beste werkt. (thinner, wasbenzine, aceton, stickerverwijderaar. enz)
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 16 mei 2015, 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Hoe 3M raamfolie te verwijderen?

Bericht door heemskerk »

Wel even uitkijken (uitproberen) wat het effect is van deze oplosmiddelen. Heb het al eens meegemaakt dat de groentint een (weliswaar keiharde) coatingslaag (af-fabriek) was die oploste door oplosmiddelen.

Een elegantere oplossing is misschien een maatwerk rolgordijn of iets anders wat blindeert wanneer je uit het zicht wilt zitten?
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1492
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Hoe 3M raamfolie te verwijderen?

Bericht door bvddobb »

heemskerk schreef:Een elegantere oplossing is misschien een maatwerk rolgordijn of iets anders wat blindeert wanneer je uit het zicht wilt zitten?
Inderdaad, en die hebben we standaard al: in onze California zitten voor alle ramen verduisteringsrollo's. Dus de 'privacy' op gevoelige momenten hebben we al.
:knipoog
Stekeltje
Berichten: 87
Lid geworden op: 11 apr 2015, 19:09
Locatie: Zuid-West Drenthe

Re: Hoe 3M raamfolie te verwijderen?

Bericht door Stekeltje »

Zelf heb ik de hardnekkige plekken weggehaald met zo een stanleymesje, ging niet onaardig. Je kunt ook mazzel hebben en heel voorzichtig los trekken tot je een cm of 5 breedte hebt en dan voorzichtig naar je toe trekken. Bij mij ging op die manier veel gewoon los en de rest dus met het mesje. schilder gebruiken het ook voor verfresten. Al met al kun je er een middag voor uit trekken
edwardfotografie
Berichten: 258
Lid geworden op: 27 aug 2014, 20:11

Re: Hoe 3M raamfolie te verwijderen?

Bericht door edwardfotografie »

bvddobb schreef:
heemskerk schreef:Een elegantere oplossing is misschien een maatwerk rolgordijn of iets anders wat blindeert wanneer je uit het zicht wilt zitten?
Inderdaad, en die hebben we standaard al: in onze California zitten voor alle ramen verduisteringsrollo's. Dus de 'privacy' op gevoelige momenten hebben we al.
:knipoog
Ook bij mij is de raamfolie van de T4 aan het loslaten op diverse plekken.
Ik wil de ramen opnieuw laten verduisteren (heb nu mesch folie erop en dat is prima) of rolgordijnen aanschaffen. Ik vind deze echter nergens voor de T4.

Iemand een idee?
Gebruikersavatar
Crowbie
Berichten: 63
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:12
Locatie: Scheveningen
Contacteer:

Re: Hoe 3M raamfolie te verwijderen?

Bericht door Crowbie »

Wat heel erg goed werk is een stoomapparaat (behang te verwijderen!). Dan heb je ook veel minder last van lijmresten.
Gebruikersavatar
Inbouwer
Berichten: 545
Lid geworden op: 03 nov 2008, 17:42
Locatie: Zoetermeer

Re: Hoe 3M raamfolie te verwijderen?

Bericht door Inbouwer »

Als je de toplaag hebt verwijderd dan kun je met glashelder van ProCar (uit Soest) de lijm verwijderen.

Even dat roze spul er opspuiten en dan wordt de lijm een soort snot. Vervolgens kun je dit met papierendoek verwijderen.
Plaats reactie