Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

HELP, hoe (extern) motorkap openen, vanwege dode accu en sleutel die niet werkt...

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bazaki Gerjan 613
Berichten: 86
Lid geworden op: 29 jan 2007, 10:24
Locatie: Klijndijk

HELP, hoe (extern) motorkap openen, vanwege dode accu en sleutel die niet werkt...

Bericht door Bazaki Gerjan 613 »

Probleempje.....
Heb net T5 uit 2005.......staat nu letterlijk maand bij huis, vanwege nog groot komend onderhoud maand en zit nu met lege/dode accu, heb alleen toegang via de klep, bestuurders kant weigert met de sleutel, heb hem aantal weken geleden wel kunnen opladen via de 12V achterin, maar heb dus lekstroom en nu dus weer accu leeg en opladen lukt nu ook niet meer.....2,20V geeft die aan.

Wie heeft er een ((simpele) oplossing om de motorkap open te krijgen ? (uiteraard PB-tje) en ik dus de accu verwisselen en dan kan die eindelijk naar de garage.......

m.vr.gr.Gerjan
:T44EVER ---> :T54LIFE
VW T4 Caravelle, 1999, 2,5 TDI, 102 pk ---> VW T5 Caravelle 2005, 2,5 TDI, 130 pk
:campingT4 ---> :T5cruisin
Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 467
Lid geworden op: 19 jan 2012, 18:07
Locatie: ZW Drenthe

Re: HELP, hoe (extern) motorkap openen, vanwege dode accu en sleutel die niet werkt...

Bericht door JanP »

Misschien kun je opladen via de constante +aansluiting van de startmotor (als je daar vanaf de onderkant wel bij kunt)?

(EDIT): lees net in je andere post dat de achterklep wel open gaat.
Als je daar een aansteker-aansluiting hebt kun je waarschijnlijk ook daar laden..
Bij mij zijn de aanstekers altijd aan (niet via een relais of zo), en dan kun je dus ook "terug-laden".

Let op dat je lader niet meer dan 15A levert!
En dus ook niet vanaf een ander voertuig doorverbinden daar.

En verder: Als je dan ergens kunt "laden" hoef je dat maar te doen totdat je centrale vergrendeling weer werkt.
en dan daarna eerst de accu wisselen natuurlijk.
Mijn T5 Caravelle is inmiddels ingeruild op een Passat.
Gebruikersavatar
Bazaki Gerjan 613
Berichten: 86
Lid geworden op: 29 jan 2007, 10:24
Locatie: Klijndijk

Re: HELP, hoe (extern) motorkap openen, vanwege dode accu en sleutel die niet werkt...

Bericht door Bazaki Gerjan 613 »

Dat lukte paar weken geleden nog wel, maar toen was het nog rond de 4, nu met 2,20 V lukt het terug laden nog niet...minimale voltage te laag?
Kan je via de onderkant bij de +&- vd startmotor komen?
:T44EVER ---> :T54LIFE
VW T4 Caravelle, 1999, 2,5 TDI, 102 pk ---> VW T5 Caravelle 2005, 2,5 TDI, 130 pk
:campingT4 ---> :T5cruisin
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: HELP, hoe (extern) motorkap openen, vanwege dode accu en sleutel die niet werkt...

Bericht door t-vierder »

Zodra je de kunststof bak onder je motor hebt verwijderd zie je vanzelf de startmotor zitten. Of je dan makkelijk bij de + komt weet ik niet. De - kun je gewoon ergens op een kaal stuk staal zetten, maakt niet uit waar, als het maar niet (te) roestig is.
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Gebruikersavatar
Bazaki Gerjan 613
Berichten: 86
Lid geworden op: 29 jan 2007, 10:24
Locatie: Klijndijk

Re: HELP, hoe (extern) motorkap openen, vanwege dode accu en sleutel die niet werkt...

Bericht door Bazaki Gerjan 613 »

Dat is misschien nog wel goede optie inderdaad, eerst nog even met wat hoger Voltage die 2,20V naar 6V zien te krijgen, tot nu toe paralel op een 2e volle accu met daaraan de acculader heeft nog niks geholpen, misschien als de accuspanning boven de 6V is zou die hem via de lader weer gewoon moeten pakken, denk ik.......voordat ik eronder kruip :werkaanT4
:T44EVER ---> :T54LIFE
VW T4 Caravelle, 1999, 2,5 TDI, 102 pk ---> VW T5 Caravelle 2005, 2,5 TDI, 130 pk
:campingT4 ---> :T5cruisin
runnerted
Berichten: 253
Lid geworden op: 21 feb 2013, 14:53

Re: HELP, hoe (extern) motorkap openen, vanwege dode accu en sleutel die niet werkt...

Bericht door runnerted »

andere oplossing:

Zet een plastic wigje tussen de deur en sponning, bestuurdersdeur,

neem een lang dun stevig stukje ijzer en buig het uiteinde in een haak, leidt via de opening bij de deur ( bovenkant) het ijzer naar binnen en probeer bij je motorkap ontgrendeling te komen.

motorkap open, startkabels op de accu en de CV werkt weer..

bovengenoemde methode is geheel op eigen risico en heeft geen tot zeer minimale lak schade, eventueel een stukje tape plakken op de stukken waar je de wig ertussen zet.

Ik werk bij een bergingsbedrijf en wij moeten deze methode ook weleens toepassen, dus het is voor mij niet met kwade bedoelingen maar juist om de mensen weer op weg te helpen..

Grt Ted
Volkswagen Transporter 180 PK BiTurbo Automaat '10
Gebruikersavatar
Bazaki Gerjan 613
Berichten: 86
Lid geworden op: 29 jan 2007, 10:24
Locatie: Klijndijk

Re: HELP, hoe (extern) motorkap openen, vanwege dode accu en sleutel die niet werkt...

Bericht door Bazaki Gerjan 613 »

Ok dankje......

Heb eerst de makkelijke methode met wat meer spanning erop gedaan en dit werkte gelukkig, even kort 15/16 V erop, binnenverlichting deed het en dus kon met de sleutel CV klik-en-open was die weer.

Iedereen bedankt voor het meedenken naar mooie verschillende oplossingen...... :yes
:T44EVER ---> :T54LIFE
VW T4 Caravelle, 1999, 2,5 TDI, 102 pk ---> VW T5 Caravelle 2005, 2,5 TDI, 130 pk
:campingT4 ---> :T5cruisin
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1495
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: HELP, hoe (extern) motorkap openen, vanwege dode accu en sleutel die niet werkt...

Bericht door bvddobb »

Bazaki Gerjan 613 schreef:Heb eerst de makkelijke methode met wat meer spanning erop gedaan en dit werkte gelukkig, even kort 15/16 V erop, binnenverlichting deed het en dus kon met de sleutel CV klik-en-open was die weer.
Mooi dat het gelukt is!

Waar heb je die 15/16V nu uiteindelijk op gezet? Er waren hierboven verschillende suggesties. Ben wel benieuwd!
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1495
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: HELP, hoe (extern) motorkap openen, vanwege dode accu en sleutel die niet werkt...

Bericht door bvddobb »

Bazaki Gerjan 613 schreef:Heb eerst de makkelijke methode met wat meer spanning erop gedaan en dit werkte gelukkig, even kort 15/16 V erop, binnenverlichting deed het en dus kon met de sleutel CV klik-en-open was die weer.
Mooi dat het gelukt is!

Waar heb je die 15/16V nu uiteindelijk op gezet? Er waren hierboven verschillende suggesties. Ben wel benieuwd!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33871
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: HELP, hoe (extern) motorkap openen, vanwege dode accu en sleutel die niet werkt...

Bericht door Multivan Generation »

kan de deur niet open, gewoon mechanisch, met de sleutel om te draaien in de cilinder?
runnerted
Berichten: 253
Lid geworden op: 21 feb 2013, 14:53

Re: HELP, hoe (extern) motorkap openen, vanwege dode accu en sleutel die niet werkt...

Bericht door runnerted »

Bazaki Gerjan 613 schreef: heb alleen toegang via de klep, bestuurders kant weigert met de sleutel,
@ Mulivan Generation: als ik het eerste berichtje lees ging dat niet, zie citaat
Volkswagen Transporter 180 PK BiTurbo Automaat '10
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33871
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: HELP, hoe (extern) motorkap openen, vanwege dode accu en sleutel die niet werkt...

Bericht door Multivan Generation »

runnerted schreef:
Bazaki Gerjan 613 schreef: heb alleen toegang via de klep, bestuurders kant weigert met de sleutel,
@ Mulivan Generation: als ik het eerste berichtje lees ging dat niet, zie citaat
Met sleutel of met CV?
Ik zou me dan eerst ook eens concentreren op de slotcilinder weer gangbaar te maken (als back-up plan)
Gebruikersavatar
Bazaki Gerjan 613
Berichten: 86
Lid geworden op: 29 jan 2007, 10:24
Locatie: Klijndijk

Re: HELP, hoe (extern) motorkap openen, vanwege dode accu en sleutel die niet werkt...

Bericht door Bazaki Gerjan 613 »

Heb inderdaad achterin in de bak op 1 vd 2 12V aansluitingen wat meer stroom op gezet en zag gelijk dat de binnenverlichting weer aan sprong.
Dus toen kon ik via de afstand CV weer zo open krijgen.

Die met het lange ijzer draadje en wigje was ook goeie tip......

@ multivan generation, mechanisch werkte de sleutel niet meer, dat was dus ook een cruciaal probleem.

M.vr.gr.Gerjan
:T44EVER ---> :T54LIFE
VW T4 Caravelle, 1999, 2,5 TDI, 102 pk ---> VW T5 Caravelle 2005, 2,5 TDI, 130 pk
:campingT4 ---> :T5cruisin
Gebruikersavatar
Bazaki Gerjan 613
Berichten: 86
Lid geworden op: 29 jan 2007, 10:24
Locatie: Klijndijk

Re: HELP, hoe (extern) motorkap openen, vanwege dode accu en sleutel die niet werkt...

Bericht door Bazaki Gerjan 613 »

Heb inderdaad achterin in de bak op 1 vd 2 12V aansluitingen wat meer stroom op gezet en zag gelijk dat de binnenverlichting weer aan sprong.
Dus toen kon ik via de afstand CV weer zo open krijgen.

Die met het lange ijzer draadje en wigje was ook goeie tip......

@ multivan generation, mechanisch werkte de sleutel niet meer, dat was dus ook een cruciaal probleem.

M.vr.gr.Gerjan
:T44EVER ---> :T54LIFE
VW T4 Caravelle, 1999, 2,5 TDI, 102 pk ---> VW T5 Caravelle 2005, 2,5 TDI, 130 pk
:campingT4 ---> :T5cruisin
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33871
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: HELP, hoe (extern) motorkap openen, vanwege dode accu en sleutel die niet werkt...

Bericht door Multivan Generation »

Bazaki Gerjan 613 schreef:@ multivan generation, mechanisch werkte de sleutel niet meer, dat was dus ook een cruciaal probleem.
M.vr.gr.Gerjan
Dat hebben heel veel mensen, zonder dat ze het weten..
Dit komt door altijd de centrale vergrendeling op afstandsbediening te gebruiken.

Mijn advies is om een slot cilinder smeer week te organiseren,
zodat iedereen zich er van bewust raakt, dat slot cilinders bij niet gebruiken, gewoon vast gaan zitten.
En dat voor alle cilinders..
Plaats reactie