Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vraag trekhaak

vragen over de T4
Gebruikersavatar
miniman
Berichten: 190
Lid geworden op: 16 jul 2012, 23:00
Locatie: België- West Vlaanderen

Vraag trekhaak

Bericht door miniman »

We zijn aan het rondkijken om een trekhaak te monteren op de transporter.
Blijkbaar zijn daar verschillende types in en zijn er verkrijgbaar met en zonder binnenbumper (sommigen zonder E-keurmerk maar deze laat ik links liggen). De meeste die ik vind voor pre '96 zijn zonder en de latere dan met. Zit daar een verschil in of passen de latere ook op een '91.
De binnenbumper is niet meer in topstaat en deze zou ik voor de veiligheid liever vernieuwen (moet in orde zijn om 2,5ton te trekken).
Gebruikersavatar
heartbeat
Berichten: 1287
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:20
Locatie: Schiedam

Re: Vraag trekhaak

Bericht door heartbeat »

Het verschil zit hem in de type bumper die er op zit
heb je een bumper met losse zijkappen dus 3 delig dan heb je oudmodel

heb je een bumper uit 1 stuk deze zijn ook wat ronder in vorm dan heb je nieuw model
Rob & Lize
Gebruikersavatar
miniman
Berichten: 190
Lid geworden op: 16 jul 2012, 23:00
Locatie: België- West Vlaanderen

Re: Vraag trekhaak

Bericht door miniman »

Is een vierkante bumper in 3 delen die er nu opzit. De binnenbumper van later model zal dan niet passen?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Vraag trekhaak

Bericht door Pascal-141 »

miniman schreef:We zijn aan het rondkijken om een trekhaak te monteren op de transporter.
Blijkbaar zijn daar verschillende types in en zijn er verkrijgbaar met en zonder binnenbumper (sommigen zonder E-keurmerk maar deze laat ik links liggen). De meeste die ik vind voor pre '96 zijn zonder en de latere dan met. Zit daar een verschil in of passen de latere ook op een '91.
De binnenbumper is niet meer in topstaat en deze zou ik voor de veiligheid liever vernieuwen (moet in orde zijn om 2,5ton te trekken).
2,5Ton mag je er nooit mee trekken ...
Meestal is het max. toegelaten maar iets van een 1,8Ton ... (spijtiggenoeg) en max aanhangwagengewicht is 2Ton.

Als je nog een trekhaak zoekt voor een oud model , ik heb er nog eentje onder een T4 zitten , deze T4 ga ik in de komende dagen slopen want deze gaat weg. Ik moet wel eens controleren in welke staat de trekhaak is , daarvoor moet ik de bumper er eerst eens afnemen.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
miniman
Berichten: 190
Lid geworden op: 16 jul 2012, 23:00
Locatie: België- West Vlaanderen

Re: Vraag trekhaak

Bericht door miniman »

Oei, zal dan eens naar de aanhanger van mijn vader moeten kijken, dacht dat die 2,5ton was. Wordt anders zoeken naar een andere volgend jaar om de mini mee op reis te nemen.
Laat gerust maar iets weten hoe de staat is van de trekhaak, heb zeker interesse.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Vraag trekhaak

Bericht door Pascal-141 »

miniman schreef:Oei, zal dan eens naar de aanhanger van mijn vader moeten kijken, dacht dat die 2,5ton was. Wordt anders zoeken naar een andere volgend jaar om de mini mee op reis te nemen.
Laat gerust maar iets weten hoe de staat is van de trekhaak, heb zeker interesse.

om een mini op een aanhanger te slepen , heb je toch geen 2,5T nodig ? :lach
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
miniman
Berichten: 190
Lid geworden op: 16 jul 2012, 23:00
Locatie: België- West Vlaanderen

Re: Vraag trekhaak

Bericht door miniman »

Nee maar de aanhanger is wel voor een zwaar voertuig te laden :lach Als ik die kan gebruiken moet ik natuurlijk zelf geen meer aanschaffen :toppie
Gebruikersavatar
miniman
Berichten: 190
Lid geworden op: 16 jul 2012, 23:00
Locatie: België- West Vlaanderen

Re: Vraag trekhaak

Bericht door miniman »

even oud topic terug leven in blazen. Zoektocht naar een trekhaak heeft tijdje stil gelegen maar ben toevallig op een westfalia trekhaak van de eerste types T4 uitgekomen. Gaat mijn vader morgen oppikken vermits die daar in de buurt is.

Heb begrepen dat bij een '91 er geen binnenbumper aanwezig is, klopt dit?

En ivm de aansluiting voor de stekker:
-kan iemand mij het vw nummer (of ander type/merk kabel) doorgeven om de bekabeling te bestellen?

- hoe zit het met de aansluiting? is er af-fabriek ergens een stekker voorzien om de bekabeling aan te sluiten of kan ik zelf de kabel ergens op/tussen monteren?
slopelrijder
Berichten: 485
Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
Locatie: bollenstreek

Re: Vraag trekhaak

Bericht door slopelrijder »

bij een NIEUWE bosal of brink trekhaak zit een "standaard"bekabeling......maar ook die moeten op de bekabeling van je verlichting aangesloten worden.....

op internet zijn genoeg aansluitschema's te vinden op welke pool welke aansluiting hoort...

en dan is het gewoon een kwestie van draadje's trekken.....een aantal vanaf de rechter achterlicht, EN een aantal vanaf de linker achterlicht....
dit moet zo omdat e.e.a. verschillend gezekerd is......

wil je een "continu stroom punt"hebben ivm een koelkast oid, neem dan een "Jaeger aansluiting" en heb een extra verloopplug naar 7 pins toe bij je.....
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Vraag trekhaak

Bericht door Pascal-141 »

miniman schreef:even oud topic terug leven in blazen. Zoektocht naar een trekhaak heeft tijdje stil gelegen maar ben toevallig op een westfalia trekhaak van de eerste types T4 uitgekomen. Gaat mijn vader morgen oppikken vermits die daar in de buurt is.

Heb begrepen dat bij een '91 er geen binnenbumper aanwezig is, klopt dit?

En ivm de aansluiting voor de stekker:
-kan iemand mij het vw nummer (of ander type/merk kabel) doorgeven om de bekabeling te bestellen?

- hoe zit het met de aansluiting? is er af-fabriek ergens een stekker voorzien om de bekabeling aan te sluiten of kan ik zelf de kabel ergens op/tussen monteren?
De trekhaak is eigenlijk de binnenbumper , bij de oude types . Op de trekhaak zitten 4 houdertjes met getapte gaten erin , en daarmee word het middendeel vd bumper dan vastgeschroefd op de trekhaak.

Aansluiting : in de autoshop kost een voertuigspecifieke kabel met 7-polige stekker rond de 50-60eur.
De aansluiting in de T4 gebeurt steeds in de achterlichten , deze zijn daar reeds op voorzien (ongebruikte stekkers in de achterlichten) Gewoon inpluggen en klaar.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
miniman
Berichten: 190
Lid geworden op: 16 jul 2012, 23:00
Locatie: België- West Vlaanderen

Re: Vraag trekhaak

Bericht door miniman »

Slopelrijder de trekhaak is een oude 2dehandse westfalia dus er zit geen bekabeling bij. Kwestie van aansluiten van bekabeling heb ik geen probleem, over de jaren wel al aantal keren gedaan bij verschillende wagens. Het is gewoon kwestie van weten of er aansluitingen voorzien zijn in de kabelboom (is tegenwoordig bij meeste wagens wel zo).

Pascal bedankt, zal eens zien naar die stekkers en ondertussen navraag doen bij de onderdelenboer voor kabel. Zal wel eerst de bouten voor de bumperbalk moeten loskrijgen voor ik verder kan doen :boos Zal eerst enkele dagen dagelijks inspuiten met grafietolie, lukt het dan nog niet wordt het verhitten.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33816
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vraag trekhaak

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb daarvoor zeer goede ervaringen met deblock oil van innotec.
Wellicht een tip?
Gebruikersavatar
miniman
Berichten: 190
Lid geworden op: 16 jul 2012, 23:00
Locatie: België- West Vlaanderen

Re: Vraag trekhaak

Bericht door miniman »

inderdaad goede tip. Ik gebruik meestal CRC kroonoil, lukt het daar niet mee gebruik ik een bus van wat we aan boord gebruiken, krijgen we veel dingen mee los die door zeewater vastgeroest zitten.
Gebruikersavatar
Pdegro
Berichten: 214
Lid geworden op: 31 mei 2014, 23:35
Locatie: Tussen Gent en Eeklo (België)

Re: Vraag trekhaak

Bericht door Pdegro »

Pascal-141 schreef:
miniman schreef:even oud topic terug leven in blazen. Zoektocht naar een trekhaak heeft tijdje stil gelegen maar ben toevallig op een westfalia trekhaak van de eerste types T4 uitgekomen. Gaat mijn vader morgen oppikken vermits die daar in de buurt is.


En ivm de aansluiting voor de stekker:
-kan iemand mij het vw nummer (of ander type/merk kabel) doorgeven om de bekabeling te bestellen?

- hoe zit het met de aansluiting? is er af-fabriek ergens een stekker voorzien om de bekabeling aan te sluiten of kan ik zelf de kabel ergens op/tussen monteren?
De trekhaak is eigenlijk de binnenbumper , bij de oude types . Op de trekhaak zitten 4 houdertjes met getapte gaten erin , en daarmee word het middendeel vd bumper dan vastgeschroefd op de trekhaak.

Aansluiting : in de autoshop kost een voertuigspecifieke kabel met 7-polige stekker rond de 50-60eur.
De aansluiting in de T4 gebeurt steeds in de achterlichten , deze zijn daar reeds op voorzien (ongebruikte stekkers in de achterlichten) Gewoon inpluggen en klaar.

Ik bestelde een voertuigspecifieke kabelset bij Auto-onderdelenhandel COPPENS in Gent.
Alle aansluitingen in achterlicht kant passagier.
Plug en play :nuts

THULE 756421
7-polig
€ 37,en een beetje
Kabelset Thule 756421.jpg
mvg
Pierre
Mvg, Pierre.
T4 2,5 TDI, California Coach 1997
Gebruikersavatar
miniman
Berichten: 190
Lid geworden op: 16 jul 2012, 23:00
Locatie: België- West Vlaanderen

Re: Vraag trekhaak

Bericht door miniman »

Bedankt Pierre,
kan ik met dat nummer bestellen :toppie
Plaats reactie