Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Standkachel/carterverwarming voorverwarmen motor

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Standkachel/carterverwarming voorverwarmen motor

Bericht door LAYCA »

Ik denk dat er wel een paar ervaren mensen zij die mij een advies kunnen geven.

Ik wil de bus in de winter op de weg houden maar soms moet ik een afstand rijden die te kort is en dus slecht voor de machinekamer.

Motor T4 TDI ACV 2.5.
Ik kan kiezen voor elektrisch verwarmen (carter)
Of een inbouw van een standkachel alleen voor het blok.(op diesel het koelwater verwarmen)
Er is van alles te koop maar eerst luisteren wat jullie ervaringen zijn.
Het realiseren van de inbouw is geen probleem want ik haal inmiddels als het moet de hele bus uit elkaar. :bifun

Groetjes Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
matramurena
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 dec 2014, 20:33
Locatie: Brekkestø, NO

Re: Standkachel/carterverwarming voorverwarmen motor

Bericht door matramurena »

Ik kan hier in Noorwegen wel eens navraag doen voor je. Is genoeg informatie beschikbaar lijkt mij. :D Zelf heb ik nu een inschakelbare voorverwarmer in het koelwatercircuit in de bus. Wekrt goed maar natuurlijk enkel als je er een pompje bij hebt die het water circuleerd.

Martijn
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Standkachel/carterverwarming voorverwarmen motor

Bericht door LAYCA »

matramurena schreef:Ik kan hier in Noorwegen wel eens navraag doen voor je. Is genoeg informatie beschikbaar lijkt mij. :D Zelf heb ik nu een inschakelbare voorverwarmer in het koelwatercircuit in de bus. Wekrt goed maar natuurlijk enkel als je er een pompje bij hebt die het water circuleerd.

Martijn
Ik neem aan dat dit een unit is ( vewarmingselement + pompje) die op 220v werkt?
Of is dit op 12 V Diesel.

Ik hoor van jou :yes

Groetjes Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
matramurena
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 dec 2014, 20:33
Locatie: Brekkestø, NO

Re: Standkachel/carterverwarming voorverwarmen motor

Bericht door matramurena »

In mijn geval een unit op 12V voor benzine. Maar ik ga dinsdag kijken voor een nieuwe bus, 1,5D waar ook zo'n soort systeem in zal zitten. Normaal werkt het hier wel vaak op 230 trouwens, maar er zijn ook genoeg 12V systemen die voldoen mits een AGM accu gebruikt wordt.

Martijn
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Standkachel/carterverwarming voorverwarmen motor

Bericht door koekie520 »

Ik zat met hetzelfde probleem.
Er zijn wel redelijk wat mogelijkheden.
Elektrische verwarmers zijn er van DEFA in enkele soorten.
De meest gebruikte zijn die om in je blok te monteren en werken zonder circulatiepomp. Die verwarmen enkel je motorblok plaatselijk
Er zijn ook verwarmingselementen die je met een circulatiepomp in je koelcircuit zet dan kan je eventueel nog de cabine wat verwarmen. (lees ijsvrij houden)
Nadeel van elektrische verwarmers is dat ze redelijk wat verbruiken en de warmte die ze geven beperkt is. Ze kunnen dan wel weer overal gebruikt worden zoals in een garagebox. Installatiekost valt ook heel goed mee.

Standkachels op brandstof zijn veruit efficienter en goedkoper qua verbruik maar wel redelijk fors van prijs. Als je een tdi hebt met een zuheizer kan je vrij eenvoudig veranderen naar stand-/motorverwarming.
Het grote voordeel is dat je onafhankelijk bent van het stopcontact en dat je zelfs met een afstandsbediening of gsm kan schakelen.

Ik heb het nu enkele jaren gedaan met m'n zuheizer en ik heb een elektrisch verwarmingselement klaar liggen om erbij te plaatsen. Ik verwarm ook enkel het blok omdat ik voor het interieur ook nog een kachel heb.
:winter
Gebruikersavatar
ruffebum
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 sep 2015, 11:42

Re: Standkachel/carterverwarming voorverwarmen motor

Bericht door ruffebum »

In mijn Westfalia uit 1991 is deze standaard gemonteerd:
http://www.t4-wiki.de/wiki/Wasserstandheizung
Vorig jaar is'tie stuk gegaan en heb ik er een nieuwe in laten zetten bij Perdok in Assen.
Was wel een rib uit mijn lijf.
Ik gebruik hem voornamelijk als kachel tijdens het kamperen.

Jan
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Standkachel/carterverwarming voorverwarmen motor

Bericht door Endebendebus »

k wil de bus in de winter op de weg houden maar soms moet ik een afstand rijden die te kort is en dus slecht voor de machinekamer.

Wat is kort? en wat is slecht?
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Standkachel/carterverwarming voorverwarmen motor

Bericht door LAYCA »

Endebendebus schreef:k wil de bus in de winter op de weg houden maar soms moet ik een afstand rijden die te kort is en dus slecht voor de machinekamer.

Wat is kort? en wat is slecht?
Stel temp buiten 0 graden afstand < 10km niet op snelweg en gestopt tussendoor dan is het blok nog niet warm. :winter
maar meestal meer dan 20 km en rij op de snelweg dan is de motor na 6 km op tempmeter 90 graden.


Groeten Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Standkachel/carterverwarming voorverwarmen motor

Bericht door LAYCA »

jan2009 schreef:
LAYCA schreef:
Stel temp buiten 0 graden afstand < 10km niet op snelweg en gestopt tussendoor dan is het blok nog niet warm. :winter

Groeten Wim
Voor dat soort ritjes is daar toch de fiets.
Weetjewel.
Boodschappen NIET met de bus inderdaad met de fiets.
Maar om in het buitengebied te komen met de hond weg is niet iets wat met de fiets gaat vandaar :toppie
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Plaats reactie