Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Geschatte levensduur van 1.9TDI 105Pk motor

vragen over de T5
bargemast
Berichten: 73
Lid geworden op: 06 nov 2015, 21:23

Geschatte levensduur van 1.9TDI 105Pk motor

Bericht door bargemast »

Zijn er leden die ervaring hebben met de 1.9TDI motoren die in de T5 gebruikt worden, zou zo'n motor van 105Pk ook nog een redelijk lang leven kunnen hebben bij een goed en regelmatig onderhoud als hij al zo'n 250.000km gereden heeft en waarin hij altijd tijdig zijn onderhoudsbeurten gehad heeft ?

Zelf weet ik totaal niets van de kwaliteiten-en of problemen die de T5's in het algemeen hebben, het vermogen van zo'n 1.9TDI is zo ongeveer gelijk aan dat van een 2.5TDI met 102Pk, en die motoren (de 1.9TDI's) worden in heel wat VAG auto's gebruikt.

Zijn de T5's mechanisch net zo sterk en betrouwbaar dan de ouwe trouwe T4's ?

Zijn er nog bepaalde zaken waar ik extra op moet letten als ik naar een T5 ga kijken ?

Gtz, Peter.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Geschatte levensduur van 1.9TDI 105Pk motor

Bericht door Pascal-141 »

bargemast schreef:Zijn er leden die ervaring hebben met de 1.9TDI motoren die in de T5 gebruikt worden, zou zo'n motor van 105Pk ook nog een redelijk lang leven kunnen hebben bij een goed en regelmatig onderhoud als hij al zo'n 250.000km gereden heeft en waarin hij altijd tijdig zijn onderhoudsbeurten gehad heeft ? De 1.9tdi is waarschijnlijk de betrouwbaarste motor in de T5 , die kan wel wat km hebben mits hij goed verzorgt werd

Zelf weet ik totaal niets van de kwaliteiten-en of problemen die de T5's in het algemeen hebben, het vermogen van zo'n 1.9TDI is zo ongeveer gelijk aan dat van een 2.5TDI met 102Pk, en die motoren (de 1.9TDI's) worden in heel wat VAG auto's gebruikt.
Wat betreft de gekende problemen van de T5 , kun je best even de zoekfunctie op dit forum gebruiken , dan zul je alle infoi wel vinden
De 105pk in de T5 voelt wel slomer en langzamer aan dan de 102pk T4 hoor. De T5 is ook een stuk zwaarder dan een vergelijkbare T4


Zijn de T5's mechanisch net zo sterk en betrouwbaar dan de ouwe trouwe T4's ? Nee.

Zijn er nog bepaalde zaken waar ik extra op moet letten als ik naar een T5 ga kijken ?

Gtz, Peter.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
bargemast
Berichten: 73
Lid geworden op: 06 nov 2015, 21:23

Re: Geschatte levensduur van 1.9TDI 105Pk motor

Bericht door bargemast »

Hoi Pascal, jij lijkt wel een onuitputtelijke bron van informatie en je bent daardoor een geweldige hulp om mijn zoekpogingen te verduidelijken.

Dat zo'n motor wat "slomer en langzamer" is is voor mij niet zo belangrijk, mijn snelle jaren liggen ver achter me, en ook kan ik me niet permiteren om bekeuringen voor snelheids overtredingen te betalen, waarbij je hier ook nog punten van je rijbewijs verliest.

Hoe meer power je tot je beschikking hebt onder de rechtervoet, hoe verleidelijker het is om die wat verder naar beneden te trappen.

In mijn veel jongere jaren bestond deze snelheids beperking nog niet, en in die tijd reed ik voor mijn werk met heel snelle auto's waarmee ik met de Rijkspolitie in hun Porsche's races deed, en als die me lieten stoppen was het alleen maar vanwege hun interesse in de auto's waar ik mee reed, en om daar eens onder de motorkap te kijken.

Die tijd ligt nu heel ver achter me, en ik probeer nu zo zuinig mogelijk te rijden, maar wel zonder het verkeer op te houden.

Gtz, Peter.
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: Geschatte levensduur van 1.9TDI 105Pk motor

Bericht door harry t5 191 »

(Die tijd ligt nu heel ver achter me, en ik probeer nu zo zuinig mogelijk te rijden, maar wel zonder het verkeer op te houden.)

En dat lukt uitstekend met een 1.9 TDI !
De eerste 100000 km heb ik nu zonder enige problemen afgelegd en denk nog probleemloos verder te rijden.
Heb met deze T5 minder kosten gehad dan met 2 vorige T4's. (nieuw gekocht)

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
bargemast
Berichten: 73
Lid geworden op: 06 nov 2015, 21:23

Re: Geschatte levensduur van 1.9TDI 105Pk motor

Bericht door bargemast »

Hallo Harry, jij bent dus zo te lezen een gelukkige T5 1.9TDI rijder, en dan ook nog een rijder die vergelijkings materiaal gehad heeft met zelfs 2 nieuw gekochte T4's.

Wat vind je van het verschil in comfort, rijdt de T5 net zo fijn (of beter) dan de T4's die je gehad hebt ?

Gtz, en nog vele probleemloze kilometers gewenst, Peter.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Geschatte levensduur van 1.9TDI 105Pk motor

Bericht door Pascal-141 »

bargemast schreef:Hallo Harry, jij bent dus zo te lezen een gelukkige T5 1.9TDI rijder, en dan ook nog een rijder die vergelijkings materiaal gehad heeft met zelfs 2 nieuw gekochte T4's.

Wat vind je van het verschil in comfort, rijdt de T5 net zo fijn (of beter) dan de T4's die je gehad hebt ?

Gtz, en nog vele probleemloze kilometers gewenst, Peter.
Mijn ervaring is dat de T4 veel "soepeler" rijd , het voelt als een auto . De T5 rijd wat "lomper" , wat meer het bestelwagengevoel .(maar nog steeds comfortabel hoor)
Maar dat is persoonlijke mening hoor . (heb meerdere T5 gereden , en al ontelbare T4 gereden)
Ik reed graag met mijn T5 , maar ik betrapte mezelf er vaak op , dat ik toch weer de T4 nam om ergens naartoe te rijden .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
bargemast
Berichten: 73
Lid geworden op: 06 nov 2015, 21:23

Re: Geschatte levensduur van 1.9TDI 105Pk motor

Bericht door bargemast »

Nogmaals bedankt Pascal, ik vind de T4 er leuker uitzien maar de T5 is een wat meer recente auto met in de 1.9TDI uitvoering een motor waarvan ik o.a. de distributieriem zelf nog kan vernieuwen, omdat dat de zelfde klus is als bij mijn 2.0 SDI Caddy waarbij ik dat 2 jaar geleden nog gedaan heb.
Dat scheelt toch ook weer aanmerkelijk in de onderhouds kosten, want zo hoef ik alleen maar voor de onderdelen te betalen en spaar het dure arbeidsloon uit.
Er zullen evengoed altijd nog wel klussen zijn die ik niet zelf kan doen vanwege het gebrek aan het benodigde speciale gereedschap en de kennis van zaken, dus in zo'n geval zal ik toch een beroep moeten doen op een garage of een doe het zelver die er wel ervaring mee heeft en nog wel een klusje wil doen.

De kans is echter groot dat het toch een T4 zal gaan worden, ik zoek niet naar de allermooiste, maar wel naar een auto die technisch goed in orde is en waarmee ik in principe nog vele kilometers zal kunnen rijden zonder grote kosten.

Gtz, Peter.
dregu
Berichten: 112
Lid geworden op: 04 dec 2014, 19:01

Re: Geschatte levensduur van 1.9TDI 105Pk motor

Bericht door dregu »

Zelf in het bezit van een t5 1.9tdi 105pk 2003 met nu na 12 jaar 437652km. Motor code axb
Buiten de versnellingsbak op 220 laten reviseren en op 320 5de tandwiel vervangen gee n extreme kosten gehad.
Volgende week nieuwe t6 en det5 inleveren in de garage.
Dus klaag zeker niet van dit model
vw T5 2003 1,9tdi 77kw 105pk 435dkm sold.
vw T6 2015 2.0tdi 103kw 140pk 93dkm 4motion (ex) :muur :huilen
vw T5 2015 2.0tdi 103kw 140pk 122dkm dsg :yes
bargemast
Berichten: 73
Lid geworden op: 06 nov 2015, 21:23

Re: Geschatte levensduur van 1.9TDI 105Pk motor

Bericht door bargemast »

Dat klinkt niet slecht dregu, jij behoort dus duidelijk bij de tevreden eigenaars van de T5's.

Het is goed te lezen dat deze motoren geen moeite hebben met hogere kilometer aantallen.

Hebben anderen ook het soort versnellingsbak problemen gehad zoals jij, of is dit een uitzonderings geval ?

Hopelijk zal je net zo tevreden met de ervaringen van je nieuwe T6 zijn.

Gtz, Peter.
dregu
Berichten: 112
Lid geworden op: 04 dec 2014, 19:01

Re: Geschatte levensduur van 1.9TDI 105Pk motor

Bericht door dregu »

Dag peter,
Ik denk dat onze versnellingsbak kapot is gedaan doordat mijn partner iets te ruw/vlug/slecht in 2de en 3de versnelling ging. De 5de versnelling is los gekomen omdat deze te weinig olie had. Bij vw durven ze nog wel eens te weinig olie op een bak te steken en dab krijgt de 5de te weinig smering.
Voor de rest mag ik zeker niet klagen.
Van andere die versnellingsbak problemen hebben, heb ik geen weet.

Ik vrees er zeer erg voor dat de t6 het zo lang gaat uithouden. Ik hoop op 8jaar en 3200000km.
Zullen zien.
Succes met die van jou
vw T5 2003 1,9tdi 77kw 105pk 435dkm sold.
vw T6 2015 2.0tdi 103kw 140pk 93dkm 4motion (ex) :muur :huilen
vw T5 2015 2.0tdi 103kw 140pk 122dkm dsg :yes
bargemast
Berichten: 73
Lid geworden op: 06 nov 2015, 21:23

Re: Geschatte levensduur van 1.9TDI 105Pk motor

Bericht door bargemast »

Bedankt voor het gewenste succes, voorlopig heb ik nog niets, behalve een paar op het oog waar ik naar wil gaan kijken en als er een bijzit waar ik denk blij mee te kunnen zijn dan koop ik die.

De tellerstanden van de busjes waar ik naar ga kijken zijn dusdanig dat degene (of hun partners) die er mee gereden hebben misschien al schade genoeg aangebracht hebben, en dat zijn zaken die je na aankoop als je er een poosje mee gereden hebt pas ontdekt.

Ik heb al heel veel autos gehad in de afgelopen 49 jaar waarmee ik in totaal de nodige miljoenen kilometers gereden heb, maar ik heb nog nooit een versnellingsbak om zeep geholpen en zelfs nooit een koppelingsplaat- of druklager hoeven te vernieuwen.

De koppeling gebruik ik nauwelijks, alleen 2 tellen om weg te rijden, sta ook nooit met ingetrapte koppeling voor een stoplicht of elders te wachten, maar altijd in z'n vrij en op de handrem, en schakelen doe ik ook rustig aan.

Dat is iets dat overgebleven is van het rijden met oude vrachtwagens waar je veel te zwaar op het koppelings pedaal moest trappen om die ingedrukt te houden, en het schakelen ging nog op de "double-clutch" manier.

Gtz, Peter.
fietsensloper
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 aug 2013, 14:28
Locatie: Ruinerwold

Re: Geschatte levensduur van 1.9TDI 105Pk motor

Bericht door fietsensloper »

Die van mij is staat nu op 307dkm en loopt nog prima! Heb er laatst een gezien met 850dkm, dus wat dat betreft kan ik nog even. Heb wel rond 285dkm de bak gereviseerd, zie viewtopic.php?f=13&t=49467
Maar verder nog geen gekke dingen gehad, en heb er nu in 3 jaar tijd een ton in gereden.
Geld lijkt op vet. Van beide is er genoeg, maar altijd op de verkeerde plaatsen
bargemast
Berichten: 73
Lid geworden op: 06 nov 2015, 21:23

Re: Geschatte levensduur van 1.9TDI 105Pk motor

Bericht door bargemast »

Hallo fietsensloper, het ziet er naar uit dat deze 105 pk motoren in staat zijn om hem lang vol te houden.

Die met 850.000km op z'n teller zal er toch waarschijnlijk wel een nieuwe-of gereviseerde motor in hebben moeten zetten met zoveel km's denk ik.

Wel net als dregu ook een probleem met de versnellingsbak, kwam dat bij de jouwe ook door gebrek aan olie, dat dat lager los is komen te zitten ?

Je hebt wel een lekker zuinig busje als ik dat zo zie.

Gtz, Peter.
jordydereus

Re: Geschatte levensduur van 1.9TDI 105Pk motor

Bericht door jordydereus »

alle versnellingsbakken zit tegenwoordig standaard te weinig olie in.

alleen het diff hangt in de olie , de tandwielen hangen droog.
door sproei olie worden ze nat.

raar maar waar.

gooi er een half of litertje bij . en hij gaat langer mee...
bargemast
Berichten: 73
Lid geworden op: 06 nov 2015, 21:23

Re: Geschatte levensduur van 1.9TDI 105Pk motor

Bericht door bargemast »

Hallo Jordy, bedankt voor deze waarschijnlijk goede tip, het is altijd de moeite waard om het te proberen en kan in tegenstelling tot meer olie dan voorgeschreven in de motor, weinig kwaad.

Ik heb nog een bus geen T4 en geen T5, maar wel heb ik een korte T5 niet al te ver bij mij vandaan (300 km) gevonden, dat is er een met het minste vermogen de 1.9Tdi met 85Pk, alleen heeft deze een probleem met de versnellingsbak waarvan alleen de 4e en de achteruit het doen, (vandaar mijn vraag hierover in een ander topic) en als dit iets is wat met weinig moeite (en geld) opgelost kan worden ben ik van plan om die te kopen.

Gtz, Peter.
Plaats reactie