Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Versnellingbak probleem

vragen over de T5
Plaats reactie
bargemast
Berichten: 73
Lid geworden op: 06 nov 2015, 21:23

Versnellingbak probleem

Bericht door bargemast »

Hallo T5 experts, is er iemand die een idee heeft waaraan het kan liggen dat een versnellingbak van een 1.9TDI 86 Pk van bouwjaar 2004 die nog pas 168.000km gereden heeft, alleen de 4e versnelling en de achteruit ingeschakeld kunnen worden.

Als dit geen groot probleem is, zou dit misschien mijn busje kunnen worden, ook al is het dan geen verlengde uitvoering.

Ik kijk vol spanning uit naar hoopvolle berichten.

Alvast bedankt.

Gtz, Peter.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Versnellingbak probleem

Bericht door heemskerk »

bargemast schreef:Hallo T5 experts, is er iemand die een idee heeft waaraan het kan liggen dat een versnellingbak van een 1.9TDI 86 Pk van bouwjaar 2004 die nog pas 168.000km gereden heeft, alleen de 4e versnelling en de achteruit ingeschakeld kunnen worden.

Als dit geen groot probleem is, zou dit misschien mijn busje kunnen worden, ook al is het dan geen verlengde uitvoering.
Ik kijk vol spanning uit naar hoopvolle berichten.
Alvast bedankt.

Gtz, Peter.
Was het even vergeten maar het inderdaad al bijna weer Sinterklaas. Ik zal eens in het grote boek kijken of je lief genoeg bent geweest dit jaar... :knipoog :knipoog
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Versnellingbak probleem

Bericht door heemskerk »

Je zou eerst even kunnen onderzoeken of het schakelmechanisme nog intact is (speling, kabels, etc) voordat de priemende vinger richting de versnellingsbak gaat..
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: Versnellingbak probleem

Bericht door Pim 328 »

Kijk eerst maar eens op de hevel van de bak of die nog vastzit deze lopen nog weleens los.
In het ergste geval hevel en schakelhevel in de bak vervangen is een ong. 1.5 uur werk.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
bargemast
Berichten: 73
Lid geworden op: 06 nov 2015, 21:23

Re: Versnellingbak probleem

Bericht door bargemast »

Hallo heemskerk, ook nog bedankt voor jouw reactie, natuurlijk heb je wel gelijk wat het olieniveau van de bak aangaat, er zit niet voor niets een vulplug in, als het daaruit loopt is de bak vol (genoeg), maar een beetje meer zal vast minder schade doen dan een beetje te weinig.

Van Sinterklaas verwacht ik helemaal niets, zelfs als kind zijn we nooit goede vrienden geweest, helemaal nadat ik op de lagere schol de baard van z'n kin afgetrokken had, en niet bang was voor z'n dreigementen om me in de zak van Piet mee te nemen naar Spanje.

Mijn naam is Peter, en niet Hendrik, en ik was alles behalve braaf (in die tijd).

Zoals ik in het vorige antwoord al schreef weet ik nog te weinig van de T5 met z'n schakel problemen, ook omdat ik er nog niet heen geweest ben.

Als ik daar heen ga en er wat aan rommel (voor ik hem koop) om te zien of het alleen maar in de kabels of de rest van de overbrenging zit, en dat dat het geval is, dan zal de verkoper er bij zijn, en dan ongetwijfelt opeens niet meer willen verkopen, omdat hij zo'n kleine reparatie ook nog wel zou kunnen (laten) doen.

Vandaar dus dat ik toch eerst maar naar de lange T5 in verwegistan ga kijken, want dat is verder meer waar ik naar op zoek ben.

Het resultaat van de reis zal hier binnenkort wel te lezen zijn, en ik hoop dat het positief zal zijn.

Gtz, Peter.
bargemast
Berichten: 73
Lid geworden op: 06 nov 2015, 21:23

Re: Versnellingbak probleem

Bericht door bargemast »

Pim 328 schreef:Kijk eerst maar eens op de hevel van de bak of die nog vastzit deze lopen nog weleens los.
In het ergste geval hevel en schakelhevel in de bak vervangen is een ong. 1.5 uur werk.
Hallo Pim, je hebt inmiddels wel gelezen dat ik verder nog niets weet van een los gelopen hevel op de bak, omdat ik er nog niet bij geweest ben, en nou eerst naar een lange ga kijken.

Als dat op niets uitloopt (in moet positief blijven denken) en dit busje dan nog niet verkocht is, ga ik daar dan alsnog naar kijken, maar als ik al meteen met dure reparaties moet beginnen vergeet ik het voorlopig maar.

Gtz, Peter.
Marco B.
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 okt 2013, 01:54

Re: Versnellingbak probleem

Bericht door Marco B. »

Hoi Peter, vervelend van je bak inderdaad de hevel en afstelling ligt het nog wel is aan. Afstelling gaat die meest slecht in zijn 5 moet je indrukken net als achteruit dan stang heb ik ook wel is stuk gehad plastic kogeltje uitgelubberd deden ook meerdere versnellingen het niet hier zitten kabels
Aan vast mechanisme zit op de bak met de stangen. Heb bij 2100000 ook wel is bak stuk gehad priseas lagers eruit. 100000km is echt optimistisch van vw oliewissel dat is bij mijn al verlaagd naar grote beurt. Echter toen bak stuk was deed die het wel maar nare geluiden door olie tekort. Heb ook is golf gehad bak stuk door olielekkage uit diferentieel. Een ruilbak voor 1.9 is niet zo duur. De laatste 2.0 caddy betaalde ik 700. Maar bak eraf nieuwe koppeling druklager vliegwiel massa2 was nog goed gelukkig dus
montage en bijkomende onderdelen nog is 700 excl btw. Hoop voor je dat het kogelgewricht stang is. Groet, Marco
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Versnellingbak probleem

Bericht door Multivan Generation »

Marco B. schreef:Hoi Peter, vervelend van je bak inderdaad de hevel en afstelling ligt het nog wel is aan.
Als dit geen groot probleem is, zou dit misschien mijn busje kunnen worden
Goed lezen is ook een kunst..

Zal wel met het tijdstip te maken hebben :knipoog
Plaats reactie