Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33820
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door Multivan Generation »

kris 458 schreef:Kan ik er dan van uit gaan dat ik beter geen 2.0 180pk koop van voor 2013? Hebben deze allen die zwakke plek, en kan het evenwel nog na pakweg 150000 km of later opduiken?
Ja, inderdaad.
Gebruikersavatar
DeKeizer
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 okt 2015, 12:44

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door DeKeizer »

Ik kamp ook met dit probleem en was vorige week na heel veel gezeur een olie weging begonnen welke niet lekker verliep, mijn auto heeft 2,5 uur in de werkplaats gestaan en ben daarna gaan rijden voor die 1000km of wanneer het lampje aan zou gaan, ik had 2 proef rondjes gereden om niets aan het toeval over te laten deze beide keren was het bij 666 km en 672 km al zover dat het lampje aanging en ik er een weer liter olie in kon mikken, maar toen ik die dag bij de dealer weg reed leek het wel een nieuwe vlieg machine, eindelijk weer wat vermogen wat al een hele tijd aan het weg ebben was, maar olie lampje aangaan ho maar!!!! ben toen bij 930 km terug gegaan om nog is even te vragen hoe dit nou kon komen, er werd mij verteld dat ze niks vreemds hadden uitgespookt en alleen de oude olie hadden afgetapt, een nieuw olie filter hebben gemonteerd en 7 liter oile bij gevuld meer niet!!!! ik vroeg toen welke olie, nou gewoon 0W30, dus ik zeg huh normaal gebruik ik 5W30 dat staat ook in het boekje voor geschreven, ze zeiden dat het geen kwaad kon maar na die olie even op te zoeken is dit de nieuwe Shell Helix ultra profesional AV-L-0W30 met een nog betere, volgens hun tekst een Superieure reiniging van de Zuigers!!!!!!!!!! nou daar ging mijn olie weging!!!!!!!, ik kreeg toen nog het advies om die laatste 70 km nog maar te gaan rijden en dan zouden ze wel zien bij 1000km of er een liter uitwas, ik ben dat toch maar gaan doen en had al een afspraak proberen te maken voor die weging die dag maar dat kon niet, te Druk!!! het moest de andere dag worden daar zouden ze nog op terug komen, ik werd niet meer gebeld dat werd uiteindelijk de volgende dag en wisten niet wanneer ik moest hem maar brengen dan zouden ze hem wel tussen door doen!!! ik gaf toen aan oke prima ik maak even die 70 km en kom er aan en dan zien we wel, hun oke de leen auto staat klaar, ik nee niet nodig ik wil bij die weging zijn, toen werd het stil, hun ja maar nogmaals we weten niet wanneer dat word het gaat tussen door. ik geef niet ik wacht wel ga nu die 70 km rijden.
wat denk je?! en om allemaal nog mooier te maken bellen ze na een half uur, Sorry meneer de weging kan vandaag niet doorgaan, de computers hebben gisteren een update gehad en zo ook de computer met de gegevens van uw bus en deze waren niet opgeslagen, de olie weging moet op nieuw!!!!

Ik natuurlijk helemaal pist off, naar die dealer blijven ze vol houden dat het zo is en dat ie maar over nieuw moet. weer 1000 km rijden weer 1 1/2 tank diesel en een hoop gezeik, en inmiddels een andere olie erin dan normaal en waarschijnlijk gereinigde zuigers, zegt men oh als je nu geen olie gebruik meer hebt kan je ook een andere olie blijven gebruiken, probleem opgelost!!!!
Ja tuurlijk zeg ik tijdelijk zeker en daar gaat het niet om, het leed/ de schade aan mijn blok en de restwaarde is ook al verdampt via de uitlaat.
Ik heb best een leuk bussie met alles er op en aan inclusief stand kachel geen koude start, ben er altijd heel zuinig op geweest, de eerste 2 jaar weinig olie verbruik misschien omdat ik er zuinig op was maar rond de Ton/3 jaar steeds meer olie verbruik misschien iets later als andere gevallen die ik hier lees maar bij inruil kreeg ik maar € 10000,- terug bij 3 1/2 jaar en 130 000 op de teller, dacht het toch mooi niet!!!!
Waar is de restwaarde gebleven en dat is toch ook zeker niet mijn fout maar van VW.

We zullen zien, word vervolgt. Andre
Gebruikersavatar
Joseph
Berichten: 46
Lid geworden op: 23 aug 2012, 08:42
Locatie: Stevensweert
Contacteer:

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door Joseph »

IMG_0584.JPG
Gaat dit uitsluitend over de common-rail-motoren?

Zijn er ook klachten over de 2,5 ltr. met pompverstuivers?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door Pascal-141 »

Joseph schreef:
IMG_0584.JPG
Gaat dit uitsluitend over de common-rail-motoren?

Zijn er ook klachten over de 2,5 ltr. met pompverstuivers?
Overmatig Olieverbruik gaat alleen over de 180pk versie van de 2.0cr motor. De minder krachtige versie van deze motor heeft er geen last van.

De 2.5 pd motor heeft zo zijn andere problemen (denk maar aan de verstuivers )
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
bargemast
Berichten: 73
Lid geworden op: 06 nov 2015, 21:23

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door bargemast »

Joseph schreef:
IMG_0584.JPG
Gaat dit uitsluitend over de common-rail-motoren?

Zijn er ook klachten over de 2,5 ltr. met pompverstuivers?
Deze ontevreden klant heeft wel een paar centjes in deze opgeplakte anti-reclame gestoken, en ik denk dat als hij zijn bus vlak voor de deur van z'n dealer parkeert, dat die wel iets serieuzer gaat nadenken over garanties.

Zo'n negatieve publiciteit zou hem heel wat potentiele klanten kunnen laten verliezen.

Ik vind het een goede zet van deze klant, hij heeft verder toch niets te verliezen, de dealer echter wel.

Gtz, Peter.
kris 458
Berichten: 56
Lid geworden op: 13 aug 2007, 18:19

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door kris 458 »

Weet er soms iemand hoe de motoren te herkennen zijn? Heeft de nieuwe versie een andere code of zo?
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door Pim 328 »

Olie verbruiksmeting moet altijd met nieuwe olie uitgevoerd worden is de fabrieksnorm.
Tevens mag het filter niet vervangen worden.
Natuurlijk wel de juiste olie erin 5w30 longlife 3
Daarna min. 1000 km rijden.
Dat de pc's niet geupdate mogen worden dan klopt. dan kun je het oude protocol niet meer ophalen (tijd krijgen ze dan niet vergoed mits in garantie) Dan kun je gewoon een nieuwe sessie en de oude gegevens invoeren, dus een beetje kort door de bocht om het zo te zeggen.

Motorcode is de cfca (180 pk)
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
kris 458
Berichten: 56
Lid geworden op: 13 aug 2007, 18:19

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door kris 458 »

Motorcode is de cfca (180 pk)
Welke code is er van de "probleemmotor" en welke code heeft de andere? En waar is de code makkelijkst te vinden?
Gebruikersavatar
fokkert
Berichten: 168
Lid geworden op: 06 jan 2011, 22:20
Locatie: In't Noorden

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door fokkert »

Even een vraagje aan de slachtoffers hier. Diegene die een uitgebreide boordcomputer hebben, die kunnen hun olie temperatuur uitlezen. Wat is de hoogste olietemperatuur die jullie bereiken? Zeg maar wanneer je goed gas aan het geven bent?...
Transporter T5 GP R20 "Highline"
200KW
CFGB-engine
Big-injectors
Costum made Garret Turbo
Wagner Intercooler
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door mettesboy »

Ik meen dat ik bij gewoon rijgedrag op de snelweg altijd tussen de 90 en 100 zit.
Bij stevig doortrekken (bv in de bergen, gaat dat soms tijdelijk naar 110- ?)
Ik heb die meter niet zo vaak aanstaan, denk dat het max dat ik ooit aflas 115 ongeveer was.

zou dat kunnen?
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door heemskerk »

Bij mij blijft temp van de frituurpan steken op max 100-110C' (zomer, stevig doorrijden).
Gebruikersavatar
fokkert
Berichten: 168
Lid geworden op: 06 jan 2011, 22:20
Locatie: In't Noorden

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door fokkert »

Ik haalde temperaturen van 125 graden.

Let wel, aangepaste turbo 262pk en 535nm koppel.

3weken geleden is bij mij het drijfstanglager kapot gegaan. Probleem met de smering.
Ook waren de nokkenassen helemaal ingelopen alsook de klepgeleiders. 75.000km op dit blok. (1 jaar geleden vernieuwd na motor met olieverbruik) Motor was van bouwjaar 2013 :ie

Ik ben dus helemaal klaar met dat biturbo verhaal. Is trouwens ook de enigste 2l tdi die Mahle zuigers heeft. Toevallig he??? Ik heb nu met een paar vrienden een project opgezet om een (probleemloze) vw motor in de transporter te bouwen. En die veilig ook heel wat vermogen kan halen. Dit project is bijna klaar en zal ook verder posten hoe dit bevalt.

De CFCA motor blijft een probleem motor. Ook al laat je bij vw een nieuwe steken, mensen zijn er ondertussen van op de hoogte en je bus is over een paar jaar geen drol meer waard. Ik heb even gedacht om mijn t5 goedkoop te maken en een vito aan te kopen. Maar omdat die mercedes zoooo lelijk zijn, en ik aan lelijke dingen geen geld wil spenderen, daarom dit project maar opgestart. Keep you posted.
Transporter T5 GP R20 "Highline"
200KW
CFGB-engine
Big-injectors
Costum made Garret Turbo
Wagner Intercooler
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door Pascal-141 »

fokkert schreef:Ik haalde temperaturen van 125 graden.

Let wel, aangepaste turbo 262pk en 535nm koppel.

3weken geleden is bij mij het drijfstanglager kapot gegaan. Probleem met de smering.
Ook waren de nokkenassen helemaal ingelopen alsook de klepgeleiders. 75.000km op dit blok. (1 jaar geleden vernieuwd na motor met olieverbruik) Motor was van bouwjaar 2013 :ie

Ik ben dus helemaal klaar met dat biturbo verhaal. Is trouwens ook de enigste 2l tdi die Mahle zuigers heeft. Toevallig he??? Ik heb nu met een paar vrienden een project opgezet om een (probleemloze) vw motor in de transporter te bouwen. En die veilig ook heel wat vermogen kan halen. Dit project is bijna klaar en zal ook verder posten hoe dit bevalt.

De CFCA motor blijft een probleem motor. Ook al laat je bij vw een nieuwe steken, mensen zijn er ondertussen van op de hoogte en je bus is over een paar jaar geen drol meer waard. Ik heb even gedacht om mijn t5 goedkoop te maken en een vito aan te kopen. Maar omdat die mercedes zoooo lelijk zijn, en ik aan lelijke dingen geen geld wil spenderen, daarom dit project maar opgestart. Keep you posted.
Tja ...
Je haalt bijna 100PK extra uit een 2L dieseltje , dan stel ik me meteen de vraag : heb je dan ook de rest van de motor mee aangepast aan het extra vermogen ? Dan denk ik aan een externe oliekoeler , hoge debiet oliepomp , verstevigde cilinderkopdichting ,... Eventueel ombouw naar droogcartersmering ?
Vervang je de motorolie dan ook om de (pakweg) 15.000km , ipv het reguliere longlife systeem ?

Drijfstanglager kapot , heeft volgens mij niks met de zuigers te maken , maar wel met gebrekkige smering . Ingelopen nokkenas duidt ook op een smering probleem . OLIE is alles , bij dergelijke tuning.

Ik ben van mening dat , als je in die mate gaat tunen , ALLES moet aanpakken .

Als ik een oud 1.9td-tje van een T4 van 68pk naar pakweg 85pk breng (waar praten we dan over...) , dan zal er ook al een externe oliekoeler bij komen . Waarom ? Om die olie op de correcte temperatuur te houden , en zo de levensduur van de olie 'normaal' te houden .

Vroeger , in mijn jonge tijd ( :lach ) , toen ik GTI blokken tunede , was het eerste wat ik toevoegde aan het blok : een hoge debiet oliepomp en oliekoeler (en dan rest van de aanpassingen , zoals verhoogde compressie , injectie, nokkenas , enz )
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door heemskerk »

fokkert schreef:Even een vraagje aan de slachtoffers hier. Diegene die een uitgebreide boordcomputer hebben, die kunnen hun olie temperatuur uitlezen. Wat is de hoogste olietemperatuur die jullie bereiken? Zeg maar wanneer je goed gas aan het geven bent?...

Heet van de pers: Vandaag op de lange afstand bij 2,5 C' buitentemperatuur 93C'...
Gebruikersavatar
fokkert
Berichten: 168
Lid geworden op: 06 jan 2011, 22:20
Locatie: In't Noorden

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door fokkert »

Pascal-141 schreef:
fokkert schreef:Ik haalde temperaturen van 125 graden.

Let wel, aangepaste turbo 262pk en 535nm koppel.

3weken geleden is bij mij het drijfstanglager kapot gegaan. Probleem met de smering.
Ook waren de nokkenassen helemaal ingelopen alsook de klepgeleiders. 75.000km op dit blok. (1 jaar geleden vernieuwd na motor met olieverbruik) Motor was van bouwjaar 2013 :ie

Ik ben dus helemaal klaar met dat biturbo verhaal. Is trouwens ook de enigste 2l tdi die Mahle zuigers heeft. Toevallig he??? Ik heb nu met een paar vrienden een project opgezet om een (probleemloze) vw motor in de transporter te bouwen. En die veilig ook heel wat vermogen kan halen. Dit project is bijna klaar en zal ook verder posten hoe dit bevalt.

De CFCA motor blijft een probleem motor. Ook al laat je bij vw een nieuwe steken, mensen zijn er ondertussen van op de hoogte en je bus is over een paar jaar geen drol meer waard. Ik heb even gedacht om mijn t5 goedkoop te maken en een vito aan te kopen. Maar omdat die mercedes zoooo lelijk zijn, en ik aan lelijke dingen geen geld wil spenderen, daarom dit project maar opgestart. Keep you posted.
Tja ...
Je haalt bijna 100PK extra uit een 2L dieseltje , dan stel ik me meteen de vraag : heb je dan ook de rest van de motor mee aangepast aan het extra vermogen ? Dan denk ik aan een externe oliekoeler , hoge debiet oliepomp , verstevigde cilinderkopdichting ,... Eventueel ombouw naar droogcartersmering ?
Vervang je de motorolie dan ook om de (pakweg) 15.000km , ipv het reguliere longlife systeem ?

Drijfstanglager kapot , heeft volgens mij niks met de zuigers te maken , maar wel met gebrekkige smering . Ingelopen nokkenas duidt ook op een smering probleem . OLIE is alles , bij dergelijke tuning.

Ik ben van mening dat , als je in die mate gaat tunen , ALLES moet aanpakken .

Als ik een oud 1.9td-tje van een T4 van 68pk naar pakweg 85pk breng (waar praten we dan over...) , dan zal er ook al een externe oliekoeler bij komen . Waarom ? Om die olie op de correcte temperatuur te houden , en zo de levensduur van de olie 'normaal' te houden .

Vroeger , in mijn jonge tijd ( :lach ) , toen ik GTI blokken tunede , was het eerste wat ik toevoegde aan het blok : een hoge debiet oliepomp en oliekoeler (en dan rest van de aanpassingen , zoals verhoogde compressie , injectie, nokkenas , enz )
Ik snap wat je bedoeld. Maar....

Ik heb ook al met 1 enkele turbo gereden op mijn motor. Toen had ik een max olie temperatuur van 109 graden bij hard door rijden.

Ik wil maar zeggen dat die 2 turbo's zoveel warmte afgeven dat dit niet bevorderlijk is voor de olie kwaliteit.

Het zware tunen zal er zeker geen goed aan gedaan hebben.

Mijn olie wisselen doe ik elke 10.000km.

EDIT; toen mijn drijfstang lager kapot ging zat de olie er 4.000km op.
Transporter T5 GP R20 "Highline"
200KW
CFGB-engine
Big-injectors
Costum made Garret Turbo
Wagner Intercooler
Plaats reactie